کد خبر: ۳۴۷۶۸۴
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴

وزیر خارجه بحرین در آستانه سفر به روسیه:هرگز به سوریه نیروی زمینی نمی‌فرستیم

وزیر خارجه بحرین تأکید کرد: بحرین هرگز نیروی زمینی به سوریه نخواهد فرستاد و اظهاراتی که به سفیر ما در این خصوص نسبت داده شده، درست نیست.
آفتاب‌‌نیوز : خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین در گفتگو با شبکه خبری روسیا الیوم، سفر (امروز) حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه این کشور به روسیه را "مهم" خواند و گفت: پادشاه بحرین در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درباره اوضاع منطقه، جنگ با تروریسم و همکاری دفاعی و همکاری در زمینه انرژی گفتگو خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، وی گفت: بحرین نمی‌خواهد روابطش با روسیه به ضرر روابطش با کشور دیگری باشد بلکه سیاست برقراری روابط با تمامی کشورهای جهان را در پیش گرفته است. روابط ما با آمریکا تغییری نکرده و حتی تقویت شده است. ما در جنگ سرد قرار نداریم که بخواهیم پیمانی را با پیمان دیگر عوض کنیم.

وی گفت:‌ باید توجه و اهتمام روسیه در قبال منطقه را جدی بگیریم با توجه به اینکه نقش روسیه از نظر جهانی تغییر کرده است. ما به این مسئله امیدواریم که دیدگاه استراتژیک روسیه در خدمت منطقه باشد و مکانی برای تلاقی دیدگاه‌های روسیه و آمریکا به ویژه درباره سوریه بیابیم.

وزیر خارجه بحرین افزود: پرونده سوریه یک پرونده منطقه‌ای نیست بلکه دارای ابعاد بین‌المللی است و من امیدواریم از این پرونده حمایت به عمل آید. "موضع عربستان و امارات در قبال مداخله نظامی در سوریه یک موضع تشدید شده نیست بلکه نشان دهنده توافق بر سر دشمنی است که با آن در منطقه مواجهیم."

وی تأکید کرد: بحرین هرگز نیروی زمینی به سوریه نخواهد فرستاد و اظهاراتی که به سفیر ما نسبت داده شده درست نیست. هرچقدر کمک مالی جمع شود از رنج سوری‌ها کاسته نخواهد شد. در کنفرانس لندن هفت میلیارد دلار جمع آوری شد و بحرین همواره به ویژه در زمینه آموزش پایبند بوده و برای آوارگان سوری مدارسی را احداث کرده است.

وزیر خارجه بحرین گفت: بحرین با حل سیاسی بحران سوریه که همگان در آن شرکت داشته باشند موافق است. بدون راهکار سیاسی نمی‌توان چیزی به دست آورد. "تروریسم در سوریه نتیجه خلأ در دولت است" و برای مقابله با این خطر باید راهکاری برای بحران بیابیم. مداخله‌های خارجی نیز در افزایش کشتار مردم سوریه نقش داشته است.

وی گفت: روسیه منافعی در سوریه دارد و ثبات سوریه نیز به نفع ماست. بحرین طرفدار "ثبات" و "حاکمیت" کشورهاست!

وزیرخارجه بحرین در بخش دیگری از اظهاراتش به بیان ادعاهای واهی درباره رخدادهای کشورش و سرکوب اکثریت شیعه در این کشور پرداخت و با متهم کردن حزب‌الله لبنان، مدعی شد: ما اسناد و مدارکی دال بر دست داشتن این گروه‌ها در حوادث بحرین داریم.

خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه بازداشت سیاسی در بحرین را تکذیب کرد و مدعی شد:‌ سیاستی مبنی بر بازداشت افراد به دلیل دادن نظرات سیاسی خود وجود ندارد و تمامی کسانی که بازداشت شده‌اند سلاح در اختیار داشته و نیروهای پلیس را کشته‌اند و با گروه‌های "تروریستی" در ارتباط بوده‌اند!

وی در ادامه مدعی شد: ایران نقش زیادی در حمایت از "گروه‌های تروریستی" که در جنگ سوریه شرکت می‌کنند، دارد. ما به روابط خوب با ایران به عنوان همسایه‌مان چشم دوخته‌ایم اما درباره بسیاری از پرونده‌ها و از جمله موضع ایران نسبت به سوریه اختلاف داریم.

وزیر خارجه بحرین اظهار عقیده کرد: توافق بین‌المللی میان 1+5 و ایران وجود دارد و بیشترین نگرانی ما از توافق ایران و این گروه این است که ایران "فهم نادرستی" از این توافق نامه دارد و فکر می‌کند این توافق نامه دستش را در منطقه آزاد می‌گذارد!

وی درباره اوضاع یمن نیز گفت: یمن یک کشور استراتژیک برای کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) است و ما روابط تاریخی با این کشور داریم. ما تعهدات زیادی در قبال این کشور داریم و خواهان ثبات و امنیت آن هستیم. ما نمی‌خواهیم یمن از جهان عرب جدا شود.

وی درباره عراق نیز گفت: روابط دیپلماتیکی میان عراق و بحرین وجود دارد و خواهان ثبات عراق به دور از مداخله بیگانگان در این کشور هستیم. ثبات عراق به نفع تمامی کشورهای منطقه است و من امیدواریم که این کشور از مداخله‌های خارجی نجات یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین