کد خبر: ۳۴۹۱۶۲
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۴

تست تشخیص سرطان در10 دقیقه

پژوهشگران می گویند در آینده نزدیک می توان در خانه با آزمایش یک قطره بزاق، سرطان را پس از 10 دقیقه تشخیص داد.
آفتاب‌‌نیوز :
در صورتی که این آزمایش ساده که فقط معادل حدود 750 هزار ریال هزینه دارد در دسترس همگان قرار گیرد، تحولی اساسی در تشخیص سرطان ایجاد خواهد کرد.

پروفسور دیوید وانگ، استاد دانشگاه ایالت کالیفرنیا این تست جدید را در نشست سالانه انجمن پیشرفت علم آمریکا که در واشنگتن برگزار شد، معرفی کرد.

پروفسور وانگ و گروه محققانی که با او کار می کند، متوجه شدند که در بزاق قطعاتی از آر ان ای (RNA) پیام رسان وجود دارد که می تواند شکل گیری سرطان را نشان دهد، از این رو درصدد بر آمدند که با استفاده از این یافته، تست 'نمونه برداری مایع' را برای تشخیص سرطان با بزاق ابداع کنند.

به گزارش بی بی سی، به گفته پروفسور وانگ، یک قطره بزاق آن قدر اطلاعات در خود نهفته دارد که با آزمایش آن می توان به محض اینکه بافت سرطانی شروع به رشد کرد، آن را تشخیص داد.

وی افزود: فقط با کمتر از یک قطره بزاق می توان در 10 دقیقه این تست را انجام داد. وقتی در مطب دکتر منتظر نوبت هستید می توان این کار را کرد. مزیت روش ما این است که بدون درد و خونریزی است. اگر روش معتبری برای ارزیابی اولیه خطر سرطان وجود داشته باشد، مردم می توانند در داروخانه یا مطب پزشک نیز آن را انجام دهند، زیرا مهمترین نکته تشخیص زودهنگام است.

پروفسور وانگ امیدوار است در آینده بتوان این تست را برای تشخیص همزمان چند سرطان به کار گرفت.

در حال حاضر نمونه برداری از بافت مبتلا قطعی ترین روش تشخیص سرطان است و اگر نمونه برداری انجام شده و دی ان ای (DNA) بافت سرطانی مشخص شده باشد، با آزمایش خون می توان انتشار سرطان در بافت های دیگر بدن (متاستاز) را بررسی کرد اما تشخیص اولیه سرطان با آزمایش خون فعلا امکان پذیر نیست.

به گفته محققانی که نمونه برداری مایع را ابداع کرده اند، دقت این روش در کارآزمایی های اولیه 'تقریبا کامل' بوده است.

آزمایش این روش در انسان قرار است در سطح وسیع تر سال جاری میلادی در چین روی مبتلایان به سرطان ریه انجام شود و انتظار می رود 'نمونه برداری مایع' در دو سال آینده مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کند. محققان امیدوارند این تست چهار تا پنج سال دیگر در دسترس همگان قرار گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین