کد خبر: ۳۶۳۰۸۱
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۲

بازگشت فلامینگوها به تالاب گاوخونی

دبیر انجمن دوستداران طبیعت و میراث فرهنگی ورزنه از بازگشت حدود 100 فلامینگو به تالاب بین المللی گاوخونی پس از چند سال خبر داد و گفت: انتقال حجم کمی از آب و پساب جان نسبی به تالاب داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
رضا خلیلی ورزنه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اخیرا حدود 100 فلامینگو در تالاب بین المللی گاوخونی مشاهده کردیم، در حالی که این رقم در سال گذشته انگشت شمار بود و دلیل این امر را برنامه ریزی خوب امسال مسوولان در جاری کردن حجم کمی از مخلوط آب و پساب می‌دانیم.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی با جاری سازی آب کشت شرق اصفهان جریان آب به سمت تالاب متوقف می‌شود٬ افزود: با قطع آب کشاورزی دوباره اندکی آب و پساب به سمت گاوخونی جریان می‌یابد و از سوی دیگر زه آب زمین‌های کشت شده نیز به سمت تالاب حرکت خواهد کرد.

این فعال محیط زیست با ابراز خرسندی از افزایش ۱۵درصدی حجم آب در تالاب گاوخونی ادامه داد: تالاب در سال‌های اخیر به کلی خشک و فاقد آب بود، اما خوشبختانه سیاست دولت نخست تامین شرب و سپس رساندن حقابه تالاب‌ است برای همین گاوخونی نیز تا حدی جان گرفته، اما در هر صورت منتظر اجرای کامل مصوبات ۹ماده‌ای احیای زاینده رود برای جریان دائمی رودخانه از سرچشمه تا تالاب هستیم.

خلیلی ورزنه درباره میزان بارندگی‌ها در این منطقه گفت: در زمستان سال گذشته بارندگی خوبی نداشتیم به طوری که حدود دو و نیم میلی‌متر بارندگی در ورزنه شد، در حالی که میانگین بارش در کل سال در سراسر کشور بیش از ۱۷میلی‌متر گزارش شده است، هم‌چنین در هفته‌های اخیر شاهد وقوع سیل در برخی شهرهای کشور بودیم، اما در این منطقه بارندگی زیادی نشد.

وی خاطرنشان کرد: منبع اصلی آب تالاب بین المللی گاوخونی رودخانه زاینده رود است، اما علاوه بر این سیلاب‌های مناطق اطراف در فصل بارش به سمت آن جاری می‌شود که در بارندگی‌های اخیر از دشت اطراف ایزدخواست حجمی از سیلاب به سمت تالاب آمد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین