کد خبر: ۳۳۶۸۷۷
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳

روند موفقیت فوتسال زنان ایران/ پیشرفت ورزش زنان با حمایت دولت یازدهم

تیم ملی فوتسال زنان ایران امسال با کسب عنوان قهرمانی نخستین دوره جام ملت های آسیا در مالزی خوش درخشید و این موفقیت نگاه جهانیان و مسئولان کشور را به این تیم معطوف کرد.
آفتاب‌‌نیوز : درخشش این تیم درکنار معرفی گل فهیمه زارعی در این مسابقات ( رقابت های جام ملت های آسیا ) به عنوان زیباترین گل فوتسال جهان دوچندان شد و بار دیگر توانمندی زنان ایرانی را به رخ همه کشید.
خبرنگاران ورزشی ایرنا با توجه به موفقیت های اخیر تیم ملی فوتسال زنان و حضور پرفراز و نشیب آنان در مسابقات جهانی گواتمالا در میزگردی با عنوان 'بررسی روند موفقیت های فوتسال زنان ایران' وضعیت کنونی این تیم و مشکلات فراروی آنان را در ادامه راه تا دستیابی به موفقیت های بین المللی بیشتر، بررسی کردند.
همچنین در این میزگرد که با حضور آمنه محمودی، المیرا ثمینی پور و نسیمه غلامی مربی ، سرپرست و کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان ایران برگزار شد،موضوعاتی همچون تاثیر دستور ویژه رییس جمهوری برای اعزام ملی پوشان به گواتمالا و برنامه ها و اردوهای آینده این تیم مورد بحث و بررسی قرار گرفت .
شرکت کنندگان در این میزگرد تاکید داشتند که حمایت های دلگرم کننده دولت یازدهم موجب پیشرفت و توسعه ورزش زنان شده است و به ویژه پیگیری ویژه حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی برای اعزام تیم ملی فوتسال زنان به رقابت های گواتمالا موجب افزایش روحیه و انگیزه زنان فوتسالیست و همچنین تسریع در اعزام این تیم و حضور زنان ایرانی در یک رویداد ورزشی بین المللی در سطح جهانی شد.
علاوه براین، دست اندرکاران فوتسال زنان ایران بر فراهم شدن امکان پخش مسابقات فوتسال زنان از طریق رسانه ها ، پرداخت حقوق به زنان ملی پوش فوتسال و داشتن مربیان زبده و با تجربه تاکید داشتند.

** زنان ملی پوش فوتسالیست هیچ حقوقی دریافت نمی کنند
نسیمه غلامی کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان درمورد دریافت حقوق گفت: تاکنون به عنوان ملی پوش تیم ملی فوتسال زنان هیچ حقوقی دریافت نکرده ام زیرا همیشه به ما گفته شده همین قدر که پیراهن تیم ملی را می پوشید خودش افتخاری است که نصیب هر کسی نمی شود. این در حالی است که مردان ملی پوش حقوق دریافت می کنند.همیشه گفته شده خودتان را با مردان مقایسه نکنید و تصور می کنم پرداخت حقوق تنها در ورزش مردان و رشته هایی مثل فوتبال در کشورما مرسوم است اما در مورد زنان همیشه امتیاز و افتخار پوشیدن پیراهن تیم ملی مطرح بوده است .
المیرا ثمینی پور سرپرست تیم ملی فوتسال زنان ایران نیز در این مورد گفت:تا جایی که می دانم ملی پوشان هیچ یک از رشته های ورزشی زنان حقوق دریافت نمی کنند البته در سفرها مبلغی با عنوان پول توجیبی به بازیکنان داده می شود که به زنان فوتسالیست نیز در سفر به گواتمالا نفری 300 یورو پرداخت شد.
وی افزود : اما همیشه بحث اینکه نباید زنان فوتبالیست یا فوتسالیست خود را با مردان مقایسه کنند مطرح بوده است . آنان معتقدند تیم ملی فوتبال ( مردان ) ویترین ورزش ایران است که تفاوت زیادی حتی با سایر رشته ها و رده های مختلف سنی همین رشته وجود دارد و چون مردم توجه بیشتری به این رشته دارند از این رو نحوه برخورد با تیم ملی فوتبال یا فوتسال مردان هم متفاوت است .

** دستور روحانی روحیه تیم را مضاعف کرد
آمنه محمودی مربی تیم ملی فوتسال زنان درمورد اعزام این تیم به رقابت های گواتمالا و تاثیر دستور رییس جمهوری در این اعزام گفت : دستور مستقیم و توجه ویژه رییس جمهوری برای اعزام تیم به تورنمنت جهانی فوتسال زنان روحیه بازیکنان و ما را دوچندان کرد زیرا همه متوجه شدند که تلاش هایشان نادیده گرفته نمی شود.
نسیمه غلامی کاپیتان تیم ملی فوتسال نیز در این مورد گفت: دستور رییس جمهوری موجی از خوشحالی را در اردوی تیم ملی فوتسال ایجاد کرد و ما باور کردیم که تلاش و در نهایت موفقیت های ما از چشم مسئولان رده بالای کشور دور نمی ماند . از این رو هم قسم شدیم که حتی اگر نتوانیم در رقابت های گواتمالا مقامی برای کشور کسب کنیم اما بازی های خوبی در مقابل حریفان قدرتمند جهانی خود ارایه کنیم تا پاسخی به حمایت ها و محبت های دولت و مردم باشد .
وی افزود: با این روحیه بازیکنان با وجود خستگی ناشی از یک سفر چند روزه و بدون داشتن ریکاوری لازم و تمرین مناسب در مسابقات حاضر شدند زیرا می خواستند پاسخگوی لطف مردم ورییس جمهوری باشند امامتاسفانه نتوانستیم با تمام تلاش هایمان نتیجه قابل توجهی کسب کنیم .
غلامی در مورد گلی که در دقیقه دوم به تیم قدرتمند پرتغال در مسابقات گواتمالا زد، گفت :خودم هم باور نمی شد که به پرتغال آن هم در دقیقه دوم بازی گل زده ام . خیلی خوشحال شدم و در همان لحظه خدا را شکر کردم و مطمئن هستم اگر یک هفته زودتر به گواتمالا می رسیدیم بازی بهتری مقابل این تیم ارایه می کردیم و گل های کمتری می خوردیم .
اگر پرتغال برنده این دیدار شد به خاطر داشتن تاکتیک های خاص این تیم نبود بلکه با استفاده از اشتباهات بازیکنان ما که ناشی از خستگی زیاد بود آنان توانستند برنده نهایی این بازی باشند.
سرپرست تیم ملی فوتسال زنان نیز درمورد حمایت های رییس جمهوری گفت : حمایت دولت ورییس جمهوری روح تازه ای در وجود ملی پوشان ایجاد کرد و با این روحیه بازیکنان در تمام بازی ها حضور یافتند و ما امیدوارم این نگاه حمایتگرانه ادامه یابد.
ثمینی پور خاطرنشان کرد که دولت نسبت به سال های گذشته نگاه جدی تری به ورزش زنان دارد و اگر این روند حمایتی در همه بخش های ورزش زنان تسری یابد ، مردم در آینده نه چندان دور می توانند شاهد موفقیت های بزرگ در تمامی رشته های ورزشی باشند زیرا نگاه حمایتگرانه دولت و مسئولان انگیزه و امید را در دل ورزشکاران ایجاد می کندو این باور را می افریند که ورزش زنان و تلاش های سخت آنان دیده می شود .

** تیم فوتسال باید زودتر به گواتمالا اعزام می شد
ثمینی پور درخصوص ارزیابی از عملکرد تیم فوتسال زنان در رقابت های گواتمالا گفت: اگر ملی پوشان با آمادگی مشابه مسابقات جام ملت های آسیا راهی تورنمنت جهانی فوتسال زنان در گواتمالا می شدند به طور قطع نتایج متفاوتی کسب می کردیم .
وی افزود:به اعتقاد من اگر تیم با شرایط موجود می توانست جایگاه پنجمی خود را حفظ کند و یا با یک پله ارتقا ، جایگاه چهارم جهان را کسب می کرد ، این موضوع منجر به توقف روند رو به رشد این رشته زنان و یا حتی عقب گرد آنان می شد.زیرا انتظارات از تیم بالا می رفت و در شرایط فعلی این به نفع فوتسال نیست .
مربی تیم ملی نیز در این مورد گفت: تیم ایران با توجه به شرایط موجود بازیهای خوبی در رقابت های گواتمالا به نمایش گذاشت و گل هایی که ایران مقابل پرتغال و کاستاریکا زد ، نشان داد که اگر شرایط مناسب برای رشد این تیم فراهم شود ، می تواند مقابل برترین های جهان بازی و جایگاه خوبی برای زنان کشورمان کسب کند.
محمودی در مورد دیدار با کاستاریکا افزود: در بازی های جهانی حریف آسان وجود ندارد. کاستاریکا تیم خوبی بود اما معتقدم اگر در بازی اول مقابل کاستاریکا به میدان می رفتیم با اطمینان می گویم که ما این تیم را با اختلاف زیاد شکست می دادیم .
محمودی خاطرنشان کرد : تیم ایران در کمتر از 48 ساعت بعد از ورودش به گواتمالا مقابل دو تیم برتر جهان یعنی پرتغال و برزیل بازی کرد و بعد هم بدون ریکاوری و تمرین مناسب به مصاف کاستاریکا رفت. البته در مقابل تیم های برزیل و پرتغال هم بد بازی نکردیم بویژه در نیمه های نخست هر دو دیدار ما بازی خوبی ارایه کردیم اما در اواخر نیمه نخست این دیدارها افت قوای بدنی بازیکنان مانع از ارایه یک عملکرد قدرتمندانه می شد و متاسفانه راهکاری هم برای حل این معضل وجود نداشت .
به گفته این مربی نداشتن استراحت کافی، برگزاری مسابقات بوقت شب در تهران و نداشتن امکان ریکاوری و تمرین همه و همه دست به دست هم داد تا بازیکنان از نظر بدنی کم بیاورند و این مساله به ویژه در نیمه دوم دیدارهای ایران مقابل حریفانش به شدت خودنمایی کرد.به همین دلیل معتقدم اگر ما روز اول با کاستاریکا روبرو می شدیم قطعا برنده این دیدار بودیم زیرا سطح فنی ما پایین تر از این تیم نیست .
ثمینی پور نیز درمورد مسابقات گواتمالا گفت : تیم برزیل به عنوان قهرمان جهان به قدری قدرتمندانه در زمین ظاهر شد که همه انرژی بازیکنان ما را در بازی نخست تمام کرد . به اعتقاد من اگر تیم ملی فوتسال زنان با آمادگی که به مسابقات جام ملت های آسیا اعزام شد به تورنمنت فوتسال زنان جهان گواتمالا اعزام می شد یا زمانبندی مسابقات شکل دیگری بود یا ما زودتر وارد گواتمالا می شدیم ،حتی شانس کسب عنوان چهارمی این رقابت ها را داشتیم .
سرپرست تیم خاطرنشان کرد: ایران دو بازی سخت مقابل پرتغال و برزیل انجام داد و بازیکنان از نظر بدنی کاملا تحلیل رفتند و وقتی در برابر کاستاریکا ایستادند دیگر نتوانستند از موقعیت های ایجاد شده به خوبی استفاده کنند.

**بررسی عملکرد فدراسیون فوتبال در اعزام ملی پوشان به گواتمالا
ثمینی پور درمورد عملکرد فدراسیون فوتبال در اعزام تیم ملی فوتسال زنان به گواتمالا گفت : با آن که کارمند فدراسیون هستم اما قصد دفاع از فدراسیون را ندارم ، واقعیت این است زمانی که تیم ملی به عنوان قهرمان آسیا از رقابت های جام ملت های آسیا وارد فرودگاه امام خمینی (ره ) شد ، علی کفاشیان و الهه عرب عامری رییس و نایب رییس فدراسیون فوتبال به طور ضمنی قول اعزام تیم به گواتمالا را دادند و بعد هم این مساله به طور رسمی اعلام شد اما متاسفانه شرایط به گونه ای پیش رفت که هر چه جلوتر می رفتیم شرایط برای اعزام تیم به این رقابت ها سخت تر می شد.
وی افزود: بعد از مکاتبه های متعدد با گواتمالا، فدراسیون تصمیم گرفت از طریق ترکیه کار اخذ روادید را پیگیری کند اما بعد متوجه شدیم آنچه در ترکیه وجود دارد فقط در حد یک دفتر است و فعالیت هایش در حد کنسولگری و صدور روادید نیست .
ثمینی پور ادامه داد: سپس فدراسیون فوتبال از گواتمالا خواست تا راه های ممکن برای کسب روادید را اعلام کند که مسیر آلمان ، مکزیک ، گواتمالا برای تیم مشخص شد اما وقتی ما از میزبان رقابت ها خواستیم شرایطی را برای تیم ایران در کشور مکزیک فراهم کند تا تیم با حضور در این کشور برای کسب روادید اقدام کند مسئولان گواتمالا در این خصوص هیچ پاسخی به فدراسیون ندادند و این پروسه زمان زیادی از فرصت باقی مانده ما را گرفت.
وی در مورد این که فدراسیون فوتبال از مسئولان فوتبال گواتمالا خواسته است تا این کشور هزینه های حضور ایران در مکزیک را پرداخت کند ، گفت: بله ، فدراسیون از مسئولان فوتبال گواتمالا خواسته بود تا هزینه های حضور ایران در مکزیک اعم هزینه های اسکان ، تغذیه و سایر موارد را بپردازند که مسئولان گواتمالایی پاسخی ندادند و البته چنین چیزی هم معمول نیست .اما آنچه باعث تعلل فدراسیون فوتبال برای اعزام تیم ملی فوتسال زنان می شد ، پیش از هر چیز دیر پاسخ دادن مسئولان گواتمالا بود به طوری که تصور می کردیم آنان چندان تمایلی برای حضور تیم ایران در این رقابت ها ندارند .
سرپرست تیم خاطرنشان کرد : مساله دومی که فدراسیون را برای اعزام تیم دچار تردید کرد این بود که اگر تیم با همه مشکلات از جمله گرفتن روادید شنگن راهی مکزیک شود اما در آنجا به تعدادی از بازیکنان روادید گواتمالا داده نشود به دلیل دوری مسافت این افراد دچار مشکل می شوند.مساله سوم این بود که تیم ملی تمرین منظم و کافی نداشت و این مساله ممکن بود ما را زنگ تفریح تیم های دیگر کند.
ثمینی پور ادامه داد: در هر حال تیم ملی در چند دوره این رقابت ها نیز شرکت کرده بود و مسئولان فدراسیون با اعتقاد به اینکه فوتسال زنان باید به مسابقات و تورنمنت های زیادی اعزام شوند تا تجربه بیشتری کسب کرده و جزو تیم های برتر جهان قرار گیرد هرگز به دنبال لغو این سفر نبود و خوشبختانه دستور رییس جمهوری موجب یک تلاش همه جانبه از سوی وزارتخانه های ورزش و جوانان و امور خارجه شد تا تیم حتما به این رقابت ها اعزام شود.
وی افزود : من با تیم های فوتبال و فوتسال و رده های مختلف سنی سفرهای زیادی رفته ام ولی هیچ سفری به سختی این سفر نبود که مهم ترین دلیل آن دیر هنگام هماهنگ شدن سفر، دوری مسیر و چند مسیره بودن آن بود به طوری که ما ساعت سه بامداد بعد از 85 ساعت سفر سخت اتاق هایمان در هتل را تحویل گرفتیم ، صبح یک جلسه تمرین برگزار کردیم و عصر همان روز بازی اول را انجام دادیم ، هنوز با گذشت بیش از چند روز خستگی این سفر باقی است.
محمودی نیز در این مورد گفت: ناهماهنگی هایی بین فدراسیون فوتبال و وزارت امور خارجه وجود داشت که با حمایت رییس جمهور و دستور به دو وزارت خانه امور خارجه و ورزش و جوانان کار را در حد بسیار زیادی برای اعزام تیم به گواتمالا ساده کرد و حتی طوری کارها پیش رفت که کارمندان دو سفارتخانه در روزهای تعطیل کارهای صدور روادید را انجام دادند و ما کمتر از 24 ساعت در مکزیک حضور داشتیم .
به گفته وی اگر اداره یا بخشی بین وزارت ورزش و وزارت امور خارجه ایجاد شود که به طور اختصاصی متولی هماهنگی و کسب روادید برای ورزشکاران و مساله اعزام آنان باشد ، قطعا تیم های ورزشی در زمانی کوتاه تر راهی مسابقات می شوند و فرصت کافی برای رفع خستگی ، ریکاوری و حتی تمرین نیز خواهند داشت تا با روحیه و آمادگی کافی در رقابت ها شرکت کنند.

**کاهش سیاه نمایی ها با حضور بیشتر ورزشکاران زن ایران در مسابقات جهانی
ثمینی پور درمورد تبلیغات منفی و سیاه نمایی رسانه های غربی علیه ایران و ادعای کم توجهی به ورزش زنان و نبودن فضای ورزشی برای فعالیت آنان گفت: اگر دولت هزینه های سنگین چند میلیاردی هم برای از بین بردن این سیاه نمایی ها بکند به اندازه حضور زنان ایرانی در قالب تیم های ورزشی در فضاهای بین المللی نمی تواند در عرصه تبلیغات برای کشور موثر باشد.
وی خاطرنشان کرد: حجاب زنان ورزشکار ایرانی در رشته های مختلف ورزشی سال ها مورد توجه بوده و حالا دیگر این حجاب به عنوان یک واقعیت پذیرفته شده و درحال حاضر این توانمندی زنان ورزشکار مسلمان است که مورد توجه قرار دارد. وقتی مسئولان و تماشاگران رویدادهای جهانی می بییند که زنان ورزشکار مسلمان در چه سطحی از توانمندی در حال رقابت در عرصه های بین المللی و جهانی هستند ،برایشان جذابیت دارد و بهترین تبلیغات برای نشان دادن فضای موجود در کشور است.
وی یاداور شد: بسیاری از شرکت کنندگان کشورهای مختلف در تورنمنت جهانی فوتسال زنان در گواتمالا می گفتند که تا پیش از این تصاویری از مسابقات ورزشی زنان ایران ندیده بودند و تا پیش از این که تصاویر بازی زنان ایران در جام ملت های آسیا را در مالزی ببینند ،تصور می کردند که مردان در ایران اجازه نمی دهند زنان ورزش کنند. محجبه بودن ورزشکاران ایرانی و اینکه تیم ایران به عنوان قهرمان آسیا در تورنمنت جهانی گواتمالا شرکت کرده بود، موجب شد دومین تیم پرطرفدار در گواتمالا بعد از تیم میزبان باشد.

*** اردو ها و برنامه های آینده تیم فوتسال زنان
ثمینی پور در مورد اردوهای تیم ملی فوتسال زنان گفت:فدراسیون همیشه امکانات کافی را برای برگزاری اردوهای آماده سازی در اختیار فوتسال و فوتبال زنان قرار داده است اما مشکل اصلی ما همزمانی تشکیل اردوها با برگزاری مسابقات لیگ یا همزمانی با امتحانات پایان ترم دانشجویان یا دانش آموزان است از این رو گاهی اردوهای تیم زنان به طور منظم برگزار نمی شود.
وی گفت: کادر فنی تیم ملی فوتسال زنان باتوجه به اینکه تیم ملی اردیبهشت ماه به تورنمنت بین المللی روسیه اعزام می شود ، قصد دارد هر ماه یک اردوی آماده سازی برگزار کند اما این مساله با اعتراض مربیان تیم های لیگ برتری مواجه شده زیرا آنان مدعی هستند که از ابتدای فصل جاری به دلیل دعوت بازیکنان به اردوی تیم ملی هیچ وقت همه بازیکنانشان را در اختیار نداشته اند .

** لزوم توجه بیشتر رسانه ها به مسابقات ورزشی زنان
ثمینی پور در پاسخ به سوالی درمورد مهمترین مشکل ورزش زنان از جمله فوتسال ،گفت: نمایش گل فهمیه زارعی به عنوان زیباترین گل فوتسال جهان در دیدار ایران و مالزی در مسابقات جام ملت های آسیا باعث جلب توجه بیشتر مردم و مسئولان به فوتسال زنان شد و این درحالی است که دختران و زنان فوتسالیست ایرانی گل های به مراتب زیباتری از این گل زده اند اما به دلیل نداشتن امکان پخش تلویزیونی هیچ کسی آن ها را نمی بیند.اما حالا با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی تصاویری از مسابقات فوتسال زنان در سطحی وسیع پخش می شود و کارشناسان و فعالان این رشته این گل را دیدند .
وی خاطرنشان کرد:باید این باور ایجاد شود که زنان و دختران ایرانی امروز در رشته های مختلف ورزشی با پوشش کامل فعالیت می کنند و اشکالی ندارد ضمن رعایت مسایل شرعی و ارزش های اجتماعی امکان پخش مسابقات ورزشی زنان در رشته های مختلف در رسانه ها فراهم شود .
سرپرست تیم ملی فوتسال زنان ایران ادامه داد: مساله مهم تر بعد از پخش تلویزیونی این است که اگر قرار است یک زمان حتی بسیار اندک به پخش مسابقات زنان داده شود یا اخبار ورزشی آنان در تلویزیون پخش شود این کار به فرد با تجربه و کارشناس آن سپرده شود زیرا ارایه آمار یا اخبار غلط خودش لطمه بیشتری به ورزش زنان می زند.
محمودی نیز درمورد مهمترین مشکل موجود برای ورزش زنان به ویژه فوتسال گفت: مشکل مهم دیگر کمی تجربه مربیان زن است ، مربیان مرد به دلیل حضور بیشتر شان در مسابقات بین المللی تجربه بیشتر و به روز تری دارند . در تمام دنیا از مربیان مرد برای هدایت تیم های ملی فوتبال و فوتسال زنان استفاده می شود.فوتسال و فوتبال در کشورهای جنوب شرقی آسیا و اروپا قدمت بیشتری دارد و الان تعداد زیادی از بازیکنان با تجربه این کشورها کار مربیگری می کنند اما با وجود این، همه مربیان تیم های فوتبال و فوتسال زنان در جهان مردان هستند و هیچکس ایرادی به این مساله وارد نمی کند که چرا از زنان با تجربه به عنوان مربی استفاده نمی شود زیرا همه می دانند تجربه مردان در این رشته بیش از زنان است.
غلامی نیز در این مورد گفت : مربیان زن در بسیاری از موارد احساسی برخورد می کنند و از رفتار و برخورد قاطعانه با بازیکنان خودداری می کنند اما مربیان مرد باوجود انعطاف کافی در موقع لزوم ، بسیار مقتدرانه و قاطعانه برخورد می کند و چنین رفتاری در مربیان برای داشتن بازیکنان با انضباط و قوی ضروری است ، ضمن اینکه مربیان مرد به دلیل تجربه بیشتر در میدان رقابت های بین المللی شیوه های بهتری برای آماده سازی بازیکنان ارایه می دهند و تیم را سریع تر به خودباوری و اعتماد به نفس مورد نظر می رسانند.
ثمینی پور درمورد همکاری علی صانعی به عنوان مربی با تیم ملی فوتسال زنان ،گفت : همه می دانند که صانعی چه کمکی به فوتسال زنان کرده است و این مربی چهره بسیار شناخته شده ای دارد .این مربی هیچ قراردادی با فدراسیون در خصوص هدایت تیم ملی ندارد بلکه همراهی وی با کادر فنی کاری کاملا «دلی » است و همه می دانند که وی به عنوان مشاور به کادر فنی کمک می کند اما این کمک نباید به طوری مطرح شود که به وی یا مربیان مرد دیگری که به ارتقای فنی تیم های ملی زنان کمک می کنند ،لطمه وارد کند.
وی ادامه داد : البته فدراسیون فوتبال همیشه دوره های مربیگری برای فوتبال و فوتسال زنان برگزار کرده است و آخرین دوره مربیگری فوتبال زنان با حضور مربیانی از نروژ و ژاپن برگزار شد . مربی ژاپنی نایب رییس فدراسیون فوتبال کشورش نیز هست و میزان علاقه مندی و انگیزه مربیان ایرانی موجب شد که وی تمایلش را برای برگزاری یک دوره آموزشی طولانی تر برای زنان مربی ایرانی اعلام کند اما با همه این مسایل حضور مربیان مرد به دلیل تجربه بیشتر آنان در کادر فنی زنان، ضروری به نظر می رسد.
محمودی در ادامه در مورد جایگاه ششمی فوتسال زنان ایران در جهان و برنامه های لازم برای حفظ این جایگاه یا ارتقای آن ،گفت: حفظ این موقعیت بسیار سخت است .بسیاری از اعضای تیم ملی فوتسال زنان سابقه بیش از هشت سال حضور در تیم ملی را دارند و جوانگرایی در ترکیب تیم ملی ضروری به نظر می رسد.
فوتسال زنان باید روی رده های پایه متمرکز شود و به نظر می رسد فدراسیون فوتبال در سالهای اخیر توجه ویژه ای به رده های مختلف سنی فوتبال زنان داشته ولی در فوتسال زنان تاکنون کار چندانی انجام نشده است .به تازگی الهه عرب عامری نایب رئیس زنان فدراسیون تصمیماتی در خصوص تشکیل تیم فوتسال جوانان گرفته است که این می تواند به پشتوانه سازی این رشته کمک کند.
وی افزود : باید بازیکنان توانمندی در این رشته تربیت شوند زیرا بازیکنان فعلی در نهایت، سه یا چهار سال دیگر توانایی بازی در تیم ملی فوتسال را خواهند داشت و این بازیکنان هم مثل نسلی از فوتبال ایران که تکرار نشدند ، هنوز تکرار نشده اند و به این منظور فدراسیون باید به تیم های رده های مختلف سنی این رشته توجه ویژه ای داشته باشد.
ثمینی پور نیز در این مورد گفت: فدراسیون به منظور استعداد یابی و فعالیت تیم های فوتسال زنان در رده های مختلف با وزارت آموزش و پرورش و شهرداریها همکاری می کند تا دختران و پسران مستعد را در مسابقات محلات یا آموزشگاهی شناسایی کند . از سوی دیگر با برگزاری فستیوال های فوتبال و فوتسال به صورت منطقه ای در کشور باز هم بازیکنان مستعد در این دو رشته را شناسایی و با برگزاری اردوهای آماده سازی کار پشتوانه سازی برای تیم های ملی را انجام می دهد .
وی ادامه داد: این یک پروسه طولانی است زیرا برای آماده سازی این بازیکنان علاوه بر برگزاری اردوهای آماده سازی باید این بازیکنان با حمایت فدراسیون ها در تیم های باشگاهی به کار گرفته شده و به اردوهای تدارکاتی خارجی و مسابقات دوستانه اعزام شوند تا این پروسه زمانی کاهش یابد زیرا انتظارات مردم بالا رفته و ما نمی توانیم این مسئله را متوقف کنیم .
محمودی در مورد دیدارهای تدارکاتی تیم ملی فوتسال با دیگر تیم های اروپایی گفت : تیم ملی اسپانیا در حاشیه مسابقات گواتمالا پیشنهاد انجام دیدارهای دوستانه با تیم ملی ایران را مطرح کرد که این موضوع از سوی فدراسیون پیگیری خواهد شد اما انجام بازی های منظم دوستانه با روسیه و حضور هر ساله ما در تورنمنت روسیه نیز امتیازی است که نباید به آن بی توجه باشیم .
در تورنمنت روسیه که همیشه اردیبهشت ماه برگزار می شود تیم ایران فرصت دارد تا در مقابل سه تیم نسبتا خوب اروپایی بازی کند که نباید از تاثیر آن غافل شویم .
ثمینی پور نیز در مورد رویارویی تیم ایران با تیم های بزرگی همچون اسپانیا گفت : آمادگی روانی بازیکنان تیم ملی فوتسال زنان نسبت به سال های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است .یکی از عمده ترین دلایل افزایش اعتماد به نفس و خودباوری بازیکنان ، موفقیت های سال های اخیر فوتسال زنان در آسیا است زیرا زمانی پیروزی مقابل اردن برای بازیکنان ما یک موفقیت بسیار بزرگ محسوب می شد اما حالا دیگر حتی ایستادن مقابل تیم های بزرگی چون برزیل یا پرتغال موجب نگرانی یا استرس غیر معمول در بازیکنان نمی شود ، استرس بازیکنان در حد معمول یک مسابقه است .
در ادامه این میزگرد شرکت کنندگان از امکاناتی که فدراسیون فوتبال برای خوابگاه و تمرین در اختیار فوتسالیست ها قرار می دهد، ابراز رضایت کردند.
غلامی در این مورد گفت: خوشبختانه از زمانی که عرب عامری به عنوان نایب رئیس با فدراسیون فوتبال همکاری می کند امکانات خوابگاهی و محل تمرین بهتر شده است و اردوهای آماده سازی تیم ملی به صورت مرتب پیگیری می شود.
ثمینی پور نیز در این مورد گفت: خوشبختانه امکانات اردویی و خوابگاهی که فدراسیون در اختیار تیم های ملی زنان قرار می دهد با تیم های ملی مردان تفاوتی ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین