کد خبر: ۳۵۷۰۲۱
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷
گذرگاه‌های جدید بین ایران و پاکستان

سفر مهم رئیس‌جمهور به‌ پاکستان؛ در نخستین روز مذاکرات چه گذشت؟

رییس جمهوری در راس هیات همراه خود به پاکستان رفت و در نخستین روز از این سفر مقامات بلند پایه و ارشد دو کشور دیدارها و گفت وگو ها مهمی داشتند و بر کارها‌، همکارهای بیشتر و یافتن راه ها و تدابیر جدید برای گسترش روابط تاکید کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان عصر جمعه در راس یک هیات عالی اقتصادی-سیاسی وارد پایتخت پاکستان شد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت،معدن و تجارت، حمید چیت چیان وزیر نیرو، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی و محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهوری، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهوری و علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان با همراهی رییس جمهوری کشورمان در سفری با محوریت اهداف اقتصادی و سیاسی وارد پاکستان شدند تا تعاملاتی بیش از گذشته با این همسایه قدیمی در دوران پسا تحریم انجام شود. 

به گزارش آفتاب، همچنین حضور هیاتی متشکل از 60 نفر از تجار، بازرگانان و فعالان بخش خصوصی با هدف مطالعه زمینه های تجارت و همکاری های اقتصادی با پاکستان در کنار هیات همراه رییس جمهوری نشان از اهمیت افزایش تبادلات اقتصادی با پاکستان در سفر دو روزه رییس جمهوری دارد. 

ایران نخستین کشوری بود که در اوت 1947، استقلال پاکستان را به رسمیت شناخت و پاکستان نیز نخستین کشور جهان بود که پیروزی انقلاب اسلامی ایران را در فوریه 1979، به رسمیت شناخت. اما علی رغم این موضوع، مناسبات دو کشور در طی شش دهه گذشته، فراز و نشیب های بسیار فراوانی را پشت سر گذاشته است.

تبادلات تجاری ؛ اقتصادی میان دو کشور متاسفانه در سطح ظرفیت های موجود دو کشور نیست. پاکستان به شدت نیازمند انرژی بوده واین ظرفیت در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد تا بخش اعظمی از نیازهای این کشور را برطرف نماید . خصوصا با توجه به اجرائی شدن برجام و برچیده شدن موانع تجاری ؛ پروژه IP (روژه خط لوله گاز ایران و پاکستان) می تواند با سرعت بیشتری دردستور کار قرار گیرد.

** آنچه در اولین روز سفر گذشت ؛امضای 6 سند همکاری

پس از دیدار رییس جمهوری کشورمان و نخست وزیر پاکستان 6 قرار داد همکاری بین طرفین به امضا رسید و هیات های عالی دو طرف با یکدیگر دیدار کردند. 

برنامه های تجاری راهبردی پنج ساله، همکاری میان اتاق های بازرگانی و صنایع پاکستان و اتاق صنایع، بازرگانی، معادن و کشاورزی ایران، همکاری میان دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران و شورای روابط خارجی کراچی، همکاری میان بیمه مرکزی ایران و کمیسیون اوراق بهادار پاکستان، همکاری های فرهنگی و اکادمیک میان اکادمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه پاکستان و دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه ایران و یادداشت تفاهم همکاری های متقابل در زمینه های بهداشتی،آموزش پزشکی، دارویی و تجهیزات پزشکی عنوان اوراق همکاری است که به امضای طرفین رسید. 

همچنین همزمان با نخستین روز از سفر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان، ده ها نفر از تجار و فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران نیز به پاکستان سفر کرده اند و در نشستی مشترک با فعالان بخش تجارت و سرمایه گذاری پاکستان، فرصت ها و زمینه های همکاری تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری متقابل را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.

در این نشست 'محسن جلال پور' رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و 'مفتاح اسماعیل' رئیس هیات سرمایه گذاری پاکستان ریاست طرف های ایرانی و پاکستانی را بر عهده داشتند.

موضوع هایی نظیر فرصت های شغلی و سیاست های سرمایه گذاری و همچنین موضوع مناطق ویژه اقتصادی از جمله موضوعاتی بود که در نشست یاد شده به آن پرداخته شد.

در این نشست زمینه های همکاری تجاری و اقتصادی میان بخش های خصوصی ایران و پاکستان مورد شناسایی قرار گرفت و دوطرف به معرفی ظرفیت ها و سیاست های خود درخصوص همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری متقابل پرداختند.

*ضرورت تقویت روابط همه جانبه دو کشور 

رئیس جمهوری اسلامی کشورمان پس از مراسم امضای اسناد همکاری میان ایران و پاکستان با تاکید بر اهمیت و ضرورت تقویت روابط همه جانبه با اسلام آباد تصریح کرد: بدون، تردید امنیت پاکستان امنیت ایران و امنیت ایران امنیت پاکستان است.

حسن روحانی عصر جمعه و در نخستین روز از سفر دو روزه خود به اسلام آباد، پس از مراسم امضای اسناد همکاری میان دو کشور که در محل کاخ نخست وزیری پاکستان انجام شد، طی سخنانی افزود: مخصوصا برای امنیت مرزهای شرقی ایران و مرزهای غربی پاکستان باید بیش از گذشته تلاش کنیم.

روحانی گفت: همچنین دو کشور برای توسعه روابط تجاری در سایه مقررات تسهیل کننده مثل تعرفه تجاری و آماده کردن زمینه برای تجارت آزاد بحث و تبادل نظر کردیم. ایجاد بازارچه های مرزی جدید در مرزهای دو کشور و همچنین روابط نزدیک تر بین دو بندر مهم چابهار ایران و بندر گوادر پاکستان جزو موضوعات مورد بحث ما بود.

وی تاکید کرد: ما دو کشوری هستیم که از لحاظ فرهنگی بسیار به هم نزدیک هستیم دارای افتخارات مشترک هستیم؛ دارای شخصیت هایی هستیم که مورد احترام هر دو کشور است. باید در اینجا از اقبال لاهوری و کتاب ها و اشعار بسیار مفید و زیبایش یاد کنیم. بنابراین توسعه همکاری های فرهنگی میان دو کشور مورد تاکید ما است.

وی گفت: تنها راه حل مشکلات منطقه و اختلافات موجود را، راه حل سیاسی می دانیم و این هم مورد اتفاق نظر دو طرف بود.

*استفاده حداکثری از فضای پساتحریم 

نخست وزیر پاکستان با اشاره به اینکه روابط اقتصادی کشورش با ایران در سال های گذشته تحت تاثیر شدید تحریم ها قرار گرفت، تاکید که که اسلام آباد اراده جدی برای استفاده حداکثری از فضای پساتحریم با هدف توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با ایران دارد.

محمد نواز شریف عصر جمعه پس از مراسم امضای اسناد همکاری میان دو کشور، در سخنانی گفت: در گذشته روابط اقتصادی میان ایران و پاکستان تحت تاثیر شدید تحریم ها قرار گرفت و معتقد هستم که دو کشور ایران و پاکستان دارای روابط بسیار دوستانه و برادرانه با یکدیگر هستند و این روابط دوستانه در تاریخ، فرهنگ و ایمان دو کشور ریشه دارد.

وی افزود: این سومین بار است که در کمتر از سه سال گذشته با رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار می کنم و این موضوع نشان دهنده گرمی، صمیمیت و عمق روابط دوستانه میان دو کشور است.

نخست وزیر پاکستان گفت: به منظور افزایش فعالت های تجاری و اقتصادی میان ایران و پاکستان و با هدف تسهیل سطح ارتباط مردم دو کشور، تصمیم گرفتیم تا دو نقطه گذرگاه مرزی در مرزهای مشترک ایران و پاکستان تاسیس کنیم. این دو نقطه مرزی می تواند زمان برقراری ارتباط میان دو کشور را به مراتب کاهش داده و همچنین به فعالیت های اقتصادی میان دو کشور در این منطقه بسیار کمک کند.

وی گفت: ایجاد گذرگاه های مرزی جدید همچنین می تواند به ملت های دو کشور در برقراری ارتباط همچنین در زمینه گردشگری کمک بسیار فراوانی کند.

وی ابراز اطمینان کرد که روابط میان ایران و پاکستان رفته رفته تقویت خواهد شد و قدرت و قوت بیشتری به خود خواهد گرفت.

وی انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان نماینده مجلس خبرگان رهبری در انتخابات اخیر ایران را تبریک گفت و تاکید کرد: معتقدم که انتخاب مجدد رئیس جمهوری ایران به عنوان نماینده مجلس خبرگان نشان دهنده اعتماد ملت ایران از عملکرد دولت ایران به ریاست جمهوری آقای روحانی است.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر امروز جمعه وارد اسلام آباد شده است، پس از دیدار با نخست وزیر پاکستان و حضور در مراسم اسناد همکاری دو کشور، در مراسم ضیافت شام به میزبانی محمدنواز شریف شرکت کرد.

رییس جمهوری قرار است روز شنبه پس از دیدار با سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی با ممنون حسین رئیس جمهوری این کشور نیز دیدار کند.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین