کد خبر: ۳۴۸۹۱۸
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۰

موسویان: حمله عربستان به سوریه به این 7 دلیل مرگبار است

حسین موسویان در مقاله‌ای در سایت خبری المانیتور به اشتباه‌های مربوط به اعزام نیروی زمینی عربستان به سوریه پرداخت.
آفتاب‌‌نیوز :
در مقاله موسویان آمده است: عربستان سعودی با حمایت آشکار آمریکا پیشنهاد داده است تا نیروهای زمینی در حمایت از ائتلاف بین‌المللی تحت حمایت آمریکا در مبارزه علیه داعش به سوریه اعزام کند.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان، گفته است: «دولت آمریکا، درباره آمادگی پادشاهی سعودی برای اعزام نیروهای ویژه در عملیات سوریه بسیار حمایت‌کننده و سازنده (ظاهر شده) است.» به نظر می‌رسد واشنگتن و ریاض از اشتباه‌های گذشته‌شان درس نگرفته‌اند. از جمله این اشتباه‌های متعدد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-ایالات متحده از انقلاب‌های تونس و مصر حمایت کرد و حتی دیدگاه مساعدی به حامیان اخوان‌المسلمین داشت. ایالات متحد در این اشتباه بود که با وجود آنکه سوریه در قیاس با این کشورها، از فرقه‌گرایی اساسی فاصله بیشتری داشته و از توازن سیاسی برخوردار است، این کشور گام به گام از وضعیت مصر تبعیت خواهد کرد.

2-ترکیه، قطر و عربستان سعودی، مناسبات نسبتا حسنه خود را با سوریه قطع کردند. ‌آن‌ها می‌‌خواستند منافعشان را با هزینه ایران پیش برده و خواستار انجام هر کاری برای تحقق این هدف بودند که از جمله شامل اتخاذ موضع فرقه‌گرایی افراطی در مخاصمه سوریه و تلاش برای دور کردن علوی‌ها از قدرت بود.

3-دولت باراک اوباما در آمریکا (بحران سوریه را به مثابه) فرصتی برای سرنگونی دولت سوریه و حمایت از متحدانش در منطقه – یعنی ترکیه، قطر و عربستان سعودی- می‌نگریست در حالی که در واقعیت، تنها دیدگاه «آشوب سازنده» نو محافظه‌کاران را تداوم بخشید. پس از سال‌ها مخاصمه، نتیجه آن است که خواسته آمریکا برای برکناری رئیس‌جمهوری بشار اسد، اکنون غیرقابل حصول است.

4-رابرت فورد، سفیر آمریکا در سوریه، با شرکت در اعتراض‌های عمده ضد دولتی در سال 2011 نیروهای افراطی را با القای این باور که واشنگتن طرف آن‌هاست، جسورتر کرد.

5-آمریکا و روسیه در ژانویه 2012 پیمان ژنو 1 را امضا کردند که زمینه‌ساز نقشه راهی برای حل مخاصمه سوریه بود. در عوض پیگیری شدید و فوری این برنامه برای ایجاد روند صلح در سوریه، آمریکا سیاست‌هایش را به سوی ترک‌ها، قطری‌ها وسعودی ها که حمایت‌های نظامی ومالی گسترده به مخالفان می‌کردند، جهت داد. این یکی از مهمترین گام‌های اشتباهی بود که در 5 سال گذشته برداشته شد. دیپلماسی همان‌طور که پرونده هسته‌ای ایران را حل کرد، یگانه راه حل بحران سوریه است.

6-کمک به مخالفان مسلح با تسلیحات و حمایت‌های لجستیکی و مالی بی پایان، با نبود یک رهبری ملی، سکولار و سیاسی معتبر، درها را به روی این موضوع باز کرد که عناصر افراطی دست بالا را پیدا کرده و خواسته‌های دموکراتیک مردم سوریه را از بین ببرند. ارتش سوریه نمی‌توانست بر اعضاء اکثریتی سنی خود تکیه کند و به همین دلیل درها به روی حزب‌الله، ایران و اخیرا روسیه باز شد تا با گروه‌های تروریستی که در مقابل سوریه بودند، مبارزه کنند. به این ترتیب این مخاصمه به یک جنگ نیابتی بین المللی و منطقه ای تبدیل شد.

7-ترسیم یک خط متمایز میان نیروهای مخالف افراطی و معتدل اکنون غیر ممکن شده و تقریبا به یک طنز تلخ تبدیل شده است. این مخالفان عمدتا از جانب کسانی رهبری می شوند که خواستار انجام هرچیزی برای پیشبرد اهدافشان هستند همه اعضای خارجی داعش، القاعده و جبهه النصره از طریق ترکیه، یکی از اعضای ناتو وارد سوریه شدند، در ترکیه بسیاری از آن ها با پول، سلاح و مواد مخدر حمایت شده و در اردوگاه ها آموزش دیده و سپس به سوریه اعزام شدند.

این مسائل و مسائل مشابه دیگر، در ایجاد تراژدی فاجعه بار در سوریه دخالت داشته است. چالش کنونی که از سوی داعش ایجاد شده است، بزرگترین تهدیدی است که جهان اسلام و تمدن غرب با آن رو به رو است. داعش اکنون تهدید درجه یک برای صلح، ثبات و امنیت خاورمیانه به شمار می آید. بسیار مهم است که یادآوری شود داعش برای سال ها توسط تاجران ثروتمند کویت، قطر و عربستان سعودی که همه متحدان امریکا هستند بنیانگذاری شد.

به گزارش آنا، مهمترین هدف عربستان در سوریه سرنگونی اسد است. در این چارچوب، ورود نیروی زمینی به بحران سوریه، می تواند گروه های تروریستی نظیر داعش را تقویت کند. در حالی که سعودی ها در گذشته به آمریکا فشار می آوردند که به ایران و سوریه حمله کنند، آن ها حملات خشونت باری در یمن برای دور کردن حوثی ها از قدرت را در دستور کار قرار دادند. سازمان ملل متحد تایید کرده است که نیروهای سعودی حقوق بین‌الملل را نقض کرده اند، و به یک تحقیق بین المللی در این زمینه نیاز است. ریاض، همچنین نیروهای نظامی را در بحرین، در همسایگی‌اش در سال 2011 به کار گرفت تا در حمایت از خاندان اهل تسنن آل خلیفه، خیزش ملهم از بهار عربی را سرکوب کنند.

آمریکا با حمایت از تجاوز زمینی عربستان به سوریه در حال کمک و تقویت گسترش تروریسم و همچنین ترغیب ایران و روسیه به مقابله با تهدیدی است که کاملا از جانب سعودی ایجاد شده است. این اشتباه ویرانگری است که آمریکا و عربستان سعودی نباید آن را انجام دهند. ریاض تقریبا به نحوی نامعقول رفتارمی کند و ظرفیت اجرای تعهدات فعلی اش را هم ندارند. باید این هشدار نخست وزیر روسیه را به یاد داشت اضافه کنم که اعزام نیروی زمینی در سوریه، جنگ جهانی سوم را جرقه خواهد زد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین