کد خبر: ۳۵۰۱۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴

مردم هنوز فریب جوایز کلاهبرداران را می‌خورند!

کلاهبرداران با انجام روش‌هایی چون جذابیت و ایجاد اعتماد کاذب در جذب طعمه‌های خود، باعث می‌شوند، تمایلات و گرایش‌هایی مثل کنجکاوی یا طمع افراد تحریک شود و اطلاعات حساسی مثل اطلاعات کارت‌های بانکی یا رمزهای عبور یا حتی اطلاعات خصوصی خود را از طریق تلفن در اختیار کلاهبردار قرار دهند كه مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند.
آفتاب‌‌نیوز : کلاهبرداران با انجام روش‌هایی چون جذابیت و ایجاد اعتماد کاذب در جذب طعمه‌های خود، باعث می‌شوند، تمایلات و گرایش‌هایی مثل کنجکاوی یا طمع افراد تحریک شود و اطلاعات حساسی مثل اطلاعات کارت‌های بانکی یا رمزهای عبور یا اطلاعات خصوصی خود را از طریق تلفن در اختیار کلاهبردار قرار دهند كه مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند. سوء استفاده‌هایی که گاهی منجر به از دست دادن همه سرمایه‌های زندگی افراد می‌شود، از اینروست که مسئولان قضایی و انتظامی همواره نسبت به تکنیک‌هایی که کلاهبرداران در تخلیه تلفنی افراد استفاده می‌کنند، هشدار داده‌اند.

به گزارش میزان، متاسفانه باز هم برخی افراد با بی توجهی به این نکات بستر را برای سوء استفاده کلاهبرداران فراهم می‌کنند و به حجم پرونده‌های دادگاه‌ها می‌افزایند. به تازگی در پی شکایت یکی از شهروندان تهرانی مبنی بر برداشت غیرمجاز اینترنتی از حساب بانکی وی، پرونده‌ای در دادسرای جرائم رایانه‌ای تشکیل شده است.

شاکی این پرونده که به گفته خودش هنوز در شوک است به خبرنگار خبرگزاری میزان شیوه کلاهبرداری از وی را اینگونه بیان می‌کند: روز گذشته حوالی ساعت 5 بعدازظهر فردی از شماره‌‌ای با کد رایتل با من تماس گرفت و عنوان کرد که از صداوسیما تماس می‌گیرد. او در صحبت‌هایش گفت که بنده در یکی از مسابقات معارفی صدا و سیما که مربوط به همراه اول است، برنده شده‌ام.

وی ادامه این موضوع را اینگونه روایت می‌کند: آن‌ها برای اینکه همه چیز طبیعی جلوه کند و  من به شک نیفتم گفتند که به خاطر برنده شدن در این مسابقه دوستانشان در صدا و سیما می‌خواهند با من مصاحبه کنند. حدود 5 دقیقه با من صحبت کردند و در بین صحبت‌هایم تلفنشان قطع شد. بعد از چند دقیقه دوباره با من تماس گرفتند و ادامه مصاحبه را انجام دادم و در تمام این مدت انقدر همه چیز به نظرم خوب و منطقی پیش می‌رفت که حتی یک درصد هم فکر نمی‌کردم که این موضوع صحت نداشته باشد.

این شهروند تهرانی در ادامه می‌افزاید: پس از مصاحبه دوباره تماس گرفتند و گفتند که برای دریافت جایزه که مبلغ آن 5 میلیون تومان است باید از دو طریق حضوری و غیرحضوری اقدام کنم. وقتی پرسیدم که برای دریافت حضوری باید به کجا مراجعه کنم گفتند که شرکت ما در کیش است و من که دیدم امکان مراجعه حضوری را ندارم، روش غیرحضوری را انتخاب کردم.

حتی استقبال گرم کلاهبرداران از دریافت غیرحضوری جایزه نیز شاکی این پرونده را از تصمیم خود منصرف نمی‌کند. او در ادامه طبق گفته آن شخصی که از پشت تلفن با او حرف می‌زد به نزدیکترین عابر بانک مراجعه می‌کند. کلاهبردارن به او گفته بودند که ما برای تقدیم این هدیه هیچ مدرک خاصی از شما نمی‌خواهیم و فقط باید موجودی 2 کارت بانکی‌اش را به آن‌ها بگوید.

وقتی این شهروندی تهرانی پشت سیستم عابر بانک قرار گرفت شاید با خود فکر نمی‌کرد که افشای اطلاعات خصوصی‌اش او را به دردسری عظیم گرفتار کند. او ادامه این داستان را اینگونه بیان می‌کند: «وقتی کارت بانکی‌ام را وارد دستگاه کرده و موجودی‌اش را اعلام کردم، دستگاه کارتم را ضبط کرد و من برای ادامه کار مجبور شدم از کارت دیگری استفاده کنم. تا به حال کارتم از سوی دستگاه عابر بانک صبط نشده بود و این موضوع حال روحیم را خیلی به هم ریخت و صحبت‌های آن دو نفر که پشت سر هم و تند تند حرف می‌زدند باعث شد تا من تمرکزم را برای دقایقی از دست بدهم و کارت دیگرم را وارد دستگاه کنم»

وی ادامه می‌دهد: آن‌ها گفتند که هیچ دکمه یا مبلغی را نزن فقط کدی که به تو می‌گوییم وارد کن. کد با دو صفر شروع می‌شد و من اصلا شک نمی‌کردم که ممکن است شماره یک کارت دیگر باشد. به من گفتند به قسمت انتقال وجه برو و انتقال به سایر کارت‌ها را بزن غافل از اینکه وقتی آن رقم دو صفر را زدم هیچ عددی بر روی مانیتور دستگاه مشخص نشد. بعد از وارد کردن عدد به من گفتند که انگشتانت را 5 ثانیه روی دکمه ادامه نگه دار و من هنوز هم نمی‌دانستم که ممکن است با این کار موجودی حسابم خالی شود. از آنجایی که کارت قبلیم در دستگاه ضبط  شده بود با کارت دیگری که در آن هم پول داشتم همین کار را انجام دادم و پس از آن بود که تلفن‌ها قطع شد و دیگر با من تماس نگرفتند و تازه فهمیدم موجودی 10 میلیونی کارت‌هایم خالی شده است.

مردم فریب کلاهبرداران تلفنی و پیامکی را نخورند

بابابی، سرپرست دادسرای جرایم رایانه ای در یادداشتی که قبلا در اختیار خبرگزاری میزان قرار داده بود، در رابطه با کلاهبرداری تلفنی از شهروندان؛ نوشت: کلاهبرداران تلفنی با منتسب کردن خود به ارگان ها،  نهادهای دولتی و با تماس تلفنی یا ارسال پیامک مبنی بر برنده شدن در مسابقات یا واریز وجه به حساب آنها در پی سوءاستفاده از افراد هستند.

کلاهبرداران تلفنی با منتسب کردن خود به ارگان ها و نهادهای دولتی در پی سوءاستفاده از افراد هستند و به‌رغم اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته موضوع کلاهبرداری پیامکی و تلفنی همچنان در اقشار مختلف ادامه دارد.

وی در این یادداشت تشریح کرد است: موضوع ابتدا با پیامک یا تماس تلفنی با مالباخته شروع  و بر اساس ضعف کاری مالباخته، سناریوی کلاهبرداری اجرا و طراحی می‌شود. کلاهبردار خود را منتسب به ارگان‌ها ، نهادهای دولتی ، لشگری وامنیتی معرفی می‌کند و با هوش اجتماعی بالا،  شیوایی بیان و به جهت عدم اطلاع کافی مالباخته یا سوءاستفاده از احساسات و غرایض مادی وی مالباخته را تحت تاثیر قرار داده وقدرت و فرصت استنتاج و تحلیل را از مالباخته می‌گیرد و به نتیجه می‌رسد. این کلاهبرداران از هر مناسبت اجتماعی اعم از اعیاد مذهبی- سفرهای زیارتی- موضوعات ارزی و مالی- اعتقادات مذهبی و غیره سوء‎استفاده می‎کنند و حتی از اقشار تحصلیکرده نیز کلاهبرداری کرده‌اند.

وی همچنین در توضیحات خود با بیان اینکه هیچ نوع انتقال وجه به حساب شخصی، احتیاج به حضور شخص نزد دستگاه خود پرداز و انجام عملیات ندارد، از شهروندان خواست در پی تماس تلفنی یا ارسال پیامک مبنی بر برنده شدن در مسابقات یا واریز وجه به حساب آنها از حضور و انجام عملیات با دستگاه خود پرداز خودداری کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
0
0
دقیقا همین قضیه هفته پیش برای من اتفاق افتاد که ساعت حدودا 9 شب با یک شماره رایتل به من زنگ زدند و گفتند شما به خاطر عدم تخلف درشبکه همراه اول از طرف همراه اول 5میلیون برنده شدی و میخوایم باهات مصاحبه کنیم و صدات از رادیو در حال پخش هست و بعد از مصاحبه من که به خیال خودم صدام داشت از رادیو پخش میشد ، گوشی رو قطع نکردند و گفتند جایزه ات رو حضوری در تهران که کمک هزینه سفر به کربلاست میخوای یا غیر حضوری؟ گفتند اگه حضوری میخوای باید بیای تهران،میدان ونک ، ساختمان فناوری و ارتباطات سازمان صداوسیما،دفتر سرکار خانوم اطهریان. منم که از تهران نسبتا دور هستم گفتم غیر حضوری میخوام. که اینقدر حرفه ای عمل کردند و حتی گفتند ما ازت شماره حساب یا شماره کارت نمیخوایم چون از لحاظ سازمان غیرقانونیه و... که دیگه من اصلا شک نکردم که اینا واقعا راست میگن.گفتند حالا که غیرحضوری میخوای باید برای جلو عابربانک و 2تا رسید بانکی به همراه یکسری مدارک به این شماره ای که بهت میدیم فکس کنی.منم که چند تا کارت همراهم بود رفتم و اونا گفتند باید از دوتا از کارت هات موجودی بگیری و مبلغ موجودی کارت و زمان دقیق موجودی رو برای ما بخونی،گفتند چون از لحاظ سازمان تراکنش ها نهایتا 2میلیون و پانصد هزار تومانیه و همچنین این کار رو باید با کارت هایی انجام بدی که تراکنش های بالایی باهاش داشتی. وخداروشکر من قضیه رو گرفتم که این ممکنه کلاه برداری باشه. چون اولا سازمان صداوسیما با اون عظمتش نمیتونه یه تراکنش 5میلیونی رو انجام بده و حتما باید توی 2تا 2/5میلیون انجام بده؟؟؟؟ ثانیا یارو میگه از 2تا از کارت هات که تراکنش بالا باهاش انجام میدی موجودی بگیر!!! خب چه ربطی داره !!! شما اگه میخوای پول واریز کنی دیگه به اوناش چیکار داری که حتما پول زیادی توی کارتم هست یا نیست!!! و دیگه من مشکوک شدم و گفتم خب پس باشه من غیرحضوری برای دریافت جایزه میام.تا اینو گفتم یارو بدون خداحافظی قطع کرد!!!
فرداش از روی کنجکاوی به اون شماره فکسی که بهم داده بودند زنگ زدم یه خانومه گوشی رو برداشت و گفتم ساختمان فناوری و ارتباطات صداوسیما؟؟؟ گفت نه آقا اینجا کارخونه تولید مواد غذاییه!!! واقعا به خیر گذشت.... ولی این موارد باید بیشتر اطلاع رسانی بشه چون به هر حال بازم هستند افرادی که در دام بیوفتند....
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین