کد خبر: ۳۶۴۷۵۰
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
روزنامه سعودی:

كارگران معترض در عربستان هفت اتوبوس را به آتش كشیدند

كارگران معترض شركت مشهور پیمانكاری اتوبوس رانی بن لادن در منطقه الرصیف مكه مكرمه به دلیل به تاخیر افتادن حقوق ماهیانه شان بیش از هفت دستگاه اتوبوس را به آتش كشیدند.
آفتاب‌‌نیوز : روزنامه اینترنتی عربستانی سبق ضمن اعلام این مطلب افزود: نهادهای امنیتی ذیربط در این كشور تحقیق در ارتباط با این حادثه را آغاز كردند.

سرگرد نایف الشریف سخنگوی رسانه ای اداره آتش نشانی و امدادرسانی مكه گفت: مركز آتش نشانی كه در نزدیكی محل مسكونی گروه بن لادن قرار داشت به سرعت نیروهایش را برای خاموش كردن آتش به محل حادثه گسیل داشت. این رویداد تلفات جانی به همراه نداشت و تیم تحقیق اداره آتش نشانی مكه با هماهنگی طرفهای ذیربط بررسی مسائل جهت پی بردن به علل و عوامل حادثه را آغاز كرد و تحقیقات در این خصوص همچنان جریان دارد.

الشریف توضیح داد: كارگران اتوبوس رانی بن لادن اعتراضات خود را از عصر دیروز با شكستن شیشه برخی از خودروها و درهای دفتر شركت آغاز كردند.
از سوی دیگر به گزارش جمعه گذشته خبرگزاری رویترز از دبی، شركت ساختمانی عربستان موسوم به «گروه بن لادن» نیز با افزایش فشار بر بخش ساخت و ساز در بحبوحه كاهش هزینه های دولتی در این كشور 50هزار كارگر خود را اخراج كرد.

كل نیروی كار در این شركت كه یكی از بزرگترین شركت ها در عربستان و در میان بزرگترین سازندگان خاورمیانه است، حدود 200 هزار نفر اعلام شده است.
روزنامه عربستانی الوطن به نقل از منابع ناشناس گزارش داد كه این شركت موعد قرارداد 50 هزار كارگر خود را كه ظاهرا همه از اتباع بیگانه هستند، تمام شده اعلام كرده و برای آنها به منظور ترك عربستان، روادید خروج دائمی صادر كرده است.

به نوشته این روزنامه، كارگران بدون دریافت دستمزد٬ از ترك كردن عربستان خودداری كرده اند . برخی از این كارگران بیش از چهار ماه است كه حقوق خود را دریافت نكرده اند.
در همین حال، كارگران تقریبا هر روز در مقابل دفترهای شركت بن لادن در عربستان تجمع های اعتراضی برگزار كرده اند.
خبرگزاری رویترز گزارش داد كه شركت بن لادن به ایمیل این خبرگزاری برای اظهارنظر در مورد این مساله هنوز پاسخ نداده است.

این شركت در سال جاری با مشكلاتی در زمینه پرداخت دستمزد به كارگران خود مواجه بوده است.
شماری از كارگران شركت بن لادن ماه گذشته میلادی در مقابل یكی از دفترهای این شركت در عربستان تجمع كردند و خواستار پرداخت حقوق معوقه خود شدند.
براساس این گزارش، شركت بن لادن در زمان رونق اقتصادی عربستان در دهه گذشته شكوفا شد و حدود 200 هزار نفر را استخدام كرد اما با كاهش قیمت جهانی نفت و تمهیدات دولت سعودی برای كاهش هزینه ها به منظور جبران كسری بودجه، به این شركت همچون دیگر شركت های ساخت و ساز در عربستان ضربه سختی وارد شد.

در همین حال، اصلاحات بازار كار كه به منظور جذب شمار بیشتری از شهروندان سعودی به بخش خصوصی در نظر گرفته شد، از سال 2011 استخدام كارگران خارجی در شركت های ساخت و ساز عربستان را دشوارتر و هزینه برتر كرد.
دادگاه سلطنتی عربستان سال گذشته طی حكمی اعلام كرد كه شركت بن لادن از انعقاد قراردادهای جدید پس از سقوط یك جرثقیل در مسجد الحرام مكه محروم شده است.
بررسی های اولیه نشان داد كه شركت بن لادن تمهیدات امنیتی برای استفاده از این جرثقیل را رعایت نكرده است.

براساس این گزارش، شركت بن لادن در دهه 30 میلادی به دست پدر اسامه بن لادن سركرده سابق سازمان تروریستی القاعده تاسیس شد.
اسامه كه یكی از 50 فرزند این سرمایه دار سعودی بود، در سال 1993 سهم خود در تجارت خانوادگی را از دست داد و از سوی خاندان بن لادن طرد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین