کد خبر: ۳۶۴۷۹۳
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱

صاعقه يا رعد وبرق را بشناسيم

براساس آخرين گزارش سازمان امداد و نجات هلال احمر ايران از 19 فروردين ماه تا چهارم ارديبهشت ماه سال 95 سه تن از هموطنان به دليل برخورد صاعقه در ايلام و خوزستان فوت كردند.
آفتاب‌‌نیوز :
مرگ اين هموطنان بر اثر برخورد با صاعقه در بهار امسال ، ضرورت آشنايي با خطرات رعد و برق را بيش از پيش آشكار مي سازد.

صاعقه يكي ازاسرار آميزترين پديده هاي خلقت است كه در عين زيبايي بسيار مخرب بوده ودر طول حيات بشر روي كره خاكي موجب ضرر وزيان مالي وجاني بسياري شده است.برخورد ابرهاي با بارهاي غير همنام، واكنش‎هاي الكتريكي شديدي به صورت نور و صداي شديد به نام صاعقه يا رعد و برق توليد مي شود كه با نور و صداي شديد همراه است.
به گزارش معاونت آموزش ، پژوهش و فناوري جمعيت هلال احمر ، رعد و برق مي‎تواند قلب انسان را از كار بياندازد، شش‎ها را پاره كند و يا سبب سوختگي‎هاي جدي در بدن شود؛ زيرا از جريان الكتريكي بسيار بالايي برخوردار است و اگر چه به لحاظ زماني بسيار كوتاه است اما قدرت بسيار زيادي دارد.

مهم ترين و ساده ترين دليل حوادث ناشي از صاعقه ،‌عدم آگاهي از روش هاي صحيح حفاظت است؛ شانس اصابت رعد و برق به يك فرد حدود يك در 600 هزار است و با رعايت توصيه ها ،اين شانس را مي توان به كمتر از اين ميزان نيز كاهش داد.

با نگاه به آسمان و كسب آخرين اخبار هواشناسي مي توان به وقوع طوفان و رعدو برق پي برد و در چنين شرايطي بايد كارهاي بيرون از خانه را به تعويق انداخت و نكات ايمني را در اين خصوص رعايت كرد .

وسايل برقي مانند راديو و تلويزيون را از برق بكشيد و سيم آنتن را خارج كنيد؛ از درب و پنجره و بخاري ديواري ، شوفاژ و ديگر هادي هاي الكتريسيته دور شويد؛ از رفتن به حمام و دوش گرفتن خودداري كنيد .

در صورتي كه خارج از خانه ايد ، زير تك درخت هاي بلند يا نقاط مرتفع پناه نگيريد بلكه در محلي باز به حالت خميده باقي بمانيد تا كمترين سطح تماس با زمين را داشته و هرگز روي زمين دراز نكشيد .
از تيرك‎ها، سيم برق هوايي، فنس ها، لوله‎ هاي فلزي آب، مناطق و علفزار هاي مرطوب و جويبار ها و مكان هاي پر آب و رودخانه ها دور شويد.اگر در ناحيه جنگلي هستيد بهتر است به ناحيه كم ارتفاع در زير درختان تنومند و كوتاه پناه ببريد.

اگر لباس‎هاي شما خيس است سعي كنيد آنها را هر چه زودتر از بدن خارج و از خود دور كنيد.
اگر هنگام رعد و برق، احساس كرديد كه موهاي سر يا دست‎هاي شما سيخ شده يا بوي نامطبوعي از اطراف به مشام رسيد، فورا محل را ترك كنيد.

اگر در حال شنا يا داخل آب هستيد يا روي قايق سواريد فوراً از آب بيرون بيائيد .

در صورتي كه در اتومبيل هستيد؛‌ در محل مطمئن توقف كنيد و موتور را خاموش كنيد و آنتن ماشين را پائين بكشيد .هنگام رعد و برق از تجمع خودداري و دستگاه هاي الكتريكي خود را خاموش كنيد .

**پس از طوفان و رعد و برق
در صورت وجود مصدوم ناشي از رعد و برق فورا با 115 تماس بگيريد و سپس موارد زير را بررسي كنيد؛‌تنفس و ضربان قلب مصدوم را چك كنيد و درصورتي كه مصدوم نفس ندارد فوري تنفس دهان به دهان بدهيد و در صورت نداشتن ضربان قلب، فوري احياي قلبي و ريوي را شروع كنيد .

به گزارش ایرنا،‌ اگر مصدوم، تنفس يا ضربان قلب دارد ‌اما برق وارد بدن شده و از آن خارج شده است ، بايد انتظار سوختگي داشت . همچنين بايد به آسيب ديدگي اعصاب ، شكستگي استخوان ها و نبود شنوايي و بينايي توجه كنيد .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین