کد خبر: ۳۵۸۶۴۹
تعداد نظرات: ۶۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷
بهره‌برداری تبليغاتی احمدی‌نژادی‌ها از شوک‌های اقتصادی

جعبه‌ سیاه بازگشت احمدی‌نژاد/ پروژه محبوبيت‌سازی دلواپسان در انتخابات ٩٦

کسی که به دلیل ضربه‌های مهلک به کشور باید مواخذه شود حالا از ضربه‌های مهلک‌تر به‌عنوان ابزار تبلیغاتی مدد می‌گیرد و آب هم از آب تکان نمی‌خورد. اگر کسی یک راه اصلاح‌گرایانه برای کشور توصیه کند احتمال اینکه مورد برخورد جدی قرار بگیرد، بیشتر است از کسی که از این راه‌های عوام‌فریبانه و ویران‌کننده ایران برای خود کسب محبوبیت کند.
آفتاب‌‌نیوز :
كامشان در انتخاباتي كه ۷اسفند ۹۴ برگزار شد همانند خرداد ۹۲ تلخ شد چون اين‌بار هم كانديداهايشان يا ردصلاحيت شدند يا آناني كه از سوي نهادهاي ذي‌ربط براي حضور در انتخابات تاييد صلاحيت شدند براي حضور مجدد در مجلس از سوي مردم تاييد صلاحيت نشدند و راي نياوردند پس بايد مرهمي بر اين شكست مي‌گذاشتند تا با شعارهايي نظير «باز مي‌گرديم» آنها همخواني داشته باشد و چه فرصتي بهتر از انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ كه اگر هم در آن داراي اقبالي نشدند لااقل از فضا براي انتقاد از دولت مستقر به رياست روحاني كه شخصيتي ميانه رو و مورد حمايت اصلاح‌طلبان است، استفاده كنند و اينگونه وانمود كنند كه وضعيت كشور در عرصه‌هايي كه انتقادات زيادي در طي ۸ سال دولتمداري طيف احمدي‌نژاد به آن وارد بود بهتر نشده است و حتما در اين مسير لازم بود كه چشم خود را بر موفقيت هاي دولت يازدهم ببندند.

به گزارش آفتاب، اين مسير آنها با شعار بازگشت احمدي‌نژاد آغاز شد! و زماني اين شايعه قوت گرفت كه احمدی‌نژاد احتمال كانديداتوري‌اش در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ را رد نكرد. به گزارش آرمان، محمود احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي مبني بر «آيا شما در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ كانديدا خواهيد شد يا نه؟» گفت: ان‌شاءا... سال ۹۶ همه همديگر را خواهيم ديد. بازگشتي كه حتي برخي ياران دولت او از آن استقبال نكردند و اين حضور را بازي از پيش باخته توصيف كردند. اما همان طور كه ذكر شد بايد از فضا براي هجمه به دولت مستقر استفاده شود پس بر موضوعاتي تاكيد كردند كه مي‌دانستند در جامعه درباره آنها حساسيت هايي وجود دارد مثلا موضوعات اقتصادي! اندك حاميانش براي او پوستر طراحي مي‌كنند و مي‌نويسند «خشكسالي شده‌اي بارش باران برگرد» اما ظاهرا كسي چتري براي اين‌باران آمده ندارد. داريوش قنبري از فعالان سياسي اصلاح‌طلب درباره بازگشت احمدي‌نژاد به پاستور به«آرمان» مي‌گويد: ترديدي نيست كه احمدي‌نژاد قصد بازگشت به قدرت را دارد. در انتخابات مجلس دهم اما طيف احمدي‌نژاد نتوانستند آن طور كه انتظار داشتند، نيروهاي خود را به مجلس بفرستند و اين نشان از آن دارد كه طيف آنها در ميان مردم جايگاهي ندارد.

به دنبال دو قطبي هاشمي - احمدي‌نژاد

اما هدف او از حضور درانتخابات ۹۶ چيست؟ اگر او براي حضور در انتخابات اقدام كند مشخص مي‌شود كه درصدد فضاسازي براي القاي دو قطبي احمدي‌نژاد - هاشمي است چون اين تصور را دارد كه كانديداي جريان اصلاحات و اعتدال با تاييد هاشمي به ميدان وارد خواهند شد و او خود را در اين ميدان بالا خواهد برد كه دراين صورت برد و باخت برايش اهميت نخواهد داشت و احمد حكمي پور هم به «آرمان» مي‌گويد: « احمدي‌نژاد مثل هر ايراني ديگري حق دارد انتخاب شود و انتخاب كند. اما اينكه آقاي احمدي‌نژاد چه هدفي را دنبال مي‌كند و چه برنامه‌اي دارد، من بي‌اطلاعم. سوال اينجاست كه ايشان در هشت سال چه گلي به سر ملت زدند كه قصد دارند دوباره حضور پيدا كنند. ايشان قبل از اينكه در صحنه حضور پيدا كنند، بهتر است پرسش‌هاي جدي كه درباره كارنامه كاريشان مطرح هست را پاسخ دهند و ابهامات را در همه زمينه‌ها رفع كنند.» حجت‌الاسلام سيد رضا اكرمي از اعضاي جامعه روحانيت كه مخالف حضور مجدد احمدي‌نژاد در پاستور است هم به «آرمان» گفت: « آرزو بر جوانان عيب نيست. معتقدم طيف احمدي‌نژاد تلاش مي‌كند ذهن مردم را مشغول كند و از مرحله دوم انتخابات، از مساله خبرگان و اقتصاد مقاومتي منصرفشان كند. تلاش مي‌كنند تا اين طور القا شود كه راه‌حل مشكلات اين است كه ايشان برگردد. الان كه نه وقت داوطلبي انتخابات رياست‌جمهوري است و نه وقت انتخابات آن. من به عنوان يك شهروند، با آن كارنامه منفي كه آقاي احمدي‌نژاد از خود نشان داد، هرگز او را صالح براي اين سمت نمي‌دانم. »

يارانه ۲۵۰ هزار توماني دود شد!

چند روز قبل بود كه شنيده شد يكي از مشاوران احمدي‌نژاد كه در عرصه فضاي مجازي فعال است وعده ارائه يارانه ۲۵۰ هزار توماني با حضور مجدد اين طيف در پاستور را داده است؛ وعده‌اي كه در نگاه اول حتي از سوي آناني كه كمترين سررشته هم از اقتصاد داشتند باور نشد و به درستي شعاري براي راي آوري در سال ۹۶ و همچنين هجمه اقتصادي به دولت روحاني تعبير شد. سعيد ليلاز از اقتصاددان كشور درباره اين وعده احمدي‌نژادي‌ها گفت كه: « شعار پرداخت يارانه ۲۵۰ هزار توماني مي‌تواند آثار تورمي و تبعات بسيار خطرناك و وحشتناكي در كشور داشته باشد. » وعده طيف احمدي‌نژادي‌ها به اندازه‌اي با ذهن توده مردم غريب بود كه برخي از آن به نام «تله ۲۵۰ هزار توماني» ياد كردند البته نبايد فراموش كرد كه همين احمدي‌نژاد در آخرين روزهاي حضورش در رياست‌جمهوري طي سفري كه به سمنان داشت از پرداخت يارانه ۲۵۰ هزار توماني در صورت اجراي كامل قانون هدفمندي يارانه‌ها سخن گفته بود.

 او اين وعده را در فروردين ۹۲ در حالي داده بود كه در سال ۹۱ دولت در فاز اول هدفمندي يارانه‌ها با كسري ۲۸ هزار ميليارد توماني در پرداخت يارانه‌ها مواجه بود و مجبور شد كه اين مبلغ را از راه‌هاي غيرقانوني تامين كند. افزايش نقدينگي در اثر پرداخت نقدينگي يارانه‌ها موجب تورم افسار گسيخته شد كه بر اساس آخرين آمار بانك مركزي تورم در اسفند ماه به۵/۳۱ درصد رسيده بود. آن زمان اين اظهارات احمدي‌نژاد يك شعار تبليغاتي براي انتخابات رياست‌جمهوري خرداد همان سال تلقي شد كه همگان شاهد ناكارآمد بودن آن بودند و راي مردم به نام كانديدايي به صندوق ريخته شد كه حتي خبر از حذف يارانه‌ها داده بود! درباره يارانه‌ها هم داريوش قنبري به آرمان گفت: «بحث يارانه كه احمدي‌نژاد مطرح مي‌كند، شعاري سوخته است. مردم ديدند كه يارانه احمدي‌نژاد چه مشكلاتي و مصيبت‌هاي اقتصادي بر اقتصاد كشور تحميل كرد. يارانه احمدي‌نژاد موجب كاهش ارزش پول ملي شد. تورم افسار گسيخته را به همراه داشت و جيب مردم را خالي كرد.»

 اما اين‌بار كه احمدي‌نژاد تصميم گرفته سخن نگويد وظيفه طرح شعار يارانه ۲۵۰هزار توماني را به مشاورش يعني عبدالرضا داوري واگذار كرد كه نتايج آن پيش از انتخابات مشخص شد به نحوي كه غلامعلي جعفر‌زاده نماينده مردم رشت در مجلس نهم در واكنش به اين وعده گفته است: « مردم ايران هوشيارتر از آن هستند كه با رشوه فساد انگير يارانه ۲۵۰هزار توماني به احمدي‌نژاد راي بدهند. » نكته جالب اينجاست كه طيف احمدي‌نژاد كه در سال۸۴ با وعده‌ها و شعارهاي اقتصادي به روي كار آمد و در نهايت تحريم‌ها را عامل محقق نشدن وعده‌هايش دانست اين‌بار متوجه شد كه اين وعده مورد اقبال نيست بنابراين بسيار زود آن را پس گرفت چنانكه داوري كه خود مطرح‌كننده شعار يارانه ۲۵۰ هزار توماني بود حرف خود را پس گرفت و اين‌بار يك سايت اصلاح‌طلب قرباني شد چنانكه در تلگرام نوشت: « طرح پرداخت يارانه ۲۵۰هزار توماني كه اين روزها از آن به عنوان يكي از كشفيات سايت اصلاح‌طلب از برنامه انتخاباتي دكتر محمود احمدي‌نژاد در سال ۹۶ ياد مي‌شود، طرحي قديمي است كه نخستين بار در مصاحبه تلويزيوني رئيس‌جمهور سابق در سوم دي ۱۳۹۱ مطرح شد.

محمود احمدي‌نژاد در اين مصاحبه گفت: «هدفمندي يارانه‌ها يك كار بنيادين بود و هم‌اكنون مردم ۴۰ هزار تومان به عنوان يارانه نقدي دريافت مي‌كنند كه مي‌توانيم ۵/۲۵ برابر اين رقم را به مردم پرداخت كنيم بدون اينكه نقدينگي افزايش يابد.» شايد احمدي‌نژاد بار ديگر پيروزي خود را در مخالفت با ديدگاه كارشناسان و آگاهان به امور مي‌داند يعني مانند سال ۸۴ كه ناطق نوري اين‌گونه تعريف كرده است: «آقاي احمدي‌نژاد در آن دوران مي‌گفت سايرين برنامه ندارند و اوست كه براي كشور برنامه دارد. براي آقاي احمدي‌نژاد يك ساعت و چهل و پنج دقيقه وقت گذاشتيم تا برنامه‌هايشان را بگويند، پس از آن مرحوم عسگراولادي با ايشان مخالفت كردند و من گفتم: آقاي احمدي‌نژاد من حرف‌هاي شما را دقيق گوش دادم، ولي يا سواد تو خيلي زياد است كه من نمي‌فهمم چه مي‌گويي يا حرف‌هاي بالاي ابري مي‌زني.» و بر همين مبناست كه امروز مشاوران او وعده‌هايي را مطرح مي‌كنند كه از ديدگاه كارشناسان غير واقعي مي‌نمايد. اكرمي درباره يارانه ۲۵۰هزار توماني گفت: «شعار يارانه ۲۵۰هزار توماني، هم حكم همان سنگ بزرگ علامت نزدن را دارد. درباره شعار استكبارستيزي ايشان هم جالب است كه مذاكره با آمريكايي‌ها در اواخر دوره رياست‌جمهوري ايشان آغاز شد. ان‌شاءا... در زمان مناسب در اين خصوص آگاهي آفريني خواهد شد.»

خداحافظي با راي مردم حاشيه

برخي از اعضاي نزديك به احمدي‌نژاد بر اين اعتقاد هستند كه كه روحاني و هاشمي بر سه دهك اول جامعه سرمايه‌گذاري كرده و از توجه به اقشار فرودست و حاشيه‌اي غافل هستند اما با مرور وضعيت مردم حاشيه در دولت احمدي‌نژاد خلاف بودن اين ادعا به اثبات مي‌رسد چنانكه عباس عبدي مي‌گويد: « تجربه دوره احمدي‌نژاد تجربه تلخي براي بخش‌هايي از همان فرودست‌هاست. مثلا درباره سال ۹۲، كاملا اعتقادم اين است كه بخش قابل توجهي از همان‌هايي كه به احمدي‌نژاد راي داده بودند، موتور محركه انتخابات ۹۲ شدند. آنها حاشيه بودند، بسياري آمدند و برخي هم اصلا نيامدند. بنابراين آنها كه آمدند، همان‌ها بودند كه حس مي‌كردند راه دولت احمدي‌نژاد جواب نمي‌دهد و ضرر كرده‌اند.» بنابراين احمدي‌نژاد نبايد راي مردم حاشيه را براي خود يا نماينده‌اي از طيف خود براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ حساب كند.

رمز پيروزي با شعار مبارزه با استكبار

مبارزه با استكبار موضوعي است كه نمي‌توان آن را در سياست‌هاي جمهوري اسلامي نفي كرد اما اينكه از آن براي پيروزي در انتخابات سال ۹۶ استفاده كرد محل تامل دارد. او به شلمچه رفت و اينگونه گفت كه « به مناطق عملياتي آمده‌ايم تا آثار خيرخواهي و مهرباني و دوستي دشمن و استكبار با ملت ايران را ببينيم. آمده‌ايم تا ببينيم استكبار چگونه ملت ايران را با بمب‌ها و اسلحه‌ها مورد مهرباني قرار داد.» اما ظاهرا تاريخ مصرف اين اظهارات شعاري او گذشته است و ديگر اينگونه نيست كه واكنشي به اظهارات او نشان داده نشود مثلا مسئول روابط عمومي كل سپاه گفت كه «دشمن همواره به دنبال ايجاد يك دوقطبي ميان سپاه و دولت است و در دوره دوم دولت قبل نيز دشمن همين مسير را دنبال مي‌كرد و البته برخي بي‌تدبيري‌هاي دولت گذشته نيز شرايط را براي دشمن فراهم مي‌كرد.» اين اظهارات نشانگر آن است كه احمدي‌نژاد در دوران رياست‌جمهوري خود نتوانست به آنچه امروز در شعار مطرح مي‌كند عمل نمايند و براي همين است كه امروز سخنان و شعارهاي او مورد توجه قرار نمي‌گيرد. قنبري درباره اين شعار احمدي‌نژاد توضيح مي‌دهد كه «شعار استكبارستيزي او را هم مردم در مقام عمل ديدند. طرح يك سياست خارجي تهاجمي، نتيجه‌اي جز تحريم‌هاي فلج‌كننده براي كشور به همراه نداشت و حتي بحث حمله نظامي هم به كشور از سوي غربي‌ها مطرح شد. طرح مسائل غيرضروري، تنها براي كشور هزينه‌سازي كرد. اين شعارها كمكي به استكبارستيزي نكرد و اتفاقا گاه كمك به استكبار بود.»

احمدي‌نژاد تنهاست

احمدي‌نژاد در اين ايام تنهاست و تنها چند يار دارد كه داراي آن چنان وزن و تاثيرگذاري زيادي نيستند جالب اينجاست كه اين روزها حلقه اول احمدي‌نژاد كه در سال ۸۴ براي حضور او تلاش مي‌كردند و زماني كه ديدند جايگاهي در قدرت ندارند از همراهي با او اعلام برائت كردند امروز در غياب حاميان سال‌هاي ۸۴ تا ۹۲ نقش حمايتگري را ايفا مي‌كنند از جمله احمد خورشيدي كه پدر داماد احمدي‌نژاد است و در برهه‌هايي سخت‌ترين انتقادات را به او داشت اما اكنون از ابزار تلگرام براي تبليغ احمدي‌نژاد و به ويژه تخطئه دولت روحاني استفاده مي‌كند مثلا نوشته است كه « دكتر احمدي‌نژاد در جواب دوستداران خود مبني بر شركت در انتخابات مي‌گويد كه تكليف ما به جاي انتخابات بازخواني خط نوراني امام خميني (ره) است» منصوري نخستين فرمانده سپاه جمهوري اسلامي هم گفته بود «روز بعد اينكه احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور شد گفتم كه كلاه بزرگي سر مملكت رفت و حواستان جمع باشد. آقاي بشارتي يك ماه بعد از شروع به كار كردن احمدي‌نژاد خدمت يكي از بزرگان نظام مي‌رسند و مي‌گويد كه احمدي‌نژاد دارد مملكت را خراب مي‌كند، ايشان مي‌گويند، حالا قضاوت زود است و دوستان بروند كمك بكنند. به هرحال آقاي بشارتي هم زنده است و مي‌تواند در اين مورد شهادت بدهد.» رئيس‌جمهور سابق ايران همچنين با عدم حضور در انتخابات مجلس نشان داد كه به فضاي پارلمان علاقه‌اي ندارد و بيشتر دوست دارد در راس قوه مجريه حيات سياسي خود را ادامه دهد. از سوي ديگر مولفه تنهايي او در آنجا عيان شد كه هميشه دوست داشته نفر اول باشد اما در مجلس كسي نفر اول است كه همفكران بيشتري داشته باشد. احمدي‌نژاد به دليل فقدان يك جريان سياسي، به طور طبيعي نمي‌توانست جريان منتسب به خود را راهي مجلس كند پس قيد حضور در مجلس را زد.

پروژه محبوبيت‌سازی دلواپسان

روزنامه شرق نیز در همین‌باره نوشته است: اثرات سوء شوک‌ افزایش قیمت حامل‌های انرژی و پرداخت یارانه نقدی به همه مردم احتمالا تا چهار دهه دیگر نیز دست از سر ایران برنمی‌دارد؛ اما گویا متولیان این شوک یا بهتر بگوییم، جریان حامی احمدی‌نژاد، خاطره خوبی از این کار دارند و حالا خبر از واردکردن شوک‌هایی به مراتب قوی‌تر مانند پرداخت ارقام هنگفت یارانه می‌دهند و از آن به‌عنوان ابزار تبلیغاتی خود برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی استفاده می‌کنند. فرشاد مؤمنی در اولین جلسه عمومی سخنرانی در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی که به بحث اقتصاد مقاومتی با عنوان «بحران توسعه، برنامه ششم و اقتصاد مقاومتی» اختصاص داشت، بر سه نکته تأکید کرد. اول اینکه مفهوم اقتصاد مقاومتی به درستی تفهیم شود. دوم اینکه باید مراقب سوءاستفاده از مقوله اقتصاد مقاومتی علیه مقاومت اقتصاد بود و سوم پیمودن مسیری که واقعا به برنامه‌ریزی برای مقاوم‌سازی اقتصاد بینجامد و در‌این‌بین شواهدی از دولت گذشته و ساختار اقتصاد سیاسی کشور مطرح کرد که هرکدام می‌تواند اقتصاد مقاومتی را با چالشی جدی مواجه کند. 

مومنی در بخش دیگری از اظهارات خود گفته است: همین حالا فردی که بی‌سابقه‌ترین فاجعه‌ها را به ایران تحمیل کرده و برآورد من این است که شوک‌های ناشی از طرز اداره کشور در زمان ریاست‌جمهوری ایشان حداقل تا چهار دهه دیگر گریبان ایران را رها نخواهد کرد گویا از شوک ٨٩ لذت برده و حالا طرفدارانش، شوک‌هایی چندین برابر قوی‌تر از شوک ٨٩ را به‌عنوان عنصر تبلیغاتی برای حضور این فرد در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی مطرح می‌کنند. واقعا در کشوری که به معنای دقیق کلمه اقتصاد مقاومتی فهم نشده است این اتفاق می‌افتد؛ کسی که به دلیل ضربه‌های مهلک به کشور باید مواخذه شود حالا از ضربه‌های مهلک‌تر به‌عنوان ابزار تبلیغاتی مدد می‌گیرد و آب هم از آب تکان نمی‌خورد. اگر کسی یک راه اصلاح‌گرایانه برای کشور توصیه کند احتمال اینکه مورد برخورد جدی قرار بگیرد، بیشتر است از کسی که از این راه‌های عوام‌فریبانه و ویران‌کننده ایران برای خود کسب محبوبیت کند. بنابراین در کادر مشخص‌کردن مواضع اعمال حساسیت به تغییرات و شوک‌ها، تجربیات کشورهای صنعتی که فقط روی منتخبی از شوک‌ها متمرکز شده بودند به هیچ‌وجه برای ایران کافی نیست. تجربه فاجعه‌آمیز شوک نرخ ارز و شوک حامل‌های انرژی باید از زاویه نابودکردن بخش بزرگی از توان مقاومت اقتصاد و جامعه ایران ارزیابی کارشناسی شود. مسئله کلیدی این است که اگر ما کانون تمرکز خود را مشخص نکرده باشیم، درست مانند این است که در مسیر دنبال‌کردن عدالت در دولت قبلی حرکت کنیم که شعار عدالت دادند و شاخص فلاکت در ماه‌های پایانی مسئولیتشان دوبرابر ماه‌های ابتدایی قبول مسئولیتشان بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶۶
حمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
15
81
انشاالله که هیچ وقت بر نگردی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
ان شالله
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
35
10
هر چه بدشو تعریف نکنی منو خیلی از طرفداراش میگن فقط احمدی نژاد انشالله دوباره بیای و مثل رابین هود دست نیازمندان رو بگیری. پولایی که تو به مردم فقیر دادی هیچ وقت مردم فراموش نمی کنن و فقط منتظر حضور دوباره شما در انتخابات آینده اند انشالله وسلام
پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
تجربه کشورهای دنیا نشان می دهد که تنها قرار گرفتن در مسیر توسعه و ادغام در بازارهای جهانی است که می تواند منجر به توسعه طبقه متوسط و کاهش فقرا در جامعه شود در غیر این صورت نتیجه کمک به فقرا در بلند مدت با تورمی که ایجاد می کند عملا تغییری در وضعیت آنها ایجاد نمی کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
12
55
عین این میمونه از داعش بخواهیم که پالمیرا رو دوباره تخریب کنه . اخه چیزی برای تخریب نمونده. باید چیزی برای تخریب داشته باشه تا 96 هم چیزی برای تخریب اماده نخوا هد شد
ساحل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
22
12
خوشم می یاد خوب از امیرکبیر معاصر می ترسید. موفقیت های دولت روحانی در ایجاد رکود اقتصادی، شکست در برجام و ... بود. شما حتی از پس آلودگی هوا بر نمی آیید.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
28
11
درود بر مرد بزرگ که می آید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
14
61
لابد کیسه همکاران احمدی نژاد پر نشده که بار دیگر می خواهد بیاید میلیارد میلیارد خوردند و پردند پس نبود که دوباره می خواهد بیاید
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
ادب چیز خوبی است به امید خدا احمدی نژاد بر می گردد و مردم از این بیکاری و تعطیلی مسکن مهر و صنایع و سه قفله شدن بانک ها ..... ازاد می شوند دمت گرم احمدی جان
رضا حیدری
|
-
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
15
9
برای ما کارگزاران مخابرات روستایی در کل ایران که سالها بدون بیمه برای مخابرات کار میکردیم 15 سا ل20سال و بالاتر اقای احمدی نژاد بیمه این تمام سالها را یکجا واریز کرد این یک نمونه را ما خودمان لمس کردیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
عوام فریبه دیگه ، یه بیمه و یارانه گذاشت تو این جیبت ، کلی از اون یکی جیبت ورداشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
8
39
وقتي كسي جايي قرار بگيرد كه در قد و قواره اش نباشد، بنابراين به دليل نامديريتي هايش، مشكلات و اختلافاتي به وجود خواهد آمد كه طي آن وحدت، وفاق و دوستي بين برادران مسلمان به خطر مي افتد. خداوند آفريننده زمين و زمان، دشمني ميان برادران مسلمان را از بدترين ها بر شمرده و غضب مي برد بر كسي كه لياقت و توانايي چيزي را نداشته باشد و بر آن اصرار بورزد، چرا كه باعث بر هم خوردن نظام طبيعت مي شود.
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
7
33
ضمناً ديگه بابك زنجاني نيست در جريان باشيد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
39
8
بی صبرانه منظرش هستیم ببینم از نوافقان احمدی نژاد هم یه مورد انتشار میدید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
5
12
شما همینجوری الکی الکی تحلیل بکن اشکال نداره. ما مردم هم روز انتخابات باقدرت از قبل یک جوری به احمدی نژاد رای بدیم که .. ... مردم ایران مردم باورنکردنی هستند که همیشه همه جناحها رو مبهوت انتخاب هماهنگشون کردن
یاسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
30
6
واقعا خجالت دارد که ما هموطنان ایرانی یکدیگر راکوچک ویا خدای نکرده تمسخرکنیم .واقعاً ما ادعای مسلمانی میکنیم و...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
50
9
انشاالله او برمی گردد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
اگر قرار برگرده در انتخابات 94 دوستانش رای می آوردن این نشان هشدار به احمدی نژاد. و دوستانش مجلس خبرگان هم باید تاییدش کند
بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
3
14
خیلی جالبه یکی که این همه خرابی وفساد به بار آورده دم از انتخابات می زنه هیچ کس به اوکاری نداره
یکی که محبوب خیلی ها هست ممنوع التصویر ه عجب حکایتیه...
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
2
10
بنده هیچ نظر مساعدی به احمدی نزاد و طیف او ندارم ولی نگاشتن چنین مقاله مطولی انهم با چاشنی تخریب نشان از ان دارد که طیفی که نگارنده مقاله در ان ان طیف قرار دارد نه تنها از حضور دوباره احمدی نزاد واهمه دارد بلکه با وحشت نیز دست وپنجه نرم میکند لذا در عکس العمل دست به تخریب میزند که در جامعه ایرانی همواره تخریب موجب احساس مظلومیت در بین احاد ملت شده و قطعا ایرانیها طرفدار مظلومند ولی انچه بنظر من میرسد بهترین روش برای سد کردن راه احمدی نزاد اینست که طیف حاکم خدماتی ارایه دهد که احاد مردم انرا در زندگی روزمره خود حس کرده و بچشم ببینند که متاسفانه در دوره پسا احمدی نزاد مردم فقط شعار و وعده و تخریب گذشته را دیده اند وبس و جز کوچک شدن سفره شان خیری را حس نکردند لذا بر ای اینکه دولت فغلی و طیف حامی بتوانند نظر ها را از دولت سابق به خود معطوف کنند راهش تخریب و انتقاد و یا سیاه نمایی گذشته نیست بلکه ارایه خدماتی است که مردم اثارش را به عینه در زندگی خود لمس کنند میباشد که در ان صورت دیگر نیازی به تبلیغ گسترده مثبت و منفی نخواهد بود
پاسخ ها
احسان
| Netherlands |
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
شما دقت نکردی اینها تخریب نبود بلکه حقایقی بود که هر کسیو نگران میکنه
عبداله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
1
20
آب را بايد جايي ريخت كه بسوزد.
حمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
6
10
شاید شما هم جزء بخور بخور های احمدی نژاد بودید که حالا سنگشو به سینه میزنید
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
9
31
در کالبد شکافی رفتار دولت احمدی نژاد و روحانی باید به ملاحظات ذیل توجه داشت .

1- احمدی نژاد از حمایت صد درصدی صدری برخوردار بود . تخریب هاشمی وحمایت ویژه در سال 84

روحانی بدون حمایت . به نحوی قبل از انتخابات چند مرحله در مراسم او اخلال شد .

2- او با سرمایه تدریجی نفتی 600 میلیارد دلاری کاری نتوانست بکند و جراحات ملی ترمیم نشد .

روحانی با دلار نفتی زیر 40 دلار آرامش را در کشور حاکم کرد و زخم اقتصاد را پانسمان کرد ..

3- احمدی نژاد با کسی رودربایستی نداشت .

روحانی اخلاقی برخورد می کند و شکیبایی به خرج می دهد .

4 همه وهمه در خدمت احمدی نژاد بودند .

4 الان به روحانی گیر می دهند و مانع پیشرفت و حتی رفع نواقص کار ها می شوند .

5 در اواخر دوره احمدی نژاد برای دریافت یک قرص ساده در داروخانه با مشکل روبرو بودیم .

5 در دولت روحانی ؛ بهبود و ضعیت بهداشت و درمان بر کسی پوشیده نیست .

6در دوره احمدی نژاد با فرامین امام (س) به صراحت مخالفت می شد . قبول نداشتن مجلس در راس امور است .

در دولت روحانی قانون مداری و تعامل با مجلس واضح است .
پاسخ ها
زهرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
اظهار نظر بسیار مدبرانه. امیدوارم واقعا" همه به همین اندازه به درک سیاسی برسند تا دوباره با تکرار اشتباه سال 84 فجایع دوباره تکرار نشود.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
15
4
حضور احمدی نزاد قهرمان براتون دردناکه از همین الان تخریب؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
3
11
نباید خاتمی رییس جمهور قبل دولت ثروتمندی را در اختیار احمدی نژاد می گذاشت،که این...سیاست ندیده،یک شبه سیاستمدار،شده ،به راس امور بنشیند،.؟بیت المال سنگین و پر از پیمانه را به با فنا دهد ،،بدون شک روحانی برنده انتخابات ،96است چون همه میدانند،چه خون و دلی تو این چهار سال خورده ،ولی سال آخر دور دوم ،باید تمام ظرفیت های استخدامی را پر کند،مسکن به اوج.شکوفایی برسد،،،و خزانه را صرف وام های سنگین ازدواج.و مسکن عالی کند ،که یکی دیگه از اصولگرایان مثل احمدی نژاد نیاد ،همه آ بیت المال را حیف و.میل کند،.تازه با افتخار جریان همه را به خود نسبت دهد،انگار از ارثیه احمدی نژاد مسکن مهر ساخته شده،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
2
9
بترسید از احمدی نژاد
محمدگلکارخوزانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
5
5
باسلام. دولت آقای روحانی اگر باسرعت جت اوضاع اقتصادی را سر و سامان بدهند باز برنده میدان در سال 96 جناب آقای دکتر احمدی نژاد خواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
6
2
به خاطر انیکه رودربایسیی نداشت می گفت همه باید از رحیم مشایی یاد بگیرند واو بهشتی زمان احمدنژاد است .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
8
4
همه ی شما مخالفان به قربان احمدی نژاد برید ... تخریب جواب نمیده از الان اونو رییس جمهور بعدی بدونید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
6
4
الکی چرت و پرت نبافید بیاین بین مردم و از نزدیک ببینید چقدر سینه چاک داره....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
3
5
اگر رای نداره، ناموفقه، هرچی که شما می گین هست، چرا اینقدر مطلب راجع بهش می نویسین؟
یه جاییتون درد میکنه. نه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
6
10
دروووووووووووووووووووووود بر دولت تدبیر و امید رای ما همین و بس
reza
|
United States of America
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
5
5
ابو عزراییل اصلاح طلبان.
سید محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
6
8
توسط مردم ردصلاحیت خواهد شد انشا الله .
آرمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
4
5
وای بر ما که هنوز هستند کسانیکه به احمدی نژاد نزدیکترند.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
0
3
چه جالب موافقان احمدی نژاد تایید نمیشه فقط محمود خان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
6
5
من در سه انتخابات قبلی نبودم ولی در سال 96میایم تا احمدی نزاد ریس جمهور نشود همه باید بیایم من از اقشار اسیب پذیر جامه هستم ولی به اقای روحانی رای میدهم
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
5
8
انشاءالله بیاد رای میاره مگه نه اینکه روحانی گل به سر مردم زده به جز اینکه فاصله فقر و غنا بیشتر شد اگر روحانی محبوبیت داشته باشد نباید از آمدن احمدی نژاد بترسه ...
شاهرخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
1
3
اقا اگر اومد وبنده سکته نکردم طاقت داشتم قطعا خودم رو می کشم چون بهترازاینکه یواش یواش ازگرسنگی مثل مردم اتیوپی بمیرم ...
شاهرخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
4
2
اقا اگر اومد وبنده سکته نکردم طاقت داشتم قطعا خودم رو می کشم چون بهترازاینکه یواش یواش ازگرسنگی مثل مردم اتیوپی بمیرم گناهش هم گردن اونایی که رای دادن
ارس مغان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
3
3
فقط دکتر جان تو تصمیم بگیر بیا بقیه اش با مردم تدبیر جواب نداد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
3
2
برید بابا احمدی نژاد مسلمان باخدا عادل وپیرو علی هست هرکس...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
3
4
وای دوباه سر وکلش پیدا شد احساس خطر کنید منتظر فاجعه اقتصادی بعدی باشید
این مرد خیلی دلسوز ماست مگر نه؟
اعظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
2
2
وای به حال مردم بدبخت ایران... باز احمدی نژاد یه چند تا طرح و پیشرفت تو دوره اش بود ...روحانی که داره کشور رو نابود میکنه فقر بیکاری گرانی فساد.......چه طرح و پروژه مثبتی در دوره روحانی کلید خورد واسه این مملکت؟؟؟؟؟... به من بگید تا منم بدونم..........وای به حالمون در انتخابات 96 ......
اللهم عجل لولیک الفرج
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
3
2
هنوز یه سال تا انتخابات مونده،از الآن تخریب؟؟؟بابا شما کی هستید دیگه.
این دولت آرمانهایه انقلاب رو قربانیه اهدافه خودش کرد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
3
5
احمدی نژاد برنده 1000درصدی انتخابات است
اسفندیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
2
4
در وحشت باز گشت محمود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
3
3
انتخابات مختص تهران نیست که میگید اگه قرار بود احمدی نژاد برگرده دوستاش رأی می اوردن
انتخابات مال کل کشوره
رآی یک عشایری با رأی یک تهرانی مرفه بی درد برابره
احمدی نژآد تو کل کشور خیلی خواهان داره و همه منتظره اون روزی هستند که دوباره دولتی ببینند که هدفش خدمت به مردم و عزت و اقتداره کشوره نه باندبازی و سیاسی کاری و تخریب و دست دادن به استکبار
دوستانش هم تو کل کشور بیشتر از اصلاح طلبها و کارگزاران و ... رأی آوردن
از اولش هم کسی روی تهرانیها نظری نداشت
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
2
3
... دیگر دین ایمان برای مردم باقی نگداشته اید ... خیلی خون به دل مردم کرده اید
بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
2
4
من که از احمدی نژاد میترسم خدائی از ادم ... باید ترسید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
1
2
نمیدونم چرا اینقدر ازش میترسند .....خودشونم میدونن ...
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
3
3
بنام خدا
سلام ، بارها گفتم و باز هم میگم که مطمئن باشید همه این تخریب ها و تهمت ها ووو که فردای قیامت باید جوابگو باشید ، برای احمدی نژاد بعنوان یک ستاد تبلیغاتی بسیار قوی عمل میکند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
3
3
اصول گرایان برای اینکه دولت را به هر قیمتی از روحانی بگیرند حاضر ند از اصول خود یعنی موضوع التزام عملی به ولایت فقیه دست بکشند و قهر یازده روزه احمدی نژاد را در مخالفت با فرمان رهبری توجیه و او را تطهیر کنند
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
4
3
احمدی نژاد یک ویژگی داره که هیچ رییس جمهوری تا حالا نداشته و نخواهد داشت. کار صادقانه.فقط همین. پس به امید پیروزی ایشون در انتخابات.
اسفندیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
6
3
بازگرد ای نازنین مرد بهاری بازگرد
ما بروبیم اشیان باز شکاری باز گرد

زنده باد بهار
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
3
4
اینقدر اسم این احمدی نژاد ... نیارید حال آدم به هم میخوره بخدا
اسفندیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
2
2
هرکه با پاکدلان صبح و مسایی دارد
همچو محمود به دل حب مشایی دارد

شاخص ترین شعار احمدی نژادی ها در سال ۹۶
درود بر احمدی نژاد
مرگ بر امریکا

زنده باد بهار
بي نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
3
2
ياشاسان احمدي نژاد ببين هنوز نيامده چقدر ازش مي ترسند. من تعجب مي كنم از كساني كه اينه همه ناجوانمردانه او را تخريب مي كنند. من خودم به عينه در زمان رياست جمهوري اش پيشرفت و آباداني را احساس مي كردم. من يك كارمند هستم به كارمندان توجه نشان مي داد و تا آن جا كه امكان داشت حقشان را احيا مي كرد. ولي الان حقوق مديران 200 برابر حقوق كارمندان شده و هر از گاهي براي خودشان سكه و پاداش ... پرداخت مي كنند. در صورتيكه كارمندان اصلا اهميتي ندارند در واقع گدايان آبرومند هستند. اين دولتي كه جز ركود- شكاف زياد طبقاتي- ظلم و ستم - برجامي بي فرجام - فقر - دست درازي به جيب مردم كار ديگري در كارنامه اش ندارد....
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
2
2
جناب اقای دکتر احمدی نژاد اسطوره تاریخ سیاسی ایران هستن خیلی ها سعی کردن این بزرگوار رو تخریب کنن همچنان که مولا و مقتدامون علی رو تخریب میکردن اما خدا همیشه یاور حق و عدالته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
1
2
بگذارید بیاید تا اخرین تیرشان هم به سنگ می خورد انهابا نا م این اقا می خواهند از دولت باج بگیرند ولی کلید دست روحانی است ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
2
1
به نظر من احمدي نژاد اگر بخواد بياد رو مي خواد كه اينم داره ولي مردم ديگه بش راي نخواهند داد انشاا...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
1
1
همه مردم روشن نیستنداگه اگاهی مردم خوب بشه چنین شخصیتی هرگزرای نخواهداورد
شاهرخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
1
0
اقا چرامتوجه نیستید ایشان باخدا باایمان ا کشورداری بلدنیست بدبخت میشیم فقط همین مونده امار سکته وخودکشی بخاطر فقربالاتربره بس دیگه مردم نون شب ندارن ازفقر ایمانشون رو دارن از دست میدن گناهش گردن اونایی که حمایتش کنن اصلا قضیه چیز دیگه هست کاش ایشون رومیدیدم ومی گفتم دست بردار ازاین بازی وافکار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
1
0
دکتر به ملت محروم خدمت کرد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین