کد خبر: ۳۵۸۶۰۴
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶

بازگشت فلامینگو به دریاچه ارومیه بعد28سال/استقبال نامناسب شكارچیان+تصویر

جوجه فلامینگویی كه سال 67 در پارك ملی دریاچه ارومیه سرشماری و حلقه گذاری شده بود، بعد از 28 سال به زادگاه خود بازگشت ولی استقبال نامناسب شكارچیان این پرنده را تا سرحد مرگ برد.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس اداره حیات وحش اداره كل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: ماموران این اداره در حال گشت و كنترل مناطق مختلف پارك ملی دریاچه ارومیه در منطقه سولدوز بودند كه با یك فلامنیگو زخمی مواجه شدند.

امید یوسفی اظهار كرد: این فلامنیگو توسط شكارچیان از ناحیه پا بشدت زخمی شده بود.حلقه موجود در پای این پرنده بیانگر تولد آن در پارك ملی دریاچه ارومیه در سال 67 ، سال پرآبی دریاچه و رونق حضور فلامینگوها در آن بود. این پرنده هم اكنون در كلینیك دامپزشكی است و تا بهبود كامل از آن تیمار می شود.

رئیس اداره حیات وحش اداره كل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: برای حفاظت از پرندگان و زیستگاه های آنها و جلوگیری از شكار غیرمجاز تعداد گشت ها، كنترل و نظارت های محیط بانان و پاسگاه ها افزایش یافته است تا محیطی امن برای جوجه آوری این پرندگان فراهم شود.

بازگشت فلامینگو به دریاچه ارومیه بعد28سال/استقبال نامناسب شكارچیان+تصویر

در سال های قبل از بروز بحران كم آبی در دریاچه ارومیه، این زیستگاه مكانی امن برای حضور فلامینگوها و تخم گذاری انواع پرندگان آبزی و كنار آبزی محسوب می شد.

پیش از بروز بحران خشكی دریاچه ارومیه، سالانه 100 تا 200 هزار قطعه فلامینگو در پارك ملی دریاچه ارومیه و تالاب های اقماری آن برای زمستان گذرانی و حتی در بهار برای جوجه آوری فرود می آمدند.

فلامینگوها در پاییز از عرض های شمالی از جمله سیبری به عرض های جنوبی مهاجرت كرده و در مناطق مساعد به زندگی و زمستان گذرانی می پردازند كه آذربایجان غربی و تالاب های آن كه در كریدور مهاجرتی پرندگان واقع شده، بهترین مكان زمستان گذرانی این پرندگان است.

با توجه به كاهش روزهای یخبندان در سال 93، تعداد فلامینگو و پرندگان اردك سان در این استان افزایش یافت.

همچنین با توجه به مساعد بودن هوا، از پارسال فلامینگوهای مهاجر كه در استان حضور می یابند، اقدام به آشیانه سازی و حتی جوجه آوری نیز می كنند. 

فلامینگو پرنده ای با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند و خمیده، آبچر با بدنی بسیار كشیده و پر و بال به رنگ های سفید و صورتی است.

فلامینگوها به آرامی راه می روند و سر و منقار خود را در آب كم عمق فرو برده و تغذیه می كنند.

این پرندگان از 90 سانتیمتر تا یك و نیم متر بلندی دارند و بیشتر از حلزون و گیاهان آبی تغذیه و به صورت دسته جمعی و در دسته های چند هزار تایی زندگی و مهاجرت می كنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین