کد خبر: ۳۳۶۳۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
دستگاه‌های ناظر بر ارسال پارازیت می‌گویند ما نظارت نداریم!

ابتکار در گفت‌وگو با آفتاب: زمین‌خوارها دشمن ما شده‌اند/در بحث بنزین‌پتروشیمی تهدید شدم

متاسفانه بعضی وقتها این افراد صاحب ثروت و نفوذ هستند و تریبون دارند و از تریبون خودشان برای تخریب سازمان استفاده می‌کنند. یک موقعی است به‌خاطر جلوگیری از یک جاده، یا معدن و یک فرایند قانونی یکسری مقامات محلی ناراحت می‌شوند و یا مشکل دارند و از جای دیگری برای ما فشار می‌آورند یا یک جایی می‌آیند تهدید می‌کنند/در همین بحث بنزین پتروشیمی شخصاً تهدید شدم. به همسرم تهمت زدند و برخی که در این مسایل حریم‌های شخصی و خیلی مسایل را نمی‌شناسند ورود می‌کنند./یک شکارچی متخلف از اینکه ما شکار را جدی گرفتیم عصبانی است. یه عده دشمن ما هستند زمین‌خوارها دشمن ما می‌شوند در بحث جنگل یک عده بیانیه دادند که چرا محیط‌زیست می‌گوید بهره‌برداری متوقف شود و گاهی کشاورزان در بحث آب با سازمان درگیر می‌شوند که اینها جزو مشکلات سازمان است/متاسفانه بعضی وقتها این افراد صاحب ثروت و نفوذ هستند و تریبون دارند و از تریبون خودشان برای تخریب سازمان استفاده می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز : سرویس اجتماعی- معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور‌ و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگویی اختصاصی با «آفتاب» که بخش اول آن را در اینجا می‌توانید بخوانید، در مورد عوارض ناشی از پارازیت گفت: هر فرایند توسعه‌ای یک چارچوبی دارد یعنی اگر توسعه خارج از چارچوب و استانداردها اتفاق بیافتد قطعا می تواند مضر باشد هر چیزی هر فعالیتی، تشعشع مخابرات نیز از همین صنف است و اگر امواج خارج از سیستم تابانده شود برای سیستم های بیولوژیک و انسان قطعا مضرر است و می تواند آثار منفی بر روی فعالیت سلول ها و سلامت انسانها داشته باشد.

به گزارش آفتاب، ابتکار با بیان اینکه  دولت و آقای رئیس‌جمهور به‌طور جدی پیگیر موضوع پارازیت است افزود: به دلیل شکایت‌ها و نگرانی‌ها که اغلب از سوی پزشکان صاحب‌نظران و اساتید مطرح می‌شد این موضوع از سوی دولت پیگیری می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه در بحث پارازیت اصلاً نگرش سیاسی مطرح نیست بلکه اینجا بحث زیست‌محیطی و مخاطرات و سلامت انسان مطرح است، ادامه داد: در تابش امواج برای جلوگیری از فعالیت برخی از ماهواره‌ها استاندارد و ضابطه خاصی وجود ندارد و گستردگی موضوع چون استاندارد و ضابطه خاصی ندارد می‌تواند ریسک زیادی داشته باشد لذا به این شکل صلاح نیست.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: کارگروهی را دکتر واعظی تشکیل دادند و آنها بررسی کردند که دراین کارگروه سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت و انرژی اتمی حضور دارند که جمع‌بندی آنجا این بود موضوع را باید کامل شناسایی کنیم‌. البته دو دستگاه ناظر می‌گویند ما نظارت نداریم؛ بر اساس قانون هیچ ‌دستگاهی از یکسری قوانین مستثنی نیست نمی‌توانیم بگوییم چون دستگاهی خیلی مهم است از قانون مستثنی باشد همه اینها تابع قوانین هستند و باید سعی کنند آن‌را با دقت اجرا کنند؛ بالاخره باید فعالیتی انجام بدهند که نفعش بیشتر از آسیب باشد. متاسفانه این نظارت وجود ندارد و این دستگاه‌ها اعلام می‌کنند ما نظارتی نداریم.

ابتکار تصریح کرد: گزارش خیلی خوبی راجب این موضوع به آقای رییس‌جمهور اعلام کردیم و گفتیم این نگرانی وجود دارد آقای رییس‌جمهور هم دستور پیگیری این موضوع را دادند. یکی دوبار هم در دولت موضوع مطرح شد و آقای واعظی مسئولیت را بر‌عهده گرفت. در هر حال این موضوع در حال پیگیری است.

معاون رییس‌جمهور درباره انتقادها و هجمه‌هایی که از سوی برخی رسانه‌‌ها علیه او وجود دارد به خبرنگار «آفتاب» گفت: بخشی از هجمه‌ها ممکن است انتقاد مشفقانه و سازنده باشد. فکر می‌کنم فضای خوبی دولت یازدهم در فضای رسانه به‌وجود آورده -که به نظر یکی ازدستاوردهای بزرگ دولت است- واقعاً تحقق قانون اساسی، حقوق شهروندی مدنظر آقای رییس‌جمهور بوده و یکی از ابعاد بحث فضای سالم و آزاد و آزادی بیان و پس از بیان که در قانون اساسی تصریح شده و مورد تاکید دولت بوده، اصل خیلی مهمی است که نشان می‌دهد مسئولین باید تحمل خود را بالا ببرند، رسانه‌ها هم باید سعی کند در چارچوب کارشناسی و اخلاقی کار کنند و‌گرنه به اصل آزادی بیان لطمه وارد می‌شود.

ابتکار  به برخی از بد‌اخلاقی‌ها علیه خود اشاره کرد و گفت: پوست یک پلنگ را سال 87 در روستایی کندند بعد در سال 94 رسانه‌ای خبر می‌زند که خانم ابتکار شما چیکار می‌کنید؟ کار سیاسی می‌کنید؟ در حالی که کارشناسان محیط زیست و فرمانده یگان محیط زیست مصاحبه کرد و گفت این فیلم برای سال 87 بوده است؛ این کارها خیلی زشت است  و به نوعی برخورد سیاسی محسوب می‌شود.

ابتکار: دستگاه‌های ناظر بر ارسال پارازیت می‌گویند ما نظارت نداریم!/زمین‌خوارها دشمن ما شده‌اند

معاون رییس‌جمهور با تاکید بر این نکته که سازمان حفاظت ‌محیط‌زیست، سازمان سیاسی نیست ادامه داد: این سازمان دستگاهی کاملا حاکمیتی است و خدا را شاکریم که در این دوره عالی‌ترین حمایتها را از سازمان داشتیم به‌طوری که پس از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام توسط مقام معظم رهبری که یک اتفاق بزرگی بود و پشتوانه بسیار قوی شد برای محیط زیست کشور، حمایت‌های شخص آقای رییس‌جمهور و حمایت از طرف قوه قضاییه ‌در مقابله با زمین‌خواری و جنگل‌خواری عزم ما در طی این مسیر جدی‌تر کرد.

ابتکار در ادامه سخنان خود به مشکلات پیش‌روی سازمان محیط زیست اشاره کرد و گفت: سازمان محیط زیست سازمانی است که آسیب‌پذیری خیلی بالایی دارد چون ما دستگاهی هستیم که در لبه ارتباط و تقابل قرار داردیم بالاخره یک شکارچی متخلف از اینکه ما شکار را جدی گرفتیم عصبانی است. یه عده دشمن ما هستند زمین‌خوارها دشمن ما می‌شوند در بحث جنگل یک عده بیانیه دادند که چرا  محیط‌زیست می‌گوید بهره‌برداری متوقف شود و گاهی کشاورزان در بحث آب با سازمان درگیر می‌شوند که اینها جزو مشکلات سازمان است.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با تاکید بر اینکه سعی ما بر تعامل و توجیه است، ادامه داد: با شکارچیان جلسه می‌گذاریم و سعی می‌کنیم آن‌‌ها را قانع کنیم ولی عقب‌نشینی نمی‌کنیم. ما با یک واحد صنعتی در‌گیر نمی‌شویم ولی اخطار می‌دهیم که اگر درشش ماه مشکل را حل نکنید ما پیگیری قانونی می‌کنیم چون بحث حقوق مردم است و اصلا هم کوتاه نمی‌آییم؛ نه مماشات می‌کنیم و نه شوخی داریم. راهکار ما روش علمی همراه با تعامل است ولی می‌دانیم منافع افراد و گروههای زیادی با کار ما تداخل دارد. 

معاون‌رئیس‌جمهور افزود: متاسفانه بعضی وقتها این افراد صاحب ثروت و نفوذ هستند و تریبون دارند و از تریبون خودشان برای تخریب سازمان استفاده می‌کنند. یک موقعی است به‌خاطر جلوگیری از یک جاده، یا معدن و یک فرایند قانونی یکسری مقامات محلی ناراحت می‌شوند و یا مشکل دارند و از جای دیگری برای ما فشار می‌آورند یا یک جایی می‌آیند تهدید می‌کنند.

ابتکار حاشیه‌های پیش‌آمده در مورد بنزین پتروشیمی را یکی از نشانه‌های تهمت و تهدید علیه خود دانست و گفت: خیلی راحت می‌گوییم در همین بحث بنزین پتروشیمی شخصاً تهدید شدم. به همسرم تهمت زدند و برخی که در این مسایل حریم‌های شخصی و خیلی مسایل را نمی‌شناسند ورود می‌کنند.

وی با بیان اینکه موضوع پتروشیمی موضوع سیاسی نیست بلکه صد‌در‌صد موضوع زیست‌محیطی است تصریح کرد: ولی با این حال تا آخر خط رفتیم و خدا را شکر آقای زنگنه همکاری فوق‌العادهای انجام داد و بنزین پتروشمی در تهران از دیماه نودودو استفاده نشد که این جز افتخارات و دستاوردهای بزرگ دولت یازدهم است. در شرایطی که تحریمها رفع نشده و بدترین مشکلات اقتصادی را وزارت نفت و سازمان محیط زیست دارد ولی بنزین یورو 4 توزیع و شهر به شهر تعداد جایگاههایی که بنزین یورو 4 توزیع می‌شود را افزایش می‌دهیم.

معاون رییس جمهور با اشاره به این موضوع که هنوز آلودگی هوا کامل بر‌طرف نشده است ادامه داد: به لطف خدا دیگر آن شرایط فاجعه‌بار سال 91 در شهرهای بزرگ نیست. روزهای ناپاک داریم، هوای ناسالم داریم ولی این روزها خیلی کم شده به‌طوری که در سال 93 حدود44 روز در تهران کاهش پیدا کرد در سال 94 هم در تهران طبق آمار همپای سال 93 و چند روزی بهتر حرکت کردیم که امیدوارم آمار بهتر شود. اصفهان یک نمونه است و در7 ماهه اول سال نود‌و‌دو 50 روز سالم داشتیم، 7 ماهه سال نود‌و‌سه‌ 100 روز و 7 ماه سال جاری 150روز سالم داشتیم که کار آسانی نیست زیرا آلودگی هوا از آن نوع کارهای بلند‌مدت و پیچیده است که شانزده دستگاه در آن دخالت دارند.

رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست در بخشی دیگری از سخنان خود به نقش موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: موتورسیکلت در آلودگی هوا خیلی نقش دارد الان تهران در تسخیر موتور‌سیکلت‌ها است؛ یک موتور‌سیکلت کاربراتوری قدیم اندازه 4 ماشین مصرف دارد و 8 سال اینها هیچ‌کدام از استانداردهای تولید را رعایت نمی‌کردند ولی از سال گذشته استاندارد یورو 3 را برای موتور اجباری کردیم و بازرسی مستمر و خیلی جدی انجام میدهیم و هر چند بار سنگینی به دولت وارد شده ولی دولت با جدیت آن‌را دنبال می‌کند و خدا را شکر به نتیجه رسیده است.

معاون رییس‌جمهور به دلایل اهمیت محیط زیست در برنامه ششم اشاره کرد و گفت: باید آلودگی هوا را یک‌جایی متوقف کنیم اگر ما مساله آلودگی هوا را نتوانیم در برنامه ششم حل کنیم نرخ هزینه‌ای که در بخش بهداشت می‌دهیم وحشتناک افزایش پیدا می‌کند؛ در آسم، سرطان و آلرژی یا باید اینجا هزینه کنیم و برای آینده حل کنیم یا باید بعداً حل کنیم که هم عمر انسان کوتاه می‌شود هم رنج‌ها چند‌برابر.

ابتکار ادامه داد: قرار نیست مردم را در رنج و عذاب قرار دهیم باید اول مشکل را حل کنیم. امروز صنعت باید با طراحی سبز بیاید انشا‌الله بعد از دوره پسا‌برجام منتظر سرمایه‌گذاری در فناوری سبز مثل بازیافت و انرژی نو هستیم. بهینه‌سازی مصرف انرژی از نظر تجاری هم خیلی سود‌آور است. الان خیلی از کشورهای اروپایی اعلام کردند ایران جز بهترین کشورها در بحث تولید انرژی خورشیدی و پاک است‌ و حاضرند سرمایه‌گذاری کنند. دولت یازدهم تمام زمینه‌ها را فراهم کرده و بنا داریم نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست را در اسفند‌ماه بعد از انتخابات با موضوع اقتصاد سبز و اقتصاد مقاومتی در حوزه اقتصاد و محیط‌زیست برگزار کنیم که شرکت‌های متعددی داخلی و بین‌المللی برای حضور اعلام آمادگی کردند.

رییس سازمان محیط زیست در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر اقلیم و نگرانی‌های حاصل از آن گفت: بحث تغییر کاملاً اقلیم جدی است و در سطح جهانی و کشور آثار آن را می‌بنیم خوشبختانه برای این موضوع حضور موثر در برنامه اقدام ملی و سطح مشارکت ملی و در تمام مذاکرات جهانی در یکسال و نیم گذشته داشتیم و از نظرات کشور و کشورهای در حال توسعه دفاع کردیم.

معاون رییس جمهور افزود: در مذاکرات پاریس به جمع‌بندی خوبی رسیدیم ایران به‌رغم تحریم‌ها در کاهش گاز گلخانه‌ای 4 درصد و 8 در صد غیر مشروط اعلام آمادگی کردیم و علاوه بر آن ایران اعلام کرد آسیب‌پذیری در برخی موارد مثل خشکسالی و بارندگی بسیار بالا ست و از این جهت نیازمند اعتبارتی برای سرمایه‌گذاری جهت اصلاح الگوی مصرف آب است. در اصلاح الگوی کشاورزی در بحث مراتع و دام نیاز به انقلاب داریم تا بتوانیم کشور را نگه داریم.

ابتکار در مرود پدیده ال‌نینو نیز گفت: ال‌نینو یک پدیده‌ای علمی و جهانی است. برخی معتقدند ممکن است آثارش روی ایران افزایش طوفان و بارندگی باشد البته جای اختلاف‌نظر هست. این نگرانی در همه و در هر شهروند باید تبدیل به تغییر نگرش شود.

وی در ادامه به اهمیت مباحث فرهنگی در ارتقاء نگرش زیست‌محیطی مردم پرداخت و گفت: بحث فرهنگی و آموزشی باید جا بیافتد. برنامه خوبی با وزارت ورزش و جونان داریم و جشنواره فیلم سبز را برای بهار سال آینده بعد از چندین سال خمودی و خفتگی برگزار خواهد شد استقبال خوبی از جشنواره شده و تیم بسیار نابی از هنر مندان ایرانی پشت این کار هستند.

ابتکار در پایان در میزان مورد نتیجه‌بخش بودن فعالیت سازمان محیط زیست گفت: ما اصلاً نا‌امید نیستیم؛ نا‌امیدی حیطه کار شیطان است بعد از آن هم به لطف خدا و سرمایه عظیم جوانان علاقه‌مند، نقاط امید ما سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌های خوب و هنر‌مندان هستند و چون می‌دانند درد چیست، سرمایه‌ای عظیم است که مارا به آینده امیدوار ‌می‌کنند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
عزراییل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
0
1
خیلی حرف ....زدی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین