کد خبر: ۳۴۱۶۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱
حضور گسترده مردم در گرو گسترش دایره نامزدها

واکنش فعالان‌سیاسی به فراخون رهبری درباره انتخابات؛ رفع تهدیدات با مشارکت‌گسترده

سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب که شبیه تأکیدات ایشان در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بود، بازتاب‌های بسیاری میان فعال سیاسی داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
چهره‌هایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم خود را برای حضور در رقابت انتخابات اسفندماه آماده می‌کنند، سخنان روز گذشته ایشان را نویدی برای برگزاری پرشور و حداکثری انتخابات می‌دانند. درباره این الزامات اجرایی شدن خواست رهبر معظم انقلاب مبنی بر انتخابات حداکثری، نظر کارشناسان و فعالان سیاسی را جویا شدیم که می‌خوانید.

ترکان: وظیفه دست‌اندرکاران انتخابات سنگین‌تر شد

به گزارش آفتبا، عضو مؤسس حزب اعتدال و توسعه، با بیان اینکه ما «باید قدردان و شکرگزار این ظرفیت و این سعه صدر رهبر معظم انقلاب باشیم»، به ایران گفت: «ایشان با چنین نگاهی، نشاط و طراوت را به انتخابات، جامعه و به مردمسالاری دینی می‌دمند، همچنان که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته نیز تأکید ایشان شور بسیاری را میان مردم برانگیخت و موجب نشاط و شادابی مردم و جامعه شد.»

اکبر ترکان با بیان اینکه «بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در سطح بسیار عالی، مردم و جامعه را محور قرار داده است» خاطرنشان کرد: «ایشان رأی مردم و هر آنچه که به رأی مردم مربوط است را حق‌الناس می‌دانند که براین اساس، جا دارد که ما شکرگزار خداوند باشیم که چنین ظرفیتی را به ایشان عنایت کرده است.»

وی با اشاره به اینکه «رهبر معظم انقلاب با این سخنان خود، وظیفه دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان انتخابات را سنگین‌تر می‌کنند»، اضافه کرد: «زیرا هر آنچه که ایشان در جایگاه و منزلت رهبری بوده است را انجام داده‌اند، از این پس، برای دیگران چیزی نیست الا اینکه با حداکثر ظرفیت به وظیفه خود عمل کنند.» ترکان اظهار کرد: «با این تأکیدات ایشان، مانند همیشه شاهد برگزاری انتخابات خوب و ارزشمندی خواهیم بود و نتیجه‌اش هر چه باشد، خیر و صلاح جامعه خواهد بود.»

منتجب‌نیا: رأی مردم به نامزد، رأی به نظام است

قائم مقام حزب اعتماد ملی نیز حضور و مشارکت گسترده و حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی را یک ضرورت برای کشور برشمرد و افزود: «در یک نظام مردمسالار، هرچه مردم بیشتر پای صندوق‌ها حاضر شوند، نشانه میزان مقبولیت، علاقه و اعتماد مردم به نظام و مسئولان بوده و در نتیجه موجب اقتدار هرچه بیشتر نظام و کشور خواهد بود.» حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا با اشاره به اینکه «مردم در هر انتخابات، پیش از آنی که به منتخبان خود رأی بدهند، رأی آنان به معنای تثبیت و پذیرش نظام است»، خاطرنشان کرد: «این امر ایجاب می‌کند مسئولان کشور تلاش کنند تا انتخابات پرشور، پررونق و حداکثری باشد تا هم تعداد آرایی که در صندوق ریخته می‌شود، قابل قبول باشد و هم منتخبان با رأی بالایی وارد مجلس یا سایر مسئولیت‌ها شوند.»

این فعال سیاسی اضافه کرد: «از برگزار کنندگان انتخابات انتظار داریم به این سخنان توجه کنند تا مردم با کمال امیدواری و اعتماد و اطمینان وارد صحنه شوند و خدایی نکرده برخوردی نشود که مردم دلسرد شوند و کناره‌گیری کنند.»

وی با اشاره به تأیید حداکثری نامزدها از سوی هیأت‌های اجرایی براساس منابع چهارگانه‌ای که در قانون به آنها اشاره شده است، تصریح کرد: «امیدواریم هیأت‌های نظارت نیز این طور عمل کنند تا نکته‌ای که رهبری به آن تکیه کردند که هیچ کسی از افراد صلاحیت‌دار نباید رد صلاحیت بشود، محقق شود.»

ابراهیمی: اکنون میدان باز است

یک عضو جامعه روحانیت مبارز تهران نیز تأکید رهبر معظم انقلاب بر حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی را نشان دهنده روح حداکثری انتخابات و نظام دانست و گفت: «این سخنان راه و میدان را برای همه باز کرده تا در انتخابات ورود پیدا کنند، زیرا رهبر معظم انقلاب، عامل بقای نظام را حضور مردم می‌دانند و معتقدند که اگر مردم در صحنه حضور داشته باشند، انقلاب ماندگار می‌شود.»  

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی با تأکید بر اینکه «البته اکنون نیز میدان باز است و خوشبختانه هیأت‌های اجرایی تقریباً حداکثر نامزدها را تأیید صلاحیت کرده‌اند»، خاطرنشان کرد: «فکر نمی‌کنم هیأت‌های نظارت سختگیری چندانی داشته باشند، لذا افراد خواهند آمد. اما تأکید رهبر معظم انقلاب شامل دو نکته است، یعنی هم حضور مردم و هم انتخاب اصلح، چنان که ایشان درباره فهرست‌های انتخاباتی تأکید داشتند فهرست مورد توجه قرار گیرد که امام، نظام و انقلاب را قبول دارند و در راستای اصل نظام حرکت می‌کنند.»

منصوری: حضور گسترده مردم در گرو گسترش دایره نامزدها

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، مهم‌ترین پیام رهبر معظم انقلاب در این سخنرانی را  «تأکید بر حضور و مشارکت گسترده مردم در انتخابات» ارزیابی کرد و گفت: «مشارکت گسترده در تقویت منافع ملی و دور کردن بحران‌هایی که منطقه را تهدید می‌کند، مؤثر است، از این رو کنش جریان‌های سیاسی باید تلاش برای مشارکت گسترده مردم در انتخابات و پرهیز از دست زدن به رفتارهایی باشد که موجب یأس و حضور نیافتن مردم خواهد شد.»

آذر منصوری با بیان اینکه «با این رویکرد، هر اقدام یا تلاشی که زمینه حضور مردم و مشارکت گسترده مردم را در انتخابات کمرنگ کند، در تقابل با منافع ملی کشور، اهداف جمهوری اسلامی ایران و تأکیدی است که رهبری نظام داشتند»، خاطرنشان کرد: «مشارکت گسترده مردم و ایجاد نشاط سیاسی، بدون تأمین الزامات اولیه انتخابات به دست نمی‌آید، از این رو هر قدر دایره انتخاب مردم وسیع‌تر باشد، مقدمه‌ای برای حضور گسترده پای صندوق‌های رأی خواهد بود.»

به گفته این فعال سیاسی، «در شرایط فعلی همه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی اثرگذار با یک مسئولیت جدی برای انتخابات رو‌به‌رو هستند و آن تأمین حداکثری شاخص‌های لازم برای حضور حداکثری مردم و امیدواری و اعتماد مردم به صندوق رأی است.»

یوسفیان ملا: روح قانون اساسی جذبی است، نه دفعی

عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو فراکسیون اکثریت مجلس هم معتقد است که بیانات رهبری براساس مبانی تصریح شده در قانون اساسی است که رویکردی جذبی دارد و نه دفعی. نماینده آمل در مجلس گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب از همه برای شرکت در انتخابات دعوت کرده‌اند، حتی کسانی که نظام و رهبری را نیز قبول ندارند، بر اساس یک دغدغه ملی و انقلابی است که خودشان نیز در همین سخنان تصریح کردند و آن را دو هدف عالی انقلاب دانستند یعنی ماندگاری انقلاب و امنیت و آرامش مردم.  وی افزود: بنابراین برای حفظ تمامیت ارضی کشور هم که شده، بهتر است همه در انتخابات شرکت کنند چرا که مشارکت عمومی گسترده در پای صندوق‌های رأی، تضمین کننده یکپارچگی کشور هم هست. به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، این مشارکت عمومی گسترده میسر نیست مگر اینکه دیدگاه‌های مختلف در عرصه سیاست و رقابت حضور داشته باشند چنانکه رهبر معظم انقلاب هم دیروز تصریح داشتند که وجود سلایق و آرای مختلف در عرصه انتخابات ایرادی ندارد. یوسفیان ملا ادامه داد: مسئولان انتخاباتی اعم از مجریان و ناظران و همچنین مجموعه‌های سیاسی باید دقت داشته باشند که در انجام وظایف خود این تذکرات و توصیه‌های رهبری را مد نظر داشته و قانون را سرلوحه کار خود قرار دهند.

آنها هم باید همین نگاه جذبی رهبری که در قانون اساسی ما هم متجلی است را دنبال کنند.  این نماینده مجلس تأکید کرد: خدا نکند مردم احساس کنند که در انجام وظایف انتخاباتی مسئولان به صورت باندی و جناحی رفتار می‌کنند و به جای قانون گرایش‌ها و جهت‌گیری‌های سیاسی و سلیقه‌ای را مد نظر دارند. اگر چنین احساسی ایجاد شود، اعتماد مردم از صندوق‌های رأی از بین می‌رود و مشارکت عمومی هم کاهش می‌یابد و آسیب‌هایی متوجه ملت و نظام خواهد شد.

دغدغه همه باید انتخاب درست و رای به اصلح باشد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به صحبت های مقام معظم رهبری همه را به حضور در انتخابات اسفند ۹۴ دعوت کردند.

در ادامه گفت و گو خانه ملت با برخی از نمایندگان را می خوانید:

 مشارکت بالای مردم در انتخابات موجب  تقویت امنیت کشور می‌شود

حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب٬ گفت: به‌طور حتم انتخابات اسفند ماه از اهمیت بسیاری برای جمهوری اسلامی برخوردار است و مسائل مختلف به این موضوع مرتبط است.

نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی٬ ادامه داد: حضور تمام اقشار مختلف مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان یک وظیفه قانونی و شرعی است و تمام مردم باید به این وظیفه عمل کنند.

سبحانی با اشاره به اظهارات معظم له در برشمردن دو خصوصیت مهم انقلاب اسلامی در قیاس با انقلاب مشروطه تاکید کرد:رمز ماندگاری انقلاب اسلامی در  استقلال همه جانبه و سرنگونی حکومت پادشاهی و استبدادی بود

وی حضور حداکثری مردم و گروه‌های سیاسی در انتخابات اسفند ماه را کلید توسعه چشمگیر کشور دانست و گفت: یکی از نتایج حضور گسترده جناح‌های مختلف سیاسی در انتخابات٬ بالا رفتن اعتبار و ابهت جمهوری اسلامی است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس٬ افزود: همواره مشارکت بالای مردم در انتخابات با تقویت امنیت کشور رابطه مستقیم و تنگاتنگی داشته و حضور گسترده زمینه‌ساز ارتقای ثبات و امنیت در کشور است.

نشاط٬ با مشارکت گروه‌های متنوع سیاسی در انتخابات محقق می‌شود

عوض حیدرپور شهرضایی نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در کشور٬ گفت: یکی از محورهای توسعه و تأثیرگذار در رشد یک کشور٬ همواره میزان حضور و مشارکت اقشار جامعه در انتخابات بوده است.

نماینده شهرضا در مجلس شورای اسلامی٬ افزود: رهبر معظم انقلاب بارها بر موضوع اجتناب از جناح‌بازی در عرصه انتخابات است٬ از این‌رو لیست‌های انتخاباتی باید به صورت اصولی بسته شده و افرادی که شایستگی لازم را داشته و قابل اعتماد هستند٬ به مردم ارائه شوند.

وی با اشاره به ضرورت حضور گسترده تمام جناح‌ها و گروه‌های سیاسی در عرصه انتخابات تأکید کرد و گفت: تنوع در مشارکت‌کنندگان در انتخابات آتی قطعا موجب نشاط و شکوفایی کشور می‌شود.

حیدرپور استقلال فکری نامزدهای انتخابات را یکی از لازمه های اعتماد مردم به آن‌ها دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب تأکید کرده‌اند که توجه نامزدهای انتخابات به مسائلی مختلف از جمله انقلاب٬ دین و استقلال کشور از شاخص‌های مهم محسوب می‌شود٬ که این مسئله باید مورد توجه مردم و رأی دهندگان قرار گیرد.
 
انتخابات تنها متعلق به ملت ایران است نه هیچ جریان سیاسی

از سوی دیگر بهروز نعمتی با بیان اینکه دیدار امروز مقام معظم رهبری با هزاران نفر از مردم قم نکات قابل توجهی در خصوص انتخابات مطرح کردند، گفت: باید این نکات را تا روز انتخابات مدنظر قرار دهیم. این صحبت ها چراغ راه انتخاب شونده و انتخاب کننده است.

نماینده اسدآباد در مجلس نهم شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایشان تاکید داشتند مجلس مهم است، اظهار داشت: این نکته باعث می شود که نمایندگان کنونی مجلس و نامزدهایی که می خواهند در آینده وارد دستگاه قانون گذاری شوند بدانند در سرنوشت کشور اثر بسیاری دارند بنابراین باید با حساسیت بیشتری مسائل داخلی و بین الملل را دنبال کند و به موقع ورود کند.

وی بر این باور است که برای حمایت از نظام و جمهوری اسلامی باید شاهد مشارکت بالای مردمی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری باشیم بنابراین فهرست انتخاباتی را در این امر مهم دانست.

نعمتی ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که اگر کسانی که فهرستی را معرفی کرده‌اند متدین، مؤمن، انقلابی و در راه امام باشند، به حرفشان اعتماد می‌کنم و رأی می‌دهم. این صحبت هم به راهنمای مردم که می خواهند رای دهند خواهد بود و هم به سیاستمداران یادآور می شوند چه مسئولیت سنگینی دارند. رهبر انقلاب همه به حضور در انتخابات دعوت کردند حتی کسانی که نظام را قبول ندارند. چرا که ایشان تاکید دارند که انتخابات برای کسی نیست و برای مردم است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رهبر انقلاب دلیل اینکه همه باید در انتخابات شرکت کنند را ماندگاری کشور و باقی ماندن حصار امنیت دانستند.
 
خجسته: انتخابات برای هیچ جریان و حزب  خاصی نیست

همچنین امیر خجسته در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به دیدار امروز مقام معظم رهبری به نکاتی که ایشان تاکید کردند اشاره کرد و گفت: ایشان مجلس را بسیار مهم دانستند چرا که در حرکت دولت اثر گذار خواهد بود بنابراین مردم را به حضور در انتخاب مجلسی درست دعوت کردند.

نماینده مردم همدان در مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که رهبری تاکید داشتند انتخابات برای همه است حتی آنهایی که نظام را قبول ندارند. بنابراین اگر سرنوشت کشور برای مان مهم باشد باید برای آنکه دشمن به کشور دست درازی نکند انتخاباتی پر شور داشته باشیم.

 وی اظهار کرد: ایشان از سوی دیگر به متولیان امر و سیاستمداران می گویند که امانت داری کنند و برای آنکه انتخاباتی پرشور داشته باشیم لیستی از افراد خبره و دانا ارائه دهند تا مردم برای انتخاب گزینه های درستی داشته باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
0
4
بنده که قطعا در انتخابات شرکت میکنم. اما باز هم مردم در زمان انتخابات مهم شدند. انتخابات که گذشت آقایان باز هم به منافع خود خواهند اندیشید و جریانهای تحول خواه محدود خواهند شد. آیا این روش حکومتداری است؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین