کد خبر: ۳۵۲۵۶۳
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲

زنگنه: صادرات نفت ١/٧ ‌میلیون بشکه شد

ورود وزیر صنعت، تجارت و انرژی کره‌ جنوبی به ایران بهانه‌ای شد تا وزیر نفت ایران آخرین رقم صادرات نفت کشور را اعلام کند.
آفتاب‌‌نیوز : روزنامه شرق نوشت: ورود وزیر صنعت، تجارت و انرژی کره‌ جنوبی به ایران بهانه‌ای شد تا وزیر نفت ایران آخرین رقم صادرات نفت کشور را اعلام کند. براساس گفته‌های بیژن نامدار‌زنگنه، صادرات نفت ایران در بهمن‌ماه به یک‌ملیون‌و ٧٥٠ هزار بشکه رسید که این نشانی از عزم ایران در بازپس‌گیری سهم خود از بازار از‌دست‌رفته است.

خبرهای خوش دیگری نیز در این میان مطرح شد؛ گویا کره‌ای‌ها قصد دارند واردات نفت از ایران را به دو برابر افزایش دهند، اما این اخبار خوب در کنار خبری که می‌تواند اوپک را به مرز هشدار ببرد، کمی ایجاد نگرانی کرد. از قرار معلوم، تولیدکنندگان شیل‌اویل اعلام کرده‌اند در صورت رسیدن نفت به ۴۰ دلار، به بازار جهانی برمی‌گردند. این در حالی ‌است که پیش‌تر تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا قیمت ۷۰ دلار را مناسب عنوان کرده بودند، اما اکنون این رقم را به حدود ۴۰ دلار کاهش داده‌اند.

با نفت بالای ۴۰ دلار به بازار برمی‌گردیم

به گزارش فارس به نقل از رویترز، حدود یک سال پیش تولیدکنندگان نفت شیل اعلام کرده بودند برای به‌صرفه‌بودن این نوع نفت، قیمت نفت در بازار جهانی باید به بیش از ٦٠ دلار افزایش یابد، اما درحال‌حاضر به نظر می‌رسد این شرکت‌ها با توجه به کاهش شدید قیمت نفت در ماه‌های گذشته، رقم مناسب برای سوددهی این نفت را به حدود ٤٠ دلار کاهش داده و اعلام کرده‌اند درصورتی‌که قیمت نفت به بیش از ٤٠ دلار برسد، دوباره به بازار برخواهند گشت.  این پیام نشان می‌دهد عقب‌نشینی این شرکت‌ها از تولید نفت و در نتیجه کاهش مازاد عرضه موجود در بازار جهانی انرژی، بسیار زودتر از آنچه دیگر رقبا فکرش را می‌کردند به پایان خواهد رسید.

خطرآفرینی شیل‌اویل‌ها برای اوپک

منصور معظمی، معاون پیشین برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، در گفت‌وگوی خود با «شرق» درباره کاهش کف مورد پذیرش شیل‌اویل‌ها برای بازگشت به بازار نفت، گفت: به دلیل حضور و وجود تکنولوژی‌های جدید و افزایش بهره‌وری، قیمت‌های تمام‌شده تولید هر بشکه نفت خام متفاوت است که برای شیل‌اویل‌ها بین ٤٠ تا ٦٠ دلار مطرح شده بود، اما رقم مشخصی به صورت رسمی اعلام نشده است. با توجه به اینکه اکنون به وفور عرضه نفت در بازار وجود دارد و مصرف‌کنندگان برای تأمین نیازهای خود با مشکلی مواجه نیستند، دلیلی وجود ندارد که در شیل‌‌اویل افزایش تولید داشته باشند.  سرپرست پیشین امور بین‌الملل وزارت نفت با تأکید بر اینکه روند پیش‌رو در بازار نفت، به نفع تولیدکنندگان نیست، تصریح کرد: در واقع بازار به نفع مصرف‌کنندگان پیش می‌رود و آنها هستند که منفعت می‌برند. کشورهایی که عمده مصرف‌کننده نفت خام بودند به دلیل ارزانی نفت خام، ‌رشد اقتصادی خوبی داشته‌اند؛ مانند هند، چین و سنگاپور. بنابراین روند آتی به نفع مصرف‌کننده خواهد بود. در واقع در چنین شرایطی این تولیدکننده‌ است که زیر فشار قرار می‌گیرد.

او با تأکید بر این مسئله، افزود: در چنین شرایطی دلیلی برای سرمایه‌گذاری جدید در حوزه نفت وجود ندارد، گرچه شیل‌اویل‌ها سرمایه‌گذاری‌های سنگینی را پیش‌تر در این حوزه انجام داده‌اند، بنابراین محتمل است که در سرمایه‌گذاری‌های پیشین خود، تولید نفت را افزایش دهند.  استاد دانشگاه صنعت نفت اظهار کرد: اگر قیمت نفت در حدی بالا برود که برای آنها اقتصادی باشد، طبیعی است که به بازار بازمی‌گردند. شیل‌اویل‌ها به این سمت خواهند رفت که کاملا خودکفا شوند و تلاش می‌کنند به جای آنکه واردکننده باشند، نفت خام خود را تولید کنند و حتی صادرکننده باشند. این خواسته آنها نیز در میان‌مدت امکان تحقق خواهد داشت، اما باید دید تولیدکنندگان اوپک تا چه حدی حاضر به سرمایه‌گذاری هستند.  معظمی با اشاره به اینکه این اقدام از سوی شیل‌اویل‌ها به‌طور قطع برای اوپک خطرآفرین خواهد بود، افزود: چندی است اوپک در وضعیت هشدار قرار گرفته است. اگر روند افزایش مصرف بازار را برای سال‌های آتی نگاه کنیم، نشانی از آن نیست که بازار با حجم درخور توجهی تقاضا روبه‌روست، بلکه میزان تقاضایی که بازار نفت برای سال‌های آینده دارد عدد چشم‌گیری نیست و این به‌خودی خود هشدار است. تولیدکنندگان نفت خام و به‌‌ویژه ایران باید به سمت متنوع‌کردن محصولات نفتی خود حرکت کنند. هرچند صادرات نفت خام دچار مشکل نخواهد شد، اما این مسئله منافاتی با این ندارد که باید مبادی صادرات نفتی خود را متنوع کنیم.

فروش نفت به کره ۲ برابر می‌شود

اما از اینها گذشته، زنگنه در حاشیه گفت‌وگو و دیدار با وزیر صنعت، تجارت و انرژی کره‌ جنوبی در جمع خبرنگاران درباره اینکه صادرات نفت‌ خام ایران در ماه فوریه و پس از آغاز رسمی اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به چه رقمی رسیده است، گفت: صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در بهمن به یک‌میلیون‌و ٧٥٠ ‌هزار بشکه در روز رسید.

افزایش ٤٠٠ هزار بشکه‌‌ای نسبت به مدت مشابه سال قبل

به گزارش مهر، وزیر نفت با اعلام اینکه صادرات نفت و میعانات گازی ایران در بهمن‌ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ٤٠٠‌ هزار بشکه در روز افزایش یافته است، درباره توافق‌های جدید نفتی با کره ‌جنوبی، تصریح کرد: مقدار واردات کنونی نفت کره‌ جنوبی از ایران روزانه صد ‌هزار بشکه بوده که قرار است این مقدار به بیش از دو برابر رقم کنونی برسد.
این عضو کابینه دولت همچنین در تشریح مهم‌ترین محور این دیدار با اشاره به اینکه کره‌ جنوبی پیش از تحریم، فعالیت زیادی در ایران داشته است و شرکت‌های پیمانکاری این کشور در صنعت نفت و گاز فعال بوده‌اند، بیان کرد: زمینه‌های متعددی برای همکاری با کره ‌جنوبی وجود دارد و شرکت‌های این کشور، فعالیت زیادی در بخش‌های پیمانکاری ایران داشتند.

این مقام مسئول، فروش نفت به کره ‌جنوبی را یکی از محورهای گفت‌وگو عنوان کرد و با بیان اینکه یکی از نشانه‌های مثبت همکاری کره‌ جنوبی در ایران افزایش برداشت نفت است، اظهار کرد: کره ‌جنوبی قول داده مقدار واردات نفت ‌خام و میعانات گازی از ایران را به رقمی بالاتر از پیش از تحریم‌ها برسانند و در سال ٢٠١٦ میلادی این رقم‌ها را افزایش دهند.  وزیر نفت با بیان اینکه در این دیدار توصیه شده است شرکت‌های کره ‌جنوبی افزون بر کارهای پیمانکاری که در ایران و پیش از اعمال تحریم‌ها انجام می‌دادند، به سرمایه‌گذاری و تأمین مالی پروژه‌ها نیز اقدام کنند، افزود: سرمایه‌گذاری در صنایع گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی)، پتروشیمی، پالایش و پخش، به شرکت‌های کره‌ جنوبی پیشنهاد داده شده است.

کره‌جنوبی خواستار افزایش خرید نفت ایران شد

وزیر نیروی ایران هم پس از دیدار خود با وزیر تجارت و صنعت کره ‌جنوبی از درخواست کره ‌جنوبی برای افزایش خرید نفت ایران خبر داد و گفت: توافق‌نامه‌ای بین وزارت نیرو و وزارت صنعت و تجارت کره‌ جنوبی به امضا رسید تا شرکت‌های کره‌ای همراه با تأمین مالی در پروژه‌های آب و برق ایران مشارکت کنند.  به گزارش تسنیم، حمید چیت‌چیان، افزود: در جلسه‌ای که امروز با حضور وزیر تجارت و صنعت کره ‌جنوبی برگزار شد، زمینه‌های همکاری دو کشور در بحث احداث نیروگاه‌ها، هوشمندسازی شبکه برق، احداث و توسعه تأسیسات انتقال و توزیع برق، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، احداث نیروگاه‌های برقابی، احداث تأسیسات و شبکه‌های آب و فاضلاب و همچنین تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب بررسی شد و مسئولان حاضر از کشور کره اعلام کردند شرکت‌های کره‌ای می‌توانند در این بخش‌ها پروژه‌های مشخصی را در ایران سرمایه‌گذاری و اجرا کنند. 
چیت‌چیان درعین‌حال اظهار کرد: مهم‌ترین مورد پیگیری و خواست وزیر تجارت و صنعت کره‌ جنوبی در سفر به تهران، بحث افزایش خرید نفت از ایران بود که در‌این‌باره مذاکراتی انجام شد.

آخوندی: انتقال دانش یکی از مؤلفه‌های همکاری با کره‌جنوبی است

وزیر راه و شهرسازی نیز در دیدار خود با این مقام مسئول از کره‌جنوبی بر توسعه روابط میان ایران و کره‌جنوبی از طریق ایجاد شرکت‌های مشترک و عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری در بلندمدت تأکید کرد و گفت: یکی از مؤلفه‌هایی که به دنبال آن هستیم، انتقال دانش و چگونگی انتقال آن به ایران است.  وی با بیان اینکه پروژه‌های صنعتی بسیاری در زیرشاخه‌های حمل‌ونقل ایران تعریف می‌شود، افزود: آماده‌ایم در نوسازی ناوگان هوایی، واگن‌سازی، کامیون و اتوبوس همکاری‌های خود را با کره‌جنوبی توسعه دهیم.

توافق ایران و کره ‌جنوبی برای گسترش همکاری‌های انرژی

وزیر تجارت و صنعت کره‌ جنوبی هم پس از دیدار با وزرای نفت و نیروی ایران درباره توسعه همکاری‌های انرژی دو کشور خبر داد و گفت: مقرر شده مذاکرات دو کشور در سطح وزیران در این زمینه ادامه پیدا کند. جو هوانگ وان وزیر تجارت و صنعت کره‌جنوبی، اظهار کرد: می‌توانیم در زمینه‌های مختلف صنعت برق و همچنین منابع آبی با شرکت‌های ایرانی و سازمان‌های دولتی ایران همکاری‌های مشترکی داشته باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین