کد خبر: ۳۶۲۴۸۲
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲

روسیه به ناتو هشدار داد/ تشدید تنش‌ها

پس از شكست نخستین نشست ناتو و روسیه بعد از سال 2014 و بی نتیجه ماندن تلاش ها برای از سرگیری همكاری ها پس از توقف دو ساله، مسكو هشدار داد كه ادامه این وضعیت می تواند پیامدهای ناخوشایندی در مبارزه با پدیده رو به گسترش تروریسم داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای كه امروز (پنجشنبه ) انتشار یافت، اعلام كرد: هیات روسی در نشست بروكسل اعلام كرد كه توقف همكاری ها تاثیرهای منفی بویژه در مبارزه با تروریسم در افغانستان خواهد گذاشت.

در ادامه بیانیه آمده است: در نشست بروكسل همچنین به از بین رفتن فرصت های زیاد همكاری ها در پی تصمیم یكجانبه قطع گفت وگوها (توسط ناتو) با روسیه اشاره شد.

روسیه همچنین در این بیانیه با فراگیر و بدون چون و چرا خواندن حمایت های ناتو از عملیات نظامی نیروهای اوكراینی در مناطق جنوب و شرق این كشور، از این پیمان انتقاد كرد.

در این بیانیه آمده است: در نشست شورای روسیه و ناتو، اجرای توافقنامه مینسك برای حل بحران اوكراین، منع تهدیدهای تروریستی در افغانستان و فرامنطقه ای و همچنین خطرهای ناشی از گسترش بی سابقه فعالیت های ناتو و استقرار تاسیسان این پیمان در مناطق مجاور روسیه بررسی شد. 

وزارت خارجه روسیه در پایان خاطر نشان كرده است: با وجود ناتوانی آشكار ناتو برای خروج از چارچوب شرایط بوجود آمده و برخورد بلوك بندی شده آن همراه تلاش برای بی اعتبار كردن شورای روسیه ناتو، این رویكرد مسیر مطمئنی برای رایزنی ها است و مسكو با دقت نتایج نشست اخیر را تجزیه و تحلیل می كند و سپس با در نظر گرفتن سطح آمادگی این پیمان براساس رعایت منافع و مصالح روسیه برای گفت وگو و همكاری اقدام خواهد شد.

اولین نشست شورای ناتو-روسیه ظرف تقریباً دو سال گذشته روز چهارشنبه برگزار شد اما حاصلی از لحاظ بهبود روابط میان دو طرف در بر نداشت. 

«ینس استولتنبرگ»، دبیر كل ائتلاف ناتو دیروز و پس برگزاری این نشست گفت: «ناتو و روسیه اختلافاتی عمیق و ماندگار دارند و جلسه امروز، این را تغییر نداد.»

«الكساندر گروشكو»، نماینده روسیه نیز در این زمینه اظهار كرد: برای كرملین كاملاً روشن است كه بدون گام‌هایی واقعی از طرف ناتو برای كاهش فعالیت‌های نظامی در مناطق مجاور فدراسیون روسیه، امكان گفت‌وگوهای معنی‌دار بر سر اقدامات اعتمادساز وجود ندارد.»

كارشناسان پیش بینی كرده اند كه طرح گسترش دامنه نفوذ نظامی ناتو به مرزهای روسیه در شرق اروپا سبب می شود روسیه مجموعه ای از تدابیر پیشگیرانه از جمله استقرار سامانه های موشكی راهبردی اسكندر، یگان های رزمی ویژه و بمب افكن های دور برد را در نزدیك ترین نقطه مرزی به كشورهای محل حضور پیمان ناتو به عنوان گزینه های تقابل در نظر بگیرد.

به گزارش ایرنا، شورای ناتو-روسیه در سال 2002 به عنوان مسیر مشورت و همكاری كشورهای عضو این پیمان و مسكو در خصوص طیف گسترده‌ای از مسائل امنیتی تشكیل شد اما این نهاد سال 2014 همزمان با آغاز درگیری‌ها در اوكراین به حالت تعلیق درآمد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین