کد خبر: ۳۶۵۰۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴

یک سفر ٢٠میلیارددلاری/ پارک گئون‌ های كیست؟

«پارك گئون های»، رئیس‌جمهوری كره‌جنوبی، عصر دیروز به تهران آمد تا در سفری سه‌روزه با مقامات ارشد كشورمان دیدار و گفت‌وگو كند. او در این سفر تنها نیست و هیأتی متشكل از ٢٣٦ نفر از مسئولان و رئیسان بزرگ‌ترین شركت‌ها و صاحبان صنایع كشورش را به‌همراه آورده است.
آفتاب‌‌نیوز :
پیش از این هیچ رئیس‌جمهوری از كره به ایران نیامده بود و كره‌ای‌ها این سفر را تاریخی و مهم ارزیابی می‌كنند چراكه دیدار امروز (دوشنبه) او با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری كشورمان، درواقع مهم‌ترین دیدار در روابط رسمی دو كشور از سال ١٩٦٢ تاكنون است.

به گزارش آفتاب، رؤسای‌جمهوری دو كشور در این دیدار علاوه بر موضوعات مرتبط با راه‌های گسترش روابط دوجانبه، در حوزه‌های مختلف، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را نیز مورد بحث و تبادل‌نظر قرار می‌دهند. آنها جست‌وجوی راه‌های تقویت همكاری مشترك در حوزه‌های انرژی، بانك و بیمه، پروژه‌های زیربنایی، بهداشت و درمان، علمی، فناوری و فرهنگی را در دستور كار دارند.

پروژه‌های چندمیلیاردی

از آنجایی كه قرار است در دیدارهای دوجانبه هیأت‌های بلندپایه ایران و كره‌جنوبی بیش از ۳۶ سند همکاری شامل ۱۸ یادداشت تفاهم و موافقت‌نامه و بیش از ۱۳ موافقت‌نامه برای پروژه‌هایی چندمیلیاردی امضا شود؛ انتظار می‌رود این سفر بیشترین اثرگذاری را در تعاملات اقتصادی خود داشته باشند.

كره‌جنوبی كه درحال‌حاضر در حوزه‌هایی مثل استفاده از اینترنت، ساخت کشتی و تولید سرانه فولاد در سال جایگاه نخست دنیا را داشته و عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا و یازدهمین اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده، همچون دیگر مشتاقان گسترش مناسبات اقتصادی با ایران بعد از تحریم‌ها به‌دنبال آن است كه جای خود را در بازارهای ما باز كند. ازهمین‌رو نیز در یك‌سال‌ونیم گذشته بسیاری از مقامات از جمله وزیر امور خارجه و وزیر صنعت و انرژی‌اش را به ایران فرستاده است.  

رؤسای شركت‌های صنعتی و اقتصادی بزرگی همچون سامسونگ، ال‌جی، دوو، هیوندای و ۳۸ نفر از مدیران مؤسسات مالی و شرکت‌های دولتی راهی ایران شده‌اند اما قصد آنها تنها فروش كالاهای كره‌ای به ایران نیست و این هیأت اقتصادی بزرگ بررسی انجام پروژه‌های بزرگ زیربنایی نظیر ساخت پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، ساخت ده‌ها بیمارستان و پروژه‌های بزرگ نفت و گاز که یک نمونه آن ساخت خط‌لوله انتقال گاز ایران به عمان از طریق دریاست را نیز در دستور كار دارد.

كره را می‌توان یكی از پیشتازان و منحصربه‌فرد‌ترین اقتصاد در شرق آسیا دانست. این كشور بعد از آنكه اصلاحات خود را آغاز كرد، مسیر رشد را شتابان طی کرد و حالا می‌تواند الگوی دستیابی به توسعه برای دیگر كشورها باشد. محصولات صنعتی آن جای خود را در بازارهای بین‌المللی پیدا كرده و با كشورهای صنعتی جهان رقابت می‌كنند. شاید ازهمین‌رو است كه رئیس‌جمهور آن دیروز در تهران مورد استقبال محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت كشورمان، قرار گرفت. البته كره‌جنوبی نباید به ایران به چشم مصرف‌كننده نگاه كند. این را ولی‌الله افخمی‌راد، معاون وزیر صنعت، در دیدار با هاك دو كیم، معاون وزیر تجارت كره، گفت و تأكید كرد: «ایران به‌عنوان هاب تولید و صادرات كالا در منطقه است؛ اقتصاد ما دیگر متكی بر نفت نیست. پارسال میزان صادرات كالا و خدمات فنی و مهندسی كشور ما بیش از ٦٠ میلیارد دلار بود كه این نشان می‌دهد اتكای اقتصاد ایران به نفت به ٤٠ درصد رسیده است».

بر اساس آمار گمرك جمهوری اسلامی ایران، در سال ٢٠١٥ حجم كل مبادلات تجاری دو كشور پس از كاهش به سبب تحریم‌ها، به چهار میلیارد و ٢٨٥ میلیون دلار رسید كه حجم واردات ایران از كره‌جنوبی چهار میلیارد و ٣٥ میلیون دلار و صادرات به آن كشور ٢٥٠ میلیون دلار بود.

محصولات آهنی و فولادی و ابزارهای ممزوج با آهن یا فولاد، گوشی تلفن همراه، اجزا و قطعات یخچال، لاستیك، قطعات ترمز خودرو، كاغذ و مقوا و اجزا و قطعات ماشین‌های رختشویی مهم‌ترین كالاهای وارداتی ایران از كره‌جنوبی به‌شمار می‌روند. بوتان، پروپان، هیدروكربورهای غیرحلقوی، سرب تصفیه‌شده، روی غیرممزوج، پلاسما و فرآلدئید پلی‌اتیلن مهم‌ترین محصولات صادراتی ایران به این كشور است.

كره به‌دنبال تعامل با امن‌ترین كشور منطقه

 به گفته معاون وزیر صنعت، حضور بانك‌های كره‌ای و شركت‌های بزرگ آنها نیز نشان می‌دهد كه نگاهشان به ایران تغییر كرده و گسترش روابط اقتصادی با امن‌ترین كشور منطقه را خواستارند. «جائه هونگ كیم»، معاون رئیس سازمان توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری كره‌جنوبی، نیز تأكید داشت كه «كره‌ای‌ها آماده‌‌اند فناوری و دانش خود را در زمینه‌های مختلف و در قالب همكاری‌های مشترك در اختیار ایران قرار دهند». به گفته او: «رفع تحریم‌های بین‌المللی این امكان را ایجاد كرده است كه سئول و تهران روابط خود را گسترش دهند؛ روابطی كه به دلیل تحریم‌ها به صد میلیون دلار رسیده و نسبت به گذشته كاهش یافته است».

یكی از مهم‌ترین محورهای همكاری كه در این سفر مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد حوزه انرژی است چراكه هم‌زمان با این سفر واردات میعانات نفتی كره از تهران تا ١٠ برابر افزایش یافته و به ٤٠٠ هزار بشکه در روز رسیده و واردات صدهزاربشکه‌ای نفت خام این کشور از تهران به‌زودی به دوبرابر افزایش خواهد یافت. این را بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، روز گذشته  بعد از دیدار با «كانگ هو این»، وزیر امور زمین، زیرساخت و حمل‌ونقل كره‌جنوبی، گفت. تفاهم‌نامه جامعی كه درباره افزایش صادرات نفت و سرمایه‌گذاری در صنعت ال.ان.جی، پالایشگاه و پتروشیمی امضا می‌شود نیز گامی در همین راستاست.  

زنگنه دیروز «ایران ال.ان.جی»، طرح توسعه بخش دوم فاز ١٢ پارس‌جنوبی (كه اتان و مولكول‌های سنگین‌تر را به‌عنوان خوراك پتروشیمی جدا می‌كند)، پالایشگاه بیدبلند٢، «ان.جی.ال» و همچنین پالایشگاه «بهمن گنو» در جاسك را از طرح‌های موردعلاقه كره‌ای‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام كرد. ناگفته نماند كه بر اساس توضیحات وزیر نفت، ایران ادامه مذاكره در پروژه‌هایی مانند ال.ان.جی با شركت‌های كره‌ای را به خرید محصول از سوی آنها مشروط كرده و آنها نیز پذیرفته‌اند. به‌این‌ترتیب این مذاكرات ادامه دارد و مرحله بعدی این همكاری مربوط به تأمین مالی پروژه‌هاست. زنگنه در این مورد نیز گفت: «فكر می‌كنم در این سفر گشایش مهمی حاصل شود».

ارزش توافق‌نامه و تفاهم‌نامه‌هایی كه قرار است در جریان سفر رئیس‌جمهوری این كشور به ایران به امضا برسد، ٢٠ میلیارد دلار است كه بخشی از آن به طرح‌های صنعت نفت اختصاص دارد. این را نیز روز گذشته «كانگ هو این»، وزیر زمین، امور زیربنایی و حمل‌ونقل كره‌جنوبی گفت.

پارک گئون‌ های كیست؟

او نخستین رئیس‌جمهور زن یك كشور غیراسلامی است كه به ایران سفر كرده. «پارك گئون های» دختر رئیس‌جمهوری اسبق كره‌جنوبی است. در فوریه ١٩٥٢ به دنیا آمده و سومین فرزند پارك چنگ هی است. پدرش در پی یك كودتا قدرت را به دست گرفت و تا ١٩٨٢ كه ترور شد، ١٨ سال در رأس قدرت بود. از ژنرال پارك به‌عنوان معمار «كره نوین» نام برده می‌شود. رئیس‌جمهور كره‌جنوبی كه اكنون میهمان تهران است، کاندیدای حزب محافظه‌کار حاکم كشورش بود كه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٢٠١٢ به قدرت رسید و نخستین رئیس‌جمهور زن این كشور شد. او بعد از ٣٠ سال به كاخ ریاست‌جمهوری بازگشت و اعلام کرد حفظ امنیت ملی و تعامل بیشتر با کره‌شمالی را در اولویت سیاست‌های خود قرار می‌دهد. گفتنی است مجله فوربس در سال ۲۰۱۳ نام او را برای اولین‌بار جزء صد فرد قدرتمند جهان در فهرست سالانه‌اش ذکر کرد.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین