کد خبر: ۳۶۳۷۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷
توافق هسته‌ای و گسترش روابط دیپلماتیک و تجاری ایران با جهان

بعد از برجام مقامات چه‌ کشورهایی به‌ ایران آمدند؟‌ روحانی به‌ کدام کشورها رفت؟+اسامی

سیاست خارجی دولت یازدهم از همان اولین روزهای آغاز به کار خود و از همان جایی که محمد جواد ظریف به 6 قدرت جهانی گفت که "اگر قرار است مذاکره کنیم باید این مذاکرات در سطح وزیران امور خارجه باشد" جای پای خود را در دیپلماسی جهانی سفت کرد. قراری که توانست وزیران خارجه قدرتمند ترین کشورهای جهان را روزها و ساعت ها بر روی یک میز متمرکز کند و با رکورد زنی در زمینه ساعات مذاکره، تبدیل به یک الگو و کلاس درس برای سایر کشورهای جهان و رفرنسی برای کلاس های درسی حوزه روابط بین الملل و علوم سیاسی شود.
آفتاب‌‌نیوز :
در روزهای آغازین مذاکرات برجام، گسترش روابط ایران با سایرکشورهای جهان، بعد از توافق هسته ای، قابل پیش بینی بود، اما تیم مذاکره کننده ایرانی، مذاکرات را به گونه ای پیش برد که بسیاری از کشورها تصمیم خود را در همان جریان مذاکرات برای برقراری رابطه با ایران گرفتند و برای روزهای بعد از توافق برنامه ریزی کردند.

به گزارش آفتاب، بر همین اساس بود که بلافاصله پس از توافق برجام، روسای جمهور کشورهای مختلف جهان رایزنی های خود را با مقامات کشورمان چه از طریق گفت و گوی تلفنی و چه از طریق حضور در کشورمان و چه از راه دعوت مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران، آغاز کردند تا از قافله ارتباط با ایران و بهره مندی از بازار بکر آن عقب نمانند.

بی‌شک از مهم‌ترین دستاوردها و اثر عینی برجام که زمینه را برای یک دیپلماسی فعال در سیاست خارجی فراهم کرد، از بین بردن ایران هراسی در جهان بود. با توافق در مورد برجام طرح ایران هراسی به محاق فراموشی رفت و با اشتیاقی که برای کار با ایران به وجود آمد، روابط ایران با کشورهای مختلف جهان در عالی‌ترین سطح و با سرعتی زیاد آغازی پرشکوه یافته است. در همین فرصت کوتاه پس از برجام با سفر رئیس جمهوری و وزیر خارجه ایران به کشورهای دیگر و همچنین سفر مقامات عالی دیگر کشورها به تهران، قراردادها و توافق‌های بسیاری برای از سرگیری روابط در همه زمینه‌ها منعقد شده است.

از طرف دیگر یکی از مهمترین اهداف مذاکرات وین برای ایران، برداشته شدن تحریم ها و گشایش دروازه های تجارت جهانی به سمت ایران بود. بر همین اساس اولین ترافیک های دیپلماتیک پسابرجامی در پشت دروازه های تجارت ایران شکل گرفت. بعد از توافق هیأت های تجاری متعددی از کشورهای مختلف جهان برای بهره مندی از شرایط اقتصاد ایران به کشورمان آمدند. در دو ماه اول توافق برجام، چندین کشور از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا، صربستان، انگلستان، جمهوری چک، اسپانیا، اتریش، هلند، پرتغال، برزیل، آفریقای جنوبی، لهستان، ژاپن ،کره جنوبی.. هیات های تجاری خود را به ایران فرستادند، تا یکی از کم سابقه ترین سفر هیات‌های تجاری کشورهای مختلف به ایران را در طول تاریخ رقم بزنند.

در ادامه گزارش به سفرهای که در سطح رئیس جمهور، نخست وزیر  و  وزیر امورخارجه به ایران صورت گرفته است و همچنین به سفرهای مقامات ایرانی به سایر کشورها در دوران پسابرجام می پردازیم.

15 رئیس دولتی که بعد از برجام به ایران آمدند

-«آلماس بیگ آتامبایف» رییس جمهور قرقیزستان اولین رئیس‌جمهوری بود که بعد از توافق برجام و در 14 شهریورماه در صدر هیاتی بلندپایه وارد تهران شد که پس از دیدار خصوصی و مذاکرات هیات‌های عالی رتبه ایران و قرقیزستان، ٨ یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری به امضای مقامات و مسوولان بلند پایه دو کشور رسید.

-بعد از این سفر، رئیس جمهوری اتریش و چین از نخستین سرانی بودند که بلافاصله پس از برجام به ایران سفر کردند. جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اتریش برای تعمیق و تحکیم مناسبات و همکاری های خود 4 سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

-در فاصله مابین سفر رئیس جمهور اتریش و چین به ایران، در دوم آذرماه 94  تهران میزبان سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز بود  که روسای جمهوری روسیه، عراق، بولیوی، ونزوئلا، گینه استوایی، نیجریه، ترکمنستان و نخست وزیر الجزایر در حاشیه حضور در این اجلاس ضمن دیدار با روحانی، توافق‌نامه‌های همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و این کشورها امضا کردند. 

در این میان حضور رئیس‌جمهور روسیه پس از 8سال در ایران از این جهت حائز اهمیت بود که مسکو در در سالهای اخیر جمع چند کشور قدرتمند جهان از لحاظ سیاسی و اقتصادی  قرار گرفته است، همچنین این سفر در شرایطی صورت گرفت که اوضاع منطقه مخصوصا سوریه حساس بود.

ایران و روسیه در حاشیه اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز و در راستای تعمیق و تحکیم همکاری‌های مشترک، ٧ سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

همچنین در این اجلاس جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکمنستان در راستای تعمیق و تحکیم مناسبات و همکاری های دوجانبه، 9سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

-سوم بهمن‌ماه بود که رییس جمهور ایران در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد تهران از "شی جین پینگ"، رییس‌جمهور خلق چین به طور رسمی استقبال کرد. حدود 14 سال (2002 میلادی) از سفر رئیس جمهوری اسبق چین (جیانگ زمین) به ایران می‌گذشت که شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین در رأس هیأتی سیاسی - اقتصادی شامل سه معاون نخست‌وزیر و 6 وزیر، هیأتی از بازرگانان و رسانه‌های چینی در هفته گذشته به تهران آمد، پایه‌گذاری روابط راهبردی 25 ساله، امضای 17 سند همکاری و رساندن سطح تبادل تجاری به 600 میلیارد دلار در 10 سال آینده از مهمترین نتایج سفر شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به تهران و ملاقات‌های او با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید.

-همچنین «جان درامانی ماهاما»، رییس جمهور غنا در 25 بهمن‌ماه برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران آمد  و بعد از گفتگو و رایزنی با روحانی رئیس‌جمهور ایران، 3 سند همکاری میان این دو کشور امضا شد.

 -رئیس‌جمهور آذربایجان نیز در ادامه سفر روسای جمهور کشورها به جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه چهارم اسفندماه به تهران آمد و در کاخ استقبال مورد استقبال روحانی قرار گرفت. در این سفربرای توسعه و شتاب‌بخشیدن به سطح همکاری‌های مشترک میان ایران و آذربایجان  یازده موافقتنامه و یادداشت تفاهم نامه امضاء شد.

-بلافاصله بعد از سفر رئیس  جمهور آذربایجان تهران میزبان "یوهان اشنایدر آمان" رییس جمهور کنفدراسیون سوئیس بود که توسعه و تعمیق مناسبات دو جانبه‌، منطقه‌ای و بین‌المللی و ارتقای سطح همکاری‌های مشترک در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری قضایی و فرهنگی میان تهران و برن، از جمله اهداف سفر سه روزه رییس جمهور سوئیس به جمهوری اسلامی ایران بود.

در نتیجه سفر سه روزه "اشنایدر آمان" به ایران، جمهوری اسلامی و کنفدراسیون سوئیس در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که دو کشور برای توسعه و نهادینه کردن یک چارچوب همکاری مشترک و دراز مدت در حوزه های دوجانبه، ‌منطقه‌ای و چندجانبه، یک نقشه راه تدوین کرده اند.

-اروپایی ها که آخرین مسافر سال 94 ایران بودند، در سال جدید اولین مسافر سال 95 نیز شدند. نخست وزیر ایتالیا(متئو رنتسی) روز سه شنبه24 فروردین  در صدر هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرد. جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا 6 یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی امضا کردند.

-در 28 فروردین 95 رئیس‌جمهور صربستان به دعوت پروفسور سمیعی جهت شرکت در پنجمین سمپوزیوم فدراسیون جهانی انجمن‌های جراحان مغز و اعصاب به تهران سفر کرد، وی در این سفر اولین ملاقات خود را با حسن روحانی انجام داد. سفر رئیس‌جمهور صربستان به همراه چند تن از وزرای دولت این کشور و در صدر یک هیأت علمی و اقتصادی انجام شد.

-سفر جاکوب جوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی بعد از 37 سال در هفته جاری(4اردیبهشت) به تهران  آخرین سفر مقامات کشورهای جهان در سطح رئیس جمهور و نخست وزیر به تهران  است. جوما در این سفر  در صدر هیاتی 180 نفره از فعالان بخش‌های دولتی و خصوصی این کشور به تهران آمد.

 اما درخواست سفر روسای جمهور کشورهای مختلف به ایران بعد از توافق برجام همچنان ادامه دارد. آنچنان که محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود در روز سه‌شنبه (یازدهم اسفندماه) گفت : بعد از توافق برجام روسای جمهور کشورها یکی پس از دیگری به ایران می آیند و همچنین رئیس‌جمهور ما را با احترام به کشورهای اروپایی دعوت می‌کنند.

30وزیر خارجه ای که بعد از برجام به تهران سفر کردند

 تهران در سال 1394  و دو ماهه اول 95 میزبان وزرای خارجه34 کشور جهان بود است. حدود 30 سفر از این سفرها در دوران پسابرجام صورت گرفته است که این خود نشان از تاثیر قابل ملاحظه برجام در سیاست خارجه ایران دارد .

فروردین 94

سفر وزیر خارجه استرالیا به ایران

جولی بیشاپ، نخستین وزیر خارجه ای بود که در سال 1394 به ایران سفر کرد. وی در این سفر با همتای ایرانی خود، حسن روحانی و علی شمخانی ملاقات کرده و در مورد موضوعات مختلف از جمله افزایش ارتباطات دو کشور، همکاری در زمینه مبارزه با داعش و وضعیت مهاجران ایرانی در استرالیا به گفتگو پرداخت. بیشاپ در کنفرانس خبری مشترک خود با ظریف اعلام کرد که مبارزه با داعش، وضعیت مهاجران و حقوق بشر از جمله موضوعات مطرح شده در دیدار وی با وزیر خارجه ایران بوده است.

اردیبهشت 94

 سفر وزیر خارجه ونزوئلا به ایران

دلسی رودریگز در سفر خود به تهران در مورد موضوعات مختلف مربوط به منافع مشترک طرفین، توسعه بین المللی و موضوعات منطقه ای با مقامات ایرانی گفتگو کرد. وی در این سفر با همتای ایرانی خود، وزیر نفت و رئیس جمهور ایران دیدار کرد.

 سفر وزیر خارجه آفریقای جنوبی به ایران

ماشابانه در سفر خود به تهران به همراه هیاتی از مقامات عالی رتبه کشورش، با مقامات ایرانی در مورد موضوعات مورد علاقه طرفین از جمله موضوعات مهم منطقه ای و توسعه بین المللی گفتگو کرد. دیدار با محمدجواد ظریف، علی لاریجانی و حسن روحانی مهم ترین بخش های سفر وی به ایران را تشکیل می داد.

خرداد94

 سفر وزیر خارجه ترکمنستان به ایران

وزیر خارجه ترکمنستان در آغاز سفرهای خود به کشورهای منطقه وارد ایران شد و با محمدجواد ظریف دیدار کرد.

سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران

فدریکا موگرینی به همراه هلگا اشمیت، معاون خود پس از سفر به عربستان وارد تهران شد تا با مقامات ایرانی در مورد اجرای برجام گفتگو کند. وی در کنفرانس خبری مشترک خود با ظریف اعلام کرد که توافق هسته ای می تواند تاثیر قابل توجهی بر ایران داشته باشد و پیوندهای این کشور را با اروپا و جامعه بین المللی  و همچنین کشورهای منطقه خاورمیانه بیشتر کند. وی همچنین در این سفر با رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز دیدار کرد.

تیر 94

سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران

سفر لوران فابیوس نخستین دیدار وزیر خارجه فرانسه از ایران طی 12 سال گذشته بوده است. وی در این سفر علاوه بر همتای خود با وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر راه و شهرسازی، معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست دیدار کرد.

سفر وزیر خارجه صربستان به ایران

ایوتسا داچیچ در سفر خود با جمعی از مقامات عالی رتبه ایرانی از جمله رئیس جمهور، وزیر خارجه، رئیس مجلس و بعضی از مقامات وزارت صنعت و معدن دیدار کرد.

 سفر وزیر خارجه ایتالیا به ایران

پائولو جنتیلونی به همراه وزیر اقتصاد ایتالیا و جمعی از مقامات علی رتبه کشوری و مدیران شرکت های خصوصی وارد تهران شد. وی در این سفر با محمدجواد ظریف، رئیس جمهور و آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدار کرد. وی تصریح کرد که کشورش آمادگی لازم برای سرمایه گذاری در ایران و انتقال تکنولوژی به این کشور را دارد.

سفر وزیر خارجه سوریه به ایران

ولید معلم در سفر خود به تهران با وزیر خارجه، رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

شهریور 94

سفر وزیر خارجه بریتانیا به ایران

فیلیپ هاموند طی سفری دو روزه به تهران با مقامات ایرانی دیدارهای متعددی انجام داد. وی در این سفر سفارتخانه انگلیس در ایران را مجددا راه اندازی کرد.

 سفر وزیر خارجه غنا به ایران

وی در این سفر در مورد روابط دو جانبه و افزایش پیوندها با مقامات ایرانی گفتگو کرد.

سفر وزیر خارجه چک به ایران

وزیر خارجه چک به همراه هیاتی از تجار وارد تهران شد. وی از اصفهان نیز دیدار کرد. وی تصریح کرد که هیات همراه وی بزرگترین هیات همراه وزیر خارجه جمهوری چک در سفرهای خارجی بوده است. وی افزون بر همتای ایرانی خود و رئیس جمهور، با وزیر اقتصاد و رئیس مجلس نیز دیدار کرد.

سفر وزیر خارجه اسپانیا به ایران

خوزه مانوئل گارسیا مارگالو به همراه وزیر صنعت، انرژی و توریسم کشور خود وارد ایران شد و در خصوص فرصت افزایش روابط به گفتگو با مقامات ایرانی پرداخت.

 سفر وزیر خارجه برزیل به ایران

مائورو وییرا برای دیدار با مقامات ایرانی، گسترش روابط و همکاری در زمینه توسعه بین المللی و منطقه ای به تهران سفر کرد.

 سفر وزیر خارجه هلند به ایران

برت کوئندرس یکی دیگر از وزاری خارجه اروپایی بود که پس از برجام از ایران دیدن کرد. وی به دعوت محمدجواد ظریف به ایران سفر کرد. وی با رئیس جمهور، وزیر خارجه، علی شمخانی و علی لاریجانی دیدار کرد. بحران مهاجرت در اروپا و بحران های منطقه ای از جمله موضوعات مطرح در دیدارهای وی با مقامات ایرانی بود.

مهر 94
سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران

فومیو کیشیدا در راس هیاتی سیاسی- اقتصادی وارد تهران شد. وی در دیدارهای خود با وزیر خارجه و رئیس جمهور ایران در مورد امضای توافقی مشترک برای سرمایه گذاری دو جانبه صحبت کرد.

 سفر وزیر خارجه آلمان به ایران

فرانک والتر اشتاین مایر برای شرکت در کنفرانس مونیخ به ایران سفر کرد. وی در این سفر با مقامات عالی رتبه ایرانی نیز دیدار داشت.

سفر وزیر خارجه لبنان به ایران

جبران باسیل در سفر به تهران با مقامات ایرانی در مورد توسعه منطقه ای به گفتگو پرداخت. وی همچنین با دیپلمات های ارشد ایرانی و حسن روحانی در مورد وضعیت اخیر سوریه و تروریسم بحث و گفتگو کرد.

سفر وزیر خارجه عمان به ایران

یوسف بن علوی برای حضور در نشست پارلمانی کنفرانس امنیتی مونیخ وارد تهران شد. وی در حاشیه این نشست با همتای ایرانی خود دیدار کرد و در مورد روابط دوجانبه و به ویژه موضوع سویه بحث و گفتگو کرد.

سفر وزیر خارجه بلژیک به ایران

وی به همراه هیاتی سیاسی- اقتصادی وارد تهران شد. وزیر خارجه بلژیک در کنفرانس خبری مشترک خود با ظریف اعلام کرد که خواهان گسترش همکاری ها با ایران در زمینه استفاده صلح آمیز در انرژی هسته ای در زمینه مصارف پزشکی است.

آبان 94
سفر وزیر خارجه یونان به ایران

نیکوس کوتزیاس به همراه هیاتی سیاسی-اقتصادی برای دیدار با مقامات ایرانی و گفتگو پیرامون گسترش ارتباطات اقتصادی وارد تهران شد.

دی 94
 سفر وزیر خارجه مغولستان به ایران

وی در دیدار با همتای ایرانی خود در مورد گسترش روابط دو جانبه گفتگو کرد. وی همچنین با برخی دیگر از مقامات ایرانی از جمله وزیر نفت دیدار کرد.

سفر وزیر خارجه دانمارک به ایران

وی به همراه نزدیک به 60 نماینده از شرکت های خصوصی وارد ایران شد.

 سفر وزیر خارجه عراق به ایران

ابراهیم جعفری در این دیدار به تبادل آراء با حسن روحانی و جواد ظریف در مورد موضوعات منطقه ای پرداخت.

 سفر وزیر خارجه اندونزی به ایران

رتنو مرسودی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور این کشور با پیام صلح از ایران و عربستان دیدار کرد. وی تلاش کرد تا نقش میانجی را برای حل اختلافات فی ما بین این دو کشور بازی کند و در همین راستا با رئیس جمهور نیز دیداری داشت.

 سفر وزیر خارجه تایلند به ایران

وی به همراه هیاتی 50 نفره مشتمل بر تجار و نمایندگان شرکت های تجاری تایلندی به ایران سفر کرده و با مقامات ایرانی دیدار کرد.

بهمن 94
 دومین سفر وزیر خارجه آلمان به ایران

سفر وزیر خارجه عمان به ایران

وی در این سفر علاوه بر وزیر خارجه با رئیس جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد.

سفر وزیر خارجه بوسنی به ایران

وزرای خارجه دو کشور در کنفرانس خبری مشترک خود در مورد مووضعات مورد علاقه طرفین صحبت کردند.

اسفند 94
سفر وزیر خارجه رومانی به ایران

لازار کومانسکو در دیدار خود با مقامات ایرانی از افزایش روابط دیپلماتیک با تهران سخن به میان آورد. دیدار با وزیر نفت، وزیر خارجه و رئیس جمهور از جمله مهم ترین برنامه های وزیر خارجه رومانی در سفر به تهران بود.

سفر وزیر خارجه مالت به ایران

وی در این سفر با همتای ایرانی خود در مورد گسترش روابط دو جانبه گفتگو کرد.

فروردین و اردیبهشت 95

سفر وزیر خارجه استونی به تهران در 22 فروردین اولین سفر یک وزیر خارجه به ایران در سال جدید بود.

28 فرودین ماه  با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران آمد و در ساختمان شماره یک وزارت خارجه با محمد جواد ظریف دیدار کرد. این دومین سفر موگرینی به ایران از زمان تصدی در این سمت و اولین سفر پس از اجرایی شدن برجام است و حضور این هیأت اروپایی برای اولین بار در تاریخ مناسبات دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد.

در همین روز وزیر خارجه ونزولا وارد تهران شد و در روز بعد با وزیر خارجه و مقامات کشورمان دیدار کرد.

«سوشما سواراج» وزیر خارجه هند نیز در همین روز وارد تهران شد تا محمد جواد ظریف در یک روز میزبان 2 وزیرخارجه و مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا باشد.

سفرهای خارجی حسن روحانی در دوران پسا برجام

اولین سفر مهم حسن روحانی بعد از 23 مرداد ماه و توافق هسته ای به مقر سازمان ملل در نیویورک بود. روحانی، به منظور شرکت و سخنرانی در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نشست توسعه پایدار ملل متحد روز دوم مهرماه تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد.

رئیس جمهور در حاشیه هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نشست توسعه پایدار ملل متحد دیدارهایی با نخست وزیر سوئد، دیلما روسف رییس‌ جمهوری برزیل، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، دونالد تاسک رییس شورای اروپا ، متئو رنتسی، نخست وزیر ایتالیا، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن، دیدار فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه، اوو مورالس رییس‌ جمهوری بولیوی، رافائل کوره‌آ رییس‌ جمهوری اکوادور،عبدالله عبدالله، رئیس هیئت اجرایی افغانستان، رییس جمهوری سنگال، شی جین پینگ، رییس جمهوری چین، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلستان، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه داشت و بر ضرورت توسعه همه‌جانبه مناسبات به‌ویژه روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی تاکید کرد.

بهمن 94، ایتالیا و فرانسه میزبان دکتر روحانی

روحانی در تشریح اهداف سفرش به ایتالیا و فرانسه به خبرنگاران گفت: این سفر در مقطع تاریخی بسیار مهم و پسابرجام و پساتحریم انجام می‌شود و از این رو از اهمیت بسزایی برخوردار است.

رئیس جمهور در پنجم بهمن ماه 94 در صدر هیأت بلندپایه‌ای وارد فرودگاه «چامپینو» شهر رم شد و مورد استقبال پائولو جنتیلونی، وزیر امور خارجه ایتالیا قرار گرفت. دکتر روحانی در دیدار سرجیو ماتارلا رییس جمهوری ایتالیا با اشاره به اینکه ظرفیتهای مشترک فراوانی برای ارتقای سطح همکاریهای تهران - رم وجود دارد، اظهار داشت: «دو کشور در سالهای گذشته به دلیل تحریمهای ناعادلانه و نادرست نتوانستند از فرصتها و ظرفیتهای متقابل به خوبی استفاده کنند و اکنون زمان جبران است و باید همکاریهای خود را با تعامل و در راستای منافع متقابل افزایش دهند.»

رییس جمهور از سوی متئو رنتسی، نخست وزیر ایتالیا و در محل کاخ موزه شهرداری رم هم مورد استقبال رسمی قرار گرفت. در این سفر چهارده سند همکاری بین تهران و رم امضا شد؛ اسنادی که راه را برای گسترش بیش از پیش روابط دو کشور هموارتر ساخت.

دیدار دکتر روحانی و پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیکهای جهان هم در واتیکان انجام شد و لزوم همراهی و همکاری بیشتر کشورها و سازمانهای بین المللی را برای رفع آلام بشری و توقف هر چه سریعتر درگیری و جنگ مورد تاکید قرار گرفت.

روحانی پس از پایان سفر رسمی خود به ایتالیا، رم را به مقصد پاریس؛ پایتخت فرانسه، ترک کرد.
وی در فرودگاه بورژه پاریس و در جمع خبرنگاران بر آغاز فصل جدید روابط جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا از جمله فرانسه تاکید کرد. 

دکتر روحانی در دیدار روسای شرکت‌های مهم فرانسوی که با حضور وزرای امور خارجه و اقتصاد فرانسه برگزار ‌شد، تصریح کرد که هیچ مانعی برای همکاری شرکت‌های فرانسوی و ایرانی وجود ندارد و تهران از ورود سرمایه و تکنولوژی و ایجاد بازارهای مشترک در منطقه و جهان استقبال می‌کند.

مراسم استقبال رسمی از حسن روحانی، رییس‌ جمهوری اسلامی ایران صبح پنج‌شنبه به وقت محلی در مجموعه تاریخی اینولید پاریس با حضور لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه و گارد احترام و رژه یگان نمونه آغاز شد.

مراسم استقبال فرانسوا اولاند، رییس‌ جمهوری فرانسه از حسن روحانی، رییس‌ جمهوری اسلامی ایران در کاخ الیزه برگزار شد.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه با امضای ۲۰ سند همکاری، راه را برای تحرکی چشمگیر در روابط سیاسی، اقتصادی ،فرهنگی و علمی، تهران – پاریس در دوره پسابرجام گشودند.

روحانی در اسلام آباد

رئیس‌جمهور ایران به دعوت رسمی رئیس‌جمهور و نخست وزیر پاکستان و برای سفری دو روزه، جمعه ششم فروردین ماه به این کشورسفر کردند.

مذاکرات خصوصی رییس جمهور ایران و نخست وزیر پاکستان که بلافاصله بعد از مراسم استقبال رسمی از هیات ایرانی آغاز شد، را می توان گفت‌وگویی تاثیر گذار بر آینده‌ی ایران-پاکستان و جایگاهشان در منطقه خاورمیانه دانست.

امضای شش سند همکاری میان ایران و پاکستان با حضور روحانی و نخست وزیر پاکستان؛ در عصر روز اول این سفر با هدف گسترش همکاری‌های دوجانبه میان ایران و پاکستان انجام شد.

به همه این ها بیفزاید سفرها و مذاکرات محمد جواد ظریف و دیگر وزیران و معاونان دولت یازدهم را به نقاط مختلف جهان، برای پیشبرد و پیگیری قرارداد وین و بهره برداری از دستاوردهای برجام. همچنین ارتباط و همکاری های که در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی در سطوح مختلف، به برکت تلاش های مقامات مختلف کشورمان در به ثمر رسیدن برجام، مابین ایران و دیگر کشورها صورت می گیرد. 

در چارچوب منطقه ای نیز تشدید تلاش‌های بین‌المللی در خصوص حل بحران سوریه به موازات نهایی شدن برجام را باید از آثار سیاسی و بین‌المللی برجام دانست. آمریکا، کشورهای غربی و متحدین منطقه‌ای آنها که همواره اتهاماتی را به دروغ علیه کشورمان مطرح می کردند، حالا با استفاده از شرایط مناسب سیاسی پسابرجام، مشارکت ایران را بخش بسیار مهمی از راه حل سوریه  و منطقه می‌دانند.

در نهایت باید گفت، توافق هسته ای ایران و کشورهای 1+5 یک بار دیگر درهای دنیا به روی ایران و متقابلا درهای ایران را بعد از 10 سال به روی بسیاری از کشورهای مهم جهان باز کرد و جایگاه واقعی کشور را به آن بازگرداند؛ هرچند دستگاه دیپلماسی فعال دولت حسن روحانی در تمام دوسال قبل توافق هسته‌ای توانست، با دعوت از مقامات کشورهای مخلتف جهان به ایران و سفرهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، زمینه را برای مذاکرات هسته ای و رونق سیاست خارجی  فراهم کند، اما این توافق وین بود که زمینه علاقه مجدد کشورهای جهان برای ارتباط دیپلماتیک و حضور در بازار ایران را بیش از پیش فراهم کرد. 

منبع: جماران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
0
13
اگر برجام هیچ دستاوردی نداشته و تحریم ها هم چنان ادامه یافته و بلکه اضافه شده است، آیا نباید به دولت روحانی مدال لیاقت داد که توانسته است در چنین شرایطی و با وجود سقوط قیمت نفت به یک سوم تورم را از ۴۰ درصد به ۱۳ درصد کاهش دهد، بهای ارز و طلا را ثابت نگاه دارد و رشد منفی اقتصاد میهن را متوقف کند؟ آیا نباید دلواپسان حامی احمدی نژاد پاسخ گو باشند که چرا در شرایط مشابه همه شاخص های اقتصادی میهن در دولت او منفی شد؟ به عبارت واضح مخالفان یا باید اعتراف کنند که برجام حتی در همین مدت کوتاه آثار مثبت و بسیار داشته است و آن را به حساب درایت دولت و دیپلماسی صحیح آن منظور دارند یا اعلام کنند که دولت با وجود تحریم ها توانسته است سیر قهقرایی اقتصادی کشور را متوقف کند و در نتیجه به آن مدل لیاقت و مدیریت دهند. آخر مگر می شود که همه فکر و ذکر دولت تدبیر و امید متوجه برجام بوده و آن هم بی حاصل از کار درآمده باشد و در عین حال به رغم کاهش فاحش قیمت نفت آرامش اقتصادی برجامعه حاکم شود؟
رسول
|
Germany
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
0
15
درود بر رئیس جمهور محبوب، دکتر روحانی
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین