کد خبر: ۳۴۷۲۷۹
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰

بخش‌هایی از «سرای دادرس» اهواز در آتش سوخت

بخش‌هایی از بنای تاریخی «سرای دادرس» در اهواز هفته گذشته در آتش سوخت. خانه دادرس بنایی بازمانده از دوره قاجاری است که در سال ۱۳۸۲ به شماره ۹۷۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است. این بنا در مرکز شهر اهواز در خیابان عبدالحمید ساخته شد.
آفتاب‌‌نیوز :
 در خیابان عبدالحمید و مرکز شهر اهواز خانه‌های متعددی از دوره‌های قاجاریه و پهلوی به جا مانده که بخش ناچیزی از آن‌ها به ثبت رسیده‌ است. "سرای دادرس" یکی از این بناهای تاریخی شهر اهواز است که تاکنون فقط به ثبت رسیده و در نگه‌داری و مرمت آن کوتاهی شده‌ است. 

از این بنای تاریخی هم‌اکنون به عنوان انبار کسبه بازار عبدالحمید اهواز استفاده می‌شود.

در همین باره مالک بخشی از «سرای دادرس» اظهار داشت: جمعه گذشته (9 بهمن 94) ساعت 7 و 45 دقیقه صبح "سرای دادرس" دچار آتش سوزی شدید شد. 

عبدالحسین حاجی‌نجف به خبرنگار ایسنای خوزستان گفت: طبق نظر آتش‌نشانی به علت فرسوده بودن سیم‌های برق آتش‌سوزی رخ داده است و هم‌اکنون نصف بیشتر حیاط و دو اتاق آن کاملاً سوخته است و سقف انباری و یک اتاق آن هم ریخته است. در این مدت میراث فرهنگی هم از بنا بازدید کرد اما هنوز کاری صورت نگرفته است.

 مالک بنا توضیح داد: البته قبل از این که این بنا دچار آتش سوزی شود به میراث فرهنگی اعلام کردیم که حاضریم با هزینه خودمان مرمت کنیم و نامه‌نگاری هم کردیم.

 او خاطرنشان کرد: در زمان ریاست پیشین میراث فرهنگی خوزستان دالان ورودی بنا مرمت شد و بعد از آن با این که نیاز به مرمت داشت دیگر ترمیم نشد. بارها کارشناسان و معماران به این جا آمدند و از بنا دیدن کرده‌اند و اعلام کردند به مرمت نیاز دارد اما متأسفانه به دلایل مختلف آن را مرمت نکردند. اگر هر چه سریع‌تر رسیدگی نشود بنا کاملاً مخروبه می‌شود. 

به گزارش ایسنا،حاجی‌نجف گفت: انتظار داریم که میراث فرهنگی برای ترمیم بنا اقدام کند. ما هم حاضریم بخشی از هزینه مرمت را هم بپردازیم و با همکاری میراث فرهنگی بنا را مرمت کنیم. فقط مجوز را به ما بدهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین