کد خبر: ۳۶۳۵۱۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
سعودی‌ها همه کاری برای مخدوش‌كردن مذاكرات هسته‌ای انجام دادند

هشدار ظریف به‌عربستان: خویشتنداری حدی دارد/ آمریکا اول برادری‌اش را ثابت کند بعد...

مسائل منطقه اولویت اول ما به شمار می رود و ما پیشنهادهایی به طور علنی و خصوصی برای تعامل و گفت وگو مطرح كرده ایم./متأسفانه این پیشنهادها بخصوص از طرف عربستان سعودی گوش شنوایی پیدا نكردند./مهمترین مشكل این است كه آمریكا پس از اینكه به مدت هشت سال با وضع جریمه های سنگین، همه را ترسانده و از ایران فراری داده، اكنون خود را كنار كشیده است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با نشریه آمریكایی «نیویوركر» تأكید كرد: مسائل منطقه اولویت اول ما به شمار می رود و ما پیشنهادهایی به طور علنی و خصوصی برای تعامل و گفت وگو مطرح كرده ایم.

به گزارش آفتاب به نقل از پایگاه اینترنتی نشریه نیویوركر، ظریف با بیان این مطلب در عین حال افزود: متأسفانه این پیشنهادها بخصوص از طرف عربستان سعودی گوش شنوایی پیدا نكردند.

ظریف ادامه داد: ما خویشتنداری را از مدت ها پیش آغاز كردیم؛ زمانی كه كشورهای خلیج فارس از صدام حسین به مدت هشت سال حمایت كردند و صدام بعداً علیه آنها اقدام كرد. در دو سال و نیم گذشته زمانی كه ما درگیر مذاكرات هسته‌ای بودیم، عربستان هر كاری می توانست برای مخدوش كردن مذاكرات انجام داد و ما خویشتنداری كردیم اما حدی هم وجود دارد.

وزیر امور خارجه كشورمان در پاسخ به این سؤال كه مشكلات موجود در ارتباط با توافق هسته‌ای چیست؟ گفت: مهمترین مشكل این است كه آمریكا پس از اینكه به مدت هشت سال با وضع جریمه های سنگین، همه را ترسانده و از ایران فراری داده، اكنون خود را كنار كشیده است.

وی تأكید كرد: باید شاهد این باشیم كه بانك های اروپایی بدون هراس از تلافی آمریكا، با ایران كار كنند. ما تعهدات خود را به طور كامل انجام دادیم و مستحق سود بردن كامل از مزایای برجام هستیم. آمریكا باید این پیام را ارسال كند كه كار كردن با ایران هیچ هزینه ای برای آنها ندارد بدون اما و اگر . رعایت نظام ها و معاهدات بین المللی به دلیل مزایایی است كه به همراه دارند و اگر مزایایی نداشته باشند دوام آنها به خطر می افتد.

ظریف در پاسخ به این پرسش كه «آیا برجام با خطر فروپاشی رو به رو است» گفت: نخیر؛ برجام برقرار است اما اگر یكی از طرف‌ها از توافقنامه تبعیت نكند، در این صورت توافق شروع به متزلزل شدن خواهد كرد.

ظریف در ادامه این گفت وگو در خصوص موضع رئیس جمهوری آینده آمریكا درباره فرایندی كه در دوره اوباما شروع شد‌، گفت: علاقه دارم كه این فرایند در دولت اوباما به نتیجه برسد و اعتقاد دارم در این صورت، رؤسای جمهوری آینده ایران و آمریكا محافظت و ادامه آن را به نفع خود می‌دانند زیرا اعتقاد داریم كه این توافق خوبی است و در صورت اجرای كامل، همه شاهد سرایت تأثیرات سودمند جانبی آن به بخش های دیگر خواهند بود.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا گمان می كند رئیس جمهوری بعدی آمریكا به اندازه رئیس جمهوری كنونی دوستانه و علاقه مند به گفت وگو خواهد بود؟ گفت: به هر حال افراد بسیاری در ایران، (عملكرد) این دولت را خیلی دوستانه نمی‌دانند.

ظریف ادامه داد: ما امیدوار بودیم كه تعامل بیشتر با آمریكا در این موضوع (هسته ای) بی اعتمادی را كاهش دهد و گمان نمی كنم كه خیلی دیر شده باشد؛ همانطور كه رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای سال گذشته گفتند‌، اگر تجربه مذاكرات هسته ای نشان دهد كه آمریكا رویكرد خود را در قبال ایران تغییر می دهد، در این صورت شانس تغییر وجود دارد.

** اول برادری را ثابت كن بعد ادعای ارث و میراث كن

خبرنگار نیویوركر در ادامه سوال كرد: یك مقام ارشد آمریكایی گفته كه دولت آمریكا امیدوار بود توافق هسته ای راه را برای حل و فصل سایر مشكلات گذشته باز كند. این نگرانی وجود دارد كه ایران تمایلی به حل برخی از آن مسائل دیگر ندارد.

ظریف پاسخ داد: در فارسی مثلی داریم كه می گوید «اول برادری خود را ثابت كن بعد ادعای ارث و میراث كن» ؛ آمریكا باید اول نشان دهد كه توافق هسته ای (برجام) را اجرا می كند. هیچكس سوال نمی كند كه آیا ایران برجام را اجرا می كند یا نه و تقریباً تمام مقامهای ایران اعتقاد دارند كه آمریكا این توافق را اجرا نكرده است. بنابراین شما اول باید برادری - یا خواهری - خود را ثابت كنید و سپس از ارث و میراث صحبت كنید. سود اجرای موفق توافق هسته ای زمانی میسر می شود كه این توافق بطور موفق اجرا شود.

** نظام قضایی آمریكا در قبال ایران اعتبار خود را از دست داده است

ظریف در بخش دیگری از این گفت وگو درباره حكم پرداخت غرامت بانك مركزی ایران به قربانیان حملاتی در گذشته بخصوص بمب گذاری سال 1983 در بیروت ، گفت: دادگاههای آمریكا، ایران را درباره حملات 11 سپتامبر نیز مقصر می دانند! من برای عدالت آمریكایی احترامی قائل نیستم. چگونه می توانید توضیح دهید كه ایران برای خسارت وارد شده به قربانیان 11 سپتامبر پاسخگو باشد اما مسئولان اصلی آن تبرئه شوند؟ زمانی كه یك دادگاه آمریكا، ایران را در ارتباط با حملات 11 سپتامبر محكوم می كند، اعتبار نظام قضایی آمریكا در مورد ایران به پایان می رسد.

وی با بیان اینكه آمریكا جرایم زیادی علیه مردم ایران، ویتنام، عراق و افغانستان مرتكب شده است، افزود: آیا قبول می كنید كه این كشورها قانونی تصویب كنند و بابت خسارت های موازی ناشی از بمب گذاری های آمریكا یا هر فرد شكنجه شده توسط ساواك كه آمریكا آن را ایجاد كرده بود، این افراد مدعی خسارت شوند و اموالی را توقیف كنند؟

ظریف افزود: چرا ما باید حكم دیوان عالی آمریكا را قبول كنیم؟ این دیوان عالی آمریكا است نه دیوان عالی جهان. ما و پول ما زیر نفوذ و اختیار این دادگاه نیستیم. این یك دزدی بزرگ است و باور كنید كه این پول را پس می گیریم.

** آزمایش موشكی حق ماست

دكتر ظریف در ادامه در ارتباط با آزمایش های موشكی گفت: این مشكل آمریكا است كه گمان می كند می تواند رفتار همه را كنترل كند. آزمایش های موشكی حق ما است و تصریح كرده ایم كه این موشكها تنها برای مقاصد دفاعی استفاده می شوند. این موشكهای طوری طراحی نشده اند كه قادر به حمل سلاح هسته ای باشند. شما شلیك موشك به ایران در جریان جنگ ایران-عراق را به خاطر دارید. به یاد دارید كه ما هیچ چیزی برای دفاع از خودمان نداشتیم. نباید بگذاریم آن شرایط تكرار شود. در اینجا شما بدهكار ما هستید. هواپیماهای آمریكایی اطلاعاتی به صدام حسین می دادند تا غیرنظامی های ما را با سلاح شیمیایی هدف قرار دهد. ما در زمینه دفاعی هیچ چیزی به هیچ كسی بدهكار نیستیم.

** آینده اسد در دست مردم سوریه است

دكتر ظریف در بخش پایانی گفت وگو با نیویوركر در خصوص مسائل سوریه تأكید كرد: به اعتقاد ما آینده بشار اسد در دستان مردم سوریه است و به اعتقاد من او خوشحال می شود كه آینده اش را به دست مردم سوریه بسپارد.

وی افزود: برخی (مذاكره كنندگان معارضان) در ژنو می گویند اگر اسد فردا نرود ما جنگ را آغاز می كنیم. همه می دانستند كه اسد نخواهد رفت؛ همه می دانستند كه این فرایند 18 ماه طول می كشد و در پایان 18 ماه مردم سوریه تصمیم می گیرند چگونه انتخابات برگزار كنند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
14
5
كشوري كه ضعف نشان داده با اين تهديد ها كارش پيش نميرود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
1
6
سلام. لطفاً کلمه برادری رو تصحیح بفرمایید. تایپ شده برداری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
3
5
پولو پس میگیریم وخیلی خوب اومدی دلم قرص شد
ناشناس
|
Canada
|
۰۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
3
5
درود مرد
میلاد
|
-
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
0
1
از دیپلماسی لبخند این حرفا بعید هست.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین