کد خبر: ۳۶۴۷۷۵
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷

سفر نتانیاهو به آفریقا در اسرائیل جنجال به پا کرد

میزان اهمیت سفر آتی نخست وزیر رژیم صهیونیستی به سه کشور کنیا، اوگاندا و بروندی جنجالی را در میان اسرائیلی‌ها به راه انداخته است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، قرار است بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهینویستی دو ماه دیگر به کشورهای کنیا، اوگاندا و بروندی سفر کند. نتانیاهو این توهم را در میان اسرائیلی‌ها ایجاد کرده است که سفر وی به این سه کشور آفریقایی سود کلانی را برای اسرائیل به همراه خواهد داشت.

اما با این حال منابع آگاه به سیاست خارجه اسرائیل می‌گویند، تجارب گذشته نشان می‌دهد که اسرائیل هیچ شانسی در قاره آفریقا ندارد چراکه این کشورها هیچ پولی ندارند.

با اینکه نتانیاهو امید زیادی به این سفر دارد اما کسانی در وزارت خارجه اسرائیل هستند که می‌ترسند این سفر تنها ناامیدی را برای آن‌ها به بار بیاورد.

اسرائیل روابط دیپلماتیکی با 40 کشور از مجموع 48 کشور آفریقایی دارد و سفارت‌های اسرائیلی نیز علاوه بر مصر در 10 کشور آفریقایی شامل آفریقای جنوبی، کنیا، نیجریه، کامرون، آنگولا، اتیوپی، اریتره، گینه، ساحل عاج و سنگال هستند این در حالی است که در بقیه کشورها سفرای اسرائیل غیرمقیم هستند. 15 کشور قاره آفریقا نیز سفارت‌های دائم در اسرائیل دارند.

یوسی میلمان، کارشناس امور استراتژیک در این باره می‌گوید: سال‌های دهه شصت دوره طلایی در روابط اسرائیل و آفریقا بود. در آن زمان آفریقایی‌ها به اسرائیل به عنوان یک دولت الگو نگاه می‌کردند. اما پس از جنگ اکتبر 1973 بیشتر کشورهای آفریقایی روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع کردند. این لکه ننگی در تاریخ روابط خارجه و امنیت اسرائیل است که هیچ گاه پاک نخواهد شد.

وی می‌گوید: روابط اسرائیل با کشورهای آفریقایی در سه بعد دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی است.

در زمینه دیپلماتیک وزارت خارجه اسرائیل به این کشورها به عنوان فراکسیونی نگاه می‌کند که می‌توانند بر قطعنامه‌های علیه اسرائیل در سازمان ملل تأثیر بگذارند. از نظر اقتصادی اسرائیل به کشورهای آفریقایی به عنوان یک قدرت اقتصادی والا و بازاری برای تبلیغ کالاها و خدمات خود نگاه می‌کند. اما تا به این لحظه اسرائیل از تمامی امکانات موجود بهره‌برداری نکرده است. اما بعد سوم که اسرائیل از طریق آن برای بهبود جایگاه خود در آفریقا تلاش می‌کند بعد استراتژیک نظامی، امنیتی و اطلاعاتی است. اسرائیل تجهیزات نظامی، امنیتی و اطلاعاتی را برای کشورها صادر می‌کند اما این کشورها فقیر هستند و نمی‌توانند پول بدهند برای همین دستیابی به ضمانت‌هایی برای این مساله وجود ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین