کد خبر: ۳۶۴۰۸۸
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
معاون وزیر خارجه:

دیپلماسی بهترین گزینه حل اختلاف میان ملت‌ها است

قائم مقام وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه اعلام كرد كه توافق هسته ای، اجرای برجام و لغو تحریم های ظالمانه و غیرضروری در برنامه هسته ای ایران تایید گر آن است كه دیپلماسی بهترین گزینه برای حل اختلافات میان كشورها است.
آفتاب‌‌نیوز :
«مرتضی سرمدی» كه در پنجمین اجلاس وزیران امور خارجه سیكا در پكن سخن می گفت، اظهار داشت: این توافق باعث همبستگی و انسجام در منطقه شده و راه همكاری، تعامل و اعتماد سازی در قاره آسیا را هموارتر كرده است.

وی یادآور شد: ایران اكنون به پایگاهی بسیار مطلوب برای همكاری های دوجانبه، چند جانبه و سرمایه گذاری در طرح های زیربنایی از جمله در بخش های انرژی، علوم و فنون و قلمروهای مختلف دیگر تبدیل شده است؛ همكاری هایی كه قاره آسیا قویا به آن نیاز دارد.

وی تصریح كرد كه متاسفانه امروز تروریسم، افراط گرایی، فرقه گرایی، انشعاب طلبی و وحشیگری تكفیری ها منطقه و قاره آسیا را فرا گرفته و ملت های آن را دچار مشكل كرده است.

معاون وزیر امور خارجه كشورمان خاطرنشان كرد كه به همین سبب ما باید با افراط گرایی تكفیری ها و تروریست ها در عراق و سوریه مبارزه و آنان را شكست دهیم.

او یادآور شد كه نباید این گروه های تروریست مورد حمایت های مالی و تسلیحاتی قرار گیرند و از آنها دفاع شود.

سرمدی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فلسطین اشاره كرد و اظهار داشت: ما بیش از هر زمانی به همكاری مشترك برای اعاده حقوق فلسطینیان از جمله پایان دادن به اشغال و بازگرداندن سرزمین های اشغالی به مردم مظلوم آن و پایان سركوب نیاز داریم.

وی ادامه داد: همچنین اعتقاد داریم كه در یمن هم راه حل نهایی، پایان دادن به حملات نظامی، درگیری ها و پایان بمباران ها و نظامی گری علیه این كشور است.

معاون وزیر امور خارجه كشورمان تصریح كرد كه یمن به یك راه حل سیاسی توسط همه یمنی ها نیاز دارد و آنها تصمیم گیرنده در باره سرنوشت كشورشان هستند.

وی گفت كه تعمیق همكاری ها، پیشبرد صلح، گفت و گو، تعامل، مذاكره تمدن ها، احترام به تنوع آرا و تساهل و مدارا و اراده سیاسی رهبران برای رسیدن به اهدافی چون شكست افراط گرایی و تروریسم یك ضرورت است.

سرمدی گفت كه ایران متعهد است همكاری ها و تعامل و اعتماد در آسیا را افزایش داده و تقویت كند و بخصوص تقویت تعامل و همكاری میان اعضای سیكا جزو راهبردهای تهران است.

او در عین حال خاطرنشان كرد كه اجلاس سیكا می تواند ما را برای رسیدن به اهداف مورد نظر مساعدت و یاری كند.

پنجمین اجلاس وزیران امور خارجه تعامل و اقدامات اعتمادساز آسیا (سیكا) با شركت 26 كشور از جمله ایران صبح امروز با سخنان 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری خلق چین در منطقه «دیائوتی» شهر پكن گشایش یافت.

'سیكا'، یك ساختار رایزنی و اعتمادسازی و همایش امنیتی محسوب می شود كه از سال 1992 میلادی برگزار شده است.

به گزارش  ایرنا، هم اكنون 26 كشور عضو این ساختار هستند و همچنین 12 سازمان و كشور نیز به عنوان ناظر در آن حضور دارند و جمهوری اسلامی ایران از اعضای دائم آن است.

در پنجمین اجلاس وزیران خارجه سیكا نمایندگانی از 40 كشور از جمله كشورهای عضو، ناظر و سازمان های بین المللی در این دوره حضور یافته اند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین