کد خبر: ۳۴۴۷۶۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
از برجام تا انتخابات؛ دروغ‌ها و جنجال‌هایی که تمامی ندارد/دلواپسان کی‌ همراه مردم می‌شوند؟

حمله دوباره دلواپسان به دولت‌روحانی/آیا دفاع از حقوق‌مردم و قانون‌، دخالت در انتخابات است؟

سخنان دکتر روحانی در همایش استانداران، معاونان و مدیران کل سیاسی و انتخابات و فرمانداران سراسر کشور که نشان از تأکید رئیس جمهوری به جایگاه قانونی خود به عنوان مسئول اجرایی قانون و پاسخگویی در برابر ملت دارد، یادآور نطق‌های انتخاباتی ایشان در ایام انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و باور عمیقی است که به آموزه بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی مبنی بر «میزان رأی ملت است» دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- سخنان اخیر رئیس‌جمهور در همایش استانداران و فرمانداران درباره انتخابات و دفاع از حقوق مردم و قانون اساسی باعث شده تا برخی که از همان ابتدای روی‌کارآمدن دولت روحانی، مخالفت‌های خود با این انتخاب مردم را به نمایش گذاشته بودند، این‌بار نیز با طرح ادعای مضحک دخالت دولت در انتخابات، بر هجمه‌های خود علیه دولت یازدهم شدت بخشیده و فضای سیاسی کشور را در آستانه انتخابات مهم اسفندماه ملتهب کنند.

به گزارش آفتاب، این اولین و آخرین‌باری نیست که این افراد و رسانه‌ها به شایعه‌پراکنی و نشر اخبار دروغ و جناحی با هدف تضعیف دولت روحانی در افکار عمومی می‌پردازند. با این حال، حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهور در واکنش به انتقادهای مخالفان دولت از اظهارات رئیس‌جمهور گفته است: گفتار رئیس جمهور محترم در دیدار فرمانداران و استانداران متوجه مرحله ارزیابی صلاحیت داوطلبین در هیأت‌های نظارت بود و نه ارزیابی نهایی در شورای محترم نگهبان؛ کسانی از هر دو جریان سیاسی کشور به صراحت در مورد این سخنان موضع گیری و تلاش کردند تا به جامعه القا نمایند گویا تقابلی میان " رییس جمهور – شورای نگهبان " وجود دارد، هم چنان که رسانه‌های بیگانه نیز چنین خطی در پیش گرفته و مایلند سطح تنش را در آستانه انتخابات به صورت مصنوعی بالا ببرند.

آشنا در ادامه با بیان اینکه "موضع دولت درتعیین صلاحیت نامزدها، دفاع از حقوق ملّت است"، تصریح کرد: بی‌توجهی مفرط به یکی از دو گرایش اصلی کشور که مقام معظم رهبری آن ها را به مثابه دو بال برای کشور دانسته‌اند، موضوعی نیست که رییس جمهور از باب علائق سیاسی آن را پیگیری کند؛ بلکه این وظیفه ای است که قانون اساسی بر عهده ایشان گذاشته و از این حیث اقدامیست در جهت تقویت قانون اساسی و نهاد های مرتبط به آن.روشن است دولت با هرگونه اقدامی که منجر به ایراد خللی در برگزاری انتخابات شود، قاطعانه برخورد می‌کند و البته این اهتمام و جدیت مانع از این نخواهد بود که اگر در جایی اشکالی ببیند در رفع آن اقدامی نکند یا تذکری ندهد.

مشاور رئیس‌جمهور در پایان گفت: موضوعاتی چون ضرورت هماهنگی دستگاه‌های اجرایی، نظارتی، رسانه ای و امنیتی برای برگزاری انتخابات پرشور و گسترده؛ بی طرفی دولت در حمایت از نامزدها؛ اهتمام به امنیت انتخابات؛ دادن فرصت برابر به تمام کسانی که قانوناً می توانند وارد رقابت شوند و عدم حمایت برابر از تمام کسانی که قانوناً نمی توانند وارد مجلس شوند و . . . موضوعاتی هستند که لازم است مرتباً توسط مسؤولین دولتی تکرار شود.

رد‌صلاحیت گسترده زیبنده ملت و نظام نیست

سیدرضا صالحی امیری، رئیس اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز ضمن انتقاد از رد‌صلاحیت‌های گسترده داوطلبان انتخابات، گفته است: سخنان دکتر روحانی در همایش استانداران، معاونان و مدیران کل سیاسی و انتخابات و فرمانداران سراسر کشور که نشان از تأکید رئیس جمهوری به جایگاه قانونی خود به عنوان مسئول اجرایی قانون و پاسخگویی در برابر ملت دارد، یادآور نطق‌های انتخاباتی ایشان در ایام انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و باور عمیقی است که به آموزه بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی مبنی بر «میزان رأی ملت است» دارد.

وی افزود: از آن روز که روحانی در مناظره انتخاباتی با جمله «من یک حقوقدان هستم» از گفتمان و رویکرد خود در اجرای قانون اساسی رونمایی کرد تا چند روز پیش که در جمع عوامل اجرایی انتخابات با صراحت بیان کرد: «باید مر قانون ملاک عمل باشد و نه مر سلیقه» وفاداری خود را به حرکت در چارچوب قانون اساسی و دفاع از حقوق مردم بر مبنای سوگندی که در خانه ملت هنگام تحلیف ریاست جمهوری یاد کرده، به رخ کشید. دکتر روحانی مجلس را به مثابه آیینه ملت می‌داند. به همین جهت انتظار از شورای محترم نگهبان این است که اجازه حفظ تنوع و تکثری را که در جامعه ایرانی اعم از تنوع قومی و نژادی و نیز تنوع سلایق و گرایش‌های سیاسی وجود دارد، به داوطلبان انتخابات بدهد تا مجلس، آیینه تمام نمای جامعه کنونی باشد و خانه‌ای در تراز ملت از طریق مشارکت مردم ساخته و پرداخته شود. فراموش نمی‌کنیم که حضرت امام خمینی(ره) زمانی که تعدادی از اعضای جامعه روحانیت قصد جدایی از این تشکل را داشتند، بر تنوع گرایش‌ها صحه گذاشته و اختلافات را به رسمیت شناختند و حتی از تشکیل مجمع روحانیون مبارز استقبال نمودند.

بنابراین رد‌صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت گسترده داوطلبان در سطح کشور به هیچ وجه زیبنده ملت و نظام جمهوری اسلامی نیست و موجب کاهش امید و نشاط ملی می‌شود. بویژه آنکه در میان رد صلاحیت شدگان، تعداد قابل توجهی از نمایندگان کنونی مجلس یا اعضای فعلی شوراهای اسلامی شهرها قرار دارند. امروز در ذهن بخشی از جامعه این ابهام و پرسش جدی شکل گرفته که اگر نماینده کنونی صلاحیت ندارد، چگونه می‌تواند تا خرداد آینده قانونگذاری کند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
34
0
من نمیدونم منظور شما از دلواپسان په کسانی هستند؟...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
0
3
مطن زیبایی بود
ببخشید متن
من کم سواد نیستم به خدا
مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
1
12
مردم از دولت دفاع مي كنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
0
0
مطن زیبایی بود
ببخشید متن
من کم سواد نیستم به خدا
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین