کد خبر: ۳۵۶۵۳۱
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵

نگاهی آماری به سینما در سال 94/اشک‌ها و لبخند‌های گیشه در سال 94

سینمای ایران در سال 94 با اکران 55 فیلم بلند سینمایی (بدون احتساب اکران گروه هنر و تجربه) بیش از 39 میلیارد و 620 میلیون تومان طبق آمار رسمی برای سینمای ایران در تهران عایدی داشته‌ است.
آفتاب‌‌نیوز :
پرفروش‌های سال

در میان فیلم‌های اکران‌شده در سال94، به ترتیب «محمد رسول الله» ساخته‌ی مجید مجیدی با فروشی در حدود شش میلیارد و 415 میلیون تومان، «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم با فروش حدود چهار میلیارد و 923 میلیون، «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی با فروش نزدیک به دو میلیارد و 969 میلیون، «در مدت معلوم» ساخته‌ی وحید امیرخانی با فروشی در حدوددو میلیارد و 247 میلیون و «گینس»به کارگردانی محسن تنابنده با فروش نزدیک به دو میلیارد و 58 میلیون تومان، فیلم‌هایی بودند که بیشترین درآمد را در گیشه‌ی سینماها داشتند.

کم‌فروش‌های سال

در میان فهرست فیلم‌های به نمایش در آمده در سالی که گذشت، هستند فیلمهایی که به دلایل مختلف نتوانستند نظر مخاطبان را جلب کنند و در گیشه شکست خوردند.

«عاشق‌ها ایستاده می‌میرند» ساخته‌ی شهرام مسلخی با 13 میلیون، «یاسین» به کارگردانی حامد امرایی با 18 میلیون، «عشق و جنون» ساخته‌ی حسن نجفی با 18 میلیون، «دریاکنار» ساخته‌ی آرش معیریان 21 میلیون، «بوفالو کاوه» ساخته‌ی ساجدی حسینی با 28 میلیون، «متل قو» به کارگردانی مسعود نوابی با 35 میلیون، «ماهی سیاه کوچولو» ساخته‌ی مجید اسماعیلی با 37 میلیون، «تُتُل و راز صندوقچه» ساخته‌ی وحید گلستان با 52 میلیون، «روباه» ساخته‌ی بهروز افخمی با 67 میلیون،«حکایت عاشقی» ساخته‌ی احمد رمضان‌زاده با 67 میلیون، «پی22» به کارگردانی حسین قاسمی جامی با 70 میلیون و«بیداری» با 75 میلیون و«خداحافظی طولانی» با 98میلیون هردوساخته‌ی فرزاد مؤتمن، 13 فیلمی بودند که با فروش کمتر از 100 میلیون تومان بر پرده سینماها جان گرفتند.

میلیاردر‌های سینما

در میان فیلم‌های اکران شده در سال 94، فیلم‌های «محمد رسول الله»، «نهنگ عنبر»، «ایران‌ برگر»، «در مدت معلوم»، «گینس»، «رخ دیوانه»، «دوران عاشقی»، «عصر یخبندان»، «استراحت مطلق»، «شیفت شب»، «قندون جهیزیه» و انیمیشن «شاهزاده‌ی روم»، 12 فیلمی بودند که با فروش بالای یک میلیارد تومان،در گروه فیلم‌های میلیاردی قرار گرفتند.

10 فیلم بادوام سال

«محمد رسول الله» با 106 روز نمایش در سینماها، «شاهزاده‌ی روم» با 97 روز، «نهنگ عنبر» با94 روز، «ایران برگر» با 89 روز، «دوران عاشقی» با 83 روز، «این سیب هم برای تو» با 82 روز، «در مدت معلوم» با 80 روز (همچنان درحال اکران)، «قندون جهیزیه» با 79 روز، «رخ دیوانه»، و «استراحت مطلق» نیز هردو با 76 روز نمایش، 10 فیلمی بودند که با اقبال مخاطبان مواجه شدند و اکرانی‌ طولانی داشتند.

دولت مستعجل 14 فیلم

از میان فیلم‌هایی که نمایش آنها به پایان رسیده است، برخی فیلم‌ها در سرعت پایین آمدن پیشتاز سایر فیلم‌های سال هستند و در کمتر از یک ماه از پرده‌ی سینماها پایین آمده‌اند.

«عاشق‌ها ایستاده می‌میرند» تنها پس از 14 روز نمایش در سینماهای تهران جای خود را به فیلم دیگری داد و فیلم‌های «ماهی سیاه کوچولو» بعد از 15 روز، «متل قو» 20 روز، «چهارشنبه خون بپا می‌شود»، «حکایت عاشقی»، «پی22»، «بوفالو» و «یاسین» هرکدام 21 روز، «ارغوان» 22 روز، «عشق و جنون» و «دریاکنار» 26 روز، «خداحافظی طولانی» 27 روز، «وروجک‌ها» و «من دیه‌گو مارادونا هستم» نیز هردو پس از 28 روز نمایش در سینماهای تهران، از چرخه‌ی اکران کنار گذاشته شدند.

فیلم اولی‌ها

سینمای ایران علی‌رغم مشکلات و کاستی‌هایی که در راه تولید فیلم دارد، هرساله شاهد ظهور چهره‌های تازه‌ و البته متعددی در مقام کارگردان است. صفی یزدانیان، حامد امرایی، محسن تنابنده، علی ملاقلی‌پور، سام قریبیان، وحید جلیلوند، مجید اسماعیلی، هادی محمدیان، حمیدرضا قطبی، حماسه پارسا، آیدا پناهنده، وحید امیرخانی، حسین مهکام، حمید زرگرنژاد و مصطفی احمدی، 15 فیلمسازی‌اند که اولین فیلم‌ بلند سینمایی‌شان را در سال ۹۴ روانه‌ی سینماها کردند.

کارگردانان پرکار

55 فیلم اکران شده در سال گذشته توسط 53 فیلمساز کارگردانی شدند، به عبارت ساده‌تر از میان فیلمسازانی که در سال 94 فیلم‌های خود را روانه‌ی اکران کردند، سه فیلمساز، هرکدام با اکران دو فیلم، بیش از سایر کارگردانان در اکران سهم داشتند. کمال تبریزی «طعم شیرین خیال» و «پاداش» را اکران کرد، فرزاد مؤتمن «خداحافظی طولانی» و «بیداری» را به نمایش گذاشت و هاتف علیمردانی نیز با دو فیلم «مردن به وقت شهریور» و «کوچه‌ی‌ بی‌نام» در این گروه جای گرفت.

بازیگران پرکار و پولساز

در میان بازیگرانی که فیلمی از آنها در اکران سال 94 به روی پرده رفت، برخی چهره‌ها بیش از دیگران دیده شدند که صابر ابر با حضور در شش فیلم (قندون جهیزیه، نزدیکتر، رخ دیوانه، قصه‌ها، من دیه‌گو مارادونا هستم و پاداش)، بیشترین حضور روی پرده را داشت.

دیگر چهره‌ی پرکار و البته پولساز سینما در سالی که گذشت رضا عطاران بود که با حضور در چهار فیلم پرفروش(نهنگ عنبر، استراحت مطلق، گینس و من سالوادور نیستم)، پولسازترین بازیگر سال گذشته بود، مجموع فروش فیلم‌هایی که عطاران در آنها یکی از نقش‌های اصلی را بر عهده داشت، چیزی حدود هشت میلیارد و 757 میلیون تومان بود.

اکبر عبدی، مهتاب کرامتی و بابک حمیدیان با حضور در چهار فیلم، باران کوثری، امین حیایی، فرهاد اصلانی، محمدرضا فروتن، نیکی کریمی، بهرام رادان، ساره بیات، محسن تنابنده و هنگامه قاضیانی نیز هرکدام با حضور در نقش‌های اصلی یا فرعی سه فیلم از فیلم‌های اکران شده، جزو ‌چهره‌های پرکار سینما در سال 94 بودند.

فیلم‌هایی برای هیچ‌کس

در میان این فیلم‌ها عنوان‌هایی به چشم می‌خورد که با فروششان به نظر نمی‌رسد حتی هزینه‌ی ایاب و ذهاب عوامل فیلم به صحنه‌ی فیلمبرداری را بازگردانده باشند. با در نظر گرفتن هزینه‌ی تقریبی ساخت یک فیلم معمولی و حسابی سرانگشتی، این پرسش به ذهن ‌می‌رسد که توجیه اقتصادی ساخت این فیلم‌ها چیست و اساساً برای چه کسی ساخته‌ می‌شوند!؟

«عاشق‌ها ایستاده می‌میرند» بعد از 14 روز نمایش تنها 13 میلیون تومان فروخت، «عشق و جنون» 26 روز روی پرده بود اما بیشتر از 18 میلیون فروش نکرد، «یاسین» در 21 روز اکران 18 میلیون فروخت، «دریاکنار» 26 روز مهمان سینماهای تهران بود و 20 میلیون از گیشه به دست آورد، «متل قو» 20 روز برپرده بود و 35 میلیون فروش داشت و «ماهی سیاه کوچولو» که در 15 روز 37 میلیون تومان فروش داشت!


پنج فیلم ابتدای جدول فیلمها نشان می دهد که در آخرین‌روزهای اسفند 93 اکران شدند، بخشی از مدت اکران و درآمد گیشه‌ی آنها مربوط به سال 93 است که در آمار این جدول محاسبه و کسر شده است.

پنج فیلم انتهایی جدول نیز در اسفند 94 روی پرده رفته‌اند و اکران آنها در سال 95 نیز ادامه‌خواهد داشت. بنابراین طبعاً آمار فروش و مدت اکران آنها تا 14 اسفند محاسبه شده است.

اعداد و عناوین مندرج در این جدول تنها مربوط به اکران فیلم‌ها در تهران است و با استناد به آمار بنیاد سینمایی فارابی گردآوری و تنظیم شده است.

به گزارش ایسنا، نکته‌ی قابل تامل درباره‌ی اکران سال 94، اکران یک روزه‌ی «رستاخیز»(احمدرضا درویش)، «خانه‌ی پدری»(کیانوش عیاری) بود که بنا بر "مصلحت‌ها" از پرده پایین کشیده شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین