کد خبر: ۳۶۳۷۶۵
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹
قائم مقام معاون وزير جهاد كشاورزي:

تراز تجاري بخش كشاورزي در دولت تدبير و اميد مثبت شد

قائم مقام معاون وزير جهاد كشاورزي در امور باغباني گفت: تراز تجاري محصولات كشاورزي به ويژه محصولات گلخانه اي در دولت تدبير و اميد در سال گذشته مثبت شد.
آفتاب‌‌نیوز : «جهانگير عرب» عصر روز سه شنبه در جريان گشايش چهاردهمين نمايشگاه ملي گل در سالن اجتماعات پژوهشگده گل و گياهان زينتي محلات، افزود: تراز تجاري محصولات كشاورزي در دولت قبل منفي بود كه با اقدامات و برنامه هاي 2 سال اخير دولت در ايام پسا تحريم اين تراز مثبت شده و رو به رشد است.

وي ادامه داد: توسعه كشت هاي گلخانه اي و محيط هاي كنترل شده يكي از برنامه هاي محوري دولت يازدهم است و براي افزايش توليد محصولات گلخانه اي و مكانيزه كردن گلخانه ها تسهيلات ويژه پرداخت مي شود.
عرب بيان كرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغي دولت براي اصلاح، توسعه و تامين زير ساخت هاي لازم گلخانه ها و ارتقاء بهره وري، افزايش توليد و ايجاد اشتغال جديد هيچ گونه محدويت در پرداخت تسهيلات براي مكانيزه كردن كشت گلخانه اي وجود ندارد.

وي افزود: توسعه محيط هاي كنترل شده در بخش كشت گلخانه اي، مردم محوري در بخش هاي مختلف كشاورزي، توجه به شركت هاي دانش بنيان و ارتباط بين المللي از بسته جديد دولت تدبير و اميد براي تحقق اقتصاد مقاومتي در سال جاري است.
عرب اظهاركرد: بر همين اساس طرح توسعه كشت گلخانه‌اي و افزايش توليد يكي از اولويت‌هاي مهم وزارت جهاد كشاورزي قرار گرفته و اين رويكرد در اقتصاد مقاومتي پذيرفته شده است.
قائم مقام معاون وزير جهاد كشاورزي در امور باغباني توضيح داد: براي افزايش بهره ‌وري در مصرف آب يكي از اولويت‌هاي مهم توجه به محيط هاي كنترل شده و توسعه گلخانه‌ها از فضاي آزاد به فضاي سربسته است.

وي ادامه داد: 400 ميليون نفر در كشورهاي همسايه، منطقه خاورميانه و آسياي ميانه متقاضي گل و گياه ايران هستند كه براي توسعه تجارت اين حوزه كشاورزي و افزايش صادرات، تسهيل امور گمركي در دستور دولت قراردارد.
وي، بر فعال سازي رسمي پايانه گل و گياه محلات تا پايان سال جاري تاكيد كرد و افزود: توليد گل و گياه محلات بايد مكانيزه باشد تا بتواند مطابق با استانداردهاي توليد جهاني در عزصه تجارت بين الملل وارد شود.

در اين آئين نماينده مردم محلات و دليجان در مجلس شوراي اسلامي نيز به توانمندي محلات در توليد گل و گياه زينتي پرداخت و گفت: 20درصد گل و گياه صادراتي كشور از شهرستان محلات است.
حجت الاسلام عليرضا سليمي افزود: سطح زير كشت گل و گياه كشور پنج هزار و 200 هكتار است كه بيش از 900 هكتار آن در شهرستان محلات است.
وي با انتقاد از واردات بي رويه بذر گل به كشور گفت: پارسال 25 تن بذر گل در محلات توليد شد كه به دليل واردات برنامه اكنون 20 تن بذر روي دست بهره برداري شهرستان مانده است.
استاندار استان مركزي نيز در اين آئين به تاثير مثبت برجام در توسعه صادرات كالا از كشور پرداخت و گفت: اجراي برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)، زمينه توسعه همكاري هاي بين المللي صنعت نفت را تقويت كرد.

محمود زماني قمي افزود: صادرات نفت در اواخر دوران دولت گذشته و اوايل دولت يازدهم به 900 هزار بشكه با يك سوم قيمت قبل رسيده بود در حاليكه اكنون با شرايط پساتحريم اين ميزان صادرات به 2 ميليون بشكه رسيده است.
وي بيان كرد: افزايش تمايل سرمايه گذاران خارجي براي مشاركت در طرح هاي مختلف از عوامل رونق توسعه صادرات غيرنفتي در دولت يازدهم است.
استاندار استان مركزي، از سخت بودن اداره مالي كشور در سال گذشته اشاره كرد و اظهار كرد: كاهش بي سابقه قيمت نفت و تحريم هاي ظالمانه دشمن بر روند صادرات غيرنفتي تاثير منفي گذاشت به طوري كه زمستان پارسال درآمد كشور با يارانه پرداختي به مردم برابري مي كرد.
زماني قمي گفت: كساني كه شعار مي دهند برجام تاثيري بر وضعيت اقتصادي كشور نگذاشته بي انصافي مي كنند و امروز گشايش صادرات و وارد كردن فناوري مورد نياز صنايع كشور مشهود است.

وي گفت: دولت همه تلاش خود را براي تسهيل در امور و توسعه صادرات مي كند و نقد كردن در صورتي كه براي تسهيل امور باشد سازنده است.
استاندار استان مركزي افزود: مجادله و تخريب ديگران قابل قبول نيست و كساني كه دين مدار و اخلاق مدار هستند نبايد بدون كارشناسي به تخريب ديگران بپردازندكه اين كار دور از انصاف است.
مدير اجرايي نمايشگاه گل محلات نيز در حاشيه اين آئين در گفت وگو با ايرنا گفت: نمايشگاه گل محلات با حضور 93 شركت توليد كننده گل و گياه داخلي و خارجي از هشتم ارديبهشت در پايانه گل و گياه اين شهرستان در معرض ديد علاقه مندان قرار مي گيرد.
مجتبي ابراهيمي اظهار كرد: سه شركت توليد كننده گل و گياه از ارمنستان ،روسيه و تركيه در اين نمايشگاه اقدام به برپايي غرفه كردند.

وي بيان كرد: نمايشگاه گل محلات در فضاي نمايشگاهي در فضاي رو باز و سربسته بسته به وسعت 30 هزار متر مربع با 101 غرفه در سالن هاي مجزا داير شده و بخشي از نمايشگاه به نمايش گل و گياه، بخش ديگر فروش و قسمت ديگر صنايع وابسته و تجهيزات پاركي و ماشين‌آلات باغباني است.
وي يادآور شد: شهرستان محلات بزرگترين شهرستان كشور از لحاظ سطح زير كشت و توليد گل و گياه زينتي است.
ابراهيمي افزود: 18درصد از اراضي زير كشت گل و 12 درصد از توليد گل شاخه بريده ،80 درصد توليد گل هاي فصلي نشائي، 21 درصد از توليد درخت و درختچه هاي زينتي و 14درصد از گياهان آپارتماني كشور در محلات توليد مي شود.

توليد 350 گونه مختلف گياهان زينتي، آپارتماني و فضاي سبز، محلات را به يكي از قطب هاي پرورش و تجارت گل و گياه تبديل كرده است.
افزون بر سه هزار نفر به صورت رسمي در 700 واحد توليد و پرورش گل و گياهان زينتي در شهرستان محلات مشغول به كارهستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین