کد خبر: ۳۴۷۱۱۹
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
مدیر اتاق بازرگانی انگلیس و ایران:

اشتیاق شرکت‌های انگلیسی برای همکاری با ایران/ هیات‌های بزرگ‌اقتصادی در راه تهران

«سیروس مهدی زاده» مدیر ارشد اتاق بازرگانی انگلیس و ایران ضمن تاکید بر اهمیت رفع هرچه سریع تر موانع و مشکلات بانکی موجود گفت شرکت های انگلیسی به شدت مشتاق همکاری با ایران هستند و ظرف ماه های آتی، هیئت های اقتصادی مختلفی از انگلیس عازم تهران می شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر «سیروس مهدی زاده» مدیر ارشد اتاق بازرگانی انگلیس و ایران همزمان با سفر محمد جواد ظریف به لندن در گفت وگو با ایرنا گفت: اشتیاق و علاقه مندی زیادی از سوی شرکت های انگلیسی برای تجارت با ایران وجود دارد و دولت انگلیس نیز علاقه مند است تا مناسبات اقتصادی اش را با ایران گسترش دهد.

به گزارش آفتاب، مهدی زاده عنوان کرد در همین راستا قرار است ظرف ماه های آتی، هیات های اقتصادی مختلفی از انگلیس عازم تهران شوند. اتاق بازرگانی انگلیس و ایران نیز درصدد است تا گروهی از بازرگانان انگلیسی را به تهران ببرد.

مدیر ارشد اتاق بازرگانی انگلیس و ایران همچنین گفت: هفته گذشته دفتر ضمانت مالی صادرات انگلیس، مبلغ 50 میلیون پوند تضمین اقتصادی برای شرکت های انگلیسی در نظر گرفت که این مساله موید علاقه مندی لندن برای گسترش روابط با تهران است.

مهدی زاده افزود: البته آنها درصدد افزایش سقف این اعتبار هستند اما این میزان از ضمانت بلافاصله تعیین شد، تا شرکت های خدماتی بتوانند در چارچوبی که به مشکل نخورند، با بخش های مالی ایران وارد تعامل شوند. 

مدیر ارشد اتاق بازرگانی انگلیس و ایران با بیان اینکه « مسائلی باقی مانده که باید حل و فصل شود» افزود: من فکر می کنم یکی از نگرانی های اصلی شرکت های انگلیسی فقدان روابط بانکی با ایران است و باید کارهای زیادی در راستای اطمینان برای از سرگیری تعامل با ایران داده شود. 

وی ادامه داد: هم اکنون شمار زیادی از موسسات مالی و بانکی انگلیسی، نگران از تحریم های اولیه آمریکا هستند که همچنان پابرجاست و این درحالی است که این بانک ها با آمریکا توافق همکاری دارند. 

مدیر ارشد اتاق بازرگانی انگلیس و ایران گفت: انگلیس به دلیل تجارت های پیشین اش با ایران بیشترین جریمه ها را نسبت به هر کشوری متحمل شده و بنابراین برای از سرگیری سریع مناسبات اقتصادی مجدد با ایران به شدت محتاط است. 

وی گفت: طبق چارچوب توافق گذشته بانک های انگلیس با آمریکا، بانک های انگلیسی نمی توانند حجم معاملات شان را بیشتر از دوران پیش از تحریم افزایش دهند. 

وی افزود: این مسائل باید حل و فصل شده و چارچوب آن کاملا مشخص شود تا بانک های انگلیسی با اطمینان خاطر بتوانند با ایران تعامل کنند. مساله این نیست که آنها نمی خواهند اما دستشان بسته است.

مهدی زاده در پاسخ به این سووال که «آیا جریمه های بانکی نگرانی اصلی انگلیسی ها از افزایش مناسبات تجاری با ایران است» گفت: بلی؛ انگلیس نمی خواهد از دیگران عقب بماند اما موسسات مالی این کشور نسبت به سایر کشورها از جمله فرانسه، ایتالیا و آلمان بدترین جریمه ها را متحمل شده اند. 

وی گفت: البته شرکت های انگلیسی هم فشار زیادی را در این زمینه بر روی دولت انگلیس آورده اند و نشانه های خوبی هم برای پیشرفت دیده می شود.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس روز جمعه گذشته در نشست مشترک خبری اش با محمد جواد ظریف گفت که دولت انگلیس تلاش می کند تا هرچه سریع تر موانع ارتباطات بانکی با ایران برداشته شود.

وزیر خارجه انگلیس اضافه کرد: ما همچنان موضوعاتی را داریم که باقی مانده اما تلاش می کنیم تا بر آنها فائق آییم. بانک های ما طی سال های گذشته رابطه ای را با ایران نداشته و حالا باید این روابط را بازسازی کنند.

وی افزود: درحالی که روابط عادی می شود و تحریم ها برداشته می شود بانک ها باید ضوابط قانونی شان را برای ازسرگیری همکاری ها تبیین کنند.

هاموند خاطرنشان ساخت: ما با همکارانمان در آمریکا، فرانسه، آلمان و مقامات بانکی ایران در تلاش هستیم تا هرچه سریع تر این پروسه را به پایان برسانیم.

وزیر خارجه انگلیس افزود: ما می خواهیم که بانک هایمان بتوانند از شرکت های انگلیسی برای سرمایه گذاری در ایران حمایت کنند.

وی گفت: این علاقه ما و ایران است که هرچه سریع تر این محدودیت ها را از سر راهمان برداریم.

وزیر امور خارجه ایران نیز روز جمعه گذشته در جریان دیدارش با جورج آزبورن وزیر دارایی انگلیس ضمن اشاره به اجرایی شدن برجام و عمل کشورمان به تعهدات خود خواستار حل و فصل برخی مشکلات فیمابین در توسعه همکاری های اقتصادی ، بانکی و مالی بین دو کشور شد.

ظریف ضمن استقبال از گسترش مناسبات اقتصادی ایران و انگلیس گفت که ایران بیش از واردات، به دنبال جلب سرمایه گذاری خارجی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین