کد خبر: ۳۵۸۲۸۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷
به بهانه حاشیه‌های سفر و حذر رییس‌جمهوری

رسانه‌های یک‌بام و دو هوای دلواپس/از مخالفت با سفر روحانی به فرانسه و ایتالیا تا دروغ‌پردازی درباره لغو سفر اتریش

رسانه های منتقد دولت که خواسته یا ناخواسته بر مدار رویکردهای مغرضانه خارجی سفر اخیر رییس جمهوری به پاکستان را بی حاصل خواندند، با همان رویه و شیوه تلاش کردند حذرِ هوشمندانه «حسن روحانی» از سفر به اتریش را دستمایه به چالش کشیدنِ تصمیم مسوولان اجرایی و دستگاه دیپلماسی کشور قرار دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
با فرجام یابی توافق هسته ای در تیرماه پارسال و اعلان رسمی اجرای «برجام» (برنامه جامع اقدام مشترک) در دی ماه 1394، مسیر مناسبات ایران و دیگر کشورهای جهان هموار شد؛ مسیری که نزدیک به یک دهه به خاطر بحرانی غیرضروری سنگلاخی و پرفراز و فرود بود.

با وجود گذر از این گردنه سخت، متاسفانه در شرایط کنونی برخی از محافل و رسانه های داخلی در زمین طرف مقابل بازی می کنند. پی گرفتنِ چنین رویکردی چه آگاهانه و چه غیرآگاهانه به منافع و گاه امنیت ملی آسیب هایی جدی وارد می کند. پاسخ گویی یا آگاهی بخشی به جریان های ناآگاه می تواند از ادامه این روند جلوگیری به عمل آورد اما رسانه هایی که هدفمند و آگاهانه به این امر اقدام می کنند، رفتارشان جای بسی تامل و تعمق دارد.

رسانه های یک بام و دو هوا

نمونه ای از این دست رفتارهای نسنجیده رسانه ای را می توان در برخی موضع گیری ها در قبال سفر اخیر «حسن روحانی» رییس جمهوری به پاکستان دید. روحانی در روزهای آغازین فروردین ماه، پاکستان را به عنوان نخستین مقصد سفر خارجی امسال انتخاب کرد. سفر روحانی نخستین سفر رسمی در سطح ریاست جمهوری ایران به پاکستان طی 14 سال گذشته بود.

در جریان سفر دوروزه رییس جمهوری به کشور دوست و همسایه شرقی، چند سند همکاری مهم میان 2 کشور به امضا رسید. حتی «محمد نوازشریف» نخست وزیر پاکستان در نشست تجاری که بخاطر حضور روحانی در کشورش برگزار شد، ضمن خرسندی از این سفر، اظهار امیدواری کرد که حجم مبادله های تجاری میان تهران- اسلام آباد به پنج میلیارد دلار برسد.

در فضای مثبت دیدارهای روحانی و همراهانش با مقام های پاکستانی، همچنان که اشاره شد برخی رسانه های خاص داخلی با تکیه بر ادعاها و تحلیل های رسانه های غربی پا جای پای آن ها نهادند و غرض ورزی های دستگاه های تبلیغاتی خارجی را بازتاب و به عبارتی بازتولید کردند. این رسانه های داخلی که پیشتر هر مطلب انتشار یافته از رسانه های غربی را رد می کردند این بار برای تاختن بر دولت و دستاوردهایش به رسانه های بیگانه اتکا و استناد کردند.

ادامه چنین روندی را می توان در میان رسانه های منتقد یا به عبارت بهتر مخالف دولت در موضوع تعویق سفر رییس جمهوری به اتریش نیز دید. روحانی قرار بود روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته (یازدهم و دوازدهم فروردین) سفری دوروزه به اتریش داشته باشد. این سفر اما بنا به دلایل امنیتی و به منظور انجام هماهنگی های بیشتر بر پایه سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت» به زمان دیگری موکول شد؛ تصمیمی که با استقبال مقام های ارشد کشور رو به رو شد.

جای تعجب است که برخی افراد و رسانه های مخالف دولت بدون اعتنا به سخنان مسوولان عالی رتبه کشور خود، به صحبت های برخی مقام های اتریشی و مطالب انتشار یافته از رسانه های بیگانه استناد می کنند و دلایل دولتمردان کشورشان را نابجا می دانند.

برجسته سازی جهت دار سخنان «هاینتس فیشر» رییس جمهوری اتریش از جمله تلاش های این طیف از رسانه های داخلی بوده است چرا که پس از اعلام تعویق سفر رییس جمهوری به اتریش، فیشر اظهار کرد که من کارشناس امنیتی نیستم اما پلیس اتریش به صراحت اعلام کرده است که همه اقدام های لازم را با در نظر گرفتن تدابیر بسیار شدید امنیتی و استانداردهای مدنظر انجام داده است.

هوده سخن اینکه رسانه های ناهمسو با دولت بیش از 2 سال است که در استفاده از مطالب رسانه های خارجی، سیاست یک بام و دو هوا را در پیش گرفته اند. آنها با بهره گیری از این رویکرد، بدون توجه به منافع ملی تلاش دارند تا اقدام های دولت یازدهم را بی ثمر و پوچ جلوه دهند. آنهایی که زمانی هدف تمام مطالب انتشار یافته از رسانه های غربی را گسترش ایران هراسی و ایران ستیزی می دانستند این بار در تحلیل های خود به آن استناد می کنند. اتخاذ چنین رویکردی را برخی ناظران در شرایط کنونی همپیوند با انتخابات هفتم اسفند پارسال و نتیجه ای می دانند که ملت آن را رقم زدند ولی خوشایندِ مذاق برخی چهره ها، گروه های سیاسی و دستگاه رسانه ای شان نبوده و سبب ساز دور تازه تاختن آنها به مسوولان کشور شده است.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
منصور زینالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
0
4
همچنانکه امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند گروه های مخالف وتندرو در داخل نیز هیچ غلطی نمی توانند بکنند اینها به فکر دلار های جیبشان میباشند نه به فکر رفاه ملت ایران البته باید حق داد که اینها دیگه یک دلار را به ده دلار نمی توانند بفرو شند دولت اعتدال باید همیشه اطلاع رسانی روشن را انجام دهد تاملت اگاه و روشن باشند و فریب این دروغگو ها را نخورند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
0
3
یه عده نه تنها هیچ کمکی در جهت رشد و پیشرفت این سرزمین نمیکنند
بلکه حالت بازدارنده و حتی خطرناک دارند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین