کد خبر: ۳۵۸۲۱۲
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹

نگاهی گذرا به عملکرد وزارت کشور در سال گذشته؛94 سال سیاست داخلی دولت تدبیر و امید

سال 1394 در کنار موفقیت های دولت تدبیر و امید در عرصه سیاست خارجی، سالی پر امید در حوزه سیاست داخلی بود که دستاوردهای بسیاری در این حوزه حاصل شد و بخشی از اهداف دولت تدبیر و امید در عرصه سیاست داخلی تحقق یافت.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سال گذشته با همه فراز و نشیب هایی که داشت به پایان رسید، روزهایی را پشت سرگذاشتیم که مسوولان ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت تدبیر و امید در جای جای کشور در حوزه های سیاسی داخلی و خارجی، اقتصادی، فرهنگی ،ورزشی و اجتماعی عزم خود را جزم کردند تا گره ای از مشکلات مردم بگشایند.
در این میان مسوولان وزارت کشور به عنوان متولیان حوزه سیاست داخلی در سال 94 روزهای سخت و دشواری را گذارندند تا جایی که نگاه عام و خاص بر روی این وزارتخانه متمرکز بود.
برگزاری باشکوه و قانونمند انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگ زرینی بود که در کارنامه وزارت کشور در سال 94 به ثبت رسید.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور فروردین ماه سال گذشته در دیدار نوروزی با کارکنان وزارت کشور با اشاره به نامگذاری سال 1394 از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان سال همدلی و همزبانی دولت و ملت گفت: در حوزه سیاسی، با توجه به مقارن بودن دو انتخابات مهم در سال جاری، سال 94 برای وزارت کشور سال سیاست داخلی است و ما به عنوان مجری انتخابات تمام تلاش خود را در راستای برپایی انتخاباتی آزاد و قانونی و صیانت از آرای مردم در راستای منویات رهبر معظم انقلاب انجام می دهیم.
گام نخست در برگزاری انتخابات هفتم اسفند، 23 فروردین ماه با صدور حکم ریاست ستاد انتخابات کشور برای محمدحسین مقیمی قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی رقم خورد.
مسوولان کمیته ها و اعضای ستاد انتخابات کشور نیز چندی بعد با حکم وزیر کشور منصوب شدند و بدین ترتیب نخستین جلسه ستاد انتخابات کشور دوم اردیبهشت ماه با حضور وزیر کشور برگزار شد.
ستاد انتخابات کشور تا زمان برگزاری انتخابات هفتم اسفندماه حدود 30 جلسه داشت که در این جلسات دو هزار و 100 مصوبه به تصویب رسید. ستادهای انتخابات در استان های کشور نیز در این مدت حدود 900 جلسه استانی تشکیل دادند که در این جلسات 6 هزار و 700 تصمیم اتخاذ شد.
نشست های مستمر ستاد انتخابات کشور با شورای نگهبان برای انجام هماهنگی های لازم نیز به طور مستمر برگزار و موارد پیگیری و دنبال می شد. در این میان شورای نگهبان به رغم آمادگی وزارت کشور و برگزاری جلسات دوجانبه و انجام اقدامات کارشناسی با برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی مخالفت کرد و نرم افزار دستگاه اخذ رای الکترونیکی به تایید این نهاد نظارتی نرسید.
همچنین جلسات و نشست های کارشناسی و عالی ستاد انتخابات کشور علاوه بر شورای نگهبان با دستگاه هایی همچون وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، ثبت احوال، رسانه ها و تمامی دستگاه های مرتبط برگزار شد.
رییس و دبیر ستاد انتخابات کشور و مسوولان کمیته های امنیتی و انتظامی، مالی و پشتیبانی، حقوقی، فناوری اطلاعات، حراست و استعلامات و تبلیغات اطلاع رسانی این ستاد تلاش کردند تا تمامی ملزومات لازم برای برگزاری انتخابات هفتم اسفندماه فراهم شود.
نام نویسی از داوطلبان انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از 26 آذرماه آغاز و تا دوم دی ماه ادامه داشت که در این مدت 801 نفر در سراسر کشور نام نویسی کردند که از این تعداد 161 نفر توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند و از بین تایید صلاحیت شدگان دو نفر انصراف دادند و 159 نفر در عرصه رقابت باقی ماندند.
نام نویسی از داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز از 28 آذرماه آغاز و تا چهارم دی ماه ادامه داشت که در این مدت 12 هزار و 123 نفر ثبت نام کردند. شورای نگهبان در بررسی نهایی خود صلاحیت 6 هزار و 229 نفر را تایید کرد که تعدادی از این افراد از عرصه رقابت انصراف دادند و در روز انتخابات چهار هزار و 844 نامزد در عرصه رقابت انتخاباتی حضور داشتند.
تبلیغات نامزدهای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از 22 بهمن ماه و تبلیغات نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از 29 بهمن ماه آغاز و ساعت هشت صبح پنج شنبه 6 اسفندماه پایان یافت.
روز هفتم اسفندماه شاهد حضور بی نظیر مردم در پای صندوق های رای بودیم که مشارکت 62 درصدی خود را به رساندند و بار دیگر به جهانیان اعلام کردند که پای نظام و انقلاب اسلامی ایستاده اند.
شمارش آرا بلافاصله پس از پایان رای گیری در تمامی شعب اخذ رای آغاز و به رغم برگزاری همزمان با دو انتخابات تمامی نتایج حوزه های انتخابیه ظرف 72 ساعت اعلام شد. تمامی اعضای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در انتخابات هفتم اسفندماه انتخابات شدند و برای مجلس دهم شورای اسلامی نیز 221 نماینده انتخاب و 69 نماینده دیگر در مرحله دوم از بین 138 نامزد انتخاب می شوند.
علاوه بر برگزاری باشکوه، سالم و قانونمند انتخابات هفتم اسفند دستاورد دیگر وزارت کشور برگزاری باشکوه و منظم مراسم اربعین حسینی در سال جاری بود.
براین اساس وزیر کشور آبان ماه سال جاری در احکامی جداگانه حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور را به عنوان رییس ستاد اربعین حسینی و مجیدآقابابایی مدیرکل امور مرزی وزرات کشور را به عنوان دبیر این ستاد منصوب کرد. مسوولان کمیته ها و اعضای ستاد اربعین حسینی نیز با حکم رحمانی فضلی منصوب شدند.
هرچند زمان زیادی برای برنامه ریزی از سوی مسوولان ستاد اربیعین حسینی وجود نداشت اما خوشبختانه مسوولان این ستاد با تلاش شبانه روزی شرایط را به گونه فراهم کردند که زائران مراسم اربعین حسینی بدون هیچ مشکل و دغدغه ای به کشور عراق سفر کردند و بازگشتند.
در سال جاری حدود یک میلیون و 600 هزار زائر برای شرکت در مراسم اربعین حسینی به کشور عراق سفر کردند که این رقم در مقایسه با سال گذشته بیش از 47 درصد افزایش نشان می دهد.
رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در ایام اربعین حسینی هم در مسیر حرکت زائران و هم در مرزهای زمینی حضور یافت و از نزدیک در جریان خدمات رسانی به زائران عتبات عالیات قرار گرفت.
وی همچنین در تماس تلفنی با همتای عراقی خود ضمن تشکر از اقدامات دولت و ملت عراق در زمینه صدور روادید ، فراهم کردن سایر تسهیلات و میزبانی از زائرین ایرانی، آمادگی کشورمان را برای کمک رسانی هر چه بیشتر اعلام و به همتای عراقی خود اطمینان داد که نیروهای پلیس و مرزبانان جمهوری اسلامی ایران ، همچون گذشته از تردد افراد غیرمجاز به داخل خاک عراق جلوگیری کنند.

**تشکیل ستاد ویژه پیگیری حادثه منا به مسوولیت وزیر کشور
موضوع دیگری که می توان در عملکرد وزارت کشور به آن اشاره کرد پیگیری فاجعه منا در عربستان است که برای بررسی این فاجعه از ابتدا با تصمیم دولت، ستاد ویژه ای با مسوولیت وزیر کشور تشکیل و جلسات متعددی در این زمینه برگزار و هماهنگی های لازم انجام شد.
در ستاد ویژه بررسی فاجعه منا برای تمرکز دهی به اقداماتی که باید در حوزه های حقوقی و سیاسی و بررسی حادثه به عنوان کمیته حقیقت یاب انجام شود تصمیم گیری شد تا کارگروهی با مسوولیت وزارت امورخارجه و عضویت دادستانی، حج و زیارت، پزشکی قانونی، نیروی انتظامی، معاون حقوقی رییس جمهوری و وزارت اطلاعات این موضوع را پیگیری کند.
همچنین ستاد ویژه پیگیری فاجعه منا در تمامی استان های کشور به مسوولیت استانداران تشکیل شد و شرایط برای برگزاری مراسم تشییع جنازه جانباختگان این حادثه فراهم شد.

**امنیت کشور در سال همدلی و همزبانی
وزارت کشور در حوزه تامین نظم و امنیت نیز در سال گذشته به رغم توطئه ها و تلاش ها در داخل و خارج برای ناامن کردن کشور خوش درخشید و کارنامه قابل قبولی را در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت به ثبت رساند.
در حوزه امنیت در نخستین ماه سال 1394 اجلاس مشترک امنیتی ایران و پاکستان به ریاست معاون امنیتی وزارت کشور در اسلام آباد برگزار شد که در این نشست، مسایل مشترک امنیتی دو کشور از قبیل مقابله با تروریسم، تقویت اقدامات امنیتی در مرزها، پیگیری توافقات اجلاس های گذشته و نحوه تعاملات بیشتر مرزبانان دو کشور و موضوعات دیگر امنیتی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
گام دیگر در تامین امنیت، برنامه ریزی منظم و مستمر شورای امنیت کشور بود که جلسات این شورا به طور مستمر با حضور نهادهای و دستگاه های مربوطه برگزار و تصمیمات لازم اتخاذ شد و همین هماهنگی ها بخشی از خنثی سازی نقشه ها و توطئه های دشمنان بود.استانداران مرکزی نیز نشست های مستمری با استان های همسایه کشورهای مرزی برای برقراری امنیت داشتند.
تامین امنیت انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز با تشکیل ستاد امنیت انتخابات کلید خورد که این ستاد با حضور نمایندگان دستگاه های مربوط از جمله ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، ارتش و صدا وسیما فعالیت خود را آغاز کرد.
این ستاد براساس انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی، سه منطقه را در این اطلس شناسایی کرد که مناطقی که تکرار درگیری و تنش داشت به عنوان منطقه قرمز شناخته شد. همچنین مناطقی که به صورت موردی تنش و ناامنی در آن وجود داشت به عنوان مناطق زرد و مناطقی که هیچگونه تنش و درگیری در آن وجود نداشت به عنوان مناطق سفید شناسایی شد و این انتخابات با امنیت کامل به سرانجام خود رسید.
تامین امنیت مراسم اربعین حسینی را می توان یکی دیگر از دستاوردهای وزارت کشور در سال 94 تلقی کرد که در این زمینه با هماهنگی خوب نهادهای مربوطه زائران بدون هیچ مشکلی به کشور عراق سفر کردند و بازگشتند. همچنین در هنگام بازگشت دستگاه های امنیتی به محض شناسایی برخی عروسک های حاوی مواد خطرناک هشدارهای لازم را به مردم دادند و هیچ مشکلی در این زمینه بوجود نیامد.
برگزاری کارگروه های مشترک امنیتی با کشورهای همسایه، تلاش برای ساماندهی و ورود اتباع غیرمجاز به کشور، شناسایی به موقع گروهک ها و تیم های تروریستی و انهدام آنان و شناسایی به موقع عوامل حمله کننده به سفارت عربستان و معرفی به قوه قضاییه از دیگر دستاوردهای وزارت کشور در حوزه امنیتی بشمار می آید.
همچنین وزارت کشور در حوزه امنیت تجمعات و اجتماعات قانونی نیز دستورالعمل اجرایی تدوین کرد تا براساس این دستورالعمل از از برخوردهای سلیقه ای و خلاف قوانین و مقررات جلوگیری کند.
یکی دیگر از دستاوردهای وزارت کشور در سال 94 تامین امنیت مراسم روز دانشجو(16 آذر) در نقاط مختلف کشور است که براساس تمهیدات پیش بینی شده در شورای امنیت کشور شاهد برگزاری منظم حدود 450 مراسم به مناسبت روز دانشجو در نقاط مختلف کشور بودیم.

**تشکیل شورای راهبری گامی در جهت توسعه کشور
تشکیل شورای راهبری توسعه مدیریت وزارت کشور از دیگر دستاوردهای این وزارتخانه است که این شورا براساس مصوبه یکصد و شصتمین جلسه شورای عالی اداری به منظور اجرایی کردن نقشه راه اصلاح نظام اداری تشکیل شد.
در این شورا علاوه بر وزیر کشور که بعنوان رییس شورای راهبری توسعه مدیریت وزارت کشور است، معاون مدیریت و توسعه منابع وزیر کشور به عنوان دبیر این شورا، معاون سیاسی، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی، رئیس سازمان ثبت احوال کشور، استاندار زنجان ، رئیس مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی، رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فن آوری اطلاعات و آمار ، مدیر کل دفتر تشکیلات وزارت کشور و نماینده معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، در این شورا حضور دارند.
این شورای راهبردی با تشکیل شش کمیته تخصصی شامل کمیته های اصلاح ساختار و فرایند ها، دولت الکترونیک و هوشمند سازی،منابع انسانی و فرهنگ سازمانی،خدمات عمومی و فناوری مدیریتی،سلامت اداری،ارزیابی عملکرد و تکریم ارباب رجوع و آموزش و پژوهش فعالیت خود را آغاز کرد و گام های موثری در این زمینه ها برداشت.
تهیه برنامه جامع اصلاح نظامی اداری وزارت کشور،استانداری ها،فرمانداری ها و بخشداری ها ،طراحی مدل مدیریتی نوین،تعیین وظایف و اختیارات قابل واگذاری به استانداری ها، فرمانداری ها و بخشداری ها، بررسی و تهیه برنامه عملیاتی اصلاح فرایند ها از جمله وظایف این شورا است.
این شورا تنها در حوزه اختیارات قابل واگذاری به استانداری ها به گونه عمل کرد که در گام نخست 52 وظیفه از اختیارات وزارتخانه های مختلف به پیشنهاد وزارت کشور و با تصویب هیات دولت به واحدهای استانی تفویض شد.

**تحقق وعده دولت در احیای خانه احزاب
دولت تدبیر و امید از ابتدای فعالیت خود با درک صحیح از نقش و جایگاه احزاب، افزایش کارکرد و نقش آفرینی آنان را در اولویت کاری خود قرار داد و احیای مجدد خانه احزاب در دستور کار وزارت کشور قرار گرفت و در سال 94 این وعده دولت تحقق یافت.
اگرچه خانه احزاب یک تشکل صنفی است و خود اعضای خانه احزاب و احزاب برای آن تصمیم گیری می کنند اما در کنار آن ها ، مسوولان مربوطه در وزارت کشور با همدلی و همکاری یکدیگر کار را پیش بردند به گونه ای که وزیر کشور در پنج جلسه و معاون سیاسی وزیر کشور در 15 جلسه خانه احزاب حضور داشتند.
حدود 60 جلسه برگزار شد تا احزابی که چند سال بر سر اداره خانه احزاب اختلافاتی داشتند و نمی توانستند فعالیت کنند فعالیت خود را شروع کردند و همه تلاش این بود که در اینجا نیز اعتدال به معنی واقعی صورت بگیرد و همدلی و همزبانی که شعار سال بود به موضوع کمک کرد و احزاب نشستند و گفتند به جای تعطیلی و علیه همدیگر فشار آوردن، بهتر است در کنار هم باشند و تصمیم گرفتند هفت اصلاح طلب و هفت اصولگرا و هفت مستقل در مجموع 21 نفر عضو شورای مرکزی انتخاب کردند و بنا شد یکسال اصلاح طلب ها و یک سال اصولگرا ها و یک سال مستقل ها اداره خانه احزاب را به عهده داشته باشند.
در کنار فعال شدن خانه احزاب تعداد زیادی از احزاب و تشکل های سیاسی و صنفی جدید توانستند مجوز تاسیس یا پروانه فعالیت خود را از کمیسیون ماده 10 احزاب دریافت کنند.

**جابجایی های معمول در وزارت کشور
در سال 94 با حکم وزیر کشور سید علیرضا آوایی به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور منصوب و جایگزین محمد ناظمی اردکانی شد.
زهرا احمدی پور نیز که از سال 1376 تا 1382 عهده دار مسوولیت دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور بود، تیرماه سال جاری با حکم عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور بار دیگر این مسوولیت را بر عهده گرفت تا در دولت تدبیر و امید با استفاده از تجارب خود گامی اساسی در این حوزه بردارد.
استانداران جدید فارس، قزوین، سمنان و قم نیز در سال جاری به پیشنهاد وزیر کشور و با تصویب هیات دولت انتخاب شدند.
حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور، ملاک جابه جایی استانداران را ارزیابی های صورت گرفته در دو سال گذشته از فعالیت دولت تدبیر و امید بیان کرد و گفت: رویکرد وزارت کشور در انتصاب استانداران توسعه گرایی، پاکدستی، پاکدامنی، اعتقاد به سیاست های دولت، قدرت تعامل، استفاده از امکانات محلی برای توسعه استان و تعامل ضابطه مند با بخش های خارج از دولت بوده است.

** تعاملات دیپلماتیک رحمانی فضلی
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در کنار سفرهای مستمر و هفتگی خود به استان های مختلف کشور در حوزه تعاملات بین المللی نیز فعال بود.
وی به منظور شرکت در نشست وزرای کشور عضو سازمان همکاری های شانگهای به تاجیکستان سفر کرد و در شهر دوشنبه با علاوه بر شرکت در این نشست با وزرای کشور عضو این سازمان و مقامات تاجیکستانی دیدار و گفت و گو کرد.
همکاری های متقابل کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای در زمینه مبارزه با تروریسم بین المللی، افراط گرائی و جدائی طلبی و تبادل اطلاعات درباره افراد مظنون به ارتکاب جرم، پولشوئی و نحوه چگونگی تأمین منابع مالی آن و گسترش همکاری ها در زمینه مبارزه با جرائم فناوری اطلاعات از جمله موارد دستور کار این اجلاس بود.
وزیر کشور همچنین صدر هیاتی برای شرکت در ششمین نشست همکاری های اقتصادی منطقه ای برای افغانستان به کابل پایتخت این کشور سفر و در حاشیه این نشست با مقامات عالیرتبه افغانستان در راستای ارتقاء و بسط و توسعه و بسط همکاری های دو جانبه دیدار و گفت و گو کرد.
رحمانی فضلی در سفری دیگر برای شرکت در شصت و ششمین اجلاس کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (اکسکام ) به ژنو رفت و علاوه بر سخنرانی در این اجلاس با مقامات عالی رتبه کشورهای پاکستان ، افغانستان و کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان دیدار و گفت و گو کرد.
وی در این نشست بر ضرورت بازگشت داوطلبانه و پایدار توام با حفظ کرامت و عزت پناهجویان افغانستان به کشور خود تاکید کرد.
وزیر کشور همچنین به منظور شرکت و سخنرانی در نشست شرکای برنامه منطقه ای افغانستان ‏و ‏کشورهای همجوار به وین سفر کرد. وی در این سفر با «یوهانا میکل لایتنر» وزیر کشور اتریش دیدار و در خصوص افزایش همکاری ها مذاکره گفت و گو کرد.
دیدار دوجانبه با یوری فدوتف معاون دبیرکل و مدیر ‏اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر ‏و جرم سازمان ملل ‏‏(‏UNODC‏) نیز یکی دیگر از برنامه های رحمانی فضلی در سفر به وین بود که پس از این دیدار برنامه مشترک کشوری با این دفتر را که برای دوره ‏ 2019-2016 با بودجه ای بالغ ‏بر 20 میلیون دلار تنظیم شده بود را امضا کرد.
هدف بعدی وزیر کشور در سفرهای خارجی سوریه بود که بنا به دعوت محمد الشعار همتای سوری خود و با هدف توسعه و تعمیق روابط دو جانبه و اجرایی کردن یادداشت تفاهم همکاری های وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و وزارت کشور جمهوری عربی سوریه ب دمشق سفر و در جریان این سفر با مقامات عالی رتبه این کشور دیدار و گفت و گو کرد.
چهارمین اجلاس کمیته چهار جانبه راهبری بین ایران، پاکستان و افغانستان و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و افغانستان نیز در سال جاری به میزبانی تهران برگزار شد.
برنامه همکاری مشترک وزارت کشور و صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) نیز در سال جاری به امضای قائم مقام وزیر کشور در امور بین الملل و مورتزی نماینده این نهاد بین المللی در ایران رسید. بهره گیری از ظرفیت سازمان های بین المللی و دستگاههای ذیربط و استفاده از تجربیات و دانش کشورهای موفق از اهداف این همکاری مشترک است.
استانداران مرزی نیز در سال جاری نشست های مختلفی با کشورهای همسایه به منظور همکاری های دوجانبه در حوزه های تامین امنیت و فعالیت های اقتصادی برگزار کردند.

** دیدار با مراجع عظام تقلید
وزیر کشور همچنین با حضور در شهر مقدس قم با مراجع عظام تقلید دیدار و به تشریح آخرین شرایط امنیتی، اقتصادی، تحولات منطقه ای و روند برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی پرداخت.
رحمانی فضلی با آیات عظام صافی گلپایگانی، موسوی اردبیلی، نوری همدانی، وحید خراسانی، جعفر سبحانی و علوی گرگانی دیدار و گفت و گو کرد.
تشریح آخرین وضعیت و شرایط امنیتی، شرایط اقتصادی پیش روی کشورپس از برجام و لغو تحریم ها، آخرین تحولات منطقه، ارائه گزارش از روند اقدامات وزارت کشور در جهت برگزاری دو انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی از جمله مهم ترین محورهای سخنان وزیر کشور در این دیدارها بود.
تمامی این فعالیت ها تنها بخش کوچکی از عملکرد و دستاوردهای وزارت کشور در سال 94 بود که توسط مسوولان این وزارتخانه و با تلاش شبانه روز محقق شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین