کد خبر: ۳۴۹۰۴۶
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵

ارکستر ملی با صدای رسا «سلام» داد/به رهبری چکناواریان و با حضور دولتمردان+تصاویر

ارکستر ملی به رهبری «لوریس چکناواریان» با اجرای قطعه‌ای برای «ایران» در تالار وحدت به صدا درآمد و با قطعاتی از سوییت «سلام» به پایان رسید.
آفتاب‌‌نیوز : ارکستر ملی به رهبری چکناواریان شامگاه گذشته (24 بهمن‌ماه) مخاطبانی از میان دولتمردان داشت؛ عباس آخوندی - وزیر راه و شهرسازی - و محمدباقر نوبخت - سخنگوی دولت و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی - از جمله حاضران در تالار وحدت بودند که به ارکستر ملی گوش کردند.

ارکستر ملی پس از اجرای قطعه‌ای برای ایران همراه با گروه کر فیلارمونیک، سوییت «آرارت» را نواخت.

ارکستر ملی با صدای رسا «سلام» داد/به رهبری چکناواریان و با حضور دولتمردان

چکناواریان که با احساس قوی خود این اجرا را رهبری می‌کرد، توانست هفت قطعه این سوییت را شامل «ستایش خدای را»،‌ «شکرگزاری به درگاه پروردگار»، «رقص شکرانه»، «نوح کبوتر را می‌فرستد»، «بازگشت کبوتر با شاخه زیتون»، «نوح برای پروردگار محراب می‌سازد» و «جشن، رقص شادمانه» با صدادهی مناسب نوازندگان روی صحنه ببرد.

در ادامه نیز هفت قسمت از سوییت «آهنگ‌های عاشقانه» اجرا شد و بدون آن‌که استراحتی بین بخش نخست و بخش دوم داده شود، ارکستر با اجرای سه قسمت از سوییت «پردیس و پریسا» به بخش دوم وارد شد.

چکناواریان پیش از اجرای سوییت «سلام» در سخنانی توضیح داد: این سوییت شامل 15 قسمت است و اجرای آن حدود یک ساعت زمان می‌برد. این قطعات به سفارش دکتر آخوندی - وزیر راه و شهرسازی - ساخته شده و در چندماه آینده به‌شکل کامل اجرا خواهد شد.

او درباره نام سوییت نیز گفت: «سلام» برای کشور و مردم ما مهم است، چون ما مردمی صلح‌دوست هستیم. این بخش که امشب اجرا می‌شود به اندازه یک مزه از کل قطعات است و می‌خواهم در بخش آخر، شما هم ما را همراهی کنید.

ارکستر ملی با صدای رسا «سلام» داد/به رهبری چکناواریان و با حضور دولتمردان

او سپس در اجرای قطعات سلام عاشقانه (آداجیو)، بنی‌آدم (شعر سعدی)، مستان سلامت می‌کنند (شعر مولانا)، شادی صلح و سلام صلح (شعر حافظ) ارکستر ملی را رهبری کرد و پس از سه‌بار اجرای قطعه پایانی با همراهی گروه کر فیلارمونیک ایران، رو به حاضران در تالار وحدت کرد و خواست تا همراه گروه کر بخوانند.

چکناواریان که به‌شکل نمادین مخاطبان را رهبری می‌کرد، با اصرار از حاضران خواست تا بایستند و با مهر ورزیدن به یکدیگر، این‌گونه بخوانند: سلامی چو بوی خوش آشنایی، بدان مردم دیده روشنایی.

رهبر ارکستر ملی این شعر حافظ را مانند دنیا زیبا دانست و با اجرای یک قطعه دیگر برای ایران به این کنسرت پایان داد.

ارکستر ملی با صدای رسا «سلام» داد/به رهبری چکناواریان و با حضور دولتمردان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین