کد خبر: ۳۴۷۱۳۹
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶

اوضاع کنونی فرش ایران چگونه است؟

" فرش ایرانی یعنی بوی گردو و انار جوشیده، فرش ایرانی یعنی باریکه نوری از پنجره چوبی و طرحی زیبا از میراثی کهن، فرش ايرانى يعنى دسترنج ضعيفان، طرحى زيبا از فرهنگ و طبيعت ايران، حفظ ميراث و افتخار ملى، گره هايى كه با دست هاى هنرمند بافنده زده مى شود، فرش ايرانى گوشه اى از هنر ايرانيان است و هنر نزد ايرانيان است و بس... "
آفتاب‌‌نیوز :

اگر از جوانی که در آستانه ورود به خانه بخت است بخواهی فهرستی از کالاهای گران قیمتی را که ناگزیر از تهیه آن است نام ببرد، بی گمان از فرش هم نام خواهد برد و شاید بی درنگ بیفزاید که: "دستباف که حرفش را نزن. خیلی گران است. ماشینی اش را می خریم".

اگر از زوجی که در اندیشه تغییر چیدمان منزل خود و نو کردن وسایل کهنه هستند بپرسی که آیا در چینش تازه از کفپوش دستبافی نیز بهره خواهید برد؟ شنیدن چنین پاسخی دور نیست که: "فرش دستی خیلی خوب اما گران است. اگر دستباف بخریم پولی برای مبلمان و پرده نمی ماند. ماشینی می خریم که بشود باز هم عوضش کرد".

اما این پاسخ ها از کجا آمده است؟

· چه کسی گفته که فرش دستباف "گران" است؟

· نسبت به چه چیزی گران است؟

· با کدام کالای همسان از نظر کیفیت، دوام، زیبایی، کارایی و... سنجیده شده است؟

· آیا برای هنر دست و آنچه زاییده خلاقیت و آفرینندگی طراح و نقاش و بافنده ایرانی است می توان بهایی قایل شد؟

· آیا از این منظر فرش دستباف به بهای کنونی اش ارزان نیست؟

· آیا دوام و ماندگاری بالای فرش دستباف در برابر دیگر کفپوش های صنعتی و ماشینی موجب نمی شود تا این کالا را گران ندانیم؟

· آیا کالایی که می توان یک عمر بر آن پای نهاد در برابر کالایی که به بهای کمتری خریداری می شود اما عمری کوتاه دارد گران است؟

· آیا خریدار فرش ماشینی می داند که اگر حتی پس از یک روز استفاده از آن قصد فروشش را داشته باشد ناچار است افت قیمت فراوانی را تحمل کند اما حتی اگر پس از دیرگاهی استفاده از فرش دستباف قصد فروش آن را داشته باشد بهایی افزون تر از روز نخست به او می پردازند؟

· آیا با در نظر آوردن جمله معروف "فرش دستباف هرچه پا بخورد رو می آید" باز هم باید گفت که فرش دستباف گران است؟

مصارف داخلی و رقبای خارجی

فرش ايران در ابتدا به منظور تامين مصارف داخلي توليد مي‌شده و بعدها جنبه صادراتي هم پيدا كرده است. مصرف داخلي فرش دستباف در ايران بيش از ساير كشورهاي توليد كننده اين كالاست. زيرا اكثر مردم ايران بنابه عرف و عادت قديمي مايلند در منزل خود فرش دستباف داشته باشند وفرش معمولاً بعنوان كفپوش مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

فرش ایران، شهرت جهانی

صنعت فرش ایران كه شهرت جهانی دارد به گفته چند تن از مسوولان ، كارشناسان و دست اندركاران این صنعت، در دهه اخیر رقیبانی همچون فرش‌های چینی پیدا كرده و یا در زمان هایی مورد تحریم دشمنان ایران اسلامی از جمله آمریكا قرار گرفته ، اما هرگز بازار فروش و صادرات آن به دلیل وجود بازارهای مشتاق فرش ایرانی ، توقف نداشته است. صادرات فرش دستباف ایران در پنج سال گذشته روند نزولی داشته و پایین بودن قیمت فرش كشورهای رقیب در مقایسه با فرش ایران و هماهنگ بودن آن با سلایق بازارهای جهانی نیز از عوامل عمده رشد برخی از كشورها در بازارهای جهانی به شمار می رود، اما شایان ذكر است كه ایران همچنان رتبه اول بازار جهانی را به خود اختصاص داده است.

اما امروزه صادرات فرش دستباف بالاترین منبع ارزی کشور پس از نفت است.

فرش ایران به حدود 32 کشور جهان صادر می شود. اگر چه بازارهای سنتی فرش ایرانی مانند آمریکا ، ایتالیا ، امارات ، لبنان و ژاپن عمده بازارهای هدف محسوب می شوند اما رشد چشمگیر صدور فرشهای ایرانی به سه کشور برزیل ، آفریقا و چین نیز در خور تأمل است. فرش دستباف به دلیل مرغوبیت و طراحی ویژه ، بازاری گسترده و نسبتاً انحصاری داشته است.

با توجه به اینکه فرش دستباف ایران به صرف کاربردي و تزئيني بودنش از ساليان دور مورد توجه اقوام گوناگون بوده است و در زمینه های اقتصادی ، اجتماعی و معیشتی ، فرهنگی ، فنی و هنری جایگاه ویژه و ارزنده و نقش مهمی را در اشتغال زایی و ارزآوری و صادرات بر عهده دارد، با چالش ها و معضلات بسیاری روبرو است. فرش ایرانی تنها کفپوشی است که بر اثر پا خوردن،شست وشو و نور زیبایی آن مضاعف می شود و همه ی اینها مزایای رقابتی بسیار ارزنده ایی هستند که این دارایی ملی ارزشمند را از دیگر فرشهای دستباف، در نقاط مختلف جهان متمایز ساخته است که متاسفانه عدم توجه به چنین دارایی ملی از سوی تک تک ما باعث شده است در سال های اخیر فرشهای کشور های رقیب همچون چین و...قسمتی از بازار حتی بازار داخلی را به خود اختصاص دهد. از آنجائیکه این محصول چند بعدی بوده و دارای جنبه های مختلفی می باشد، حفظ و صیانت از این صنعت بسیار حائز اهمیت است. توجه به بهره وری و کاهش قیمت تمام شده ، اعزام هیات های تجاری به کشورهای هدف به منظور توسعه بازار ، دعوت از هیات های تجاری خارجی ، تبلیغات کیفیت و مزیت فرش ایرانی و حمایت از فعالان این عرصه موجب می شود تا هنر صنعت فرش بعنوان یکی از منابع اصلی صادرات غیر نفتی جایگاه والاتری را در عرصه جهانی کسب نماید . امید است که با طرح هدفمندی یارانه ها و برنامه ریزی ها و پیش بینی های بعمل آمده در حوزه بسته های حمایتی از سوی دولت ، که اقتصاد کشور رو به وضعیت مطلوب تری روی آورده و بستر مناسب تری در عرصه فعالیت های اقتصادی خصوصاً صنعت فرش و صادرات آن فراهم گردد.

فرش ایرانی افتخار ایرانی

بنیانگذار سایت فرش ایرانی - Persian Rugs – The King of Rugs در شهر بوستون آمریکا برای حفظ این میراث و افتخار ملی، و همچنین ایجاد کارآفرینی در زمینه ی این هنر ملی و ارتقای سطح کیفی شرایط کار برای میلیون ها هنرمند بافنده، می کوشد و همچنین از هموطنان سرتاسر دنیا، گروه ها و رسانه ها خواستار همکاری درجهت معرفی فرش ایرانی و نشان دادن برتری آن نسبت به فرش های سایرنقاط جهان می باشد.

به همین منظور و در راستای ارتقای فروش فرشهای ایرانی و افزایش صادرات این کالای با ارزش، میتوانید لیست فروشندگان موجود در هر کشور را از سایت PersianRugs.co بر داشته و به دوستان خود از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید گالری زیبای فرش های ایرانی را در وبسایت PersianRugs.org/gallery مشاهده فرمایید ودر صورت تمایل به اشتراک بگذارید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین