کد خبر: ۳۴۳۵۴۲
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳

رای مثبت مجلس به کلیات طرح جرم سیاسی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 120رای موافق کلیات طرح جرم سیاسی را تصویب کردند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس به بررسی کلیات طرح جرم سیاسی پرداختند و آن را تصویب کردند.
در این رای گیری از مجموع 194 نماینده حاضر در جلسه ، 21 نماینده رأی مخالف و 8 نماینده رأی ممتنع دادند. این طرح دارای 6 ماده است.

پس از گزارش محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی در جلسه علنی روز سه شنبه ، مهرداد لاهوتی، کمال الدین پیرموذن و نادر قاضی پور به عنوان مخالفین و ابوذر ندیمی، محسن علیمردانی و میرقسمت موسوی به عنوان موافقان کلیات این طرح نظرات خود را بیان کردند.

مخالفان بر این اعتقاد بودند که این طرح احتیاج به نظر کارشناسی بیشتری دارد و باتوجه به نزدیکی انتخابات می توانند برای ملت ایران مشکلاتی را ایجاد کنند.
آنان همچنین تاکید دارند که این طرح برای جرم سیاسی تعریفی ارائه نکرده و شاخص های جرم سیاسی در آن مشخص نیست.

مخالفان افزودند: دولت باید در قالب لایحه جرم سیاسی را تعریف کند تا نظرات مسئولان قضایی نیز به مجلس در لایحه ای که دولت ارائه خواهد کرد، منعکس شود.
موافقان کلیات این طرح نیز بر این اعتقادند طرح جرم سیاسی جزو معدود طرح هایی است که سه قوه بر روی آن اشتراک نظر داشتند و جایگاه ایران را در حقوق بشر و حقوق شهروندی افزایش خواهد داد.

آنان یادآور شدند: طرح جرم سیاسی شأن مجرمان سیاسی و حقوق آنان را مدنظر قرار داده، در حالی که باید دولت در 36 سال گذشته لایحه ای در این زمینه ارائه می کرد اما این کار را نکرده است.
موافقان تصریح کردند: چون تاکنون دولت طرحی در این زمینه ارائه نکرده پس مجلس نیز نمی تواند بیش از این منتظر لایحه دولت باقی بماند.

الله یار ملکشاهی رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز در این زمینه گفت: بر اساس 168 قانون اساسی این طرح تنظیم شده که در آن به دو بخش مطبوعات و جرم سیاسی پرداخته است.
وی ادامه داد: درباره جرم مطبوعاتی هیات منصفه تشکیل می شود اما هنوز درباره جرایم سیاسی تعریفی ارائه نشده است.
موافقان کلیات طرح جرم سیاسی خاطرنشان کردند: متاسفانه بعد از 36 سال هنوز تعریف مشخص و شیوه رسیدگی درباره جرم سیاسی در کشور وجود ندارد و این طرح به دنبال تعریف این موارد است.

وی ادامه داد: ممکن است تغییراتی در زمان بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس در جزییات آن ایجاد شود و این طرح در راستای رعایت حقوق شهروندی است یعنی قوانین عادی جرم را تعریف کرده ولی اگر کسی با انگیزه خیرخواهانه جرمی سیاسی انجام دهد، این طرح به دنبال حمایت از آنهاست.

وی گفت: یعنی با حضور قاضی و هیات منصفه باید جرم وی بررسی شود، بنابراین این طرح کاملا حمایتی و هیچ جرم جدیدی را تعریف نکرده است بلکه در این طرح مصادیق سیاسی مشخص و مستثناهای آن نیز ذکر شده کا اگر فردی با انگیزه اصلاح مرتکب جرم شود، مورد حمایت این طرح خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین