کد خبر: ۳۴۰۷۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
محکوم‌کردن اقدام داعش‌گونه عربستان در اعدام شیخ‌نمر

نوبخت: حمله به‌سفارت در شأن ملت ایران نبود/ریاض ضرر خواهد کرد/کنایه به جیبوتی

سخنگوی دولت اعلام کرد: حمله به سفارت عربستان با شرع و آموزه های اسلامی توجیه ندارد. نوبخت همچنین ضمن محکوم‌کردن اقدام غیر‌انسانی و داعش‌گونه عربستان در به شهادت رساندن شیخ نمر روحانی برجسته شیعی گفت: این اقدامات عربستان نشانگر شکست سیاست‌های این کشور در عراق و سوریه است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدباقر نوبخت با تقدیس حرکت همه آزادی خواهان جهان و هموطنانمان در جهت واکنش به حرکت ضد انسانی دولت عربستان در اعدام شیخ نمر گفت:‌ اقدام نکوحش بار عده ای در حمله به سفارت عربستان مشکوک به نظر می‌رسد؛ چرا که سیاست‌هایی در پی داشت که برای عربستان نافع است.

به گزارش آفتاب، محمدباقر نوبخت در نشست خبری سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد تاثیرات اقدامات اخیر عربستان و ارتباط آن با موضوع برجام گفت: برخی کشورهای منطقه در کنار رژیم صهیونیستی از هیچ اقدامی فروگذار نکردند تا بتوانند شرایطی را فراهم کنند توافق برجام حاصل نشود و حتی روند اجرای آن را مخدوش کند در همین راستا بسیاری از اقدامات ناسنجیده و محکوم شده عربستان را عده‌ای در این ارتباط تلقی می‌کنند.

نوبخت با اشاره به اینکه برجام سندی محکم است خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تعهد دارد با رعایت حقوق طرف مقابل آن را اجرا کند و تا به حال طرف مقابل در جهت اجرای برجام تعهداتی را که داشته است به انجام رسانده است و ان شاء الله به همین ترتیب به فعالیتشان ادامه دهند.

نوبخت در رابطه با اعدام شیخ نمر توسط دولت عربستان نیز توضیح داد: دولت اقدام عربستان را در به شهادت رساندن روحانی مظلوم شیخ نمر محکوم کرده و آن را اقدامی غیر انسانی ، بدوی و داعش گونه می‌داند که نشان از نوعی واکنش دولت عربستان بعداز شکست سیاست‌هایش در عراق و سوریه دارد.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: دولت عربستان در گذشته در کنار صدام بود و در حال حاضر نیز در کنار مردم و دولتی که با همه وجود مقابل داعش مبارزه می‌کنند، قرار نگرفته و در سوریه هم سمت گروه‌های تکفیری و تروریستی است. پس شاهدیم که عربستان در سیاست‌های خود در منطقه و سوریه به شکست رسیده است و این دست از اقدامات برای خنثی کردن شکست‌هایشان در منطقه است که با بمباران و کشتار مردم بی دفاع یمن تصور می‌کنند قدرتی برای خود به دست می آورند که همه این رفتار از نظر ما محکوم است.

وی با تقدیس حرکت همه آزادی خواهان جهان و هموطنانمان در جهت واکنش به حرکت ضد انسانی دولت عربستان در اعدام شیخ نمر یادآورشد:‌ اقدام نکوحش بار عده ای در حمله به سفارت عربستان مشکوک به نظر می‌رسد ؛ چرا که سیاست‌هایی در پی داشت که برای عربستان نافع است.

وی با بیان اینکه از نظر شرعی و آموزه های اسلامی تعرض به ساختمان سفارت عربستان قابل توجیه نیست، تصریح کرد: تعرض به ساختمان سفارت عربستان از نظر مدنی و قوانین بین‌المللی در شان ملت ایران نیست و دستگاه های قضایی پیگیر هستند تا پشت صحنه این ماجرا را پیدا کنند و به نظر می‌رسد که عده ای با این اقدام می خواستند بازتاب حرکت نامناسب دولت عربستان را تحت شعاع قرار دهند.

نوبخت در رابطه با اقدامات اخیر عربستان مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با ایران توضیح داد: طی سی و چند سال بعد از انقلاب اسلامی خیلی از قدرت ها قطع رابطه با ایران را تجربه کردند و در حال حاضر کشور عربستان دارای سیاست های ناپخته و کم تجربه ای است که با این اقدامات باعث متضرر شدن آن‌ها می‌شود. هرچند دولت بزرگ جیبوتی نیز در کنارشان باشد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه هر کشوری می‌تواند نسبت به یک رخداد موضع گیری داشته باشد خاطر نشان کرد: ما یک سیاست سنجیده و همراه با اتاق فکر و تعقل داریم و با این پشتوانه پیروزی هایی را به دست آورده ایم که تصادفی نبوده است بنابراین قطعا متناسب با اتفاقاتی که افتاد در چارچوب قوانین بین‌الملل واکنش نشان می دهیم.

وی در رابطه با حمله به سفارت عربستان خاطرنشان کرد: قوای انتظامی و نظامی و امنیتی باید دقت بیشتری کنند تا کسانی که معلوم نیست مقاصدشان برای کدام دولت است از احساسات عده ای از مردم سوء استفاده نکنند.

نوبخت با اشاره به این ما در شرایط اجرایی برجام هستیم ، تصریح کرد: باید نشان دهیم که ایران دارای توانمندی لازم برای ایجاد امنیت جهت سرمایه گذاری است، پس باید در رفتار ما دقت کنیم چون منافع ملی ما با این نوع روش های احساسی و غیرمدنی و غیرقانونی تامین نمی‌شود و به اقدامی که اتفاق افتااده است مشکوک هستیم، بنابراین قوه قضاییه در این راستا پیگیری های لازم را انجام خواهد داد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه ایران در مرحله ای قرار دارد که با استقبال انبوه سرمایه گذاران خارجی برای ورود به کشور مواجه است تصریح کرد: ما کشور بزرگی هستیم و قطع ارتباط عربستان با ما سهمی از توسعه ما را تحت تاثیر قرار نمی دهد که نگران این مسأله باشیم، بنابراین قطع رابطه عربستان هیچ تاثیری بر شرایط کشور ما ندارد.

وی در رابطه با چگونگی انجام حج تمتع نیز خاطرنشان کرد:‌فاصله زمانی مناسبی تا زمان حج تمتع داریم که بتوانیم تصمیم مناسبی در این زمینه اتخاذ کنیم.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا اتفاقات اخیر عربستان باعث ایجاد درگیری های فرقه ای در ایران نخواهد شد، گفت:‌در رابطه با اعدام شیخ نمر فقط شیعیان معترض نبودند، بلکه اهل تسنن و همه آزادی خواهان جهان مخالفت خود را نشان دادند و امروز کشور سوئیس سفیر عربستان را احضار کرد و نسبت به اعدام‌ها در عربستان تذکر داد. پس این مسأله فراتر از روابط مربوط به ایران و عربستان است و نمی توان آن را به شکاف فرقه ای شیعه و سنی تقلیل داد.

سخنگوی دولت همچنین در رابطه با اینکه آیا دولت ایران حاضر است با میانجی گری برخی کشورها نسبت به حل اختلاف با عربستان وارد عمل شود تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران همیشه خواهان گسترش روابط با همسایگان خود و کشورهای جهان بوده است و در شرایط پس از تحریم با روابط مطلوب با جهان است که پیش می‌رویم اما ممکن است استثناهایی در مورد عربستان وجود داشته باشد؛ چرا که کارهای ناسنجیده دولت عربستان نشان می‌دهد این کشور از ظرفیتی برخوردار نیست که انتظار بسط روابط با آن را داشته باشیم.

وی افزود: عربستان تا به حال به این درک رسیده است که جمهوری اسلامی ایران در این سیاست ثبات دارد که با هر کشوری که نشان دهد قابلیت و ظرفیت بسط روابط خارجی با جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد ارتباط خواهد داشت و نسبت به این کشورها نگاه مثبت دارد.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا عدم توانایی صیانت از سفارت خانه یک کشور خارجی در ایران نشان از ضعف وزارت کشور و نیروی انتظامی ندارد ، توضیح داد: در نامه‌ای که از سوی رئیس جمهور به وزیر کشور ابلاغ شد به این مسأله توجه شد و قوه قضاییه موظف است تمامی کسانی که وظایف قانونی خود را انجام نداده اند و آن‌ها که بدون اجازه قانون اقدامی را انجام داده اند در هر سطحی بازخواست کند و وزیر کشور نیز به وظایف خود در این زمینه عمل خواهد کرد تا با خاطیان این حادثه برخورد شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه البته در حوادث مختلف در هر کشوری از جهان طبیعی است که در جلوی نماد آن کشور که سفارت خانه‌اش است اعتراضات مطرح می‌شود، افزود: در حال حاضر جلوی سفارت عربستان در سایر کشورهای جهان نیز اعتراضاتی برپا است، اما مهم این است که پلیس باید با دقت حلقه هایی را ایجاد کند که از هرگونه خسارت به ساختمان های سفارتخانه پیشگیری شود بنابراین پلیس مسئولیت حساسی را بر عهده دارد که تخطی از آن همراه با عقوبت خواهد بود.

نوبخت در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از درگیری های مقابل ساختمان حافظ منافع عربستان در مشهد جلوی اقدامات اخیر در تهران گرفته نشد، توضیح داد: آنچه به دولت ربط دارد این است که کانون اعتراضات را پیش بینی کند و اقدامات لازم را انجام دهد و در همین راستا ما پیشنهاد تجمع در میدان فلسطین و امام حسین (ع) را دادیم. همچنین شورای امنیت نیز تصمیمات لازم را ابلاغ کردند. اما اینکه در اجرای موارد پیش بینی شده پلیس نتوانست به طور جدی اقدام کند باید از طریق قوه قضاییه پیگیری شود.

وی همچنین در مورد نحوه انجام سفرهای عمره خاطرنشان کرد:‌با توجه به اتفاقات گذشته برای زائران‌ ایرانی در کشور عربستان سفرهای عمره متوقف شده بود و فعلا نیز به همان منوال خواهد بود تا مسائل روشن شود و انجام این سفرها تا زمانی که زائران ما از تعرض سعودی ها در امان باشد مقتضی نیست.

نوبخت افزود:‌با توجه به واکنش های دولت عربستان نسبت به تعرض به ساختمان سفارتخانه این کشور در ایران نجابت رهبری و ملت ایران در فاجعه منا قابل تقدیر است.

وی تاکید کرد:‌تا همه شرایط امر برای زائران ایرانی فراهم نشود، سفرهای عمره انجام نخواهد شد.

سخنگوی دولت در رابطه با این سوال که ناجا گفته است در اتفاقات اخیر مقابل سفارت عربستان ما نمی توانستیم با مردم برخورد کنیم و آیا این حرف توجیهی دارد گفت: کسی از پلیس نخواسته که مردم را بزند؛ چرا که پلیس باید از ساختارهای مختلفی برای صیانت از محدوده مورد نظر خود استفاده کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که عده ای اقدامات اخیر در مقابل سفارت عربستان را به منظور تضعیف دولت یازدهم مطرح می‌کنند،تصریح کرد:‌برخی این تحلیل را دارند، اما ما تلاش داریم که بدبین نباشیم و ابتدا ریشه ها را دنبال کنیم و به جای پیش داوری با مستندات اقدام کنیم که وزارت اطلاعات هم در این مسأله پیگیری های لازم را انجام خواهد داد.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه عربستان در مواجه با ایران ائتلاف تشکیل داده است و اینکه آیا ایران برای جلوگیری از ورود کالاهای عربستانی با کشورهای دیگر اقدام به ائتلاف نخواهد کرد گفت:‌کشوری که احساس کند خودش به تنهایی جایگاهی ندارد حتما باید دیگران را در کنار خود جمع کند تا به چشم بیاید و این سیاست های کشوری مثل عربستان است، اما باید بدانند که آن ائتلاف نمی تواند در برابر قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران ایستادگی کند.

وی در رابطه با نوسانات قیمت نفت نیز خاطرنشان کرد:‌در نتیجه اتفاقات اخیر شاهد افزایش اندکی درقیمت نفت بوده‌ایم، البته عربستان می خواست با این اقدام کشورهای صادرکننده را متزلزل کند اما ایران با پایبندی به اعتقادات اسلامی این نوع رفتارها را قابل قبول نمی داند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای برخورد با گروه‌های خودسر که اقداماتی مانند حمله به سفارت عربستان را انجام داده‌اند لایحه ای به مجلس خواهد داد گفت:‌دولت در این زمینه برنامه های لازم را دارد و نیاز به لایحه نیست چون در کشور ما قوانین لازم برای برخورد با خاطیانی که منافع ملی ایران را به خطر می اندازند وجود دارد و نیازی به قانون جدید نیست.

نوبخت در پاسخ به خبرنگاری که مدعی شد در حادثه سفارت عربستان گفته می‌شود افرادی منتسب به دولت عربستان اقدام به این کار کرده‌اند و حتی عده ای از مخالفان دولت روحانی حضور داشتند، گفت: به این دسته بندی حتی می‌شود منتسبان به اسرائیل را هم اضافه کرد. چون این موارد منافع ملی ایران را مخدوش می‌کند و منافع برخی کشورهای متخاصم با جمهوری اسلامی ایران را تقویت می‌کند.

وی ادامه داد: در رابطه با تاثیر اتفاقات اخیر در جلوگیری از اعتماد سرمایه گذاران خارجی برای ورود به کشورمان باید توجه کنیم که این اعتراضات در جهان سابقه دارد و در حال حاضر در خیلی از کشورهای همسایه نیز به سفارت عربستان حمله شده است بنابراین این مسائل چیزی نیست که دولتی بخواهد به این دلیل از سرمایه گذاری در ایران صرفه نظر کرده و دچار تردید شود و بزرگنمایی کردن در این رابطه کار درستی نیست اما به هر حال باید بدانیم که این قبیل رفتارها در شان ملت متمدن ایران نیست.

سخنگوی دولت درادامه نشست خبری خود در رابطه با مبلغ عیدی کارمندان دولت گفت:‌ در این زمینه هر وقت مصوبه هیأت وزیران شکل بگیرد اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

نوبخت همچنین در مورد وام های 25 میلیون تومانی گفت: این موضوع نیز درحال پیگیری است و با اهداف مشخص اعطای آن انجام می شود و در رابطه با کارت‌های ده میلیون تومانی نیز به همین ترتیب اقدام خواهد شد.

وی در رابطه با حضور برخی چهره های دولتی در جلسات حزبی در ایام نزدیک به انتخابات نیز خاطرنشان کرد: دولت در مورد انتخابات وظیفه اجرای قانون را بر عهده دارد و اینکه کارمند دولتی در جلسه انتخاباتی شرکت کند با این که دولت بخواهد وجه سیاسی خاصی را در انتخابات دنبال کند مسأله ای کاملا متفاوت است و وظیفه دولت در انتخابات متمرکز به کار وزارت کشور است.

سخنگوی دولت در رابطه با هدفمندی یارانه‌ها و نحوه اجرای آن در برنامه ششم خاطرنشان کرد: احتمالا هفته آینده جلسه ای با حضور خبرنگاران خواهیم داشت تا قبل از تقدیم برنامه ششم و بودجه 95 به مجلس جزئیات را برای خبرنگاران توضیح دهم.

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری جلسات ظریف با وزرای امور خارجه کشورهای 1+5 گفت: قرار است برجام لحظه به لحظه به زمان شروع اجرا نزدیک تر شود که این کار نیازمند به هماهنگی بین وزرای خارجه طرفین توافق دارد بنابراین در این راستا جلساتی با حضور وزیر خارجه کشورمان و سایر کشورهای 1+5 برگزار خواهد شد تا تبادل نظر لازم برای تسریع در اجرای برجام صورت گیرد.

سخنگوی دولت همچنین در جواب سوالی در رابطه با اظهارات اخیر آقای رسایی مبنی بر رد صلاحیت شدن خود برای این دوره از انتخابات گفت: تشکیک در این مسأله قبل از اعلام نتایج کار درستی نیست و پیش داورانه است ، از الان وارد این بحث شویم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به عدم پخش مصاحبه تولیدی آقای ظریف با صدا وسیما آیا اینکه دولت اطلاعیه داده باشد هر گونه مصاحبه اعضای دولت با صدا و سیما حتما با دعوت نامه رئیس این سازمان انجام شود صحت دارد گفت: چنین چیزی از سوی شورای اطلاع رسانی دولت نداشته ایم و دستور العملی در این رابطه نیامده است البته شنیده ها بیشتر از طرف صدا و سیما بوده است مبنی بر اینکه اگر بخواهند شخصی را برای مصاحبه دعوت کنند باید متناسب با جایگاه مدعو اقدامات لازم صورت گیرد که البته در حال حاضر طبق روال گذشته این کار انجام می‌شود.

نوبخت در رابطه با مبلغ یارانه ها در بودجه 95 نیز خاطرنشان کرد: اگر مقدار دریافتی ها در بخش نفت را حدود 53 هزار میلیارد تومان تلقی کنیم آنچه که یارانه تا پایان امسال داده خواهد شد حدود 42 هزار میلیارد تومان خواهد شد.

وی همچنین در رابطه با علت کسری بودجه گفت: بهتر است به جای کسری بودجه از اصطلاح عدم تحقق منابع استفاده کنیم؛ چرا که این دو با هم تفاوت می‌کنند و در حال حاضر با عدم تحقق درآمدها مواجه هستیم پس میزان منابع با آنچه در بودجه پیش بینی شده تفاوت دارد اما کسری بودجه نداریم چون سازمان مدیریت مصارف را در حد درآمدها تنظیم می‌کند.

سخنگوی دولت در رابطه با اینکه تا چه اندازه در تدوین بودجه 95 به اقتصاد مقاومتی توجه شده است،اظهار کرد : برنامه بودجه با توجه به سیاست ها و اصول اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی برنامه ششم تهیه شده است.

نوبخت همچنین در رابطه با شیوه محاسبه نرخ سود بانکی گفت: بانک مرکزی همواره در این زمینه بین دو روش اختیار دارد که یا به صورت دستوری نرخ سود بانکی را کاهش دهد و یا از نرخ سود بین بانکی استفاده کند در حال حاضر روش دوم را در پیش گرفته است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا متن انگلیسی قراردادهای نفتی در اختیار نمایندگان مجلس قرار نمی گیرد گفت: متن این قراردادها آماده است و نمایندگان می‌توانند به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشند و حتی وزارت نفت ضمن استقبال برای روند تبیین قراردادهای نفتی برای تهیه مدلی به روز شده از این قراردادها رونمایی کرد بنابراین قراردادهای نفتی مخفیانه و محرمانه نیستند.

سخنگوی دولت در مورد تاثیرات ورود خودروسازان خارجی به کشورنیز تصریح کرد:‌از کشورهای مختلف از جمله ژاپن مدیران و خودروسازان معروف برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کردند البته نه فقط برای بازار ایران بلکه برای سرمایه گذاری مشترک جهت بازارهای منطقه .

نوبخت در رابطه با قیمت نفت در بودجه 95 گفت:‌فعلا عدد 35 و 40 دلار را مدنظر داریم البته دو عدد در مورد درآمدهای نفتی مد نظر است یکی مقدار فروش و دیگری قیمت هر بشکه نفت که در شرایط تحریم سقف مقدار فروش تا یک میلیون بشکه بسته شده بود اما در شرایط پساتحریم تا دو میلیون و 350 هزار بشکه نیز توانایی فروش داریم و در این زمینه بازار خود را بازیابی خواهیم کرد و سهم خود را خواهیم گرفت.

وی در رابطه با دردسرهایی که تعاون های اعتباری برای مردم ایجاد کرده‌اند گفت: حتما باید نظارت لازم انجام شود چون وقتی دستگاهی تابلویی دارد مردم اعتماد می‌کنند در حالیکه از پشت ویترین خبر ندارند بنابراین باید مراقبت های لازم انجام شود و دولت خود را نسبت به تامین امنیت سرمایه مردم موظف می‌داند.

سخنگوی دولت همچنین در مورد اظهارنظر وزیر صنعت برای خروج پتروشیمی از بازار بورس کالا اظهار کرد:‌ این موضوع نظر شخصی وزیر صنعت و دستگاه متبوعشان است و سازمان مدیریت موافق این موضوع نیست البته مسأله هنوز در دولت مطرح نشده است.

وی همچنین در مورد وضعیت استخدام ها در سال 95 گفت:‌قوانین مربوط به استخدام ها در برنامه ششم وجود داشت و در لایحه پیشنهادی سازمان مدیریت نیز امکان استخدام در سال 95 پیش بینی شده است که در این راستا استخدام 17 هزار و 700 نفر در وزارت بهداشت و حدود 14 هزار در آموزش و پرورش و ... را خواهیم داشت البته طرح ما این است که افزایش نیروی انسانی نداشته باشیم و به ازای خروج هر 5 نفر به عنوان بازنشسته یک نفر وارد شود.

نوبخت در مورد میزان وابستگی بودجه به نفت در بودجه 95 گفت: میزان وابستگی زیر 25 درصد خواهد بود یعنی سهم نفت از منابع عمومی کمتر است .

وی در مورد سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی در بودجه 95 نیز خاطرنشان کرد: اگر اجازه مقام معظم رهبری باشد مشابه سال جاری برای سال آینده نیز تصمیم گیری می‌شود.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا میزان درآمدهای مالیاتی در سال گذشته بیش از درآمدهای نفت بوده است گفت: خیر ، اما برای سال جاری 53 هزار میلیارد تومان پیش بینی می کردیم که از درآمدهای نفتی داشته باشیم و حدود 64 هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده است پس به نظر می‌رسد این اتفاق در سال جاری رخ دهد و همچنین در سال آینده نیز درآمدها از مالیات بیشتر از درآمدهای نفتی باشد.

سخنگوی دولت همچنین در مورد اظهارات اخیر شهردار تهران برای مقابله با آلودگی هوا مبنی بر اینکه اگر اختیار کامل داشته باشم سه سال این موضوع را حل خواهم کرد، گفت: ما از نظر هر نهادی برای حل معضل آلودگی هوا استقبال می‌کنیم و از شهردار تهران خواهش می‌کنیم در حد اختیاراتشان در حال حاضر هر اقدامی که می‌توانند انجام دهند و برنامه پیشنهادی شان را به دولت ارائه کنند تا مورد مطالعه قرار گیرد تا برای مقابله با آلودگی هوا تصمیم گیری شود.

منبع: ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
1
20
اگر اسم كسانى را كه به سفارت انگليس حمله كردند را دانشجويان معترض نمى گذاشتيم حالا شاهد اين اتفاقات خفت بار نبوديم تا جايي كه كشورهايى مثل سودان وجيبوتى وبحرين هم براى ما شاخ شوند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین