کد خبر: ۳۴۹۱۲۱
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲

ظریف عصر امروز به بروکسل می رود

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به منظور رایزنی با مقامات اتحادیه اروپایی عصر امروز -یکشنبه- در راس هیئتی عازم بروکسل مقر این اتحادیه شد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا ، اگرچه از زمان امضای توافق هسته ای بین نمایندگان ایران و گروه 1+5 در تابستان گذشته،مقامات اروپایی متعددی از جمله وزرای خارجه آلمان،فرانسه و انگلستان و همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران حضور یافته اند، با این حال و در راستای ارتقای همکاری های تهران- بروکسل « گفت و گوهای سطح بالا» میان دو طرف طرح ریزی شد؛گفت و گویی هایی که گام های اولیه آن طی یکی دو ماه پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک برداشته شده است.
در این راستا طی هفته گذشته هیئت کارشناسی اروپایی به ریاست هلگا اشمید معاون موگرینی برای گفت و گو درباره برجام و مسائل منطقه ای با مقامات وزارت امور خارجه کشورمان در تهران حضور یافت.

با این حال محمد جواد ظریف چنانکه پیش از این خبر داده بود عصر امروز عازم بروکسل می شود تا دور اول گفت و گوهای سطح بالا بین دو طرف آغاز شود.وزیر امور خارجه علاوه بر دیدار با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با مقامات بلژیک هم دیدار و گفت و گو خواهد کرد.
این در حالی است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از سفر آتی خود به تهران در بهار آینده خبر داده و گفته است در راس هیئت بزرگی به تهران سفر می کند.
موضوعات مورد بحث بین دو طرف زمینه های متنوعی از جمله انرژی ،تجارت،همکاری های بانکی و مالی،محیط زیست، مبارزه با تروریسم و افراطی گری و بحران های منطقه ای را دربر خواهد داشت. اگر چه مقامات اتحادیه اروپا برای حضور در اقتصاد ایران بسیار راغب هستند با این حال با توافق هسته ای و رفع تحریمهای ظالمانه هسته ای علیه ایران،قدرت انتخاب و توان چانه زنی ایران در تعاملات سیاسی و اقتصادی با سایر کشورها افزایش یافته است و ایران می تواند در تعاملات اقتصادی با اتحادیه اروپا زمینه انتقال تکنولوژی و کالای سرمایه ای و واسطه ای که ارزش افزوده برای اقتصاد ایران به همراه دارند، فراهم سازد.

از سوی دیگر مبارزه با تروریسم و افراطی گری چالش مشترکی برای تهران و اتحادیه اروپا به شمار می رود. اگرچه طی سالهای گذشته غربی ها نسبت به جنگ و ویرانی در خاورمیانه و کشته شدن صدها هزار نفر از مردم بی گناه رویکرد بی تفاوتی را در پیش گرفتند، با این حال سیل مهاجرت به مرزهای اروپا وعملیات های تروریستی در قاره سبز مقامات این اتحادیه متوجه اهمال خود در این قضیه کرد.
مقامات اروپایی از سال ها پیش شاهد مقابله صادقانه، جدی و موثر جمهوری اسلامی ایران با تروریسم و افراطی گری بوده اند و امروز که موانع همکاری با ایران برداشته شده است انتظار می رود سهم خود را در مبارزه با این چالش مشترک بپردازند.

علیرغم اختلاف نظرهایی که وجود دارد، اروپا یکی از مهمترین اولویت های سنتی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است.درسال های گذشته و در مقاطع مختلف گفت و گوهای تهران و اتحادیه اروپا در قالب « گفت و گوهای انتقادی » و « گفت و گوهای سازنده » شکل گرفت، با این حال پرونده هسته ای ایران و بهانه جویی های غرب مانع از نتیجه بخش شدن این گفت و گوها شد.اما امروز به نظر می رسد واقعیات دوجانبه ،منطقه ای و بین المللی زمینه برای موفقیت گفت و گوهای سطح بالا بین تهران و بروکسل بیش از هر زمان دیگری فراهم کرده است .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین