کد خبر: ۳۴۷۰۸۹
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۰

تابوی عکاسی از 'پل سیاه' اهواز شکسته شد+تصاویر

قدیمی‌ترین پل اهواز روز جمعه برای نخستین بار به روی عکاسان گشوده شد تا عکسهایی از این پل تاریخی ثبت شود.
آفتاب‌‌نیوز :
'پل کارون' معروف به 'پل سیاه' عصر جمعه برای نخستین بار پذیرای عکاسان خوزستانی شد. 

به گزارش آفتاب، تصویربرداری از این پل 86 ساله تاکنون ممنوع بود، اما از ساعت 14 و 30 دقیقه تا 16 و 30 دقیقه علاقمندان این فرصت را به دست آوردند که از روی آن عبور کنند و عکسهای را نیز به تصویر بکشند.

ایوب مروانی پور سازنده و کارگردان فیلم مستند 'پل سیاه' که این اردوی عکاسی را ترتیب داده است، در روزهای اخیر از طریق شبکه های اجتماعی از همه عکاسان و علاقمندان دعوت کرد که هم این پل تاریخی را به تصویر بکشند و هم در پاکسازی آن از زباله ها همکاری کنند.

بیش از 50 نفر از عکاسان حرفه ای و آزاد و علاقمندان در این اردو شرکت کردند.

کارگردان 'فیلم پل سیاه' جمعه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: پل سیاه اولین و در عین حال مهجورترین پل اهواز است که اکنون در همه تصاویری که از اهواز منتشر می شود و عکس های یادگاری 'پل سفید' دیده می شود اما نشانه ای از پل سیاه نیست.

مروانی پور افزود: رنگ سیاه این پل به دلایل امنیتی بوده و همین مساله باعث شده که عکسبرداری از این پل تا کنون ممنوع باشد و برای اولین بار است که مجوز عکسبرداری از آن را داده‌اند.

وی با بیان اینکه این اردو صرفا برای عکاسی نبوده خاطرنشان کرد: هدف این است که به نوعی احترام خود را به این پل که عمری نزدیک یک قرن دارد نشان دهیم به همین دلیل پاکسازی آن از زباله ها نیز بخشی از برنامه بود.

وی این اردوی عکاسی را فرصتی برای جلب توجه مردم و مسئولان به ظرفیت های فرهنگی و هنری خوزستان به ویژه اهواز دانست و اظهار امیدواری کرد: این گونه حرکت ها تداوم داشته و از سوی مسئولان حمایت شود.

وی همچنین با اشاره به مشکلات و آسیب های رودخانه کارون گفت: در جریان تصویربرداری از پل سیاه این مشکلات اعم از جزیره های ریز و درشت در رودخانه و تخلیه فاضلاب بیمارستان های مهر، امام و رجایی به وضوح دیده می شود که انتظار داریم مسئولان برای آنها چاره اندیشی کنند.

وی افزود: قرار است اردوی عکاسی روی پل سفید، محله عامری (اهواز قدیم) و سایر اماکن تاریخی اهواز و استان نیز برگزار شود.

*ناگفته های اولین پل

این کارگردان خوزستانی همچنین با بیان اینکه پل سیاه سرشار از ناگفته هاست گفت: این پل تاریخ و سرگذشت پرباری دارد که کمتر به آن پرداخته شده که سعی کردم در فیلم مستندی به همین نام آن را به تصویر بکشم.

وی اظهار کرد: برخی فیلمسازان بعد از اتمام یک فیلم، سوژه را رها می کنند اما برخی دیگر هستند که سوژه فیلم هایشان به بخشی از هویت و زندگی آنها تبدیل می شود و من نیز احساس می کنم بعد از فیلم پل سیاه، کارم با این پل شروع شده است.

مروانی پور اضافه کرد: در این فیلم مستند، به زمان قبل و بعد از ساخت پل سیاه توجه شده و تاریخ شهر اهواز در دوره های پهلوی، انقلاب اسلامی و جنگ نیز تصویرسازی شده است.

به گفته وی، در دوره پهلوی بیشترین استفاده از پل سیاه می شد و اسناد نشان می دهد که حتی خودرو نیز از این پل عبور می کرد.

براساس این گزارش، در سال 1308 شمسی و همزمان با احداث راه آهن سراسری ایران، اولین پل شهر اهواز موسوم به 'پل کارون' که بعدها به دلیل رنگ سیاه بدنه و پایه های آن به 'پل سیاه' شهرت یافت، به طول یک هزار و 50 متر و عرض شش متر بر روی رودخانه کارون ساخته شد تا خط آهن بندر امام خمینی، در جنوب خوزستان را به راه آهن سراسری خرمشهر- تهران- شمال وصل کند. 

این پل متعلق به اداره کل راه آهن جنوب است و در زمان جنگ جهانی دوم به عنوان مسیر حمل آذوقه، نیرو ومهمات ارتش روس مورد استفاده قرار می گرفت و به دلیل تاثیر زیادی که در پیروزی متفقین داشت به آن «لقب پل پیروزی» داده شد.

این اثر در تاریخ 27 بهمن 1378 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل سیاه به دلیل قدمت و آسیب هایی که در گذشته دیده اکنون نیاز به توجه و تعمیر اساسی دارد.

سرگذشت هشتاد و پنج ساله پل سیاه، اولین و بزرگ ترین پل شهر اهواز در مستند 'پل سیاه' به کارگردانی ایوب مروانی پور روایت شده است. این فیلم که در سال 93 ساخته شده امسال به بخش ملی سینما حقیقت راه یافت.

مروانی پور پیش از این فیلم 'سفید هلالی' را ساخته که به پل سفید اهواز می پردازد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین