کد خبر: ۳۶۱۵۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷
در حاشیه دیدار با وزیر خارجه هند

ولایتی از احتمال سفر نخست‌وزیر هند به تهران خبر داد

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع گفت: تحویل اس 300 نشان داد که همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه در حوزه دفاعی همواره جدی است.
آفتاب‌‌نیوز : سوشما سواراج، وزیر امور خارجه هند که به تهران سفر کرده است، عصر امروز با دکتر علی‌اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت‌وگو کرد.

ولایتی در حاشیه این دیدار در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بیان این که ایران و هند روابطی طولانی و با سابقه دیرینه دارند، گفت: دو کشور فضاهای خوبی برای همکاری‌های دو و چند جانبه و هم‌چنین بین‌المللی دارند. هند کشوری بسیار پرظرفیت است که نیاز به انرژی جمهوری اسلامی ایران دارد.

او ادامه داد: از سوی دیگر ما برای همکاری‌های علمی، فن‌آوری، تجاری و اقتصادی می‌توانیم بدون هیچ محدودیتی روابط خود را توسعه داده و حجم روابط تهران – دهلی را به مراتب بیش از امروزافزایش دهیم.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با بیان این که در بخش‌هایی که برای امنیت منطقه و همکار‌ی‌های منطقه‌یی بسیار اهمیت دارد تفاهم‌هایی با وزیر امور خارجه هند داشته‌ایم خاطرنشان کرد: قبل از این سفر نیز هیأت‌های مختلفی بین دو کشور در تردد بوده و زمینه‌های این تفاهم‌ها را فراهم کرده‌اند.

وی از گسترش همکاری‌های ترانزیتی بین ایران و هند خبر داد و افزود: در گام اول برای انتقال کالا از هند به ایران و افغانستان و به صورت برعکس، در گام بعدی برای آسیای مرکزی و در گام نهایی برای کل کشورهای مستقل مشترک المنافع برنامه‌ریزی شده است.

ولایتی گفت: در دیدار با سواراج برای نهایی شدن خط ترانزیت بین چابهار تا جمهوری آذربایجان و سن‌پترزبورگ در شمال روسیه بحث‌های بسیار خوبی انجام شد. هند این آمادگی را دارد که در چابهار سرمایه‌گذاری کند و مقدمات این کار انجام شده است. توسعه سرمایه‌گذاری برای ترانزیت کالا برای هند و ایران و هم‌چنین کشورهای آسیای میانه و روسیه بسیار اهمیت دارد. توسعه همکاری دو جانبه و منطقه‌یی و بین قاره‌یی با هند گام مهمی است برای عملیاتی شدن نگاه جمهوری اسلامی ایران و دیدگاه استراتژیک مقام معظم رهبری در نگاه به شرق.

او با بیان این که احتمال دارد به‌زودی شاهد سفر نخست‌وزیر هند به ایران باشیم، تاکید کرد:‌ ارتباط با هند جزء مصادیق مهم و ارزشمند برای عملی شدن نگاه استراتژیک به شرق است تا جایی که اطلاعات اولیه نشان می‌دهد در آینده بسیار نزدیک شاهد سفر نخست‌وزیر هند به ایران خواهیم بود و انتظار می‌رود که این سفر می‌تواند در همکاری‌های همه جانبه بین دو کشور موثر باشد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در رابطه با رونمایی اس 300 در رژه روز ارتش گفت:‌ این نشان می دهد که همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال روسیه در حوزه دفاعی همواره جدی است. همان‌طور که از قبل قرار گذاشته شده بود هرچند اشکالات فنی باعث شد کمی تاخیر صورت گیرد ولی در نهایت این تاخیر صورت گرفت و این کمک زیادی به دفاع موثر جمهوری اسلامی ایران در برابر تهاجم‌های احتمالی می‌کند. هم‌چنین نقش مهمی در تقویت نیروی دفاعی کشورمان دارد.

ولایتی تاکید کرد:‌ همکاری‌های ایران و روسیه در آغاز راه است و همکاری ما در سوریه در به شکست کشاندن تروریست‌ها و داعش بسیار موثر بوده است و همکاری‌های دو جانبه در زمینه اقتصادی و دفاعی بین ایران و روسیه رو به توسعه بوده و آینده روشنی را برای روابط دو کشور پیشی‌بینی می‌کنیم.

وی ادامه داد: همه این همکاری‌ها چه مبارزه با تروریسم و چه همکاری‌های دفاعی کمک بسیار مهمی به صلح در منطقه حساس می‌کند.

ولایتی هم‌چنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این که تحلیل شما از شروطی که عربستان برای حجاج ایرانی گذاشته است چیست؟ گفت: دولت عربستان به عنوان کشوری است که باید نهایت امنیت را برای امنیت حجاج در بیت الله الحرام فارغ از این که از کجا می‌آیند و ملیت‌شان چیست فراهم کند. امیدوار هستیم گفت‌وگو‌های بین دو طرف به نتایج مثبتی برسد و حجاج ایرانی در کمال آرامش، امنیت و احترام بتوانند این فریضه مهم الهی را در زمان خود انجام بدهند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با سفر رییس‌جمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی به ترکیه نیز توضیح داد: سفر آقای دکتر روحانی به ترکیه بسیار مهم بود. ایران و ترکیه دو کشور همسایه هستند که روابط طولانی چند هزار ساله دارند. رابطه آن‌ها برادرانه و با اهمیت بوده و اگر زمانی هم مسأله پیش می‌آید تدبیر دو طرف و دولت‌ها باعث می‌شود مسأله حل شود.

وی با اشاره به اقدامات عربستان علیه ایران در شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد: برخی اقدامات و اختلالات از سوی برخی کشورها صورت گرفت و برخی کشورها مانند عربستان سعی کردند اختلالاتی در آن به وجود آورند ولی اقدام آن‌ها بی اهمیت است و آن چه اهمیت دارد همکاری بین کشورهای اسلامی است. برگزاری این اجلاس در ترکیه باعث شد تا انگیزه‌ای ایجاد شود و رییس‌جمهور ما به این کشور سفر کند و دیدارهای دو جانبه‌ای با مسوولان این کشور داشته باشد.

وزیر خارجه هند نیز در این دیدار با اشاره به دستاوردهای هسته‌ای ایران از تمایل کشورش برای توسعه روابط با ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، او ادامه داد: دو کشور روابط بسیار عمیق و تمدن غنی دارند و تلاش‌های مسوولان ایران و هند در جهت توسعه روابط به ویژه روابط اقتصادی و سیاسی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
0
0
وزير خارجه شدى اقاي ولايتى ؟ مكر تو دولت هستى شما خبر مى دى دولت كجاست و سخنكوى خارجه كجاست ؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین