کد خبر: ۳۶۴۷۴۶
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸

ربات زیردریایی محل کشتی باری غرق‌شده را کشف کرد

تراژدی غرق شدن کشتی باری که در توفان سال قبل به اعماق اقیانوس رفت و 33 خدمه خود را هم با خود به ته دریا برد، اکنون در آستانه رمزگشایی و کشف حقیقت قرار گرفته است و این کار با استفاده از ربات‌های خودکار زیردریایی انجام شد.
آفتاب‌‌نیوز :
به‌ نقل از بیزنس اینسایدر، ربات‌های خودرو یا به تعبیری که در پرواز و شنا در دریاها از آنها نام برده می‌شود: «پهپادها» تنها برای سرگرمی و استفاده به‌ عنوان جنگ‌افزار ساخته نشده‌اند. این روزها سازمان‌ها و بخش‌های مختلفی از فعالیت‌های بشر با استفاده از این وسایل کارآمد، برای دستیابی به نقاطی که از دسترس انسان خارجند، در حال خدمت هستند.

گارد ساحلی آمریکا، مؤسسه ملی امنیت حمل و نقل و مؤسسه وود هول اوشنوگرافیک، سه سازمانی هستند که با استفاده از یک ربات زیردریایی خودکار و یک کاووشگر کابلی که به آن متصل بود، توانستند محل دقیق کشتی غرق شده «ال‌فارو» در اطراف جزایر باهاماس را کشف کنند.

این ربات موفق شد با استفاده از کاووشگر کابلی خود که به اندازه یک قوطی قهوه است، محل این کشتی را پیدا، علامت‌گذاری و تصویربرداری کند. روش کار در ظاهر بسیار ساده اما در واقع بسیار تکنیکی و اوج پیشرفت تکنولوژی رباتیک بود. ابتدا ربات مادر از کشتی به آب انداخته شد و به اعماق قابل دستیابی خود رفت، سپس جایی که دیگر امکان پایین‌تر رفتن نداشت، ربات کنترل کابلی خود را رها کرد و با استفاده از آن توانست مأموریت خود را کامل کند.

اگرچه این کشتی در عمق 15000 پا (حدود 4900 متر) دریا آرمیده است، اما اطلاعات به‌دست آمده از این کشف می‌تواند به رمزگشایی از آنچه در ساعات پایانی عمر آن و خدمه‌اش پیش آمده است، بسیار مفید باشد.

به گزارش آنا، کشتی ال‌فارو که یک کشتی باری بود، در اکتبر 2015 (مهر ماه 1394) وارد توفان «ژاکوئین» شد و ساعتی بعد به همراه خدمه خود برای همیشه ناپدید گشت. تا امروز هیچ اطلاعی از محل غرق شدن این کشتی، علت ورودش به توفان و آنچه طی ساعات پایانی برای این کشتی رخ داد در دست نبود اما حالا گراد ساحلی آمریکا امیدوار است با استفاده از تجهیزات پیشرفته خود و اطلاعاتی که به دست آورده، بتواند رموز این حادثه تلخ را افشا کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین