کد خبر: ۳۴۴۲۵۴
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
تازه‌ترین تحولات روابط ایران و عربستان بعد از قطع روابط دیپلماتیک

گستاخی الجبیر در نشست خبری با جان کری علیه ایران/مشاجره ظریف و ترکی الفیصل در داووس

عادل الجبیر گفت ایران باید به توافق هسته ای پایبند بماند و در صورت اجرا نکردن توافق، باید با عواقب و پیامدهای آن مواجه شود.
آفتاب‌‌نیوز :
شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، در خبری فوری اعلام کرد عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی در کنفرانس مشترک خبری با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در ریاض گفت ما با کری درباره آینده روابط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج(فارس) با آمریکا و چگونگی مقابله با مداخلات ایران در منطقه مذاکره کردیم.

به گزارش آفتاب، وی افزود بهبود روابط میان تهران و واشنگتن «ترسناک» نیست گرچه معتقدیم تهران یکی از عوامل تروریسم در منطقه است.واشنگتن به نقش خود در تضمین جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای پایبند است.

به گزارش واحدمرکزی خبر، وزیر خارجه عربستان مدعی شد اظهارات مقامات ایران «خصمانه» است ولی ما نمی دانیم این اظهارات تا چه حد اعتبار دارد، در عین حال همه آمادگی های لازم را برای تضمین امنیت خود حفظ می کنیم.

رویترز مدعی شد: مشاجره ظریف و ترکی الفیصل در داووس

همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی گفت که روز چهارشنبه گذشته با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در یک دیدار محرمانه در حاشیه اجلاس جهانی اقتصاد داووس در سوئیس گفت‌وگو کرده است.

بر اساس این گزارش حاضران در این دیدار مدعی شده‌اند که دو طرف در گفت‌وگوهایشان با یکدیگر مشاجره کرده‌اند که این تعامل گزنده میان آنها نشان دهنده اختلاف عمیق دو کشور است.

رویترز در ادامه گزارش خود مدعی شد: یک عکاس هنگام دست دادن ظریف و ترکی الفیصل بیرون از اتاق مذاکره از آنها عکس گرفته است اما این تصویر هیچ‌گاه منتشر نشده است. همچنین به گفته حاضران فضای حاکم بر دیدار که در آن مقامات ارشد دو کشور به علاوه سازمان ملل حضور داشته‌اند بسیار سرد بوده است.

به ادعای این خبرگزاری وزیر امور خارجه ایران در یک کنفرانس خبری هرگونه دیدار با این شاهزاده پرنفوذ سعودی را تکذیب کرد و گفت که هیچ دیدار محرمانه‌ای وجود نخواهد داشت. اما ترکی الفیصل که پیش از این رئیس سازمان اطلاعات عربستان بوده است در گفت و گو با رویترز دیدارش با ظریف را تایید کرد ولی درباره‌ جزییات گفت‌وگو هیچ اظهار نظری نکرد و از پاسخ به خبرنگاران سرباز زد.

خبرگزاری رویترز مدعی شد، استفان دی میتسورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه، کوفی عنان دبیر کل پیشین سازمان ملل، عمرو موسی دبیر کل پیشین اتحادیه عرب، وزیران امور خارجه ایتالیا و استرالیا به علاوه مقاماتی از ترکیه وچ ند کشور اروپایی نیز در این نشست دور میز مذاکره حضور داشته‌اند.

رویترز در ادامه به نقل از حاضران در این نشست مدعی شد، ترکی الفیصل در سخنانش نقش ایران در سوریه را محکوم کرده و گفته است: من واقعا صحبت‌های شما را دوست دارم اما وقتی به آنچه انجام می‌دهید نگاه می‌کنم، متعجب می‌شوم.

به گزارش ایسنا، این شاهزاده 70 ساله سعودی در ادامه ایران را به داشتن 10 هزار نیروی زمینی در سوریه متهم و بشار اسد رئیس جمهور سوریه را تروریستی توصیف می‌کند که مردم خود را می‌کشد.

به گفته‌ی حاضران، اظهارات ترکی الفیصل خصمانه‌تر از آن چیزی بود که انتظار می‌رفت و شرکت کنندگان در این نشست را شوکه کرده بود.

ترکی الفیصل در گفت و گو با رویترز به این گفته‌های حاضران واکنشی نشان نداد و به اظهارات خصمانه‌اش علیه ایران ادامه داد.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه ایران به این حمله ترکی الفیصل پاسخ نداده و باقی نشست بی نتیجه بوده است. دی‌میستورا نیز در نشست گفته است که این سومین سالی است که درباره‌ سوریه مذاکره می‌کنیم اما به هیچ جا نمی‌رسیم.

وی همچنین گفته است که اروپایی‌های حاضر در نشست نیز تنها دربار‌ه‌ی وضعیت انسانی و بحران پناهندگان سوریه و چگونگی توقف هجوم پناهندگان به مرزهای اروپا صحبت کرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۰
علی8
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
10
70
عربستان سر پیازه یا ته پیاز همش داره نظر میده
هیشکسم ادم حسابش نمیکنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
112
19
احمدي نژادي بايد كه اين ...را سر جايش بنشاند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
!!!!! 8 سال چه گلی به سرمون زد جز این که روابط خارجیمونو خراب کرد!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
20
39
این وزیر بچه به چه پشتوانه ای این...را سر می دهد ؟
یعنی واقعا نمی داند اگر خدای ناکرده جنگی پیش بیاید (که البته ما اصلا مایل به آن نیستیم ) با خاک یکسان کردن تاسیسات نفتی آرامکو با تخمین ارزش کل چند هزار میلیارد دلاری ، کار یک روز موشک های ایرانی است ؟
آنوقت اینها باید دوباره...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
هیچکس مشتاق جنگ نیست و تنها راه حل این مناقشات دیپلماسی می باشد که این رو هم مسئولان وزارت خارجه به خوبی بلد هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
7
16
ناشناس 15:32 همهء این مشکلات از دستاورد های احمدی نژاده!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
1
13
بهتره که همه به فکر صلح و آرامش باشند.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
8
10
معلوم شد آمریکا هم هیچ عددی نیست و هیچ غلطی نمیتون بکنه... از آمریکا بعید بود که به این سعودیهای احمق اینجوری باج بده. معلومه که بد جوری ار ما ترسیدن و حشت کردن... همین کافیه براشون ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
2
15
مردم بدبخت سوریه قربانی سیاستها( پول های نفتی) عربستان و بقیه کشورها شدن.
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
8
13
وای به حال عربستان.
بترکن از حسودی، چون علم از ان پارسیان است.
همه چیز با پول خریدنی نیست.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین