کد خبر: ۳۶۳۹۲۷
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
گذاری بر شبكه های مجازی

دولت به دنبال رفع مصادره اموال كشور، مخالفان در پی مصادره به مطلوب

توقیف 2‌میلیارد دلار از دارایی های ایران در آمریكا كه خبر بحث برانگیز این روزهای فضای رسانه ای و مجازی است، واكنش های گوناگونی درپی داشت. بسیاری این رخداد را نتیجه بی تدبیری دولت پیشین عنوان می كنند. در این میان، عده ای هم آن را به «برجام» پیوند می زنند.
آفتاب‌‌نیوز : چهارشنبه گذشته، یكم اردیبهشت ماه، دیوان عالی آمریكا حكم پرداخت حدود 2 میلیارد دلار را از محل دارایی ‌های مسدود شده ایران را به خانواده ‌های كشته شدگان بمب‌گذاری سال 1983 بیروت تایید كرد. این حكم در سال 2014 صادر و قرار شد به بهانه پرداخت غرامت، نزدیك به 2 میلیارد دلار از محل مبالغ مسدود ‌شده بانك مركزی ایران برداشت شود.
انتشار این خبر موج تازه ای از واكنش های مسوولان و كارشناسان را در دولت پیشین و كنونی به دنبال داشت. مسوولان دولت یازدهم آن را نتیجه و برآمد اقدام های غیراصولی رییس و مسوولان دولت پیشین می دانند و در برابر، مخالفان دولت یازدهم هم آن را مصداق نقض برجام و نتیجه اجرای آن عنوان می كنند.
گزارش پیش رو به آنچه طی روزهای گذشته در فضای مجازی درباره این موضوع گذشته است، می پردازد.

***گفته ها و شنیده های مجازی درباره مصادره دومیلیاردی دلاری اموال ایران
در روزهای گذشته بسیاری از مسوولان ارشد دولت و همچنین چهره های سیاسی از عملكرد دولت یازدهم در اجرای برجام دفاع كردند و توقف دارایی های ایران را نتیجه بی تدبیری مسوولان دولت پیشین دانستند. واكنش ها و سخنان مسوولان یكی از محورهای مهم توجه كانال های خبری تلگرام بود.
در این پیوند، «حمید بعیدی نژاد» مدیر كل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه در واكنش به مصادره 2 میلیارد دلار از دارایی های ایران در كانال تلگرام خود به بررسی ریشه های این مساله پرداخت و نوشت:1- اصولا اقدام سرمایه گذاری توسط مسوولان وقت بانك مركزی ایران كه به خرید اوراق قرضه دولتی آمریكا به ‌عنوان یك كشور متخاصم انجامید با سیاست كلان ایران هماهنگ نبوده است، 2- خارج نكردن این اموال با شروع روند تحریم‌های شدید مالی و بانكی آمریكا از سال 2006 میلادی كه كاملا متصور بود به تحریم بانك مركزی می‌انجامید، یك بی‌احتیاطی روشن بوده است. 3- خارج نكردن این اموال قبل از سال 1387 با توجه به تلاش بی‌شمار «اصحاب پرونده پدرسون» كه به‌شدت دنبال یافتن منابع مالی ایران در آمریكا برای توقیف بودند یك بی ‌خبری و بی ‌احتیاطی دیگر محسوب می ‌شود.
واكنش های «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری، «سید عباس عراقچی» معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه و «ولی الله سیف» رییس كل بانك مركزی نیز دیگر محور مورد توجه كانال های تلگرامی بود.
در كانال «ایرنا» به نقل از جهانگیری می خوانیم: یك دوره ای تصمیم گرفتند بخشی از منابع بانك مركزی با یك اوراقی در اروپا مدیریت شود كه متاسفانه با بی تدبیری كامل دولت قبل دو میلیارد اوراق آمریكایی خریدند و این باعث شد آنها بتوانند این دو میلیارد را مسدود كنند و بعد بگویند ما آن را مصادره كردیم.
كانال تلگرامی‌ «خبر‌آنلاین» هم در بازتاب واكنش سیف نوشت: متاسفانه در دولت گذشته به رغم هشدارهای دلسوزانه كارشناسان و مدیران بانك مركزی مبنی بر پرهیز از سرمایه‌گذاری روی اوراق بهادار دلاری و اینكه این رفع ممنوعیت دائمی نیست، این اوراق را خریداری كردند و اینگونه زمینه تضییع حقوق ملت ایران را پدید آوردند. در همان شرایطی كه وضع تحریم‌ ها علیه كشورمان كم‌ اثر و گاه بی ‌اثر، دانسته می‌ شد و اگر در آن زمان جلوی هر كدام از این اقدامات به طریقی گرفته می‌شد این اتفاق نمی‌افتاد.
ظریف نیز بر این باور است كه در مقطعی بی‌احتیاطی صورت گرفته و این باعث شده كه بخشی از اموال ما در اختیار آمریكایی‌ ها قرار بگیرد. در سال‌ های گذشته توسط دادگاه آمریكا 2 رای در این چارچوب علیه دارایی ما صادر شده كه این رای‌ها هر كدام مربوط به پنج یا شش- هفت سال قبل هستند.
صفحه اینستاگرام «صدای ملت» جدولی از دوره های مختلف زمانی كه دولت سابق می توانست نسبت به خروج دارایی های ایران اقدام كند، منتشر كرد.
كانال خبری «تیك» از بی تدبیری دولت سابق در سرمایه گذاری در آمریكا نوشت. بر پایه این گزارش، هنوز مشخص نشده كه تبدیل دارایی ‌های خارج از كشور بانك مركزی به این اوراق قرضه خاص، با چه مجوزی صورت گرفته و مسوولیت نظارت بر این اقدام به عهده چه نهادی بوده است. این نه ‌تنها یك «بی‌ احتیاطی مشكوك»، بلكه بخشش سخاوتمندانه از جیب ملت به دولت ‌هایی بود كه در ظاهر متخاصم خوانده می‌شدند اما در خفا و به‌دور از چشم مردم، سرمایه‌های ایران را به آن منتقل می‌كردند.
كانال خبری «عصر ایران» با اشاره به بخشی از سخنان «غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» نماینده رشت در مجلس، دولت پیشین را بی توجه خواند و نوشت: دولت احمدی نژاد بدون اطلاع رسانی و با دور زدن قانون، دو میلیارد دلار اوراق قرضه در آمریكا خرید كه امروز ملت ایران باید جواب ندانم كارهای وی و دولتمردان قبلی را بدهند.
همچنین «عباسعلی نورا» نماینده مجلس هشتم به كانال خبری «انتخاب» دراین‌باره گفت: ما باید در برنامه چهارم توسعه به رشد هشت‌ درصدی و ایجاد 850 هزار شغل می‌رسیدیم كه به دلیل سرمایه‌گذاری‌ نكردن در همان سال‌ هایی كه این پول در خارج از كشور سرمایه‌گذاری شده بود، به اهداف برنامه نرسیدیم؛ بنابراین در شرایطی كه در داخل كشور نیاز به سرمایه‌گذاری داشته‌ایم، سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری روی اوراق قرضه‌ای كه همراه با ریسك هم بوده است، منطقی و درست نیست.
از زبان «مصطفی كواكبیان» دبیركل حزب مردم سالاری و منتخب مجلس دهم در كانال خبری ایرنا می خوانیم: با یك كالبد شكافی، مصادره دو میلیارد دلار اموال ایران از سوی آمریكا نتیجه بی تدبیری دولت های نهم و دهم بوده است.
این كانال همچنین به نقل از «اكبر تركان» مشاور ارشد رییس جمهوری عنوان كرد: واقعیت این است كه در دولت گذشته، در آمریكا كه یك دولت متخاصم است، سرمایه‌گذاری كردیم در حالی كه این كار تخلف بود و باید قوه قضاییه به این قضیه ورود كند. باید سوال شود چرا از آن زمان تا امروز ما نظارتی از سوی مجلس نداشته ایم. این افرادی كه امروز كمیسیون برجام تشكیل داده اند، آن روز كجا بودند؟!
در پی اظهارات تركان، «علی مطهری» نماینده مجلس در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت از لزوم محاكمه رییس جمهوری سابق سخن گفت. به گفته وی، با توجه به عملكرد احمدی نژاد در طول ریاست جمهوری اش دیگر رایی نزد مردم نخواهد داشت اما ابتدا باید در خصوص اقدام های دوران هشت ساله ریاست جمهوری خود در دادگاه حضور یابد و پس از آن خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده كند.
«مجمع اصلاح طلبان» در كانال خبری خود نوشت: اگر دولت قبل یك بانك آمریكایی را به عنوان كارگزار اوراق بهادار خریداری شده خود قرار نمی داد، اكنون پولی در بانك های آمریكا نمی بود كه ابتدا بلوكه شده و اكنون توقیف شود. چطور دولت قبل كه ادعای مدیریت جهان و دشمنی با آمریكا دارد، در بحبوحه مذاكرات، به سرمایه گذاری دلاری در شكل خرید اوراق بهادار با كارگزاری سیتی بانك آمریكا اقدام كرده است؟

*** منتقدان دولت؛ خودداری از پاسخگویی و ادامه برجام ستیزی
تصرف دارایی های ایران با هدف پرداخت غرامت، بهانه ای به دست منتقدان داخلی دولت داد تا از موضعی تازه، دیپلماسی دولت یازدهم را مورد نقد قرار دهند. آنان بدون اینكه به پرسش های یادشده پاسخ گویند، بر این باورند كه آمریكا در مسیر برجام كارشكنی می كند.
یكی از كانال های خبری به نقل از یك نماینده منتقد در مجلس نوشت: آمریكا به دلیل «دیپلماسی التماسی» دولت یازدهم، در آینده بیش از این دست در جیب ملت ما خواهد كرد. همین كانال از زبان «حسن هانی زاده» كارشناس روابط بین الملل، نوشت: پرونده‌ سازی و دستبرد به اموال بلوكه‌ طرح جدید آمریكا برای مهار ایران است.
كانال خبری دیگری به نقل از یكی از اعضای شورای مركزی حزب موتلفه اسلامی نوشت: این اقدام نقض برجام تلقی می‌ شود چرا كه در برجام تاكید شده است هیج تحریم جدیدی علیه ایران نباید از سوی آمریكا یا هر كدام از كشورهای 1+5 اعمال شود.
این كانال به نقل از وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد عنوان كرد كه مسوولان بانك مركزی نباید فرافكنی كنند. بهتر است پاسخ دهند كه مطابق برجام قرار بود تمام پول‌‌های بلوكه شده ایران آزاد شود و چرا اكنون شرایط طور دیگری شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین