کد خبر: ۳۶۲۰۰۲
تعداد نظرات: ۳۴ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
واکنش‌ها به فعالیت نامحسوس 7000 پلیس امنیت‌اخلاقی؛

آیا گشت‌های محسوس ارشاد مفید بود که گشت‌های نامحسوس راه افتاده؟

در پی اعلام فعالیت 7000 مامور نامحسوس پلیس امنیت اخلاقی در پایتخت، یک جامعه‌شناس گفت که اجرای این طرح به دلایل متعدد هم موجب تشدید ناامنی روانی بین شهروندان تهرانی می‌شود و هم به ضرر پلیس است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اجتماعی- رییس پلیس پایتخت از ساماندهی بیش از 7000 مامور نامحسوس پلیس امنیت در راستای اجرای طرح امنیت اخلاقی در پایتخت خبر داد. این طرح با انتقادهایی از سویی کارشناسان و حقوقدانان مواجه شده است.

به گزارش آفتاب، آنطور که سردار حسین ساجدی‌نیا درباره نحوه فعالیت این ماموران، توضیح داده است این افراد در صورت مشاهده موارد ناهنجاری همچون "مزاحمت برای نوامیس"، "آلودگی صوتی"، "کشف حجاب در خودرو" و "انجام حرکات نمایشی در خیابان"، شماره پلاک خودرو را برداشته و از طریق سامانه پیامکی به مرکز پلیس امنیت اخلاقی اطلاع می‌دهند سپس از سوی پلیس امنیت با این افراد تماس گرفته و از آنان خواسته می‌شود که در موعد تعیین شده به پلیس مراجعه کنند. همچنین اگر این افراد از دستور پلیس سرپیچی کرده و به آن تمکین نکنند با توجه به اینکه پلیس آدرس این افراد را در اختیار دارد به منازل آنها مراجعه می‌کند و اگر آدرس این افراد مخدوش یا به هر دلیل تغییر کرده باشد، با آنان تماس گرفته شده، تخلف خودروی مذکور در فهرست افراد خاطی ثبت شده و هنگام نقل و انتقال پلاک خودرو و یا فروش خودرو یا هنگام دریافت خدمات برای خودرویشان این افراد شناسایی شده و با آنان برخورد خواهد شد ضمن آنکه تا اطلاع بعدی به این افراد خدماتی نیز ارائه نخواهد شد.

آیا گشت‌های محسوس ارشاد مفید بود که گشت‌های نامحسوس راه افتاده؟

به گفته رییس پلیس پایتخت، آموزش‌های لازم به این افراد داده شده و آنها به عنوان پلیس و ضابط قضایی شناخته شده و در این زمینه عمل خواهند کرد و احکام قضایی لازم نیز در این خصوص اخذ شده است.این افراد به طور مستقیم حق برخورد با شهروندان را نداشته و تنها اطلاعات را به پلیس امنیت منتقل خواهند کرد، چراکه تنها پلیس به شکل محسوس و با لباس نیروی انتظامی حق برخورد با شهروندان خاطی را دارد. شهروندان در صورت مواجهه با افرادی که خود را پلیس نامحسوس نامیده هوشیار بوده و بدانند پلیس نامحسوس حق برخورد با شهروندان را ندارد.

طرحی به ضرر پلیس و موجب تشدید ناامنی روانی

به گزارش آفتاب، یک جامعه‌شناس معتقد است که اجرای این طرح به دلایل متعدد هم موجب تشدید ناامنی روانی بین شهروندان تهرانی می‌شود و هم به ضرر پلیس است.دکتر امیرمحمود حریرچی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه "تصمیم برای فعالیت نامحسوس پلیس امنیت اخلاقی می‌تواند نشان‌دهنده اثربخش نبودن فعالیت محسوس در این زمینه توصیف شود" اضافه کرد: البته با اجرای این طرح، پلیس مظلوم هم واقع می‌شود؛ چرا که افراد متخلف از این طرح می‌توانند سوءاستفاده کنند و رفتارهای ناهنجار خود را به گردن پلیس بیندازند.اجرای این طرح حاشیه امنی را برای سوءاستفاده‌کنندگان و متخلفان به وجود می‌آورد؛ چراکه فردی که مورد تذکر قرار می‌گیرد نمی‌تواند تشخیص دهد که پلیس با او برخورد کرده است یا فردی غیرمسوول و حتی زمینه اخاذی فراهم می‌شود.

آیا گشت‌های محسوس ارشاد مفید بود که گشت‌های نامحسوس راه افتاده؟

این جامعه‌شناس با بیان اینکه مردم در مواجهه با پلیس باید احساس آرامش و امنیت کنند، گفت: ‌پلیس باید در زمینه‌هایی که خلاء داریم بیشتر وارد شود. به عنوان نمونه در حال حاضر با ناهنجاری‌هایی مانند سرقت و زورگیری مواجه هستیم که پلیس می‌تواند فعالیت‌های خود را در این زمینه‌ها تقویت کند.به منظور نهادینه‌سازی امور اخلاقی باید قوانین و مقررات قابل اجرا وضع شود و با اجرای آن به‌تدریج توجه به موضوعات اخلاقی در اعضای جامعه درونی شود. در این شرایط است که مردم با واکنش‌های خود نسبت به فردی که مرتکب رفتارهای ناهنجار می‌شود، مانع تکرار این رفتارها می‌شوند؛ بنابراین صرف وضع قانون و اجرای گشت‌های نامحسوس و محسوس نمی‌توان به به نتیجه مطلوب رسید؛ در واقع به جای برخورد اینگونه با ناهنجاری‌های اخلاقی باید فرهنگ‌سازی کنیم.

نباید بدون دلیل کافی کسی را احضار یا جلب کند

بهمن کشاورز، حقوقدان نیز آغاز به کار ٧٠٠٠ مامور نامحسوس پلیس امنیت اخلاقی را مورد واکاوی حقوقی قرار داد و در یادداشتی که در روزنامه اعتماد منتشر شده، نوشته است: موضوعی که اخیرا مطرح شده از جهات مختلف اجتماعی و قضایی قابل بحث و بررسی است زیرا به نظر می‌رسد افرادی در موضع ضابط دادگستری قرار گرفته‌اند که در قانون جدید آیین دادرسی کیفری وضعیت ضابطان کاملا مشخص و منضبط شده و حتی تصریح شده است که کارکنان وظیفه نمی‌توانند ضابط دادگستری باشند و ضابطان باید کارت مخصوصی داشته باشند که بدون آن حق اقدام ندارند و دادستان مکلف است به‌طور مداوم آنها را از نظر آموزشی و کسب مهارت‌های لازم تحت نظر داشته باشد. اینکه به یکباره 7000 نفر دارای چنین اوصافی شده باشند محل تامل است.

آیا گشت‌های محسوس ارشاد مفید بود که گشت‌های نامحسوس راه افتاده؟

این حقوقدان در ادامه یادداشت خود می‌نویسد: به نظر می‌رسد با فرض ضابط بودن این افراد آنان به عنوان ضابطی که با جرم مشهود برخورد می‌کند قرار است عمل کنند. به موجب قانون آیین دادرسی کیفری در چنین حالتی ضابط دادگستری مکلف است نتیجه اقدامات خود را - که در این مورد صرفا یادداشت شماره اتومبیل مورد نظر است - به دادستان اطلاع دهد. چنانچه دادستان اقدامات انجام‌شده را کافی نداند می‌تواند تکمیل آن را بخواهد و ضابطان مکلف به اطاعت و اجرای امر دادستان هستند. بنابراین اعلامی که این افراد به نیروی انتظامی بکنند ابتدائا نمی‌تواند باعث احضار آنها بشود. آنچه گفته شده این است که این افراد باید در صورت مشاهده موارد ناهنجاری همچون مزاحمت برای نوامیس، آلودگی صوتی، کشف حجاب در خودرو و انجام حرکات نمایشی در خیابان، شماره پلاک خودرو را برداشته و از طریق سامانه پیامکی به مرکز پلیس امنیت اخلاقی اطلاع ‌دهند. بنابراین به نظر می‌رسد تشخیص مصداق با کسانی است که مشخص نیست در این زمینه‌ها صاحب صلاحیت و تخصص باشند. توضیح اینکه مثلا در مورد کشف حجاب، این قاضی و مقام قضایی است که می‌تواند بگوید آنچه واقع شده مصداق کشف حجاب هست یا نیست یا تشخیص آلودگی صوتی احتمالا صرفا به وسیله ماموران آموزش‌دیده راهنمایی و رانندگی ممکن است و بالاخره «ناهنجاری» بر حسب اینکه هنجار یا «بهنجاری» از دیدگاه کسی که رویدادی را می‌بیند چه باشد می‌تواند موارد بسیار گوناگون و حتی متناقضی را در بر‌ گیرد.

بهمن کشاورز نوشته است: از طرفی با توجه به دوربین‌های منصوب در چهارراه‌ها و همین‌طور دوربین‌های کنترل ترافیک که قادر به عکسبرداری هم هستند، کنترل تخلفات رانندگی یعنی آنچه حرکات نمایشی نامیده شده سهل است و کار مفیدی هم هست و در این‌گونه موارد تکلیف روشن است و متخلفی که مرتکب تخلفات رانندگی خطرناک می‌شود به سهولت قابل شناسایی و مجازات است. مخلوط کردن این مورد با مفاهیمی که اعتباری و غیردقیق هستند و سپردن کار به کسانی که میزان آمادگی و وثاقت آنها روشن نیست، باعث تزلزل کل قضیه خواهد شد. فراموش نکنیم که ماده ١٦٨ قانون آیین دادرسی کیفری مقرر می‌دارد بازپرس نباید بدون دلیل کافی برای توجه اتهام کسی را به عنوان متهم احضار یا جلب کند، تخلف از مقررات این ماده موجب محکومیت انتظامی تا درجه ٤ است.به‌طور کلی به نظر می‌رسد از هر اقدامی که باعث دخالت افراد غیرحرفه‌ای در اموری می‌شود که مستلزم داشتن اطلاعات خاص است باید خودداری شود. واضح است امور قضایی و حقوقی می‌تواند مهم‌ترین این موارد تلقی شود. والله اعلم.

آیا گشت‌های محسوس ارشاد مفید بود که گشت‌های نامحسوس راه افتاده؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۴
مهدی
|
UNITED STATES
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
2
64
بهتر است یک گشت نا محسوس هم درست کنند تا این گشتهای نامحسوس را کنترل کند..
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
1
57
کو گوش شنوا ! جالب تر اینکه کل مملکت این تعداد محیط بان نداره
رحمان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
79
4
آقایون اینا قرار نیست برخورد عملی کنند بلکه فقط شماره پلاک رو یادداشت میکنند و ارسال میکنن مرکز...چرا بیخودی جوسازی میکنید؟؟؟
محمد
|
ROMANIA
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
3
57
اومدیم یکی از این آدمای نامرئی مشکل شخصی با یکی داشت!! اونوقت خیییلی راحت پلیس با گزارش این آدم یکی رو احضار میکنه!!!! این منطق کیه؟؟!! دقیقا اون دوست عزیزی(!) که این طرح رو داده،خداوکیلی یه کم... فقط یه کم... فکر کرده؟؟؟؟
اینا 7000 نفرن ولی ما چون دلواپس خودجوش زیاد داریم تعداد آدم نامرئی ها بیشتر از این عدد میشه! یه عده این وسط از آب گل آلود ماهی میگیرن!!!
به کجا برگشتیم واقعا؟!
...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
1
41
از همه بدتر اینکه، ممکن است موجب سوء استفاده افراد سودجو جهت ارعاب مردم قرار گیرد، بویژه در چنین اموری حتما" افراد نه تنها بایستی کادر رسمی و ملبس باشند بلکه بایستی مستندات آنرا هم به همراه داشته باشند. در کشور ما معمولا" به نظرات کارشناسان پس از انجام یک کار آنهم اگر مجبور شویم و انتقادات هم زیاد باشد تازه اگر دلمان بخواهد توجه میکنیم و میز گرد و کنفرانس هم میگذاریم. نمونه این گونه مسایل آنقدر زیاد است که چند ده مثنوی را میشود جهت نصایح سایرین منتشر نمود. امیدواریم روزی برسد که قبل از انجام هر کاری، ابتدا کارشناسیهای دقیق صورت گرفته باشد و بعد....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
1
57
واقعا که باید نشست و به حال... زار زار گریه کرد...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
4
48
این اقدامات جهت ایجاد نارضایتی در بین مردم است . ولی تصمیم گیرندگان باید بدانند که مردم منتخب خود را نفرین نمی کنند بلکه خوب می دانند که این طرح ها ... از کجا آب می خورد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
1
41
کار ...... دراز مدت با نتیجه منفی. آزموده را آزمودن خطا است . مگر روشهای قبلی مثل کنترل ویدئو یا ماهواره و یا گشتهای ارشاد اثر مثبت داشت که باز هم روشهای سلبی را تکرار می کنید؟ ظاهرا هدف ایجاد نارضایتی در قشر مردم و آنرا به حساب دولت گذاشتن است. یکی از سناریوهای مخالفان با اهداف تخریبی دولت برای نتیجه گیری در انتخابات 96. ولی ... ..... مردم هوشیارتر از این حرفها هستند و بعید هم است دولت ... در دام تله اینها بیفتند.
ناشناس
|
CANADA
|
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
1
37
... بعداز...تبلیغات وتعلیمات از در ودیوار وصدا وسیما وتریبونها وومدرسه ومهد کودک و... تازه تصمیم گرفته اند که برای کنترل رفتار مردم عادی و نه بزهکاران...گشت نامحسوس بگذارند. احتیاح به استدلال ندارد این طرح ... بزودی هم برچیده خواهد شد. همیشه برای اینکه یک توجیه عامه پسند هم پیدا کنند یکی از اهداف این قبیل طرحها را که اتفاقا هیچگاه عملا هم به تحقق نپیوسته است،برخورد با مزاحمین نوامیس عنوان میکنند.وقتی پلیس... با مشکلات عدیده مواجه است،چگونه پول وامکانات مردم را صرف سرک کشیدن به تحوه پوشش ولباس و اتومبیل همان مردم میکند.قبول کنید که یک جای کار اشکال دارد....
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
2
40
... كى چنين تصميم ها يى را ميگيره؟؟؟؟؟
هزينه ها از كجا تامين ميشه ؟...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
2
34
این طرح .... واقعا چجوری به ذهنشون رسیده!!!!!!
واسه خودشون تو خیابونا ....!!!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
این طرح ها زاییده یک ذهن .......
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
2
19
احتمالا خواسته اند واسه یک عده اشتغال زایی کنند فقط واسه ترسوندن مردمه و بدنام کردن دولت.
اریا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
1
14
بودجه مملکت به حد زیادی به خاطر کاهش قیمت نفت افت کرده به شکلی که خیلی از سازمان ها و ارگان ها مجبور شدن تعدیل نیرو کنند.و حتی نهاد های دولتی هم در بودجه به مشکل خوردن مثل صدا و سیما که میگه بودجه نداره حق پخش بازی های المپیک رو بخره.با کاهش قیمت نفت هزینه سوخت تو خیلی از کشورها نصف شده و تو ایران سوخت رو پلکانی کردن که این باعث افزایش هزینه حمل و نقل و مجموعا سخت تر شدن معیشت مردم میشه.و مسئولین مابا این همه مشکلات اقتصادی که مردم دارن حالا ارزش هاشون شده صدای ضبط فلان ماشین تو فلان اتوبات تهران یا افتادن روسری از سر یه راننده زن.این طرح چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ اجتماعی یه توهین بزرگ به شعور مردم ایران محسوب میشه.جای تاسفه که 7 اسفند میلیونی میایم پای صندوق و اینطوری جواب مارو میدن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
1
30
گروه زامبی درست کردن واقعاً از صد تا فحش واسه ملت این بدتره
ناشناس
|
ROMANIA
|
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
20
2
بهتر نيست جاي اينهمه انتقاد در مبارزه با بد حجابي گام برداريم و هر كس به نحوي در مبارزه با بدحجابي(ديگه شده بي حجابي) تلاش كنه اين كار پليس براي يكي از حرام هاي اسلام است و مزاحمت نواميس شايد براي ناموس خودمون پيش بياد
مامان نگران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
1
9
اگر اینها برخورد عملی ندارند اصلا احتیاجی به گفتن نداشت و این همه اطلاع رسانی فقط برای ایجاد نارضایتی و از بین رفتن امنیت توسط افراد سودجو است حالا اگر گشت نا محسوس تو پارکها برای مواد مخدر بود یا موقع تعطیل شدن مدارس اون ایجاد امنیت میکرد ....
خروس بی محل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
1
20
این طرح فقط برای تشدید فضای امنیتی و پلیسی جامعه علیه مردمی که به آقای روحانی و لیست اصلاح طلبان در مجلسی شورا و خبرگان رای دادند اجرا میشه.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
1
7
من که متوجه نشدم یعنی چی
پرتو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
1
14
واقعا انجام اینکارها بسیار زشت و مورد قبول نیست ......
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
1
25
مجلسي كه نمايندگان آن مورد تاييد مردم نيستند مي خواهد از مردم انتقام بگيرد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
1
16
غیر از اثرات منفی جامعه شناختی و حقوقی، اثرات زیانبار روانشاختی هم دارد. تک تک افراد به هم بدبین میشوند که نکنه این آقا یا خانمی که دنبالم میاد گشت نامحسوس باشه؟!
متاسفانه با این طرح ها و تعدد فراوان عناوین مجرمانه، قبح جرم از بین رفته است. شما فرض کنید که فرزند 7-8 ساله تان که تازه خواندن یاد گرفته کتاب قانون مجازات اسلامی رو در خصوص استفاده از تجهیزات ماهواره ای (به عنوان مثال ) بخواند. پیش خود فکر خواهد کرد که عمو،خاله، دوست، همسایه و... همه ماواره دارند. پس جرم چیز خیلی بدی نیست. چون اگه بد بود که این همه آدم انجام نمی دادند!
پویا
|
RUSSIAN FEDERATION
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
1
27
ول کنید مردم رو . بزارید زندگیشونو بکنن. همه دنیا مث آدم دارن زندگی می کنن. بابا جان .....
وطن دوست
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
1
16
طرح فوق بدلايل زير عملا فاقد كارايي لازم است 1-ممكن است مامورين شماره هاي مردم را اشتباهي اعلام كنند.(بطور غير عمد)2-ممكن است مامورين شماره هاي مردم را اشتباهي اعلام كنند البته بطور عمدي (بعلت خصومت شخصي)3-ممكن است مامورين تشخيص اشتباه در وقوع جرم بدهند مثلا شما از خانمي ادرس بپرسيد و ماموري از دور فكر كنه شما مزاحم شدين و شماره را يادداشت كنه و يا اقوامتان را در خيابان ببينيد و تعارف كنيد كه به مقصد برسانيد ولي مامور از دور چگونه تشخيص ميدهد كه شما مزاحم نشديد4-بهتر است پليس مايه امنيت و ارامش جامعه باشد نه مايه استرس و در كل بهتر است پليس نيرو و توان خود را به مبارزه با زورگيريها و سرقت ها و ... بگذارد نه طرحهاي اينچنيني كه هم بار مالي بر دوش دولت و بيت المال ميگزارد و هم اثر مخرب رواني بر جامعه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
1
16
موجب احساس ناامنی شهروندان شده واین احساس تعادل رفتاری وروانی شهروندان رابهم خواهد زد ونشاط را از جامعه می گیرد .با اجرای این طرح منتظر افزایش مراجعات بیشتر به روان درمان ها باشیم.
با این وضع بیمه ها افزایش هزینه در مان را هم به مشکلات معیشتی بیفزائید.
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
1
3
اینا فقط از انتخابات مجلس سوختن، همین
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
1
5
اینا فقط از انتخابات مجلس ناراحتن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
0
6
در صورت فعال شدن گشت نا محسوس , نیروی انتظامی محترم باید مراقب افراد فرصت طلب باشد که خدای ناکرده عده ای مردم را سرکیسه نکنند ! اون اوائل تأسیس گشت نا محسوس راهنمائی ورانندگی در اتوبان قم یک اتومبیل زانتیا به عنوان گشت نا محسوس من را متوقف کرد ویک فرد لباس شخصی کنا ر من امد وگفت پیاده شو (من شیشه را به مقدارکمی پایین داده بودم ) پرسیدم چرا؟ گفت رو برگ جریمت مینویسیم ! من که کمی مشکوک شده بودم ودر طول مسیر هم هیچ تخلفی نداشتم راه افتادم تا ببینم بغل نویسی دارد ؟ یا خیر ؟ دیدم بغل نویسی ندارد بر سرعتم افزودم تا به یک ماشین پلیس یا به ایستگاه پلیس جنب عوارضی برسم بعد چند کیلومتر تعقیب سرعتشان را کم کردند و دیگر ندیدمشان !
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
0
3
به جای برخوردهای پلیسی و استفاده از زور اعتقادات مردم را تقویت کنید.
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
0
3
همه جای دنیا برای شکوفایی اقتصاد و افزایش رفاه کار و اشتغال ایجاد میکنند اینهم از اشتغال در این مملکت.
شرم اوره واقعا
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
0
0
بیکاری ،اختلاس ،زمین خواری رانت خواری پارتی بازی و... را بیخیال شدن فقط چسبیدن به بحث حجاب .
یارباران
|
UNITED ARAB EMIRATES
|
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
0
0
وای خدا به کجامی رویم خدا کاری بکن اینا کین
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
1
1
اونهایی باید بترسند که مزاحم نوامیس مردم میشوند و ... نکنه نویسندگان مخالف این طرح نیز از جمله مزاحمین هستند که دلواپس طرح شده اند؟
مهدی
|
GERMANY
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
0
0
اگه در کنار این طرح ممنوعیت ماهواره هم وجود نداشته باشه ،‌میتونه مضر هم باشه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین