کد خبر: ۳۶۳۰۸۰
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱

تاكید روحانی بر استحكام روابط تهران و پروتوریا

رییس جمهوری اسلامی ایران، آفریقای جنوبی را كشوری مهم دانست و گفت: در سفر رییس جمهوری آفریقای جنوبی به تهران استحكام روابط میان دو كشور مورد نظر قرار دارد .
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی روز یكشنبه در نشست مشترك خبری با جاكوب زوما رئیس جمهوری آفریقای جنوبی كه در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد تهران برگزار شد، افزود: از آقای جاكوب زوما رییس جمهوری آفریقای جنوبی و هیات همراه برای سفر رسمی سه روزه خوشامد وتشكر می گویم.

وی ادامه داد: در این سفر استحكام روابط دو كشور بسیار مهم، ایران به عنوان كشور مهم درمنطقه حساس خاورمیانه و همچنین كشور آفریقای جنوبی به عنوان كشور مهم قاره آفریقا به عنوان هدف سفر مورد نظر است.

رئیس جمهوری اضافه كرد: مردم ایران در دوران مبارزه مردم آفریقای جنوبی در برابر آپارتاید همواره در كنار مردم آفریقای جنوبی و حامی آنها بودند.

روحانی اضافه كرد: از آغاز تشكیل جمهوری اسلامی ایران به فرمان امام خمینی (ره) صادرات نفت به رژیم آپارتاید قطع شد و همكاری های اقتصادی ما با آن رژیم متوقف شد.

رییس جمهوری گفت: از زمانی كه دولت پسا آپارتاید در آفریقای جنوبی فعالیت خود را آغاز كرد و كنگره ملی آفریقا قدرت را در دست گرفت، جمهوی اسلامی ایران همواره روابط بسیار صمیمی و نزدیكی با جمهوری آفریقای جنوبی داشته است.

روحانی ادامه داد: ما در اینجا یاد می كنیم از مرحوم نلسون ماندلا به عنوان شخصیتی كه در دوران مبارزه به عنوان یكی از رهبران بزرگ این كشور مورد احترام مردم آفریقا ومردم ایران بود.

وی اضافه كرد: در مذاكرات خصوصی و عمومی امروز، راجع به فعالیت درآوردن ظرفیت های دو كشور در زمینه روابط اقتصادی ،تجاری و همچنین علمی ،فناوری و منطقه ای و بین المللی مذاكره كردیم.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینكه توسعه روابط بانكی بین دو كشور می تواند در شرایط جدید، پیشران توسعه روابط دو كشور باشد، اظهار داشت: همچنین روابط دو كشور در زمینه صنعت، معدن و انرژی و همچنین فعالیت های فنی و مهندسی كه ایران می تواند در آفریقای جنوبی داشته باشد و شركتهایی كه می توانند از آفریقا در ایران حضور داشته باشند و موضوع حمل و نقل از موارد مهم مورد تاكید دو طرف بود.

روحانی افزود: با توجه به جایگاه آفریقای جنوبی، می تواند مركز اتصال ایران به آفریقا باشد و بنادر ایران هم می توانند از طریق كریدور جنوب به شمال ، آفریقا را با آسیای مركزی، قفقاز، روسیه و همچنین اروپای شرقی اتصال دهند.

وی اضافه كرد: موضوع روابط علمی و روابط نزدیك تر دانشگاه ها و مراكز فناوری دو كشور با توجه به پیشرفت ایران در برخی از فناوری های نو و همچنین جایگاه ممتاز آفریقای جنوبی در فناوری های جدید، می تواند به ارتقای علم و فناوری دو كشور و جایگاه دو كشور در جهان كمك كند.

رئیس جمهوری ادامه داد: موضوع توریسم و روابط دو كشور از لحاظ مردم و بازدید مردم از دو كشوری كه هر كدام جاذبه های خاص توریستی دارند و همچنین برنامه ریزی برای پرواز مستقیم بین دو كشور از جمله مباحث امروز بود.

روحانی اضافه كرد: به خاطر اهمیت مساله مبارزه با تروریسم و خشونت و خطری كه این مساله برای منطقه و جهان دارد و مشكلاتی كه قاره آفریقا با تروریسم و منطقه ما دارد، همكاری و هماهنگی دو كشور در زمینه فعالیت اطلاعاتی و همكاری های دو كشور در این مساله و در زمینه سیاسی می تواند بسیار كمك كننده و تاثیر گذار باشد و این یكی از موضوعات دیگری بود كه در جلسه خصوصی و عمومی راجع به آن بحث كردیم.

وی با بیان این كه درباره مسایل منطقه؛ یمن، عراق و سوریه نیز با هم مشورت و گفت و گو كردیم، خاطرنشان كرد: هر دو معتقد هستیم كه راه حل سیاسی و مذاكره یمنی - یمنی می تواند راه حلی برای حل مساله یمن و راه حل سیاسی می تواند مسیری برای بازگشت ثبات برای سوریه و همچنین كمك به دولت عراق در مبارزه با تروریسم می تواند مایه ثبات این كشور باشد و دو كشور همچون گذشته در زمینه مسایل بین المللی نیز همكاری های جدی تری خواهند داشت.

رئیس جمهوری افزود: مخصوصا آینده سازمان ملل و اصلاحاتی كه شورای امنیت سازمان ملل باید داشته باشد برای این كه كشورها بتوانند از منافع خود در سازمان ملل متحد و بویژه شورای امنیت به خوبی دفاع كنند.

به گزارش ایرنا، روحانی ادامه داد: یك بار دیگر به جناب آقای جاكوب زوما رئیس جمهوری محترم آفریقای جنوبی و هیات همراه به خاطر سفرشان به جمهوری اسلامی ایران تشكر می كنم و به آن ها خوشامد عرض می كنم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین