کد خبر: ۳۶۴۲۴۹
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹

چرا فرانسه برنده پروژه 50 میلیاردی ساخت زیردریایی برای استرالیا شد

دولت استرالیا به تازگی مناقصه ساخت 12 فروند زیردریایی پیشرفته را به فرانسه واگذار کرده است که تعجب کارشناسان نظامی ر ا برانگیخته است.
آفتاب‌‌نیوز :
ملکوم ساتن، نویسنده و تحلیلگر روزنامه گاردین طی گزارشی در خصوص مناقصه ساخت زیردریایی تصریح کرد که کمپانی فرانسوی دی سی ان اس (DCNS) که بعنوان برنده مناقصه ساخت زیردریایی معرفی گردیده است باید قادر باشد که در قالب یک پروژه عظیم ساخت ماشین های جنگی فوق مدرن و مجهز کلیه نیازهای عملیاتی دریایی استرالیا از جمله انجام عملیات نظامی دور برد و طولانی مدت را برآورده سازد. معرفی کمپانی فرانسوی دی سی ان اس به عنوان برنده مناقصه ساخت زیردریایی بشدت کانون توجه رسانه های عمومی در استرالیا را به خود جلب کرده است. این در حالیست که پیشتر انتظار می رفت که ژاپن برنده این مناقصه اعلام گردد.

ملکوم ساتن در این مقاله به چند ویژگی بسیار مهم پروژه ساخت زیردریایی های مورد نظر وزارت دفاع استرالیا اشاره کرده است: این زیردریایی های جنگی فوق مدرن باید مجهز به کلیه نیازهای نیروی دریایی استرالیا جهت انجام عملیات نظامی دور برد و طولانی مدت بوده و جدا از مسئله تامین سوخت و مواد غذائی و دیگر نیازهای مورد نظر برای مدت زمان طولانی، این زیر دریایی ها باید قادر باشند که قابلیت سازگاری جهت برطرف کردن نیازهای روحی، روانی، عاطفی و جسمی پرسنل خود را برای یک دوره طولانی مدت و مواجه با شرایط سخت و دشوار نیز داشته باشند.

این زیردریایی ها همچنین باید با انواع سلاحها و تجهیزات نظامی آمریکائی که عمدتا در نیروهای نظامی استرالیا بکار گرفته می شوند قابل تطبیق بوده و یا قابلیت جایگزینی را داشته باشند. به عبارت دیگر ضرورت دارد تا یک مشارکت و همکاری سه جانبه میان استرالیا، آمریکا و فرانسه جهت بوجود آوردن این هماهنگی در راستای برطرف کردن نیازهای مرتبط با سلاح ها و تجهیزات نظامی که در این زیر دریایی ها بکار گرفته می شوند، ایجاد گردد.

کمپانی فرانسوی باید شرایط را برای مشارکت و همکاری هر چه بیشتر صنایع نظامی استرالیا و پرسنل آن در پروژه ساخت این زیردریائی ها را مد نظر قرار دهد. بدیهی است که صنایع دریائی وزارت دفاع استرالیا باید در طراحی و ساخت این زیر دریائی ها نیز مشارکت، همکاری و نظارت مستقیم داشته باشد.

کمپانی فرانسوی دی سی ان اس رسما بعنوان برنده مناقصه ساخت 12 فروند زیر دریائی به مبلغ حداقل 50 میلیارد دلار استرالیا(معادل حدود 5. 38 میلیارد دلار آمریکا) توسط مسئولین دولت فدرال استرالیا معرفی گردید که این امر با نارضایتی شدید دولت ژاپن مواجه گردید.

این 12 فروند زیر دریائی پیشرفته جایگزین 6 فروند زیر دریائی قدیمی ناوگان نیروی دریایی استرالیا خواهد شد که قرار است تا سال 2025 بازنشسته و از ناوگان نیروی دریائی استرالیا خارج گردند. کارشناسان و متخصصین صنایع ساخت زیر دریائی استرالیا از چند سال قبل مطالعات خود را در خصوص ساخت 12 فروند زیر دریائی پیشرفته در راستای تقویت ناوگان دریائی کشور آغاز نموده اند.

مقامات دولت فدرال استرالیا در این خصوص تاکید دارند که "ناوگان نیروی دریایی استرالیا اساسا در راستای سیاست های راهبردی، دفاعی و امنیتی خود بمنظور حفاظت از آبهای کشور، دفاع از تمامیت ارضی و همچنین بدلیل تغییرات استراتژیک بوجود آمده در منطقه" باید همواره قدرتمند باقی بماند. به همین دلیل دولت استرالیا خود را ملزم به جایگزین کردن زیردریایی های قدیمی کولینز کلاس (Collins-class submarines) می داند و بکارگیری زیردریایی های جدید و مجهز در ناودان دریایی را در راستای استراتژی دفاعی دراز مدت خود قلمداد می کند.

به گزارش ایسنا، تونی ابوت نخست وزیر سابق استرالیا به انتخاب ژاپن در این پروژه تمایل داشت، اما به نظر دولت ترنبول، دولت ژاپن از نظر تجربه در حدی نبود که قادر به تامین نیازهای استرالیا باشد و به دلیل محدودیت های قانون اساسی، این اولین قرارداد نظامی ژاپن می بود اگر طرف همکاری استرالیا قرار می گرفت. دولت استرالیا در عین حال تاکید کرده که ترجیح فرانسه بر ژاپن بر همکاری و شراکت استراتژیک میان استرالیا با ژاپن تاثیری نخواهد گذاشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین