کد خبر: ۳۴۱۱۹۰
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
پیش‌بینی انتخاباتی پرشور در 7 اسفند

استقبال فعالان سیاسی از نتایج بررسی صلاحیت‌ها/چنددرصد تائید شدند؟+جدول

با این همه، نمی‌توان آمار بالای تأیید صلاحیت شدگان در هیأت‌های اجرایی را بی اهمیت دانست؛ چرا که این آرا براساس استعلام از نهادهای چهارگانه اطلاعاتی یعنی قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سازمان ثبت احوال و همچنین تحقیقات محلی صادر شده است و مستندات رد صلاحیت نیز ضمیمه پرونده داوطلبان شده است و تغییر این آرا نیازمند مستندات جدید است.
آفتاب‌‌نیوز :
صلاحیت 93 درصد از داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیأت‌های اجرایی تأیید شد. به گفته حسینعلی استقبال فعالان سیاسی از نتایج بررسی صلاحیت‌ها/چنددرصد تائید شدند؟+جدولامیری سخنگوی وزارت کشور، از مجموع 12 هزار و 123 داوطلب شرکت در رقابت‌های پارلمانی، 580 نفر در ایام ثبت نام و 296 نفر هم در زمان بررسی صلاحیت‌ها  انصراف داده و 814 نفر از سوی هیأت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند. رقمی که از تأیید صلاحیت  قریب به 11 هزار نفر از نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی خبر می‌دهد.

به گزارش آفتاب، به بیان دیگر، 93 درصد از متقاضیان حضور در رقابت‌های مجلس از سوی هیأت‌های اجرایی تأیید صلاحیت شدند، آماری که احتمالاً بعد از اعتراض‌ها و بررسی در هیأت نظارت بر انتخابات تغییر کند؛ چرا که هم رد صلاحیت شدگان می‌توانند تا روز جمعه به حکم هیأت‌های اجرایی اعتراض کنند و هم ممکن است هیأت نظارت، صلاحیت افراد تأیید شده را از سوی هیأت اجرایی رد کند.

با این همه، نمی‌توان آمار بالای تأیید صلاحیت شدگان در هیأت‌های اجرایی را بی اهمیت دانست؛ چرا که این آرا براساس استعلام از نهادهای چهارگانه اطلاعاتی یعنی قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سازمان ثبت احوال و همچنین تحقیقات محلی صادر شده است و مستندات رد صلاحیت نیز ضمیمه پرونده داوطلبان شده است و تغییر این آرا نیازمند مستندات جدید است.

همچنین براساس آمار ارائه شده از سوی استان‌ها، استان بوشهر کمترین و استان هرمزگان بیشترین تعداد رد صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی هیأت‌های اجرایی را داشتند. بنا بر گزارش‌ها، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، همدان و یزد بالاترین میزان تأیید صلاحیت‌ها و هرمزگان، کرمانشاه، مازندران، کردستان و اصفهان به ترتیب بیشترین رد صلاحیت‌ها را داشتند. براساس آمار، تهران با تأیید صلاحیت 95 درصد از داوطلبان در رتبه دهم قرار دارد.

به گفته امیری، آن دسته از داوطلبانی که صلاحیت آنها در هیأت‌های اجرایی احراز نشده است، تا 19 دی ماه فرصت دارند مراتب اعتراض خود را به هیأت‌های نظارت اعلام کنند و هیأت‌های نظارت هم هفت روز فرصت دارند به این اعتراضات رسیدگی کنند. انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفندماه برگزار می‌شود.

استقبال فعالان سیاسی از عملکرد هیأت‌های اجرایی

اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی هیأت‌های اجرایی، موافقان و منتقدانی داشته است. این نتایج به منزله پایان بررسی‌ها نیست. نه تنها معترضان می‌توانند شکایت خود را به هیأت‌های نظارت اعلام کنند، بلکه اسامی تأیید شده نیز از سوی هیأت‌های نظارت شورای نگهبان بررسی می‌شود. باوجود این، منتقدان مبنای دیدگاه‌های خود را نه بر میزان رد صلاحیت‌ها، بلکه بر گستره تأیید صلاحیت‌ها قرار داده‌اند. آنان مدعی‌اند که هیأت اجرایی با تساهل، صلاحیت‌ها را بررسی کرده‌اند. اما در مقابل، موافقان عملکرد هیأت‌های اجرایی، تأکید می‌کنند که نه تنها مبنای عملکرد این هیأت‌ها قانون بوده، بلکه نگاهی چون نگاه هیأت‌های اجرایی به انتخابات، می‌تواند به برگزاری پرشور انتخابات و مشارکت حداکثری مردم منتهی شود. روزنامه ایران دیدگاه فعالان سیاسی از جریان‌های متفاوت درباره عملکرد هیأت‌های اجرایی را جویا شده است که در ادامه می‌خوانید.

شکوری‌راد: خوب و قابل قبول است

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی به «ایران» گفت: در مجموع عملکرد و رویکرد هیأت‌های اجرایی خوب و قابل قبول بوده است، هرچند در مواردی، رد صلاحیت‌ها در برخی شهرها غیرمنتظره بوده است که به نظر می‌رسد این امر نیز ناشی از ترکیب هیأت‌های اجرایی است که در آن شهرها شکل گرفته است که خود حاصل بی‌دقتی استاندار یا فرماندار در تشکیل این هیأت است.

علی شکوری راد با بیان اینکه در صورت ادامه این روند، می‌توان به برگزاری یک انتخابات باشکوه امیدوار بود، اضافه کرد: این رویکرد این امید را ایجاد می‌کند که در مراحل بعد نیز با رایزنی‌هایی که وزارت کشور با شورای نگهبان خواهد داشت، روند به همین صورت ادامه یابد و زمینه برای حضور نامزدهای بیشتری در انتخابات فراهم شود. وی با اشاره به اینکه در این صورت، قابل پیش‌بینی است که رقابت خوبی در انتخابات شکل خواهد گرفت، افزود: باوجود این، تحقق این هدف به چگونگی عملکرد هیأت‌های نظارت باز می‌گردد که اگر آنان هم مانند هیأت‌های اجرایی عمل کنند، انتخابات خوبی را در پیش خواهیم داشت. در این صورت، این وظیفه جناح‌های سیاسی خواهد بود که به فهرست واحد دست یابند و انتخابات را پرشورتر کنند. شکوری راد درباره عملکرد هیأت‌های اجرایی استان تهران در بررسی صلاحیت‌ها نیز گفت: انتقادی نشنیدم، ضمن اینکه به نظر می‌رسد تلاش شده قانونی عمل شود و این، امیدبخش است که وزارت کشور توانست مشی قانونی‌ای را پیش ببرد که به همین دلیل لازم می‌دانم از این بابت از مسئولان این وزارتخانه تشکر کنم.
حق‌شناس: قابل دفاع و قدردانی است

یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز با بیان اینکه در مجموع عملکرد هیأت‌های اجرایی در کشور قابل قبول و قابل دفاع است، اظهار کرد: البته در برخی حوزه‌ها که تعدادشان هم زیاد نیست، اتفاقات خوبی را شاهد نبودیم، چنان که در پاوه، صلاحیت آقای قادری که از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی بود، تأیید نشد یا در ابهر، آقای بیگدلی که عضو شورای مرکزی و استاد دانشگاه هست، نیز به همین صورت. باوجود این در مجموع عملکرد هیأت‌های اجرایی را در فضایی که شکل گرفته، قابل دفاع و قدردانی می‌دانم.

محمدجواد حق‌شناس در پاسخ به این سؤال که برخی اصولگرایان معتقدند که هیأت‌های اجرایی با دیدی باز، صلاحیت‌ها را بررسی کرده‌اند، عنوان کرد: بهتر است اصولگرایان چشم‌های خود را باز کنند تا دچار مشکل نشوند، زیرا در این دوره نگاه کردن به مسائل با چشم بسته، راهکار مناسبی برای حل و فصل مسائل سیاسی نیست. عضو حزب اعتماد ملی، ارزیابی خود از عملکرد هیأت‌های اجرایی استان تهران را نیز این طور بیان کرد: تاکنون ارزیابی دقیقی از نتایج تأیید صلاحیت‌های استان ندارم، اما گزارش منفی نیز دریافت نکرده‌ایم.

ترقی: به خطر نفوذ توجه نشده است

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، برخلاف دو چهره پیشین، انتقادهایی را متوجه روند کار هیأت‌های اجرایی می‌داند. حمیدرضا ترقی با بیان اینکه به نظر می‌رسد در بررسی صلاحیت‌ها بسیار با اغماض عمل شده است، اظهار کرد: افراد زیادی تأیید صلاحیت شده‌اند که هنوز صلاحیت کافی و لازم را برای حضور در انتخابات ندارند، از این رو به نظر می‌رسد صلاحیت‌های نامزدها با سعه صدر بسیار بالا و بدون توجه به مسأله و خطر نفوذ بررسی شده است.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سؤال که هیأت‌های اجرایی مدعی‌اند براساس گزارش‌های مراجع چهارگانه صلاحیت‌ها را بررسی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: در قانون برای هیأت‌های اجرایی، علاوه بر مراجع چهارگانه به تحقیقات محلی نیز اشاره شده است، با وجود این، در برخی موارد هیأت‌های اجرایی خلاف اطلاعات کافی مراجع چهارگانه درباره نامزدها تصمیم گرفته‌اند. وی در این باره افزود: مواردی را داریم که در برخی شهرها وزارت اطلاعات مدارک و اطلاعات رد صلاحیت افراد را به هیأت‌های اجرایی ارائه کرده است، اما این هیأت‌ها تصمیم دیگری گرفتند. ترقی بدون نام بردن از این شهرها یا نامزد، تأکید کرد: موارد مستند در این باره هست، اما قابل ذکر نیست.

دهقان: سبب نشاط انتخاباتی می‌شود

یک عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه نیز معتقد است براساس آمارهایی که تاکنون ارائه شده، رد صلاحیت‌ها از سوی هیأت‌های اجرایی در کمترین میزان و تأیید صلاحیت‌ها، در بیشترین میزان بوده است. غلامعلی دهقان با تکیه بر این آمارها نتیجه‌گیری کرد: این نشان دهنده رویکرد قانون محور هیأت‌های اجرایی است و امیدواریم در مرحله بعدی در هیأت‌های نظارت نیز شاهد همین رویه باشیم، زیرا این امر می‌تواند امیدهایی را برانگیزد و سبب شور و نشاط هرچه بیشتر انتخابات بشود.

وی با تأکید بر اینکه همه جریانات سیاسی و فکری درون نظام باید اصل را برقانونمداری گذاشته و تابع قانون باشند، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد تا اینجای کار قاعده انصاف بخوبی مورد توجه قرار گرفته است، بااین وجود اگر افرادی احساس می‌کنند که حق آنان ضایع شده است، بدیهی است که طبق مکانیزم انتخابات، می‌توانند از راه قانونی عمل کرده و به هیأت نظارت استانی شورای نگهبان شکایت ببرند.

دهقان در پایان اظهار کرد: در مجموع اخبار و قرائن و شواهد نشان می‌دهد که می‌توان از آنچه در هیأت‌های اجرایی گذشته است، احساس رضایت کرد و احراز نشدن صلاحیت‌ها تا این جای کار کمتر از 10 درصد بود که امیدواریم روندها در مرحله بعد نیز این چنین باشد.

رئوفیان: بررسی ها در چارچوب قانون بود

دبیرکل حزب ایران اسلامی نیز با بیان اینکه هیأت‌های اجرایی در چارچوب حرکت کردند گفت: چیزی که نشان از عمل فراتر از قانون و خارج از ضوابط از سوی هیأت‌های اجرایی باشد، دیده نشد. از این رو ارزیابی ما از عملکرد این هیأت‌ها مثبت است.

ابوالقاسم رئوفیان، افزود: منتقدان عملکرد هیأت‌های اجرایی، اگر به مصداق یا مصادیقی رسیده‌اند، آن را عنوان کنند، زیرا این که ما یک نگاه کلی به مسائل داشته باشیم و فضای بدبینی ایجاد کنیم، کار اخلاقی‌ای نیست. وی حرکت در چارچوب و تمکین به آن را یکی از عوامل مؤثر در برگزاری انتخابات حداکثری برشمرد و گفت: عبور از قانون و نادیده گرفتن الزامات مربوط به آن،‌ موجب اصطکاک، برخورد و اعتراض می‌شود که فضای روانی اجتماعی سیاسی جامعه را به سمت بی اعتمادی سوق می‌دهد و نتیجه آن نیز کاستن از مشارکت حداکثری خواهد بود.

رحیمی: پیش بینی انتخابات پرشور

علیرضا رحیمی، کارشناس حقوق بین‌الملل نیز ضمن ابراز خرسندی از روند بررسی صلاحیت‌ها، گفت که با حضور چشمگیر نامزدها و طیف‌های مختلف سیاسی، انتخابات پرشوری خواهیم داشت. وی انتخابات رقابتی را از امتیازات بارز جمهوری اسلامی خواند و ابراز امیدواری کرد که اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب و آرزوی شهروندان برای برگزاری انتخابات تأثیرگذار محقق شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین