کد خبر: ۳۴۸۶۳۴
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۲

همه آنچه حتما باید در رزومه‌ کاری نوشت

جلب توجه دیگران و خلق یک تصویر عالی از خودتان در ۶ ثانیه و در همان دیدار اول کار چندان آسانی نیست. حالا تصور کنید چنین کاری را بدون این‌که آن شخص را تا به حال دیده باشید، انجام بدهید.
آفتاب‌‌نیوز :
تینا نیکولای، مشاور اجرایی در زمینه‌ی انتخاب و ارتقا شغلی و موسس "رزومه رایترز اینک، " می‌گوید برای برجسته بودن رزومه‌تان (البته بر اساس دلایل درست و صحیح)، چیزهای کوچکی وجود دارند که باید از آنها اجتناب کنید و نکاتی هستند که قطعا دوست دارید در رزومه‌ی خود بگنجانید. "کارفرماها اساسا می‌خواهند بدانند، داوطلب در کجاها کسب درآمد کرده‌است، کجا آموزش دیده‌است و با چه شرکت‌هایی همکاری داشته‌است."

شمول چیزهایی مثل یک اظهاریه‌ی قطعی، فهرستی از مهارت‌ها، و تحصیلات‌تان، بستگی به سطح تجربه و پشتکار شما دارد- اما در این‌جا ۸ نکته‌ی ساده را می‌بینید که باید همیشه در رزومه‌تان وارد کنید، فرقی نمی‌کند که رزومه را برای چه شغل یا شرکتی می‌نویسید:

۱. اطلاعات تماس

شاید این مورد آشکار به نظر برسد، اما گاهی اوقات داوطلبان فراموش می‌کنند اطلاعات ابتدایی از قبیل آدرس رایانامه را درج کنند، یا اگر هم یادشان باشد، آن را در انتهای رزومه می‌نویسند. نیکولای می‌گوید: "نام، شماره‌ی تلفن، رایانامه، نشانی وب و شناخت‌نامه‌ی لینکدین‌تان را درست بالای صفحه بنویسد. نیازی به قید آدرس منزل نیست."

ماری الیزابت بردفورد، نویسنده‌ی اجرایی رزومه توصیه می‌کند که فقط یک شماره تلفن و آدرس رایانامه در صفحه بنویسید. " مثلا بعضی‌ها شماره‌ تلفن خانه و شماره‌ی تلفن‌های همراه‌شان را در رزومه قید می‌کنند- اما به نظر من وجود چند شماره تلفن می‌تواند گیج‌کننده باشد. کاری کنید که خواننده‌ی رزومه به راحتی بداند که چه‌طور باید با شما تماس بگیرد."

۲. عنوان حرفه‌ای

آماندا آگوستین یک کارشناس مشاوره‌ی شغلی در وب‌گاه "تاپ‌رزومه" می‌گوید، وقتی کسی رزومه‌ی شما را مرور می‌کند، نباید هیچ سوالی درباره‌ی کاری که قرار است انجام دهید داشته باشد. "با قید یک عنوان حرفه‌ای در بالای رزومه‌تان، مثل "حسابدار ارشد حرفه‌ای" یا "معاون بازاریابی و فروش" پایین اطلاعات تماس و بالای شرح سوابق حرفه‌ای‌تان، مطمئن شوید که اهداف شما کاملا واضح و مشخص هستند (من این قسمت را معمولا "خلاصه‌ی شغلی" می‌نامم)."

۳. کلمات کلیدی از آگهی شغلی

شاید دوست داشته باشید (بدون این‌که کاری کنید که انگار کلی کپی و پیست کرده‌اید) چند کلمه و عبارت کلیدی را از آگهی شغلی، در رزومه‌تان درج کنید. این مورد به خصوص مهم است اگر کارفرما از یک سامانه‌ی بررسی دقیق (اسکن) رزومه استفاده کند. آگوستین می‌گوید علاوه بر تخمین زدن نظری توضیحات شغلی که مرتبط با جست‌وجوی شغلی شما هستند و مشخص‌کردن رایج‌ترین کلمات کلیدی، می‌توانید تعدادی از توضیحات شغلی را در وب‌گاه جاب‌اسکن کپی و پیست کنید تا عباراتی که بیش‌تر استفاده می‌شوند را تشخیص بدهید و ببینید که رزومه‌تان به درد چه شغلی می‌خورد. "شما می‌توانید تا ۵ اسکن (بررسی) را به رایگان انجام دهید، بنابراین من توصیه می‌کنم رزومه‌تان را در برابر تعدادی از توضیحات شغلی (۵-۳) بررسی کنید تا بیش‌ترین نتیجه را از این سرویس بگیرید و به جمع‌بندی بهتری از عباراتی که باید به کار ببرید برسید.

۴. موفقیت‌ها و دستاوردها

نیکولای می‌گوید، کارفرما باید بداند شما برای ارتقا شرایط گروه، تیم و شرکت‌تان چه کاری انجام داده‌اید، تا به این طریق تصمیم بگیرد که آیا توانایی شما با نیازها و مسئولیت‌های شرکت او و فرصت شغلی ارائه شده هم‌تراز است یا نه. تحت هر عنوان و توضیح شغلی، مهم‌ترین، تاثیرگذارترین و مرتبط‌ترین موفقیت‌های‌تان را قید کنید.

۵. شرح سوابق حرفه‌ای

بردفورد می‌گوید، "چه رزومه‌ی تقویمی بنویسید و چه رزومه‌ی عملکردی، برخی از سوابق حرفه‌ای بسیار مهم هستند. اما اطمینان بیابید که شرح سوابق‌تان کاملا برای خواننده‌ی رزومه جذاب باشد."

۶. معیارها

نیکولای می‌گوید، "کارفرما نیاز به اعدادی دارد برای این‌که دامنه‌ی انرژی و گنجایش ذهنی شما را به طور کامل ارزیابی کند. هیچ موقعیتی از نتایج ارزیابی مستثنا نیست. و معیارها در تعیین توانایی فرد برای هدایت تیم، مدیریت مشتریان و بهبود کسب‌وکار به کارفرما کمک می‌کنند." معیارها همچنین ابزار خوبی برای تایید دستاوردهای‌تان هستند.

برای مثال به جای این‌که فقط بگویید، "کمک به رشد درآمد کردم" بگویید، "با انجام فلان کار کمک کردم که درآمد در عرض ۱۲ ماه تا ۵۰۰ درصد افزایش بیابد و به یک میلیون دلار برسد."

 ۷. گواهی‌نامه‌ها و اعتبارنامه‌ها

آگوستین توصیه می‌کند که اگر گواهی‌نامه یا مدرک پیشرفته‌ای دارید که در رشته‌ی شما یک ارزش محصوب می‌شود، مثلا ام‌بی‌اِی یا آراِن (مدرک پرستاری حرفه‌ای)، بعد از نام خود در بالای صفحه آن را قید کنید. " برای دوره‌ی کارشناسی خود و گواهی‌نامه‌ای که با اهداف شغل فعلی‌تان مطابقت ندارد، نیازی به ذکر سرواژه‌ها (مخفف تخصص‌تان) ندارید."

او می‌گوید شما باید "جزییاتی را درباره‌ی این اعتبارنامه‌ها در بخش تحصیلات و پیشرفت‌های شغلی رزومه‌تان اضافه کنید. از آن‌جایی که این بخش معمولا در انتهای رزومه نوشته می‌شود، اضافه کردن سرواژه بعد از نام‌تان باعث می‌شود زمان بررسی سریع رزومه‌تان، این اطلاعات مهم به طور اتفاقی از دید مسئول استخدام پنهان نشود.

۸.نشانی وب‌های مرتبط

به گزارش صدای اقتصاد،آگوستین می‌گوید، هرچند رزومه یک سند روشن و بی‌پرده است، اما شیوه‌هایی وجود دارند که به مدیران بخش استخدام، حس بهتری درباره‌ی شخصیت و تخصص‌تان بدهید بدون این‌که برخی از دستورالعمل‌های معیار در رزومه را زیرپا بگذارید. "لینک وب‌گاه‌هایی را که برند شخصی شما را به طور برجسته نشان می‌دهند، ارائه دهید. این اطلاعات باید همراه با اطلاعات تماس شما در بالای رزومه قرار بگیرد. علاوه بر درج نشانی وب در شناخت‌نامه‌ی لینکدین‌تان، می‌توانید لینک‌هایی را از بلاگ یا پورتفوی برخط‌تان در رزومه بگنجانید."

یک توصیه: "او می‌گوید، اگر تصمیم دارید این اطلاعات را به رزومه‌ی خود اضافه کنید، مطمئن شوید که این سایت‌ها را به روز نگه می‌دارید و موضوع آنها از برند شخصی شما حمایت می‌کند و مرتبط با اهداف شغل فعلی‌تان است. "مثلا اگر دنبال شغلی در زمینه‌ی امور اداری می‌شد، نیازی نیست که لینک سایت موسیقی مورد علاقه‌تان را ارائه کنید."

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین