کد خبر: ۳۴۸۲۵
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۸۴ - ۱۵:۴۳

پورمحمدي:هيچ نهادي به‌اندازه نيروي انتظامي از تنوع فعاليت برخوردار نيست

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور ، حجت‌الاسلام و المسلمين مصطفي پورمحمدي در همايش فرماندهان نيروي انتظامي سراسر كشور با تاكيد بر اهميت جايگاه نيروي انتظامي در تقويت امنيت شهروندان افزود: شهروندان بيش از آن كه به امنيت نياز داشته باشند به احساس امنيت نياز دارند ، زيرا احساس امنيت از خود امنيت مهم تر است.

وي با اشاره به جايگاه مناسبات انساني در ماموريت‌هاي نيروي انتظامي تصريح كرد: نيرويي كه از ظرفيت‌هاي انساني برخوردار باشد سريعتر، روانتر و با انگيزه تر مي‌تواند به ماموريت‌هاي خود اقدام كند.

وزير كشور با طرح اين موضوع كه ماموريت ناجا بيشتر نرم افزاري است تا سخت افزاري ، خاطرنشان كرد: نوع امر و نهي ها، نوع برخورد با مجرمين، نوع پاسخگويي به افرادي كه مورد ظلم واقع شده‌اند ، بخشي اساسي ماموريت‌هاي نيروي انتظامي است .

رئيس شوراي امنيت كشور افزود: شهروندي كه احساس مي‌كند پليس با دلسوزي ، سرعت عمل و وقت شناسي آماده خدمات رساني به آن است ، صاحب امنيت رواني مي شود و براي تحقق اين ماموريت نوع تعامل بخش‌هاي مختلف نيروي انتظامي بسيار تعيين‌كننده است.

وي لزوم توجه به معيشت، رفاه و نيازهاي مجموعه نيروي انتظامي را مورد تاكيد قرار داد و گفت: با رفع نيازهاي مادي و رواني نيروها، سطح جرايم در نيروي انتظامي هم كاهش پيدا مي‌كند.

جانشين فرمانده كل قوا در امور انتظامي افزود: با وجود افزايش رسيدگي به پرونده‌ها در سازمان قضايي نيروهاي مسلح در سال جاري ، سطح جرائم در نيروي انتظامي ‪ ۱۱‬درصد كاهش يافته است.

پورمحمدي گفت: سازمان قضايي نيروهاي مسلح در سال گذشته حدود ‪ ۵‬هزار پرونده را بررسي كرده است كه اين رقم در ‪ ۶‬ماهه اول سال جاري حدود ‪ ۴‬هزار پرونده است و با اين وجود سطح جرايم در نيروي انتظامي كاهش يافته است.

وي با اشاره به لزوم بهره‌گيري از مشاركت مردم در تقويت امنيت گفت: در ‪ ۹‬ماهه گذشته از ‪ ۲۴‬ميليون تماس با نيروي انتظامي،‪ ۸‬ميليون آن براي ارائه اطلاعات بود و اين رقم نشان مي‌دهد يك سوم تماس‌هاي مردمي با ‪ ۱۱۰‬در جهت همكاري اطلاعاتي مردم است.

وزير كشور جايگاه مديران در نيروي انتظامي را حساس، مهم و تاثيرگذار دانست و خاطرنشان كرد: احساس امنيت در نوع رفتار كساني ايجا مي‌شود كه مسوول تامين امنيت هستند.

جانشين فرمانده كل قوا در امور انتظامي اطلاع رساني شفاف را شرط اساسي تحقق خدمت رساني نيروي انتظامي ارزيابي كرد و تصريح كرد: خدمت رساني اين نيرو در گرو اطلاع رساني شفاف از مجموع فعاليت‌هاي ناجا است و وقتي مردم در جريان تلاش‌ها ، مشكلات، ناهنجاري‌ها و همچنين روش‌هاي پيشگيري و مقابله آشنا شوند، مي‌تواند مشاركت بيشتري با ناجا داشته باشند.

وي با ارزيابي عملكرد نيروي انتظامي در فرهنگ‌سازي اجتماعي گفت: نيروي انتظامي آمادگي دارد براي ارتباط بيشتر با مردم و افكار عمومي، با فعالان اصحاب رسانه‌ها در جهت سالم‌سازي و ارتقاء سلامت اجتماعي جامعه و كاهش جرايم اقدام به همكاري كند.

سردار اسماعيل احمدي مقدم فرمانده ناجا نيز در همايش فرماندهان نيروي انتظامي سراسر كشور در گزارشي از اقدامات سالجاري اين نيرو گفت: به منظور تسهيل امور، رويه‌هاي مشتركي را بين قوه قضائيه و نيروي انتظامي در حال اعمال هستيم.

وي با تاكيد بر اينكه حوزه امنيت بدون تعامل با مردم امكان پذير نيست تصريح كرد با اقدامات و تلاش‌هاي اين نيرو، ميزان رضايت مردم از ‪ ۹۰‬درصد در ارديبهشت ماه به ‪ ۹۴/۵‬درصد در آذر ماه رسيده است.

فرمانده ناجا با ارائه گزارش از عملياتي كردن بودجه ‪ ، ۸۵‬هماهنگي با شوراي عالي ترافيك در زوج و فرد كردن خودروها در كلان شهر تهران ، حضور در ستادهاي مختلف گفت : تلاش داريم كه اين نيرو به دور از مسائل سياسي، به يك نيروي حرفه‌اي تبديل شود.

احمدي مقدم با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه امنيت گفت : با مجموعه اقدامات صورت گرفته در طرح امنيت شرق كشور، طرح تقويت امنيت شمال شرق كشور ، طرح افزايش ضريب امنيت اجتماعي در تهران، طرح ويژه ترافيكي و افزايش برخورد با قاچاق كالا، ضريب امنيت كشور بهبود يافته است.

وي توجه به نيروي انساني را مورد اشاره قرار داد و گفت: باافزايش توجه به نيروي انساني و افزايش روحيه ساده زيستي و جلوگيري از انباشت انتظارات به افزايش كيفيت فعاليت‌هاي اين نيرو كمك شده است.

در اين همايش سردار محمد رويانيان معاون راهنمايي و رانندگي ناجا نيز با ارائه آماري از وضعيت ترافيكي و جاده‌اي كشور گفت: بااقدامات پيشگيرانه كاهش ‪ ۱۵‬درصدي تصادفات در حمل و نقل ناوگان عمومي را در جاده‌ها شاهد بوديم.

وي با اشاره به اينكه از مجموعه تصادفات ‪ ۶۸‬درصد جاده‌اي و ‪ ۲۹‬درصد شهري و مابقي در جاده‌هاي روستايي بوده است ، گفت: با هماهنگي‌هاي صورت گرفته ميان نهادها، وزارتخانه‌ها و سازمانها، ‪ ۲۸‬درصد آمار كشته‌هاي در صحنه تصادف كاهش پيدا كرده است.

سردار رويانيان با تاكيد بر كاهش نرخ رشد تصادفات نسبت به‌سالهاي گذشته تصريح كرد: با اين وجود هزينه تصادفات در سال گذشته ‪ ۶‬هزار ميليارد ريال در بخش درمان و خسارات برآورد مي‌شود.

وي در ادامه به اقدامات اخير اين معاونت در تقويت پليس راه گفت: ايجاد سيستم‌هاي جامع راهوري ، سامانه اجرائيات و سامانه شماره‌گذاري را در دستور كار داريم.

سردار اسكندر مومني معاون انتظامي و رئيس مركز ‪ ۱۱۰‬نيز در گزارشي از نصب سامانه يك پارچه يا سيستم جامع ‪ ۱۱۰‬در كشور خبر داد و گفت: در حال حاضر اين سيستم جامع در سه استان كشور نصب و فعال شده و تا پايان سالجاري در سراسر كشور فعال مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه در حال حاضر ‪ ۹۸۶‬مركز ‪ ۱۱۰‬در سراسر كشور فعال هستند، گفت : اين مراكز نسبت به سال گذشته ‪ ۷‬درصد افزايش پيدا كرده‌اند.

سردار مومني افزود: با توسعه مراكز ‪ ۱۱۰‬تعداد ‪ ۲۴‬ميليون تماس ثبت شده است كه يك درصد افزايش را نسبت به سال گذشته نشان مي‌دهد.

وي افزود: با افزايش تماسهاي كنترلي به ‪ ۱۴‬درصد، عدم رضايت از ‪ ۱۱۰‬يك درصد كاهش يافته است.

معاون انتظامي و رئيس مركز ‪ ۱۱۰‬دستاوردهاي اين مركز را تقويت اعتماد به مردم، جلوگيري از سرگرداني مراجعان، افزايش هزينه جرم به دليل افزايش سرعت عمل نيروي انتظامي ، هدفمند شدن منابع پليس دانست و در جهت تقويت مراكز ‪ ۱۱۰‬خواستار گسترش سيستم ناجا تا پاسگاهها، تجهيز مراكز ‪ ۱۱۰‬به جي.اي.اس و جي.پي.اس و همسويي و هماهنگي با سازمانهاي اداري و تامين امكانات لجستيگي در كلان شهرها شد.

سردار مهدي ابويي رئيس مركز مبارزه‌با موادمخدر نيز در همايش فرماندهان نيروي انتظامي سراسر كشور در گزارشي از عملكرد اين مركز گفت : طرح جامع مبارزه با مواد مخدر در استانهاي مجاور افغانستان در حال تدوين است.

وي افزود: بااجراي كنترل عملياتي عقبه شرق كشور، طرح شناسايي گروههاي مسلح، تهيه سامانه معتادان اميدواريم تا پايان دهه ‪ ۸۰‬به كاهش ‪ ۶۰‬درصدي در جرايم مواد مخدر برسيم.

سردار سرتيپ پاسدار سيد حسن بتولي معاون اجتماعي ناجا نيز با ارائه گزارشي گفت:پليسي كارآمد است كه متناسب با تغييرات اجتماعي بتواند در داخل خود نيز تغيير به وجود آورد.

وي انفجار اطلاعات، انفجار جمعيت و انتظارات را سه عامل اصلي تغييرات در جامعه دانست و گفت : برخورد با مجرمان كه ‪ ۳‬درصد جامعه هستند ، نبايد ما را از ‪ ۹۷‬درصد اقشار مختلف غافل كند.

سردار بتولي ارتقاء نيروي انتظامي را در اطلاع رساني صحيح و ارتباط مستمر با رسانه‌ها ارزيابي كرد و گفت: اين معاونت طرح‌ها و بررسي‌ها مختلف پژوهشي را در دستور كار خود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین