کد خبر: ۳۶۴۲۳۸
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹

یک هشدار در آستانه روز ملی خلیج‌فارس

پرویز کردوانی هشدار داد: «خلیج فارس» در خطر است، مراقبش باشید.
آفتاب‌‌نیوز :
خلیج فارس (شاخاب پارس یا دریای پارس)، آبراهی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه‌جزیره عربستان قرار دارد. این خلیج، پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون سومین خلیج بزرگ جهان به شمار می‌آید. نام تاریخی این خلیج، در زبان‌های گوناگون، ترجمه عبارت «خلیج فارس» یا «دریای پارس» بوده‌ است. همچنین در همه‌ی سازمان‌های بین‌المللی نام رسمی این خلیج، «خلیج فارس» است اما برخی کشورهای عربی در دهه‌های اخیر آن را «خلیج ع ر ب ی» یا فقط عبارت خلیج می‌نامند.

دهم اردیبهشت ماه، روز ملی خلیج فارس است. روزی که در اسناد به جا مانده از بسیاری از تمدن‌های گذشته این گونه بیان شده که سرزمین‌های جنوب خلیج فارس که شامل قطر، شمال عمان، امارات متحده عربی، شرق عربستان و کویت می‌شده به ایران تعلق داشته‌اند و بنابر این خلیج فارس جزو آب‌های داخلی ایران به حساب می‌آمده و به همین علت یونانیان به آن «سینوس پریسیکوس» گفته‌اند.

به مناسبت دهم اردیبهشت ماه و روز ملی خلیج فارس، مسئولان مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی به پاس سال‌ها تلاش پرویز کرودانی، چهره‌ی ماندگار در حوزه جغرافیا و تلاش‌هایش در حوزه «خلیج‌فارس»، در منزل با وی دیداری داشتند.

کردوانی در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار ایسنا، خلیج فارس را دریایی بزرگ و عمیق به خصوص در بخش ایران و دارای آب شیرین می‌داند و هشدارهایی را نسبت به وضعیت «خلیج فارس» مطرح می‌کند.

وی که رئیس کمیته بیابان‌زدایی انجمن متخصصان محیط‌زیست ایران نیز است، در توضیح بیشتر هشدارهایش نسبت به وضعیت خلیج فارس می‌گوید: در دریای «خلیج‌فارس» 400 نوع ماهی وجود دارد که به دلیل چالش‌ها و مشکلاتی که چند سال است این دریا با آن دست به گریبان است، آن‌ها در معرض خطر و نابودی هستند.

نویسنده کتاب «اکوسیستم‌های آبی ایران (خلیج‌فارس)» از نمونه‌ی این چالش‌ها و مشکلات را برخورد دائم کشتی‌ها به یکدیگر و نشت مواد نفتی و روغنی آن‌ها، کِشنده‌های قرمز، آلودگی‌های موادی، آب‌شیرین‌کُن‌ها، مواد آلوده کننده‌ای که از عراق به خلیج فارس ریخته می‌شود، عنوان می‌کند و می‌افزاید: یکی از خطرهای بزرگ و جدی که اکنون «خلیج فارس» با آن مواجه است، کم کردن سطح آب دریا توسط برخی کشورهای همسایه مانند «بحرین» است. این کشور با اضافه کردن خاک به دریا، برج و ساختمان می‌سازد.

کردوانی تاکید می‌کند: اگر «خلیج فارس» هنوز زنده است، آب‌های شیرین ایران آن را زنده نگه داشته است.

او در پایان از مسئولان دولتی و کشوری خواست تا مراقب «خلیج‌فارس» باشند.

به گزارش ایسنا، در پایان این دیدار، با اهدای لوحی از سوی رحیم یعقوب‌زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران به پرویز کردوانی از وی تقدیر شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین