کد خبر: ۳۴۸۷۸۴
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
«دانش، فرهنگ و اقتصاد» در هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

«تجمیع» طرحی بی‌سابقه در آموزش عالی کشور

محسن هاشمی، معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی درباره تجمیع واحدها و پردیس‌های علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی می گوید: کار معاونت عمرانی از مدت ها قبل شروع و قرار بر این شد تا جایی که امکان دارد طرح تجمیع واحدهای علوم ‌و ‌تحقیقات انجام شود. 95 درصد از واحدها شامل این طرح می‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اجتماعی- چند سالی است که دیگر عدد واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی تغییری نکرده است، دیگر رییس یا معاونان این دانشگاه راهی نقاط مختلف کشور نمی‌شوند تا روبان افتتاح واحدی جدید را ببرند و بعد در مزیت گسترش دانشگاه و دانشکده سخنرانی کنند، تمامی این اقدامات در سه دهه ابتدایی عمر دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده و با توجه به کاهش تعداد موالید و دانشجویان کشور نه تنها نیازی به این اقدام نیست بلکه تعدادی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی زیان ده نیز شده و باید فکری برای آن کرد. در دوران جدید دانشگاه آزاد، فعالیت های عمرانی شکل دیگری به خود گرفته است،  ساخت واحدهای جدید جای خود را به تکمیل پروژه های قبلی، تجمیع ساختمان ها، ساخت کتابخانه، مسجد، آزمایشگاه و ... داده است تا سرانه های دانشجویان دانشگاه آزاد در بسیاری از مولفه حتی به استانداردهای جهانی نزدیک شده و حتی از برخی از دانشگاه های سراسری نیز پیشی بگیرد. 

به گزارش آفتاب، یکی از مواردی که در دوران ریاست دکتر حمید میرزاده بر اجرای آن تاکید شده است، عدم تاسیس واحد یا مرکز آموزشی جدید و ساماندهی پراکندگی مراکزآموزشی و پردیس های علوم تحقیقات است، طرحی که بر اساس آن علاوه بر اینکه واحد جدیدی به دانشگاه آزاد اسلامی اضافه نخواهد شد، پردیس های علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی نیز تجمیع شده و واحدهایی که دارای چندین ساختمان و دانشکده بودند نیز متمرکز خواهند شد. اجرای این طرح از همان ماه های نخست ریاست میرزاده بر دانشگاه آزاد اسلامی مورد تاکید قرار گرفت و در ماه های اخیر با حساسیت بیشتری دنبال می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در همان ماه های نخست ریاستش بر این دانشگاه در نشست توجیهی طرح تجمیع واحدها و پردیس‌های علوم و تحقیقات در این باره گفته بود: «توسعه کیفی، عدالت آموزشی، کاهش هزینه‌ها، بهره‌مندی بهتر از فضاهای آموزشی و تقویت استانداردهای بین‌المللی از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح است.» او اجرای این طرح را یکی از « بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین طرح‌ها در توسه کیفی دانشگاه آزاد اسلامی » خوانده و گفته بود: « اجرای قانون را نخستین هدف اجرای طرح تجمیع پردیس‌ها و واحدهای علوم و تحقیقات  است، از 48 واحد علوم و تحقیقات، تنها هشت واحد از وزارت علوم مجوز داشته‌اند و 34 واحد آنها فاقد مجوز بوده و براساس بخشنامه وزارت علوم در مهرماه 93 باید تعطیل می‌شدند که با اجرای این طرح، این مشکل به صورت کامل حل شد، حل مشکلات آموزشی دانشجویان در واحدهای علوم و تحقیقات و جلوگیری از موازی‌کاری و رقابت ناسالم در درون دانشگاه بین واحدهای مادر و علوم و تحقیقات و افزایش سرانه هیات‌علمی از دیگر اهداف طرح تجیمع واحدها و پردیس‌های علوم و تحقیقات است.» 

میرزاده که بارها دهه چهارم حیات دانشگاه آزاد اسلامی را دهه توسعه کیفی این دانشگاه عنوان  کرده بود، در همین جلسه گفته بود:« یکی دیگر از اهداف طرح تجمیع این است که براساس توافق صورت گرفته با وزارت علوم و اجرای این طرح، حدود 10هزار نفر در مقطع دکترا و 10هزار نفر در مقطع کارشناسی‌ارشد به ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی اضافه خواهد شد. هم‌افزایی میان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی هم یکی دیگر از آثار اجرای طرح تجمیع  است چرا که با این طرح شاهد هم‌افزایی هرچه بیشتر واحدها در تمامی استان‌ها خواهیم بود که این امر موجب بهره‌گیری صحیح و مناسب از تمامی امکانات و تجهیزات خواهد بود و مسلما توانایی دانشگاه آزاد اسلامی در تصویب رشته‌های جدید در وزارت علوم افزایش یافته که این امر درنهایت درآمدزایی را برای دانشگاه آزاد اسلامی در پی خواهد داشت.» 

«کاهش هزینه‌ها»، «چابک شدن دانشگاه»، «رقابت سالم دانشگاه آزاد اسلامی با دیگر دانشگاه‌های کشور»، « افزایش تولیدات علمی و ایجاد قطب‌های جدید تحقیقاتی» و ... از جمله دیگر فوایدی است که رییس دانشگاه آزاد اسلامی برای بی‌سابقه‌ترین طرح در تاریخ آموزش عالی ایران  برشمرده است. 

اجرای طرح تجمیع در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داشت، تا اینکه در اوایل 94، رییس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه هیات رییسه این دانشگاه با لحن جدی تری بر اجرای آن تاکید کرد، میرزاده در سخنان آن روز خود گفت:« یکی از راه‌های موثر غلبه بر مشکلات و محدودیت های مالی کاهش هزینه‌هاست و ضرورت‌های کنونی دانشگاه ایجاب می‌کند که در حال حاضر هزینه‌های کمتری بر دانشگاه متحمل شود زیرا دانشگاه آزاد متکی به پول نفت نیست و باید برای سرپا ماندن آن از راه حل‌های بهتری استفاده کرد. به همین دلیل تجمیع ساختارها به کمک دانشگاه خواهد آمد که در این چارچوب باید هرچه سریعتر تکلیف واحدهای زیانده دانشگاه مشخص شود. { تا ابتدای سال 94 } تعداد واحد‌های دانشگاه از 472 واحد به 397 واحد رسیده است، و چابک‌سازی ساختارهای دانشگاه در سال جاری با قوت بیشتر و همه جانبه تر از سال 93 پیش خواهد رفت و علاوه بر سازمان مرکزی، ساختار تشکیلاتی تمام استان ها و مدیران واحدها را نیز در بر خواهد گرفت. 

محسن هاشمی، معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی نیز درباره تجمیع واحدها و پردیس‌های علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی می گوید: «کار معاونت عمرانی از مدت ها قبل شروع و قرار بر این شد تا جایی که امکان دارد طرح تجمیع واحدهای علوم ‌و ‌تحقیقات انجام شود. 95 درصد از واحدها شامل این طرح می‌شوند و قرار است که معماری ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد و ساختمان‌های تحصیلات تکمیلی شخصیت ویژه‌ای داشته باشند. اگر قرار شد ساختمانی طراحی شود باید ساختمانی کیفی و با در نظر گرفتن استانداردهای معماری باشد.» 

محسن هاشمی همچنین سال گذشته در حاشیه افتتاح مسجد امام علی واحد علوم تحقیقات درباره طرح تجمیع به حساسیت ویژه میرزاده درباره این طرح اشاره کرده و گفته بود: «د ریاست دانشگاه آزاد حساسیت ویژه‌ای پیرامون بحث تجمیع واحدهای دانشگاه آزاد دارد و در تلاش است که واحدهای تهران  که از مهمترین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی هستند را تجمیع کند. چراکه یک فیزیک مناسب که احساس شود این دانشگاه‌ها در کجا واقع شده‌اند، وجود ندارد. واحدهای تهران دانشگاه آزاد در سطح کشور از وضعیت مطلوب ساختمانی برخوردار نیستند و تجمیع این واحدها توسط دکتر میرزاده پیگیری شده است و در طول 4 سال تجمیع این واحدها شکل خواهد گرفت.»

طرح بی‌سابقه در نظام آموزشی

طرح تجمیع در دانشگاه آزاد اسلامی در حالی آغاز شده که تا کنون اجرای چنین طرحی با این ابعاد در کشور سابقه نداشته است، طرحی که اجرای آن در سال های آینده نه تنها فواید فراوانی برای دانشگاه  و دانشجویانش خواهد داشت، بلکه سبب دگرگونی چهره دانشگاه آزاد اسلامی نیز می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین