کد خبر: ۳۶۴۸۳۰
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱

گام ناتو به خط قرمز روسیه/ استقرار 4000 نظامی در كشورهای بالتیك

همزمان با تكرار هشدارهای مسكو مبنی بر لزوم خودداری ناتو و آمریكا از توسعه نفوذ نظامی به جمهوری های شوروی سابق و نزدیك مرزهای روسیه در شرق اروپا، رسانه ها از برنامه این پیمان برای استقرار چهار هزار نظامی در كشورهای حوزه بالتیك خبر دادند.
آفتاب‌‌نیوز :
شبكه دوم تلویزیون دولتی روسیه اعلام كرد كه آمریكا و متحدانش چهار گردان نیرو در لهستان و كشورهای حوزه بالتیك مستقر خواهند كرد. 

این اقدام در چارچوب تلاش های ناتو با توجیه تقویت مرزی كشورهای عضو این پیمان با توجه به افزایش فعالیت های نظامی روسیه اعلام شده است.

بنا به گزارش شبكه روسی، به احتمال زیاد دو گردان از نظامیان آمریكا و دو گردان دیگر نیز از آلمان و انگلیس به كشورهایی اعزام خواهند شد كه از نظر راهبردی و نظامی برای روسیه مهم است.
شمار این نیروها را رابرت وروك معاون وزیر دفاع آمریكا در جریان دیدار اخیر خود از بروكسل اعلام كرد و گفت: افزایش نیروهای ناتو در حوزه بالتیك در پاسخ به بیشتر شدن تحركات نظامی روسیه در این منطقه صورت می گیرد.

لتونی و استونی در حوزه بالتیك كه زمانی جزو خاك اتحاد جماهیر شوروی بودند و پس از فروپاشی مستقل شدند، هم مرز با روسیه كنونی و همچنین لیتوانی در همسایگی لتونی در همین حوزه دریایی اهمیت جغرافیایی و نظامی بسیاری برای مسكو و غرب دارند.

روسیه با هدف دور نگهداشتن ناتو از این كشورها تلاش های زیادی كرده است، ولی با توجه به وجود احساسات ضد روسی بین برخی مقام های لتونی، لیتوانی و استونی ناشی از دوران حاكمیت كمونیسم، غربی ها از فرصت جذب این كشورها بهره گرفته اند.

ناتو به عنوان اتحاد نظامی بر جای مانده غرب در مقابل پیمان فروپاشیده كمونیستی ورشو تحت رهبری شوروی سابق، اكنون همزمان توان و نفوذ نظامی خود را به نزدیكی و مجاور مرزهای روسیه كشانده به گونه ای كه در حال همسایگی جنگی با بزرگترین كشور دنیا است.

اجرای گام به گام سناریوی ناتو نزدیك مرزهای روسیه تاكنون بارها مقام های روسی را به بیان هشدار وادار كرده است.

همزمان با این اقدام های ناتو، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تاكید كرده است كه اگر سوئد عضو پیمان آتلانتیك شمالی شود، وزارت دفاع و ستاد كل نیروهای مسلح روسیه تدابیر متقابل را اتخاذ خواهند كرد.

لاوروف در مصاحبه با روزنامه سوئدی «داگنزنایتز» گفته است: اگر استكهلم عضو ناتو شود، این باور را نخواهیم داشت كه در صدد حمله به روسیه برخواهد آمد، ولی توان نظامی سوئد تحت فرماندهی ناتو قرار می گیرد و در این صورت وادار می شویم در مرزهای شمالی تدابیر فنی و نظامی لازم را پیاده كنیم كه وزارت دفاع تعیین كننده طرح های لازم خواهد بود.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز پیشتر در این باره گفته بود: آمریكا بر خلاف اعلام قبلی مبنی بر اینكه در صورت رسیدن به توافق هسته ای با ایران از استقرار سامانه موشكی در شرق اروپا چشم پوشی می كند، تخلف كرده است.

وی افزود كه توافق صورت گرفته در باره برنامه هسته ای ایران سبب نشد، واشنگتن از طرح استقرار سامانه موشكی چشم پوشی كند.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: آمریكایی ها در حالی كه اعلام كرده بودند اگر موضوع هسته ای ایران برطرف شود، از استقرار سامانه موشكی منصرف می شوند، بر خلاف وعده داده شده، توانمندی خود را افزایش می دهند و اكنون موشك های جدیدی در شرق اروپا و نزدیك مرزهای ما مستقر می شود. 
سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز چهارشنبه گذشته در نشست بین المللی امنیتی در مسكو اعلام كرد كه در صورت ادامه راهبرد توسعه مناطق تحت نفوذ ناتو نزدیك مرزهای ما، توان نیروهای مسلح روسیه نیز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: برنامه های مختلف نظامی از جمله استقرار تاسیسات نزدیك مرز روسیه توسط آمریكا و پیمان ناتو، مسكو را وادار می كند تدابیر متقابلی در زمینه فناوری نظامی اتخاذ كند.

شویگو اظهار كرد: واشنگتن و ناتو به استقرار تاسیسات نظامی نزدیك روسیه ادامه داده و با اجرای طرح های خطرآفرین موشكی، مخارج نظامی را افزایش می دهند.

دیمیتری پسكوف سخنگوی كاخ كرملین مقر ریاست جمهوری روسیه نیز در این باره گفته است: ناتو و غرب در طرح تهدید علیه روسیه پیشگام شده اند و اقدام های عملی را با افزایش توانمندی نظامی خود نزدیك مرزهای كشور ما انجام می دهند.

درپی وقایع سال 2004 اوكراین كه تظاهرات معترضان ضد دولتی و دخالت اتحادیه اروپا و واشنگتن منجر به سقوط دولت این كشور و روی كار آمدن دولتی غربگرا شد، روابط ناتو و مسكو به شدت پرتنش شد و حتی تعلیق دو ساله نشست های این پیمان و روسیه را در پی داشت كه آخرین جلسه چندی پیش آن هم بی نتیجه اعلام شد. 

به گزارش ایرنا،‌ روسیه همیشه از طرح گسترش توان نظامی ناتو نزدیك مرزهای خود انتقاد كرده است و براساس گزارش های انتشار یافته در صورت لزوم از تدابیر دفاعی و نظامی از جمله استقرار سامانه های موشكی راهبردی پرقدرت اسكندر، یگان های ویژه آماده عملیات فوری و بمب افكن های قاره پیما در نزدیك ترین نقاط مرزی به كشورهای عضو ناتو بهره خواهد گرفت
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین