کد خبر: ۳۶۴۲۹۱
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶

انجام سالانه شش‌هزار پیوند مغز استخوان در ایران

رئیس پژوهشکده خون سرطان و سلول‌های بنیادی خون‌ساز ایران گفت: در ایران سالانه شش‌هزار نفر تحت عمل پیوند مغز استخوان در کشور قرار می‌گیرند.
آفتاب‌‌نیوز :
اردشیر قوام‌زاده در مراسم تجلیل از اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان گفت: زمانی که پس از فارغ‌التحصیلی به ایران بازگشتم این رشته در ایران تکامل نیافته بود و تلاش زیادی را برای رسیدن به اوج و موفقیت‌هایی هم‌سطح با کشورهای پیشرفته جهان می‌طلبید.

وی در رابطه با دانش‌آموختگان این رشته عنوان کرد: از سال 62 که فوق‌تخصص رشته سرطان خون در بالغین از جانب وزارتخانه تاییده گرفته است، تاکنون 275 نفر پزشک فوق‌تخصص در این زمینه تربیت شده‌اند و در حال حاضر در استان‌ها حداقل یک متخصص این رشته وجود دارد و در استان زنجان نیز دو پزشک در این زمینه فعالیت می‌کنند.

رئیس پژوهشکده خون سرطان و سلول‌های بنیادی خون‌ساز ایران تصریح کرد: در این مرکز هر سال شش‌هزار پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز از طریق پیوند مغز استخوان و بیشتر از آن از طریق پیوند سلول‌ها از خون افراد دهنده سلول که غالباً خویشاوندان نزدیک بیماران هستند، انجام می‌شود که این آمار مشابه مراکز پیوند مغز استخوان در کشورهای پیشرفته است.

وی افزود: پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در حال حاضر بهترین روش درمانی در سرطان‌های خون، بیماری‌های خونی مانند تالاسمی ماژور، بیماری‌های متابولیک، بیماری‌های دستگاه ایمنی، سیروز کبدی، توده‌های سرطانی مانند سرطان سینه، ریه، کبد و حتی بیماری‌های روماتیسمی است و میزان موفقیت درمان بیماری‌های نیازمند به پیوند در پژوهشکده خون و سرطان دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در حال حاضر حدود 67 درصد و از بالاترین آمارهای دنیا است.

این مسئول یادآور شد: در همه پژوهشکده و مراکز علمی پیشرفته جهان در رابطه با پیوند سلول‌های بنیادی نمی‌توان روش درمانی را یافت که در ایران از آن استفاده نشود و ما توانسته‌ایم به این میزان از توانمندی دست یابیم که در زمینه پیوند سلول‌های بنیادی در بین کشورهای پیشرفته جهان مطرح شویم.

در ادامه این جلسه، معاون آموزشی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان یکی از قطب‌های طرح آمایش سرزمینی در بین دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور انتخاب شد.

مهدی اسکندری با اشاره به اینکه در اوایل سال 94 سند آمایش سرزمینی به تصویب رسیده است، گفت: در اردیبهشت‌ماه سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرح آمایش سرزمینی را تصویب و به وزارتخانه ابلاغ کرد و در این مصوبه کشور به 10 قطب تقسیم شد که که قطب 6 با مرکزیت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان شامل دانشگاه‌های علوم‌پزشکی استان‌های زنجان، قزوین، البرز و قم یکی از قطب‌های ده‌گانه این طرح است.

وی در رابطه با انتخاب زنجان برای مرکزیت قطب 6، عنوان کرد: از جمله معیارهای انتخاب مرکزیت قطب‌ها دسترسی نزدیک استان‌های قطب به مرکز که استان زنجان در انتهای این قطب قرار دارد و دسترسی به آن گاها به آسانی صورت نمی‌گیرد و دیگر معیار بحث جمعیت است که استان زنجان جمعیت کمتری نسبت به استان‌های قزوین و قم دارد ولی با این وجود عملکرد مثبت و هوشمندانه دانشگاه علوم‌پزشکی در 10 سال اخیر سبب انتخاب این استان برای مرکزیت یکی از قطب‌ها شده است.

به گزارش ایسنا، در مراسم تجلیل از اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان از برگزیدگان اساتید و اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه تجلیل به عمل آمد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین