کد خبر: ۳۶۴۳۵۱
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱
این خبر تکمیل می‌شود...

آغاز شمارش آراء دور دوم انتخابات مجلس/زمان اعلام نتایج+تصاویر

فرآیند برگزاری دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت 8 صبح روز جمعه دهم اردیبهشت‌ماه 1395 آغاز شد و پیش از پایان بارها تمدید شد.
آفتاب‌‌نیوز :
 این انتخابات در 55 حوزه از 21 استان باقی مانده برگزار می‌شود. در این انتخابات 17 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند. هر فرد می‌توانست در استانی که دور قبل رای داده است رای خود را به صندوق بیاندازد.

به گزارش آفتاب، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره 103 این ستاد اعلام کرد: رای دهندگان در مرحله دوم منحصرا در حوزه انتخابیه ای که درمرحله اول رای داده اند می توا نند رای بدهند و کسانی که در مرحله اول در هیچ یک از حوزه های انتخاباتی رای نداده باشند نیز می توانند در مرحله دوم انتخابات شرکت کنند.

بیش از 154 هزار صندوق برای رای‌گیری در این انتخابات پیش ‌بینی شده بود. 136 نفر برای 68 کرسی باقی مانده در مجلس دهم امروز با یکدیگر رقابت کردند.

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: کار شمارش آرای دومین مرحله انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شده است.

 محمدحسین مقیمی در دقایق پایانی رای‌گیری با حضور در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: شمارش آرا در حوزه هایی که ساعت 20 کار رای گیری آن‌ها به اتمام رسیده ، شروع شده است.

آغاز شمارش آراء دور دوم انتخابات مجلس/زمان اعلام نتایج+تصاویر

وی افزود: در حوزه هایی هم که ساعت 21 کار رای گیری به اتمام برسد شمارش آرای آن حوزه‌ها آغاز می شود. همچنین هر حوزه بلافاصله پس از اتمام رای گیری شمارش آرا را آغاز می کند.

مقیمی همچنین گفت: برخی استانداران خواستار تمدید مهلت زمان رای گیری شده اند که ما در حال بررسی این تقاضاها هستیم.

معاون سیاسی وزیر کشور در پایان افزود: ما سعی می کنیم تا فردا اول صبح یا ساعات اولیه صبح فردا (شنبه) نتایج نهایی انتخابات را اعلام کنیم.

امنیت در ممسنی برقرار شد/تعقیب ضاربان ادامه دارد

معاون امنیتی وزیر کشور با اشاره به ناآرامی‌های شهر ممسنی فارس، گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این ناآرامی‌ها یک موضوع غیرامنیتی و در واقع واکنش طرفداران نامزدها بوده است.

حسین ذوالفقاری عصر امروز در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برخی افراد به صورت بی‌هدف در این شهر تیراندازی‌کرده‌اند، اظهار کرد: در اثر این تیراندازی‌ها 4 نفر مجروح شده‌اند.

وی در ادامه افزود: اکنون امنیت در این شهر برقرار است و نیروهای امنیتی نیز به دنبال دستگیری ضاربانی هستند که شناسایی شده‌اند و تعقیب این افراد ادامه دارد.

ذوالفقاری درباره وضعیت شهرهای پارس‌آباد، اردبیل و میاندوآب نیز گفت: درگیری و تنشی که به مشکل امنیتی بخورد در این شهرها نداشته‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که قبل از انتخابات در میاندوآب تیراندازی انجام شده و آیا این تیراندازی به انتخابات مرتبط بوده است، ‌گفت: این تیراندازی هیچ ربطی به انتخابات نداشته است.

معاون امنیتی وزیر کشور همچنین با اشاره به اینکه مورد خاص تروریستی هم نداشته‌ایم، ادامه داد: تنها قبل از انتخابات در خاش درگیری انجام شده که این مسأله مرتبط با قاچاق مواد مخدر بوده است. در این درگیری‌ها سه نفر از نیروی انتظامی شهید و یک نفر هم مجروح شد و با پیگیری‌های نیروهای اطلاعاتی این گروه شناسایی شدند و در درگیری پیش آمده سه نفر از آنها به هلاکت رسیدند و تجهیزات آنها هم ضبط شد. این گروه یک گروه شرور بود نه تروریستی.

ذوالفقاری همچنین با اشاره به اینکه برای دور دوم انتخابات سه منطقه خوزستان، چهار محال بختیاری و فارس را برآورد کردیم تا این لحظه به جزء ممسنی امنیت و آرامش کامل برقرار است و هیچ مورد سوء امنیتی نداشته‌ایم ادامه داد: در ممسنی هم اکنون آرامش برقرار است. در مناطقی که ما با رنگ قرمز اعلام کرده‌ بودیم نیروهای کمکی اعزام شده‌اند و آنها آمادگی کنترل وضعیت‌های خاص را دارند.

حداد عادل اسناد ادعاهای خود را به وزارت کشور ارائه کند

سخنگوی قائم مقام وزیر کشور در واکنش به اظهارات حداد عادل درباره استفاده برخی از جناح‌ها از امکانات دولتی در انتخابات،‌ گفت: ما نگران این حرف‌ها نیستیم زیرا در فضای سیاسی کشور این مسائل و اظهارات طبیعی است.

حسینعلی امیری عصر روز جمعه در محل ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: شورای نگهبان پس از بررسی همه شکایات و بررسی همه موضوعات مختلف، نتیجه انتخابات حوزه‌ها را تأیید یا رد می‌کند.

وی افزود: اگر شورای نگهبان در انتخابات به این نتیجه می‌رسید که دخالت دولتی انجام شده است، نتیجه انتخابات را تأیید نمی‌کرد؛ به گونه‌ای که در دوره‌های گذشته همین اتفاق افتاده است. پس وقتی شورای نگهبان نتیجه انتخابات را تأیید می‌کند مشخص می‌شود که دخالت دولتی در این زمینه اعمال نشده است.

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه من برای حداد عادل احترام زیادی قائلم، افزود: اگر اسنادی درباره تخلفات دولتی وجود دارد حتماً باید ارائه شود. تا کنون هیچ مدرکی در این زمینه به وزارت کشور نرسیده است. البته نمی‌دانم اسناد و مدارکی یه شورای نگهبان رسیده است یا نه.

امیری در ادامه افزود: ما تأکید زیادی بر بی‌طرفی مجریان انتخابات داریم و در طول مسیر انتخابات بر بی‌طرفی دولت تأکید کرده‌ایم. ما طرفدار هیچ جریانی نیستیم. دولت یازدهم هم یک دولت فراجناحی بوده است و در دولت از همه جناح‌ها حضور دارند. انتقال من از شورای نگهبان به وزارت کشور نشان دهنده بی‌طرفی دولت است. ما حتی گزارش‌های بدون سند را هم بررسی و پیگیری کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت کشور شکایاتی درباره اتهامات بدون سند که به این وزارتخانه وارد شده است اعلام خواهد کرد، گفت: ما بنا نداریم حاشیه‌سازی کنیم و صلاح هم نمی‌دانیم که شکایت کنیم.

سخنگوی وزارت کشور همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده منتخب سوم مردم اصفهان،‌ گفت: ما در این زمینه با شورای نگهبان اختلاف حقوقی داریم که این اختلافات در حال بررسی است. ما باید راهکار قانونی را در این زمینه پیدا کنیم و اکنون هم بحث‌های حقوقی را دنبال می‌کنیم و کار کارشناسی را ادامه می‌دهیم. رئیس جمهور هم در این زمینه دغدغه‌هایی دارند که برای ما قابل درک است و آن را پیگیری می‌کنیم.

امیری همچنین درباره برگزار شدن انتخابات میان دوره‌ای در اصفهان، گفت: استدلال ما این است که اگر شورای نگهبان بر ابطال آرای نفر سوم انتخابات اصفهان تأکید دارد، نفر ششم باید به مجلس برود زیرا 25 درصد آراء را کسب کرده است اما شورای نگهبان بر برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای تأکید دارد. ما استدلال خود را به آقای جنتی ارائه داده‌ایم و او هم گفته است استدلال وزارت کشور را باید در شورای نگهبان مطرح کند.

آرامش خوبی بر روند انتخابات در تمام حوزه‌ها حاکم است

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه حضور مردم در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چشمگیر و پرشور است،‌ گفت: آرامش خوبی بر روند انتخابات در تمام حوزه‌ها حاکم است.

محمدحسین مقیمی صبح روز جمعه در محل ستاد انتخابات کشور، افزود: قوانین انتخابات و مصوبات ستاد انتخابات و همچنین عدم تبلیغات نامزدها در تمام شعب رعایت شده است.

وی همچنین افزود: هیأت‌های اجرایی، نماینده‌های داوطلبان و بازرسان وزارت کشور در حوزه‌ها و شعب مختلف بر روند اجرای انتخابات نظارت دارند.

مقیمی درباره زمان اعلام نتایج انتخابات نیز گفت:‌ در اکثر حوزه‌ها تا ساعت 8 صبح فردا؛ شنبه نتایج اعلام می‌شود و شاید برخی حوزه‌ها باقی بماند که سعی می‌کنیم در ساعات اولیه فردا نتایج آنها را اعلام کنیم.

خرید و فروش رأی در رباط کریم شایعه است

استاندار تهران گفت: اجازه نمی‌دهیم در حوزه‌های رأی‌گیری خرید و فروش رأی انجام شود.

حسین هاشمی صبح امروز در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه خرید و فروش رأی در رباط کریم شایعه است، ‌اظهار کرد: از دیروز کنترل کاملی بر حوزه‌های رأی‌گیری انجام شده است. در انتخابات از این قبیل حرف‌ها زیاد زده می‌شود اما باید سندی مبنی بر خرید و فروش رأی ارائه شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در سه حوزه دماوند و فیروزکوه، رباط کریم و بهارستان و شهریار، قدس و ملارد در استان تهران انتخابات در مرحله دوم در حال اجراست، افزود: حدود 1 میلیون و 600 هزار نفر واجد شرایط رأی دادن هستند و 976 صندوق و بیش از 17هزار عوامل اجرایی برای انتخابات امروز در نظر گرفته شده است.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه تاکنون انتخابات با آرامش و امنیت کاملی در حال برگزاری است، تصریح کرد: مردم صبح پای صندوق‌های رأی بروند تا شعبه‌ها در بعدازظهر شلوغ نشود.

استاندار تهران خاطرنشان کرد: انتخابات در این حوزه‌ها تا ساعت 17 ادامه دارد و اگر احساس نیاز شد ما تقاضای تمدید زمان انتخابات را به وزارت کشور می‌دهیم و پس از موافقت وزارت کشور انتخابات در حوزه‌های باقیمانده تمدید خواهد شد.

همچنین وی در پایان ابراز امیدواری کرد که مردم استان تهران همانند دور اول انتخابات حضور پرشکوهی داشته باشند و مرحله اول انتخابات را تکمیل کنند.

رحمانی‌فضلی: تاکنون مدرکی مبنی بر تخلف دستگاه‌های اجرایی یا سایر قوا به دست ما نرسیده است

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در اولین دقایق آغز رای‌گیری در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران ضمن این‌که از مردم خواست تا در ساعات اولیه امروز پای صندوق‌های رای حاضر شوند، با اشاره به این که انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی از ساعت 8 امروز آغاز و تا ساعت 19 ادامه خواهد داشت گفت: اگر لازم باشد انتخابات تمدید شود این امر از سوی وزارت کشور و با هماهنگی شورای نگهبان به استانداری ها اعلام می‌شود. اگر نیازی به تمدید زمان انتخابات نباشد نتایج تا فردا ساعت 8 صبح اعلام می شود.

وزیر کشور درباره شکایات رسیده به ستاد انتخابات کشور گفت: در طول انتخابات از سوی همه کاندیداها مواردی از تخلف به فرمانداری ها رسیده و البته این تخلفات نه از طرف دستگاه‌های دولتی، بلکه از سوی رقبای سیاسی بوده است که به تمام این موارد رسیدگی شده است.

وی در ادامه با اشاره به این که به خاطر همین شکایات در بعضی شهرها شمارش مجدد آرا انجام شده است اظهار کرد: این شمارش تحت نظارت هیات‌های نظارت بوده و وقتی نتایج انتخابات همه حوزه ها مورد تایید شورای نگهبان است یعنی انتخابات در سلامت برگزار شده است. اما اگر مواردی هم وجود دارد که می تواند در چگونگی روند انتخابات تاثیرگذار باشد به ما در وزارت کشور و هم‌چنین به شورای نگهبان اعلام شود تا بررسی کنیم. هم‌چنین این موارد در مرحله بررسی اعتبارنامه ها مورد رسیدگی واقع شود.

وی تاکید کرد: تاکنون مدارکی مبنی بر این که دستگاه‌های اجرایی یا سایر قوا در انتخابات دخالت داشته اند به دست ما نرسیده است.

وزیر کشور درباره صادر نشدن اعتبارنامه منتخب سوم مردم اصفهان نیز خاطرنشان کرد: ما در این خصوص با شورای نگهبان اختلاف نظر حقوقی داریم و استدلال خود را هم به شورای نگهبان فرستاده‌ایم . این شورا ابطال آرای مینو خالقی را بر اساس نظارت استصوابی خود انجام داده است، اما ما معتقدیم نمی شود آرای یک حوزه تایید شود ولی در همان حوزه رای یک نفر تایید نشود ما این نظرات را با مجلس نیز درمیان گذاشتیم و رییس مجلس و رییس جمهور نیز در این خصوص نظراتی دارند.

رحمانی فضلی با بیان این‌که امیدواریم شورای نگهبان در این خصوص بازنگری داشته باشد، اظهار کرد: یکی از نگرانی های موجود امکان تسری دادن این نگاه جدید به انتخابات بعدی است.

هیچ مشکل امنیتی در روز انتخابات وجود ندارد

هم‌چنین سخنگو و قائم‌مقام وزارت کشور با اشاره به اینکه معاون امنیتی وزیر کشور با مجموعه‌های امنیتی انتظامی و اطلاعاتی وزارت کشور در ارتباط است، گفت: طی گزارشی که آقای ذوالفقاری ارائه دادند، هیچ مشکل امنیتی در کشور وجود ندارد.

حسینعلی امیری در ستاد انتخابات کشور، افزود: دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی کشور اشراف کامل خود را بر مناطق تحت پوشش خود اعلام کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه احکام قانونی مرحله دوم انتخابات همانند مرحله اول بوده و تمام امکانات مرحله اول نیز برای مرحله دوم تهیه شده است، ‌افزود: به دلیل اینکه تعرفه‌های دور قبل قابل استفاده نیست ما تعرفه‌ها و مهرهای جدیدی را تعبیه کرده‌ایم. ما برای 17 میلیون واجد شرایط رأی حدود 19 میلیون تعرفه چاپ کرده‌ایم که تعرفه‌های باقیمانده پس از پایان انتخابات طی جلسه‌ای که با حضور هیأت‌های نظارت و اجرایی همراه خواهد بود صورت‌جلسه می‌شود.

امیری در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا چاپ تعرفه‌های اضافه زمینه را برای تخلف در انتخابات فراهم نمی‌کند، گفت: در فرآیند انتخابات دستگاه‌های نظارتی مختلفی مثل نماینده نامزد، نماینده فرماندار و نماینده شورای نگهبان و هیأت نظارت وجود دارد. من نمی‌گویم امکان تخلف در انتخابات وجود ندارد اما با این اوصاف و با وجود این ناظران امکان تخلف بسیار پایین است.

وی در ادامه افزود: ما تعرفه بیشتری چاپ کرد‌ه‌ایم تا با کمبود تعرفه در روز انتخابات مواجه نشویم.

امیری در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه 15 هزار و 334 صندوق در نظر گرفته شده است، گفت: برای پادگان‌ها و بیمارستان‌ها و همچنین مناطق صعب‌العبور صندوق‌های سیار در نظر گرفته شده همچنین از بالگردها نیز برای مناطق صعب‌العبور استفاده می‌کنیم.

سخنگوی وزارت کشور همچنین افزود: کسانی که در مرحله اول در حوزه‌ای رأی داده‌اند باید امروز در همان حوزه رأی دهند اما کسانی که در مرحله اول رأی نداده‌اند و یا رأی اولی‌ها می‌توانند در هر حوزه‌ای رأی بدهند.

امیری در پایان با اشاره به اینکه دوره‌های آموزشی و توجیهی برای مرحله دوم انتخابات و برای مجریان انتخابات برگزار شده است، افزود: همه امکانات برای برگزرای انتخابات امروز فراهم شده و همه اعضای ستاد انتخابات کشور هم در جلسه روز گذشته اعلام کردند که هیچ مشکلی برای برگزاری انتخابات وجود ندارد.

اعلام نتایج انتخابات استان تهران تا ساعت 24 امشب

هم چنین رییس ستاد انتخابات استان تهران گفت: اگر مردم بموقع پای صندوق های رای حاضر شوند و اخذ رای تا دیر وقت تمدید نشود، نتایج انتخابات در 3 حوزه انتخابیه استان تهران را تا ساعت 24 امشب اعلام می‌کنیم.

سیدشهاب‌الدین چاوشی افزود: انتخابات امروز استان تهران در 3 حوزه انتخابیه شامل 1. دماوند و فیروزکوه، 2. رباط کریم و بهارستان و 3. شهریار، قدس و ملارد برگزار خواهد شد.

وی تصرح کرد: 6نامزد برای تصاحب 3 کرسی باقیمانده استان تهران در خانه ملت به رقابت می‌پردازند.

چاوشی اظهار داشت: در 3 حوزه انتخابیه باقیمانده استان تهران، 1میلیون و 600 هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

رییس ستاد انتخابات استان تهران گفت: 17 هزار عوامل اجرایی در 987 شعبه اخذ رای فعالیت خواهند کرد.

وی افزود: خوشبختانه هیچ گونه مشکلی برای برگزاری دور دوم انتخابات در استان تهران وجود ندارد.

چاوشی از نامزدها و هواداران آنها درخواست کرد، در رقابت انتخاباتی و پس از آن به قانون پایبند باشند.

حدود 60 هزار رای‌اولی واجدشرایط رای‌دادن هستند

رئیس ستاد انتخابات کشورهم اعلام کرد :حدود 60 هزار رای‌اولی امروز در دومین مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی در 21 استان واجدشرایط رای دادن هستند.

 محمدحسین مقیمی افزود: سن قانونی شرکت در انتخابات 18 سال است و متولدان قبل از 10 اردیبهشت 1377 می توانند به نامزدهای مدنظرشان رای دهند.

وی با اشاره به تفاوت های مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس در مقایسه با مرحله نخست گفت: در مرحله نخست به ازای هر کرسی مجلس به طور میانگین بیش از 20 نامزد رقابت می‌کردند در حالی که در این مرحله به ازای هر کرسی از 68 کرسی باقیمانده فقط دو نامزد رقابت می‌کنند.

وی افزود: در مرحله نخست انتخابات هر نامزد برای راهیابی به مجلس حداقل باید یک چهارم آراء را کسب می‌کرد درحالی که در این مرحله هر نامزد با کسب اکثریت نسبی آراء به مجلس راه می یابد.

مقیمی ادامه داد: در این مرحله از انتخابات واجدان شرایط رای دادن در هر حوزه انتخابیه فقط به این شرط می توانند رای دهند که مرحله نخست نیز در همان حوزه رای داده باشند و رای دادن آنان در دیگر حوزه های انتخابیه ممنوع و تخلف است.

رئیس ستاد انتخابات افزود: فقط رای اولی ها و افرادی که مرحله نخست انتخابات رای نداده اند در مرحله دوم مجازند که در یکی از 55 حوزه باقیمانده رای دهند.

حضور حدود 75 هزار ناظر در شعب اخذ رای در مرحله دوم انتخابات مجلس

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات هم گفت: حدود 75 هزار ناظر در شعب اخذ رای در مرحله دوم انتخابات مجلس حضور دارند.

سیامک ره‌پیک با تبیین تمهیدات شورای نگهبان برای مرحله دوم انتخابات مجلس گفت: اقداماتی که برای این مرحله صورت گرفته بسیار متنوع است که مانند مرحله نخست انتخابات، بخشی از اقدامات مربوط به قبل از انتخابات است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: با توجه به تعداد شعب اخذ رأی در هر حوزه انتخابیه، ناظرها تعیین شده اند و هماهنگی های لازم با دستگاه های ذی‌ربط انتظامی و امنیتی صورت گرفته است تا هم از تخلفات احتمالی پیشگیری شود و هم گزارش‌های لازم درباره تخلفات تنظیم و ارسال شود تا تصمیم مقتضی در این باره گرفته شود.

ره‌پیک بیان کرد: در استان‌هایی که نیاز به بازرس بوده است با توجه به شرایط و متناسب با حوزه‌های انتخابیه، گروه‌های بازرسی اعزام شده‌اند.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات صدور کارت‌های شناسایی مربوط به نمایندگان نامزدها برای حضور در شعب اخذ رأی را از دیگر اقدامات شورای نگهبان برای مرحله دوم انتخابات برشمرد.

ره پیک در پاسخ به این پرسش که آیا نظارت ها در مرحله دوم انتخابات با مرحله نخست تفاوت دارد؟ گفت: تفاوت عمده ای وجود ندارد و احکام نظارت همان احکام مرحله نخست است، فقط برخی تفاوت ها مربوط به انتخاب کنندگان است که شرایط آنان اعلام شده است.


منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین