کد خبر: ۳۴۸۰۶۳
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۴

ابتکار: فرصت برای جبران شرایط حساس اقلیمی ایران انداک است / حال کره زمین خوب نیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهوری گفت: شرایطی اقلیمی فعلی ایران بسیار حساس است و شاید یک دوره کوتاه برای جبران غفلت سال های گذشته و رسیدن به نقطه تعادل داشته باشیم.
آفتاب‌‌نیوز : معصومه ابتکار روز سه شنبه در نشست شورای اداری آذربایجان شرقی در تبریز افزود: امروز در مدیریت جهان کارآمدی حکومت ها، نظام ها و سازمان ها با ملاک ها و ابعاد مختلفی برآورد می شود.

وی ادامه داد: امروز در دنیا یکی از مولفه های مهم کارآمدی جهانی رو به رشد و تعالی هفت میلیارد انسان ساکن آن، حفاظت از سیستم های طبیعت و زیست بوم هاست.
ابتکار با بیان اینکه حال کره زمین خوب نیست، اظهار کرد: زمین دردها و رنج های زیادی دارد و به نظر می رسد اگر بشر امروز بیدار نشود و زنگ خطرها را که یکی از آنها در کشور ما دریاچه ارومیه است نشنود، آینده چندان روشنی برای بشر پیش بینی نمی شود.

وی اضافه کرد: دو موضوع جدی جنگ و ناامنی و درگیری انسان ها با یکدیگر و جنگ انسان ها با طبیعت و سلطه گری بی رحمانه انسان برای بدست آوردن طبیعت در سطح جهانی مطرح است که آینده حیات را به طور جدی تهدید می کند و این امر دنیا را به سمت نابودی خواهد کشید.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برگزاری دو اجلاس مهم جهانی در حوزه محیط زیست افزود: در اجلاس جهانی توسعه پایدار اهداف این توسعه با 17 محور در برنامه ای 15 ساله مشخص شد که در آن عدالت و عدالت بین نسلی قابل تحقق ارزیابی شد و اهداف توسعه پایدار در دستور کار تمام کشورهای جهان و همچنین ایران قرار دارد.

وی افزود: همچنین در اجلاس جهانی که با حضور 195 رهبر جهان در پاریس برگزار شد، سند واحد برای جلوگیری از گرمایش زمین که آینده کره خاکی را به شدت تهدید می کند، امضا شد و امضاکنندگان متعهد شدند که اجازه ندهند افزایش دمای کره زمین به دو درجه سلیسوس برسد.
ابتکار همچنین با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی نظام در موضوع محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری گفت: این سیاست های کلی لازم الاجر است و فضای همدلی و همزبانی را بین دولت و ملت فراهم کرده و در تدوین برنامه ششم مورد توجه قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: خوشبختانه دولت یازدهم نگاهی علمی و روزآمد به موضوع محیط زیست دارد و بارها شخص رئیس جمهور اعلام کرده اند که دولت من دولت محیط زیست است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به خاطر گستردگی و پیچیدگی مسائل و مشکلات زیست محیطی در بسیاری از زمینه ها نتایج و دستاورد ها به سرعت حاصل نخواهد شد .
وی با بیان اینکه بهبود کیفیت هوا در کلان شهر ها از جمله تبریز کاملا مشهود است، افزود: به استناد دستگاه های سنجش آلودگی هوا در آذربایجان شرقی، بسیاری از پرواز ها در سال 92 به دلیل آلودگی بسیار شدید هوا امکان فرود نیافتند.

ابتکار ادامه داد: در سال 93 کیفیت هوا در شهر تبریز افزایش بسیار چشمگیری داشته و در سال جاری نیز افزایش تعداد روزهای سالم و پاک استمرار یافته و برنامه های کاهش الودگی هوا با همکاری و تعامل خوب دستگاه های مختلف و شهروندان به جد پیگیری می شود.
وی با تاکید بر ضرورت احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: اقدامات بسیار خوبی در این خصوص صورت گرفته که از جمله انها می توان به توقف برداشت آب از چاه های غیرمجاز، اصلاح الگوی کشت و آبیاری با هدف بازگشت آب به دریاچه ارومیه اشاره کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید براینکه توسعه کشت و برداشت بیشتر در شرایط حساس و نگران کننده دریاچه ارومیه نباید انجام شود، خاطرنشان کرد: گزارش فرونشست بسیاری از دشت های اطراف منطقه گزارش شده که زنگ خطری برای بخش کشاورزی، اقتصاد و معیشت مردم منطقه است.
وی تاکید کرد: آثار گرد و غبار و عوارض منفی دریاچه ارومیه در استان آذربایجان شرقی بیشتر احساس خواهد شد و باید مردم این استان تلاش و همت بیشتری برای احیای دریاچه داشته باشند.

ابتکار ادامه داد: الگوی آبیاری کشور نه فقط در تبریز، ارومیه، اصفهان و خوزستان بلکه باید در همه ایران تغییر پیدا کند و ضروری است برداشت از سفره های زیرزمینی، از منابع روان آب ها، تالاب ها و دریاچه ها منطقی شود.
وی گفت: این یک معادله برد- برد است؛ طبیعت باید زنده بماند تا کشاورزی هم زنده بماند؛ نمی شود سر طبیعت را ببرید تا کشاورزی ادامه یابد زیرا چنین معامله ای خلاف قوانین و سنت های الهی است و باید تحول در مدیرت منابع اتفاق بیافتد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: خوشبختانه این اراده در استان آذربایجان شرقی در سطح استانداری و مدیران استانی وجود دارد، ولی باید به سطح اجرا و مزرعه تسریع پیدا کند و زمان زیادی برای این تحولات نداریم.

وی اضافه کرد: با بارندگی خوب امسال و رهاسازی آب از سدها، لای روبی رودخانه ها و آموزش بخش کشاورزی در روستاها، روند شتابنده کاهش سطح آب دریاچه متوقف شده که این ثبات نشانه خوبی است و باید این مسیر را در بحث احیای دیگر تالاب های ایران ادامه دهیم.
ابتکار تاکید کرد: همه در بحث محیط زیست سهیم هستیم و کسی نمی تواند بگوید که من سهمی ندارم چون همه انسان ها در روز 16 کیلوگرم هوا تنفس می کنند.
معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور امروز سفر یکروزه ای به تبریز داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین