کد خبر: ۳۴۹۰۵۴
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
درنشست خبری مشترک با رئیس جمهوری غنا

روحانی: آفریقا جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی ایران دارد

رئیس جمهوری، جایگاه آفریقا را در سیاست خارجی ایران ویژه دانست و گفت: ما برای روابط با آفریقا و کشورهای دوست به وی‍ژه غنا اهمیت خاصی قایلیم.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با جان درامانی ماهاما رئیس جمهوری غنا که در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران انجام شد، افزود: در جلسه خصوصی و عمومی بین هیات های دو کشور مسایل و مواردی که در روابط دو جانبه ما حایز اهمیت است مورد توجه قرار داده شد.

وی با بیان این که زمینه های فراوانی در زمینه نفت، گاز، پتروشیمی، ساخت نیروگاه ها، خدمات فنی و مهندسی و کشاورزی بین دو طرف وجود دارد، ادامه داد: در زمینه تولید لوازم خانگی و همچنین تولید سیمان و سایر مواردی که در بخش صنعت از جمله صنایع معدنی مورد توجه دو طرف بود، بحث و بررسی شد.

وی ادامه داد: گفت و گو ها بین دو طرف مختص مسایل اقتصادی نبود، بلکه شامل مسایل فرهنگی، علمی و خدمات اجتماعی هم بود.
روحانی با اشاره به فعالیت هایی که ایران در غنا دارد، گفت: دفتر جهاد سازندگی، مدرسه اهل بیت، دانشگاه اسلامی و همچنین کلینیک ایران که آنجا برای درمان مردم تلاش می کند، مورد توجه مسئولان غنا بود و آقای رئیس جمهوری ضمن مباحث خود، از فعالیت این گروه ها خوشحال بود و تشکر می کرد.

**گفت و گو درباره بحران منطقه و مساله فلسطین
رئیس جمهوری افزود: همچنین در مورد همکاری های منطقه ای و بین المللی، مبارزه با افراط و تروریسم و مشکلاتی که آفریقا و شمال آفریقا با آن روبرو هستند، از جمله لیبی و گروه های تروریستی که متاسفانه در آفریقا در حال فعالیت هستند و مشکلاتی که کشورهایی همچون یمن و سوریه دست به گریبان هستند، بحث و تبادل نظر شد.
روحانی ادامه داد: موضوع فلسطین و حدود هفت دهه آوارگی مردم این سرزمین و مشکلاتی که امروز منطقه از این دیدگاه با آن مواجه است، جز مباحث ما بود که باید همه کشورهای جهان از جمله ایران و غنا هم در سازمان ملل و هم به عنوان دو کشور عضو جنبش عدم تعهد در این زمینه فعالتر باشند.

وی تاکید کرد: دنیا منتظر آن است که روزی بازگشت مردم فلسطین به خانه های خودشان، امنیت، زندگی و رفاه آنها را شاهد باشد.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: بار دیگر از رئیس جمهوری غنا و هیات همراه به خاطر سفر به ایران تشکر می کنم، وی نخستین رهبر آفریقایی است که بعد از برجام و پساتحریم به ایران سفر کرد.
روحانی اضافه کرد: امیدوارم همه اسناد قبلی ما از جمله اسنادی که در سال 2014 در کمیسیون مشترک تصویب شده اجرایی و عملیاتی شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین